Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav BSB101 » tor 27 sep, 2012 14:26

heasm skrev:AEX och SL verkar nu vara överens. http://www.dn.se/sthlm/125-kronor-for-att-ta-nya-pendeln-till-arlanda

75:- kommer det att kosta att stiga av/på vid Arlanda eller 300:- extra/månad om man arbetar där och åker på månadskort. De här priserna borde konkurrera allvarligt med Arlanda Express och flygbussarna.

Vad kommer det att kosta att åka till Uppsala? Blir det något tillägg som det är till Gnesta och Bålsta?


SLL har mer information.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2252
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav BSB101 » tor 27 sep, 2012 14:27

Inge skrev:Vilket pendeltåg då? Samtliga kör förbi dessa stationer som tjänstetåg den aktuella tiden på dygnet.


Med andra ord får dessa tidiga resenärer ingen förändring från idag medan många andra för en förbättring. Ska vi skippa alla förbättringar bara för att några få inte för del av den?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2252
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Kantorn » tor 27 sep, 2012 14:31

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Vilket pendeltåg då? Samtliga kör förbi dessa stationer som tjänstetåg den aktuella tiden på dygnet.

Menar du alltså att de första avgångarna på morgonen utgår från Centralen, medan de senare under dygnet kommer att utgå från Älvsjö?

Ja det är väl det som menas med morgontåg? Du kan ju själv räkna på när man skulle ha behövt åka för att hinna med charterflygens incheckningstider...

Förlåt, jag använde en annan definition av morgontåg. Ja då är det sant, det blir ingen förbättring. Men ingen försämring heller.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7207
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav spårlasse » tor 27 sep, 2012 20:57

Inge skrev:
DN skrev:Den 9 december startar pendeltågstrafiken från Älvsjö – och ibland Tumba – till Uppsala via Arlanda.
DN glömde en liten detalj. Morgontågåen kommer även fortsättningsvis att köra förbi Älvsjö, Årstaberg och Södra som tjänstetåg. Dvs utgå från Cst. Denna lilla detalj gör att tågen även fortsättningsvis blir oanvändbara för alla som bor söder om Cst och skall med tidigt morgonflyg. Tex de allra flesta charterresenärer från denna del av staden.


Fast å andra sidan utgår ju första morgontåget från Södertälje till Uppsala (4.52 på vardagar från Södertälje C och 5.22 på helger). Dessutom kommer ju - som det verkar enligt T13 - tågen på vardagar i övrigt att utgå från Tumba!

Jag tror nor att resenärer som behöver åka 4.30 på morgonen från Söderort, ändå väljer annat transportmedel (eller åker ett senare plan). På vardagar kan man alltså vara på Arlanda klockan 6.17 om man åker från Södertälje. Räknar man med säg 40-minuter till avgång vid Arlanda (okej kanske något på marginalen tidsmässigt) så är det 18 flygavgångar (enligt morgondagens flygtidtabell) som avgår för nära inpå pendelns ankomst till Arlanda - varav ett av planen avgår redan klockan 5.00 (vilket väl skulle vara omöjligt med vilken tidtabell som helst att hinna till, såvida man inte har trafik dygnet runt).

Måste nog säga att servicen som erbjuds alltså är ganska rimlig! Det går ju ändå att ta nattbussen till Centralen om man nu måste vara på Arlanda före den angivna tiden.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav M_M » fre 28 sep, 2012 16:52

BSB101 skrev:
Inge skrev:Vilket pendeltåg då? Samtliga kör förbi dessa stationer som tjänstetåg den aktuella tiden på dygnet.


Med andra ord får dessa tidiga resenärer ingen förändring från idag medan många andra för en förbättring. Ska vi skippa alla förbättringar bara för att några få inte för del av den?


Här kan vi gott göra det bästa det godas fiende. Vad skulle det kosta att upplåta detta tjänstetåg för resande och låta det stanna på ett par ställen?

I en tråd på Postvagnen framgick det att för länge sen så kördes Gnestapendelns sista körning från Gnesta till Södertälje som tjänstetåg, men upplägget var gjort så att ombordaren skulle hinna byta till sista pendeltåget från Södertälje till Stockholm som däremot var upplåtet för resande. Snacka om knäppt - här körde man alltså faktiskt tåg och hade en "intern" förbindelse men upplät den inte för resande...

(Det finns säkert några skäl till allt detta, t.ex. att bara föraren men inte tågvakterna behöver vara ombord på ett tjänstetåg o.s.v.)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav spårlasse » fre 28 sep, 2012 18:58

M_M skrev:
BSB101 skrev:
Inge skrev:Vilket pendeltåg då? Samtliga kör förbi dessa stationer som tjänstetåg den aktuella tiden på dygnet.


Med andra ord får dessa tidiga resenärer ingen förändring från idag medan många andra för en förbättring. Ska vi skippa alla förbättringar bara för att några få inte för del av den?


Här kan vi gott göra det bästa det godas fiende. Vad skulle det kosta att upplåta detta tjänstetåg för resande och låta det stanna på ett par ställen?

I en tråd på Postvagnen framgick det att för länge sen så kördes Gnestapendelns sista körning från Gnesta till Södertälje som tjänstetåg, men upplägget var gjort så att ombordaren skulle hinna byta till sista pendeltåget från Södertälje till Stockholm som däremot var upplåtet för resande. Snacka om knäppt - här körde man alltså faktiskt tåg och hade en "intern" förbindelse men upplät den inte för resande...

(Det finns säkert några skäl till allt detta, t.ex. att bara föraren men inte tågvakterna behöver vara ombord på ett tjänstetåg o.s.v.)


Visst kan man tycka att det är en viss oflexibilitet. Däremot är det ju så att lösningar inte behöver på något sätt vara permanenta. Och det är ju detta som är problemet oavsett om det gäller bussar som har tomkörningar eller tjänstetåg inom järnvägstrafiken. Den lösning som man väljer behöver ju inte vara sådan nästa år. Jag tror nog att det är den aspekten (förutom att det kräver längre tjänstgöringstid för spärrvakter och antagligen tågvakt - de senare brukar ju annars kunna påbörja tjänsten vid Centralen) som spökar när det gäller tjänstetågen dit.

Ofta har man ju också valt att låta tågen vara nattparkerade på plattformar vid Centralstation. Ibland kan man välja att låta tågen utgå från depå norr om stan (man planerar ju depå för uppsalatågen på sikt också för den delen). Att man sökt tågläge för att kunna köra dem från Älvsjö, behöver ju inte innebära att man faktiskt kör trafiken (såsom man begärt tåglägen till Tumba hela dagen, fast man enligt vissa uppgifter endast tänkt köra i högtrafik (politikerna vill visst att man kör utanför högtrafik, men det är frågan om man har budget att göra det från början).

Säkerligen spricker också någon rastregel om tid-på-tåg ifall man skall låta tågen stanna (eller riskerar att göra så etc.).

Man bör nog alltså inte titta så mycket på tjänstetåg - allt kostar i kollektivtrafik, varje minut i trafik blir en kostnad i slutändan. Med SL:s avtalslösning får man förstås betala även för tomkörningar, men mer indirekt och förstås inte hela kostnaden. Snarare handlar det väl just om vad som är en rimlig service. SL - trots all kritik som riktas mot detta arma företag - har ju ändå rätt bra servicefönster i regel. Tyskarna gillar ju att starta tågtrafik tidigt på morgonen och det finns förstås en del andra exempel. Men oftast i de flesta länder och platser, så brukar ju inte tågtrafik starta förrän 5 på morgonen, som tidigast.

Sedan skulle man ju önska att det gick tåg dygnet runt till Arlanda, men det vet jag inte om den här pendeln är det bästa alternativet för. För är det riktigt tidiga avgångar (eller sena) så brukar ändå flertalet (hur sparsamma de annars är) ändå välja att ta en snabbare transportväg. Ofta har man ju ändå ingen annan anslutning, så man kan ändå inte komma till tåget om man inte bor precis vid stationen (vilket ju relativt få ändå gör).
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav spårlasse » fre 28 sep, 2012 20:15

Jo, egentligen kan väl alla enas om att den väl inte är gjord för resenärer söder om stan (restiden blir för tok för lång etc) - utan får väl snarast ses som en service för boende längs pendeltågslinjen norr om stan. Sedan kan man väl alltid diskutera var det största behovet finns. Alla kan väl dock förvisso instämma i att det knappast varit någon vidare bra lösning med 3-minutersbyte vid Upplands Väsby.

Men det man egentligen skulle ha är ju en regionalförbindelse med stopp på de stora stationerna från söderort. Likt SJ hade en gång i tiden med pendeln mellan Eskilstuna och Uppsala, via Arlanda, men som ju försvann ganska fort. Det är ju den varianten (givetvis i samarbete med SL, så att pendeltågens kort kunde gälla) och kanske då med ett stopp i Sollentuna och Upplands väsby - som skulle ge en snabb och effektiv resa från Söderot.

Nu får man väl snarare se vändningen vid Älvsjö som trafikteknisk (eller infrastrukturteknisk). Hade man kunnat vända vid Centralen utan att orsaka risk för störningar etc hade man väl gjort så antar jag. Och skulle resandet se ut att bli stort från söder till Arlanda (mot alla odds), kan ju det kanske vara en tanke på sikt.

En intressant fråga i sammanhanget är väl om SL valt att göra någon typ av simulering/körning över underlaget från södra Stockholm. Eventuellt har man väl kanske bara utgått från dagens standard. Men vi kan ju ändå glädja oss åt att man flyttar fram avgångarna en kvart på flertalet sträckor (dock förstås med den negativa konsekvensen att sista tågen går något tidigare på några av sträckorna).

För om man nu talar om morgontrafiken, är väl nattrafiken i sådana fall minst lika viktig då väl många charterplan kommer in efter 24-tiden till Arlanda..
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav M_M » lör 29 sep, 2012 8:51

Fast det som verkligen skulle behövas är väl (en tillköpbar?) komma-fram-garanti, och inte bara vad som nu ingår i kreditkortens reseförsäkringar.

Mitt intryck är att flygresor verkar inte kosta så mycket mer än fjärrtågresor. Märkligt nog ses det som självklart att SL pröjsar hela kalaset om pendeltåget är försenat så att man missar SJ-resan till Narvik, men motsvarande för en missad billigare (!) flygresa "går inte".

Har det över huvud taget någonsin räknats på vad det skulle kosta att ordna anslutningar åt båda hållen, och åt vilket håll det skulle kantra?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Lennart Petersen » lör 29 sep, 2012 12:56

M_M skrev:Fast det som verkligen skulle behövas är väl (en tillköpbar?) komma-fram-garanti, och inte bara vad som nu ingår i kreditkortens reseförsäkringar.

Mitt intryck är att flygresor verkar inte kosta så mycket mer än fjärrtågresor. Märkligt nog ses det som självklart att SL pröjsar hela kalaset om pendeltåget är försenat så att man missar SJ-resan till Narvik, men motsvarande för en missad billigare (!) flygresa "går inte".

Har det över huvud taget någonsin räknats på vad det skulle kosta att ordna anslutningar åt båda hållen, och åt vilket håll det skulle kantra?


Missad flygresa p.g-a försening i kollektivtrafiken täcks av de flesta hemförsäkringar.
Även tågresan på samma sätt men är det en resplus resa så garanterar tågföretagen att man kommer vidare.
Det torde väl gå för flygföretagen att teckna savtal motsvarande resplus och SJ-SAS har ett sådant.
SL har också en komma fram garanti så att man får ta taxi om man räknar med att bli mer än 20min försenad.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2149
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav M_M » lör 29 sep, 2012 15:26

Lennart Petersen skrev:
M_M skrev:Fast det som verkligen skulle behövas är väl (en tillköpbar?) komma-fram-garanti, och inte bara vad som nu ingår i kreditkortens reseförsäkringar.

Mitt intryck är att flygresor verkar inte kosta så mycket mer än fjärrtågresor. Märkligt nog ses det som självklart att SL pröjsar hela kalaset om pendeltåget är försenat så att man missar SJ-resan till Narvik, men motsvarande för en missad billigare (!) flygresa "går inte".

Har det över huvud taget någonsin räknats på vad det skulle kosta att ordna anslutningar åt båda hållen, och åt vilket håll det skulle kantra?


Missad flygresa p.g-a försening i kollektivtrafiken täcks av de flesta hemförsäkringar.


Men självrisken för detta är väl kopplad till övrig självrisknivå som ofta kan vara femsiffrig för en villaförsäkring. Ska alltså bara de som bor i lägenhet i praktiken kunna åka kollektivt till flyget?

Lennart Petersen skrev:Även tågresan på samma sätt men är det en resplus resa så garanterar tågföretagen att man kommer vidare.
Det torde väl gå för flygföretagen att teckna savtal motsvarande resplus och SJ-SAS har ett sådant.
SL har också en komma fram garanti så att man får ta taxi om man räknar med att bli mer än 20min försenad.


Flygbolagen och flygplatsinnehavaren/drivaren verkar inte särskilt sugna på att teckna några sådana avtal.

SL's garanti räcker tyvärr bara till ett begränsat belopp. Mig veterligen så räcker den ersättningen inte till så mycket mer än att ta sig till Hallsberg, typ.

Finns det något känt fall där någon begärt ut ersättning för kostnad att boka om en flygbiljett till senare flyg?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Harald » lör 29 sep, 2012 16:21

M_M skrev:Men självrisken för detta är väl kopplad till övrig självrisknivå som ofta kan vara femsiffrig för en villaförsäkring. Ska alltså bara de som bor i lägenhet i praktiken kunna åka kollektivt till flyget?

Jag kollade två bolag och hos inget av dem ingick skydd mot den här typen händelser i hemförsäkringens resförsäkring, utan för det måste man teckna en tilläggsförsäkring som hos båda bolagen var utan självrisk. F.ö. hade åtminstone det ena bolaget samma självrisk på hemförsäkringen oavsett boendeform.
Harald
 
Inlägg: 7993
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Lennart Petersen » lör 29 sep, 2012 18:10

Harald skrev:
M_M skrev:Men självrisken för detta är väl kopplad till övrig självrisknivå som ofta kan vara femsiffrig för en villaförsäkring. Ska alltså bara de som bor i lägenhet i praktiken kunna åka kollektivt till flyget?

Jag kollade två bolag och hos inget av dem ingick skydd mot den här typen händelser i hemförsäkringens resförsäkring, utan för det måste man teckna en tilläggsförsäkring som hos båda bolagen var utan självrisk. F.ö. hade åtminstone det ena bolaget samma självrisk på hemförsäkringen oavsett boendeform.


Envar gör klokt i att undersöka om vad som gäller för den egna försäkringen och gardera sig därefter.
I min försäkring ingår det i vart fall i resedelen och utan självrisk.

I övrigt kan väl sägas att SL ersätter inga resor till Hallsberg utan resegarantin gäller till en destination i SL-området, det finns ett taqk för taxikostnaden men i praktiken lär det vara så att SL ersätter hela kostnaden ändå om man nu t.ex skulle stå i Nynäshamn med ett inställt tåg.
I övrigt kan väl sägas at SL i likhet med nästan alla trafikföretag inte ersätter några sekundärkostnader för försening som missat flyg e.t.c Då skulle man ju t.ex kunna häbda ersättning för förlorad arbetsinkomst och det skulle bli närmast absurda ersättningskostnader och en väldig administration av detta.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2149
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav M_M » lör 29 sep, 2012 20:26

Ganska märkligt egentligen eftersom det blir billigare för SL att låta folk åka vidare med det försenade pendeltåget och SL ersätter en ny biljett till Hallsberg med nästa SJ-tåg än att folk åker taxi för resegrantin för att hinna med sitt ordinarie SJ-tåg.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Lennart Petersen » lör 29 sep, 2012 21:13

M_M skrev:Ganska märkligt egentligen eftersom det blir billigare för SL att låta folk åka vidare med det försenade pendeltåget och SL ersätter en ny biljett till Hallsberg med nästa SJ-tåg än att folk åker taxi för resegrantin för att hinna med sitt ordinarie SJ-tåg.


Resegarantin med taxi är en generell regel som gäller oavsett vad man har för skäl att komma fram, det räcker med att man räknar med att bli minst 20min försenad. Det är enkelt för resenärerna att förstå och jag kan inte förstå vad det skulle vara bra för att plottra bort den med undantag.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2149
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav twr » fre 30 nov, 2012 14:04

Blir det trafikstart 10 december?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7650
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav spårlasse » fre 30 nov, 2012 14:08

twr skrev:Blir det trafikstart 10 december?

Nej - den 9:e - på söndagen alltså.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Enceladus » tor 31 okt, 2019 23:06

spårlasse skrev:
Inge skrev:
DN skrev:Den 9 december startar pendeltågstrafiken från Älvsjö – och ibland Tumba – till Uppsala via Arlanda.
DN glömde en liten detalj. Morgontågåen kommer även fortsättningsvis att köra förbi Älvsjö, Årstaberg och Södra som tjänstetåg. Dvs utgå från Cst. Denna lilla detalj gör att tågen även fortsättningsvis blir oanvändbara för alla som bor söder om Cst och skall med tidigt morgonflyg. Tex de allra flesta charterresenärer från denna del av staden.


Fast å andra sidan utgår ju första morgontåget från Södertälje till Uppsala (4.52 på vardagar från Södertälje C och 5.22 på helger). Dessutom kommer ju - som det verkar enligt T13 - tågen på vardagar i övrigt att utgå från Tumba!

Jag tror nor att resenärer som behöver åka 4.30 på morgonen från Söderort, ändå väljer annat transportmedel (eller åker ett senare plan). På vardagar kan man alltså vara på Arlanda klockan 6.17 om man åker från Södertälje. Räknar man med säg 40-minuter till avgång vid Arlanda (okej kanske något på marginalen tidsmässigt) så är det 18 flygavgångar (enligt morgondagens flygtidtabell) som avgår för nära inpå pendelns ankomst till Arlanda - varav ett av planen avgår redan klockan 5.00 (vilket väl skulle vara omöjligt med vilken tidtabell som helst att hinna till, såvida man inte har trafik dygnet runt).

Måste nog säga att servicen som erbjuds alltså är ganska rimlig! Det går ju ändå att ta nattbussen till Centralen om man nu måste vara på Arlanda före den angivna tiden.


Det här inlägget verkar bekräfta att SL faktiskt ansökte om årets tåglägen redan inför T13. Varför dröjde det så länge?

Jag håller emellertid absolut inte med om den senare analysen. Enligt "den stora pendeltågsutredningen" (se sidan 330 och uppåt) är belastningen på de första turerna följande: 424 från Södertälje, 301 från Västerhaninge, 237 från Bålsta, 197 från Märsta och 143 från Uppsala. Detta bekräftar min tidigare hypotes om att "arbetspendlingen från söder till norr är mycket stor och den börjar tidigare än vad SL tror".

De två första tågen till Uppsala som utgår från City har lägre belastning än linje 791. Jag är ganska övertygad om att tågen skulle ha högre belastning söder om stan om de utgick från Södertälje. Resurserna borde läggas där de gör bäst nytta. Det är ju befängt att låta tågen utgå från City när bostäderna finns i söder och arbetsplatserna finns i norr. Är pendeltågen främst anpassade för innerstadsbor? :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 4039
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Hechtwagen » fre 01 nov, 2019 10:23

M_M skrev:
BSB101 skrev:
Inge skrev:Vilket pendeltåg då? Samtliga kör förbi dessa stationer som tjänstetåg den aktuella tiden på dygnet.


Med andra ord får dessa tidiga resenärer ingen förändring från idag medan många andra för en förbättring. Ska vi skippa alla förbättringar bara för att några få inte för del av den?


Här kan vi gott göra det bästa det godas fiende. Vad skulle det kosta att upplåta detta tjänstetåg för resande och låta det stanna på ett par ställen?

I en tråd på Postvagnen framgick det att för länge sen så kördes Gnestapendelns sista körning från Gnesta till Södertälje som tjänstetåg, men upplägget var gjort så att ombordaren skulle hinna byta till sista pendeltåget från Södertälje till Stockholm som däremot var upplåtet för resande. Snacka om knäppt - här körde man alltså faktiskt tåg och hade en "intern" förbindelse men upplät den inte för resande...

(Det finns säkert några skäl till allt detta, t.ex. att bara föraren men inte tågvakterna behöver vara ombord på ett tjänstetåg o.s.v.)


Lite märkligt men man kanske inte hinner till "anslutningen" om man stannar i Mölnbo, Järna och Södertälje syd?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2009
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Joakim W » tis 05 nov, 2019 16:25

M_M skrev:
BSB101 skrev:
Inge skrev:Med andra ord får dessa tidiga resenärer ingen förändring från idag medan många andra för en förbättring. Ska vi skippa alla förbättringar bara för att några få inte för del av den?


Här kan vi gott göra det bästa det godas fiende. Vad skulle det kosta att upplåta detta tjänstetåg för resande och låta det stanna på ett par ställen?

I en tråd på Postvagnen framgick det att för länge sen så kördes Gnestapendelns sista körning från Gnesta till Södertälje som tjänstetåg, men upplägget var gjort så att ombordaren skulle hinna byta till sista pendeltåget från Södertälje till Stockholm som däremot var upplåtet för resande. Snacka om knäppt - här körde man alltså faktiskt tåg och hade en "intern" förbindelse men upplät den inte för resande...

(Det finns säkert några skäl till allt detta, t.ex. att bara föraren men inte tågvakterna behöver vara ombord på ett tjänstetåg o.s.v.)


Lite märkligt men man kanske inte hinner till "anslutningen" om man stannar i Mölnbo, Järna och Södertälje syd?


Skulle nog tro att det handlade om resenärer också, nu körs inte längre sista tåget från Gnesta som tjänstetåg, men antalet resenärer ombord när jag tjänstgjort har varit runt 2-3st på vardagarna, alltså nästan mer personal än resenärer ombord. Däremot, i nuvarande tidtabell körs två tjänstetåg varje vardagsmorgon till Gnesta. Nästa år kommer det senare av dessa två gå i trafik.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 207
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Enceladus » tis 05 nov, 2019 17:56

Joakim W skrev:
Hechtwagen skrev:Lite märkligt men man kanske inte hinner till "anslutningen" om man stannar i Mölnbo, Järna och Södertälje syd?


Skulle nog tro att det handlade om resenärer också, nu körs inte längre sista tåget från Gnesta som tjänstetåg, men antalet resenärer ombord när jag tjänstgjort har varit runt 2-3st på vardagarna, alltså nästan mer personal än resenärer ombord. Däremot, i nuvarande tidtabell körs två tjänstetåg varje vardagsmorgon till Gnesta. Nästa år kommer det senare av dessa två gå i trafik.


Vad hände med dubbelturen klockan 23? Nu är det en två timmars lucka efter klockan 22. Den försvann väl år 2015 när alla turer förlängdes till Gnesta, men varför?

Det är också olyckligt att sista tåget från Gnesta saknar anslutning mot Stockholm. Borde inte sista tåget tidigareläggas något för att öka nyttan?
Enceladus
 
Inlägg: 4039
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lennart Petersen, SpårW och 7 gäster