Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Joakim W » ons 06 nov, 2019 5:28

Enceladus skrev:
Joakim W skrev:
Hechtwagen skrev:Lite märkligt men man kanske inte hinner till "anslutningen" om man stannar i Mölnbo, Järna och Södertälje syd?

Skulle nog tro att det handlade om resenärer också, nu körs inte längre sista tåget från Gnesta som tjänstetåg, men antalet resenärer ombord när jag tjänstgjort har varit runt 2-3st på vardagarna, alltså nästan mer personal än resenärer ombord. Däremot, i nuvarande tidtabell körs två tjänstetåg varje vardagsmorgon till Gnesta. Nästa år kommer det senare av dessa två gå i trafik.

Vad hände med dubbelturen klockan 23? Nu är det en två timmars lucka efter klockan 22. Den försvann väl år 2015 när alla turer förlängdes till Gnesta, men varför?

Det är också olyckligt att sista tåget från Gnesta saknar anslutning mot Stockholm. Borde inte sista tåget tidigareläggas något för att öka nyttan?

Anslutning finns ju i Södertälje centrum till nattbussen, så på sätt och vis finns ju anslutning till Stockholm. Tyvärr, i dagens tidtabell missar man den oftast precis, bytet är på 2-3 minuter och Gnestapendeln brukar vara lite sen in till centrum är min uppfattning. I T20 verkar bytestiden bli 28 minuter. Ganska dåligt det med... Men på natt mot lördag och söndag är det anslutning till pendeltåg i Södertälje hamn.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav Enceladus » ons 06 nov, 2019 8:04

Joakim W skrev:Anslutning finns ju i Södertälje centrum till nattbussen, så på sätt och vis finns ju anslutning till Stockholm. Tyvärr, i dagens tidtabell missar man den oftast precis, bytet är på 2-3 minuter och Gnestapendeln brukar vara lite sen in till centrum är min uppfattning. I T20 verkar bytestiden bli 28 minuter. Ganska dåligt det med... Men på natt mot lördag och söndag är det anslutning till pendeltåg i Södertälje hamn.

Jag antar att den låga beläggningen på sista tåget från Gnesta delvis beror på den dåliga anslutningen, och jag misstänker dessutom att trafikplanerarna inte ens har tänkt tanken - men det kanske säger mer om mig än om trafikplaneringen?

Detta problem skulle dock enkelt lösas om sista tåget mot Gnesta flyttades fram något. Nu när det inte längre finns en avgång runt klockan 23 behöver väl inte sista tåget gå runt klockan 24?
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » tor 07 nov, 2019 20:18

Enceladus skrev:
Joakim W skrev:Anslutning finns ju i Södertälje centrum till nattbussen, så på sätt och vis finns ju anslutning till Stockholm. Tyvärr, i dagens tidtabell missar man den oftast precis, bytet är på 2-3 minuter och Gnestapendeln brukar vara lite sen in till centrum är min uppfattning. I T20 verkar bytestiden bli 28 minuter. Ganska dåligt det med... Men på natt mot lördag och söndag är det anslutning till pendeltåg i Södertälje hamn.

Jag antar att den låga beläggningen på sista tåget från Gnesta delvis beror på den dåliga anslutningen, och jag misstänker dessutom att trafikplanerarna inte ens har tänkt tanken - men det kanske säger mer om mig än om trafikplaneringen?

Detta problem skulle dock enkelt lösas om sista tåget mot Gnesta flyttades fram något. Nu när det inte längre finns en avgång runt klockan 23 behöver väl inte sista tåget gå runt klockan 24?

En tråd från 2012 om pendel Älvsjö-Uppsala handlar alltså 7år senare om anslutning med nattbuss i Södertälje och sista tåg till Gnesta !
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » tor 07 nov, 2019 21:21

Lennart Petersen skrev:En tråd från 2012 om pendel Älvsjö-Uppsala handlar alltså 7år senare om anslutning med nattbuss i Södertälje och sista tåg till Gnesta !

Om du tittar på datumen så ser du att tråden började handla om tomkörning mellan Gnesta och Södertälje redan samma år. Det är egentligen inte så konstigt med tanke på att Uppsalatågen också tomkörs mellan Älvsjö och City. Det är något som är fundamentalt fel i trafikplaneringen.
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » tor 07 nov, 2019 21:36

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:En tråd från 2012 om pendel Älvsjö-Uppsala handlar alltså 7år senare om anslutning med nattbuss i Södertälje och sista tåg till Gnesta !

Om du tittar på datumen så ser du att tråden började handla om tomkörning mellan Gnesta och Södertälje redan samma år. Det är egentligen inte så konstigt med tanke på att Uppsalatågen också tomkörs mellan Älvsjö och City. Det är något som är fundamentalt fel i trafikplaneringen.

Men det är ju fullständig förvirring i tråden, och 7 år gammal. Det har ju hänt hur mycket som helst efter 2012.
Lennart Petersen

Inläggav TKO » tor 07 nov, 2019 21:51

En informell regel på detta forum tycks vara att det inte skall finnas några regler. Det är fritt fram att skriva vad som helst i vilken tråd som helst. Och man behöver inte ens bemöda sej om att ändra rubriken så den mer passar det nya innehållet!

Jag har slutat förvånas, nästan alla trådar slutar i en 'diskussion' om natttrafik.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Joakim W » fre 08 nov, 2019 6:43

TKO skrev:En informell regel på detta forum tycks vara att det inte skall finnas några regler. Det är fritt fram att skriva vad som helst i vilken tråd som helst. Och man behöver inte ens bemöda sej om att ändra rubriken så den mer passar det nya innehållet!

Jag har slutat förvånas, nästan alla trådar slutar i en 'diskussion' om natttrafik.

/TKO

Det jag stör mig mest på i detta forum är att sen signaturen Inge försvann går det inte att följa vilka inlägg som är nya i vissa trådar som är äldre, jag hamnar på helt fel sida och hamnar inte ens på något inlägg ibland...

För att gå mer OT alltså! ;-)
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav TKO » fre 08 nov, 2019 15:20

Jag instämmer!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Föregående

Återgå till Spårtrafik