Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav TheVirtual1 » tis 20 mar, 2012 16:31

Enl. dagens DN sätter trafiken igång den 9:e december, och att man förkastat alternativen att utgå från Flemingsberg eller Tumba p.g.a. kostnaderna, dock hittar jag inget på sl:s hemsida, nån som vet något mer, för man skriver t.ex. (felaktigt) att "man tar över plattformarna som används för Upptåget mellan Upplands Väsby - Tierp". men upptåget har väl avgångar till Gävle?! - samt att man skriver att "I framtiden kommer Upptåget gå mellan Uppsala-Tierp och kanske senare till Gävle" - men man kör ju som sagt redan till gävle idag, så vad gäller??
TheVirtual1
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 06 sep, 2010 21:18

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav M_M » tis 20 mar, 2012 18:27

Det här diskuteras även i en annan (rätt lång) tråd.

Vad gäller Gävle så går Upptåget absolut redan dit. Tidtabell. Upplägget är väl dock sådant att det passar mest för "Upplandsbor", kan det kanske vara en utökning så att tågen som idag vänder i Tierp kan gå ända till Gävle som avses?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav TheVirtual1 » tis 20 mar, 2012 18:48

M_M skrev:Det här diskuteras även i en annan (rätt lång) tråd.

Vad gäller Gävle så går Upptåget absolut redan dit. Tidtabell. Upplägget är väl dock sådant att det passar mest för "Upplandsbor", kan det kanske vara en utökning så att tågen som idag vänder i Tierp kan gå ända till Gävle som avses?


Spännande att jag inte hittade den tråden först, nåväl, inget av det jag skrev fanns med i den tråden så ;-) - men visst kan det säkert vara som du skriver även om formuleringen är underlig.
TheVirtual1
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 06 sep, 2010 21:18

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav BSB101 » ons 21 mar, 2012 8:19

TheVirtual1 skrev:
M_M skrev:Det här diskuteras även i en annan (rätt lång) tråd.

Vad gäller Gävle så går Upptåget absolut redan dit. Tidtabell. Upplägget är väl dock sådant att det passar mest för "Upplandsbor", kan det kanske vara en utökning så att tågen som idag vänder i Tierp kan gå ända till Gävle som avses?


Spännande att jag inte hittade den tråden först, nåväl, inget av det jag skrev fanns med i den tråden så ;-) - men visst kan det säkert vara som du skriver även om formuleringen är underlig.


Ska finns en länk till dokumentet som trafiknämnds ledamöter ska ta beslut på om du letar lite i slutet på tråden. Annars finns det att SLL webbsida som ett ärende till nästa/senaste nämndmötet (vet inte om mötet varit ännu).
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2252
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Leif Steen » lör 24 mar, 2012 10:23

Trafiknämnds mötet sker på tisdag den 27:e. Det ser ut att vara en majoritet för att besluta om att gå vidare och förbereda för trafiken. :mrgreen: DN är väl lite väl tidigt ute.........

Men,.....det finns ännu inget avtal med A-Train om spårnyttjandet (som äger spåret) och för stationsnyttjandet på Arlanda. Sedan måste SL också söka tågplans lägen för trafiken, men där avser man att nyttja befintliga lägen mellan Upplands Väsby och Uppsala. :roll: Trafiken ska gå från Älvsjö är det tänkt så det blir stor påverkan på all pendeltågstrafik, inte bara trafiken mellan Älvsjö och Upplands Väsby/Märsta. Även SJ påverkas av detta, där ser det ut som om man är överens dock, trots att det är en rejäl konkurrens SJ utsätts för.

Det finns mycket intressant att läsa i tjänsteärendet på landstingets hemsida.

Mvh Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 387
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav BSB101 » lör 24 mar, 2012 10:43

Om man läser beslutsunderlaget som skickas till nämnden framgår att om SL och A-train inte kan komma överens kommer man fortsätta att köra på det avtal UL har med A-train. det samma borde gälla tåglägen.

Frågan är dock varför SL och A-train har så svårt att komma överens? Trafiken bedrivs redan idag och ett avtal finns. Om man inte kan komma överens så kommer trafiken fortsätta under ULs avtal. Med andra ord har A-train inte så mycket att sätta press med om man kräver en högre avgift.

det enda skulle vara om ULs avtal går ut snart. Någon som vet hur länge, i tid, ULs avtal med A-train sträcker sig?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2252
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav spårlasse » lör 24 mar, 2012 10:51

BSB101 skrev:Om man läser beslutsunderlaget som skickas till nämnden framgår att om SL och A-train inte kan komma överens kommer man fortsätta att köra på det avtal UL har med A-train. det samma borde gälla tåglägen.

Frågan är dock varför SL och A-train har så svårt att komma överens? Trafiken bedrivs redan idag och ett avtal finns. Om man inte kan komma överens så kommer trafiken fortsätta under ULs avtal. Med andra ord har A-train inte så mycket att sätta press med om man kräver en högre avgift.


Vad jag har förstått vill SL ha en bättre deal än vad UL-haft. Det vill säga att man vill att kostnaden skall bli lägre. Jag tror inte man skall ta för mycket på att det går trögt. Det är ju en del i ett förhandlingsspel. A-train vet ju mycket väl att SL nästan måste stanna vid Arlanda. Så Aex har ju givetvis ingen anledning att begära minde än de kan få.

Men det väsentliga är ju att SL kan inte köra på UL:s tillstånd. Däremot kan givetvis UL fortsätta att köra sin nuvarande trafik om inget avtal kommer till stånd. Men då är det ju fortfarande tågbyte i Upplands väsby. A-train inser givetvis att ett pendeltåg utan byte kommer vara betydligt mer attraktivt, än UL:s tåg.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Henrik Schütz » lör 24 mar, 2012 11:01

Hur mycket betyder egentligen ett treminutersbyte över plattform? Hela SL kretsar kring iden med matarbussar verkar det som. Om det verkligen är katastrof att byta tåg i UPV, är inte bussresenärerna i gullmarsplan lika drabbade?

HS
Henrik Schütz
 
Inlägg: 1880
Blev medlem: mån 09 nov, 2009 13:27

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav AdrianLangemar » lör 24 mar, 2012 11:06

Henrik Schütz skrev:Hur mycket betyder egentligen ett treminutersbyte över plattform? Hela SL kretsar kring iden med matarbussar verkar det som. Om det verkligen är katastrof att byta tåg i UPV, är inte bussresenärerna i gullmarsplan lika drabbade?

Problemet med tågbytet i UPV är inte själva tågbytet, utan att tågen inte väntar in varandra.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav spårlasse » lör 24 mar, 2012 11:08

Henrik Schütz skrev:Hur mycket betyder egentligen ett treminutersbyte över plattform? Hela SL kretsar kring iden med matarbussar verkar det som. Om det verkligen är katastrof att byta tåg i UPV, är inte bussresenärerna i gullmarsplan lika drabbade?

HS


Fast det är ju därför man numera kör så många direktbussar in till Klarabergsviadukten i högtrafik från Tyresö och Haninge....
Men det skall erkännas att som bytesstation är Upplands Väsby rätt bra. Tyvärr är ju rättidigheten så pass dålig på pendeltågen att man ju knappast vill använda den lösningen om man har bråttom...Risken att missa anslutningen är ju rätt stor och det är väl det som kanske är det största problemet.

Sedan handlar det ju om att kommunicera att förbindelsen finns. Det uppfattas nog av många som lite för krångligt att byta till ett annat trafikbolag ec. (Stockholmarna är inte så vana med det).
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Ted S » lör 24 mar, 2012 14:40

TheVirtual1 skrev:Enl. dagens DN sätter trafiken igång den 9:e december, och att man förkastat alternativen att utgå från Flemingsberg eller Tumba p.g.a. kostnaderna, dock hittar jag inget på sl:s hemsida, nån som vet något mer, för man skriver t.ex. (felaktigt) att "man tar över plattformarna som används för Upptåget mellan Upplands Väsby - Tierp". men upptåget har väl avgångar till Gävle?! - samt att man skriver att "I framtiden kommer Upptåget gå mellan Uppsala-Tierp och kanske senare till Gävle" - men man kör ju som sagt redan till gävle idag, så vad gäller??


Enligt preliminära tidtabeller blir dagens insatståg från och till Tumba integrerade i det nya upplägget, dvs. genomgående tåg i högtrafik Tumba - Uppsala vv.
Ted S
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 22:33

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav M_M » lör 24 mar, 2012 14:42

spårlasse skrev:Men det väsentliga är ju att SL kan inte köra på UL:s tillstånd. Däremot kan givetvis UL fortsätta att köra sin nuvarande trafik om inget avtal kommer till stånd. Men då är det ju fortfarande tågbyte i Upplands väsby. A-train inser givetvis att ett pendeltåg utan byte kommer vara betydligt mer attraktivt, än UL:s tåg.


Men UL kan köra på sitt trafiktillstånd fast med SL's tåg, d.v.s. tågen kan byta huvudman vid Upplands Väsby utan att resenärerna märker någon skillnad.

Jämför att Øresundståglänen glömde ta med Kalmars län när de sökte tillstånd att bedriva Øresundstågtrafiken över länsgränser utan att blanda in SJ på SJ-monopolrätt-tiden, varpå det blev personalbyte i Alvesta på tågen som gick till Kalmar...


Henrik Schütz skrev:Hur mycket betyder egentligen ett treminutersbyte över plattform? Hela SL kretsar kring iden med matarbussar verkar det som. Om det verkligen är katastrof att byta tåg i UPV, är inte bussresenärerna i gullmarsplan lika drabbade?


Den största skillnaden är väl att det är extremt svårt att köra bussarna på tunnelbanespåren från Gullmarsplan och in till stan :mrgreen:

Två andra skillnader är att resor till flygplats är antagligen några av de resor där det är absolut viktigast att inte bli försenad och också en av de resor som sker med mest bagage. Två rätt bra skäl till att undvika tågbyte om det går.

Ytterligare ett skäl torde vara att om man delar upplägget i Uppsala istället för Upplands Väsby så minskar man risken för vissa störningsfortplantningar mellan Uppsala-Gävle och Uppsala-Stockholm. Störningsrisken torde vara störst Uppsala-Gävle där det förekommer en hel del enkelspår, varpå bruten anslutning sannolikast inträffar påväg söderut, och då är turtätheten (dagtid) såpass hög att det troligtvis funkar okej att hänvisa till nästa tåg.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav AdrianLangemar » lör 24 mar, 2012 15:47

Ted S skrev:
TheVirtual1 skrev:Enl. dagens DN sätter trafiken igång den 9:e december, och att man förkastat alternativen att utgå från Flemingsberg eller Tumba p.g.a. kostnaderna, dock hittar jag inget på sl:s hemsida, nån som vet något mer, för man skriver t.ex. (felaktigt) att "man tar över plattformarna som används för Upptåget mellan Upplands Väsby - Tierp". men upptåget har väl avgångar till Gävle?! - samt att man skriver att "I framtiden kommer Upptåget gå mellan Uppsala-Tierp och kanske senare till Gävle" - men man kör ju som sagt redan till gävle idag, så vad gäller??


Enligt preliminära tidtabeller blir dagens insatståg från och till Tumba integrerade i det nya upplägget, dvs. genomgående tåg i högtrafik Tumba - Uppsala vv.

Då blir det orimligt trångt på Södertäljetågen.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav spårlasse » lör 24 mar, 2012 15:55

M_M skrev:Men UL kan köra på sitt trafiktillstånd fast med SL's tåg, d.v.s. tågen kan byta huvudman vid Upplands Väsby utan att resenärerna märker någon skillnad.

Jämför att Øresundståglänen glömde ta med Kalmars län när de sökte tillstånd att bedriva Øresundstågtrafiken över länsgränser utan att blanda in SJ på SJ-monopolrätt-tiden, varpå det blev personalbyte i Alvesta på tågen som gick till Kalmar....


Fast vet vi att UL:s avtal ser ut så?, enligt beslutsunderlag hävdar man att det inte går. Aex har väl i avtalet dikterat villkoret för UL:s trafik. Troligen innefattar den inte att man gör på så sätt. Aex bestämmer ju själv vilka villkor som skall gälla för den trafik som använder deras infrastruktur.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav spårlasse » lör 24 mar, 2012 16:03

AdrianLangemar skrev:
Ted S skrev:
TheVirtual1 skrev:Enl. dagens DN sätter trafiken igång den 9:e december, och att man förkastat alternativen att utgå från Flemingsberg eller Tumba p.g.a. kostnaderna, dock hittar jag inget på sl:s hemsida, nån som vet något mer, för man skriver t.ex. (felaktigt) att "man tar över plattformarna som används för Upptåget mellan Upplands Väsby - Tierp". men upptåget har väl avgångar till Gävle?! - samt att man skriver att "I framtiden kommer Upptåget gå mellan Uppsala-Tierp och kanske senare till Gävle" - men man kör ju som sagt redan till gävle idag, så vad gäller??


Enligt preliminära tidtabeller blir dagens insatståg från och till Tumba integrerade i det nya upplägget, dvs. genomgående tåg i högtrafik Tumba - Uppsala vv.

Då blir det orimligt trångt på Södertäljetågen.


Ja, det intressanta är ju att hela upplägget kring trängselplanen (alltså trafikverket och hela grunden för tågtrafiken i hela Sverige) var ju för att SL ville att insatstågen från Tumba skulle avgå 4-minuter före ordinarie tåg för att minska trängseln från Södertälje. Samtidigt blir väl detta bara under en relativt kort tid, då det väl snart kommer vara möjligt att köra flera tåg från Södertälje.

Men om Keolis vill, så kan man nog ordna så att bussarna i Tumba/Huddinge istället ansluter till insatstågen. Man har ju redan ändrat till det på några av linjerna i Tumba. Det vinner ju både Keolis och SL på. Keolis i bemärkelsen att man får nöjdare passagerare och därmed bättre kvalitetspoäng och mer bonus. Och som jag förstår tankegångarna rätt så är det väl lite av tankarna bakom att man tänker göra på så sätt. Rätt många på den sträckan kommer ju faktiskt från olika matarbussar.

Nackdelen är förstås att busstrafiken får ett annat upplägg i högtrafik än annan tid. En annan nackdel har ju varit att insatstågen ställts in under vissa perioder i samband med lov etc. Men i och med förlängningen till Arlanda kommer ju detta inte längre att vara möjligt annat än mer marginellt och då kanske man struntar i det helt (tänker på att tågen mellan Upv och Tuma fortfarande förstås går att ställa in.)
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav AdrianLangemar » lör 24 mar, 2012 16:16

spårlasse skrev:Ja, det intressanta är ju att hela upplägget kring trängselplanen (alltså trafikverket och hela grunden för tågtrafiken i hela Sverige) var ju för att SL ville att insatstågen från Tumba skulle avgå 4-minuter före ordinarie tåg för att minska trängseln från Södertälje. Samtidigt blir väl detta bara under en relativt kort tid, då det väl snart kommer vara möjligt att köra flera tåg från Södertälje.

Det går att köra flera tåg från Södertälje redan nu, om Gnestapendeln vänder i Södertälje hamn. Eller vänta lite, när sträckan återöppnar är det ju dubbelspår! Hur som helst tycker jag att det bästa trafikupplägget skulle vara 10-minuterstrafik Södertälje-Märsta/Uppsala och 10-minuterstrafik Bålsta/Kungsängen-Västerhaninge/Nynäshamn. Restidsförlängningen för tågen mot Västerås blir EN minut.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav M_M » lör 24 mar, 2012 16:33

spårlasse skrev:Ja, det intressanta är ju att hela upplägget kring trängselplanen (alltså trafikverket och hela grunden för tågtrafiken i hela Sverige) var ju för att SL ville att insatstågen från Tumba skulle avgå 4-minuter före ordinarie tåg för att minska trängseln från Södertälje. Samtidigt blir väl detta bara under en relativt kort tid, då det väl snart kommer vara möjligt att köra flera tåg från Södertälje.


Varför inte köra tågen ända till Södertälje? I så fall skulle man dessutom kunna koppla Gnestapendeln så att de resenärerna slipper bytet i Södertälje Hamn... Eller blir det trångt på grund av godståg o.s.v. då?

Bonusfråga på det: Måste det över huvud taget köras godståg annat än nattetid till/från Älvsjö & co?

spårlasse skrev:Men om Keolis vill, så kan man nog ordna så att bussarna i Tumba/Huddinge istället ansluter till insatstågen.


Åtminstone formellt hoppas jag att det fortfarande är SL som lägger tidtabellerna, eller är det bara så att SL beställer "halvtimmestrafik som ansluter till tågen med X minuters marginal vid stationen"?

spårlasse skrev:Man har ju redan ändrat till det på några av linjerna i Tumba. Det vinner ju både Keolis och SL på. Keolis i bemärkelsen att man får nöjdare passagerare och därmed bättre kvalitetspoäng och mer bonus. Och som jag förstår tankegångarna rätt så är det väl lite av tankarna bakom att man tänker göra på så sätt. Rätt många på den sträckan kommer ju faktiskt från olika matarbussar.


Bussresenärerna lär bli extra nöjda eftersom de gånger bussar faktiskt är sena så lär resenärerna hinna med icke-insatstågen.

Är det inte bättre att skippa det här med insatståg och då man kör dubblad turtäthet på tågen också köra dubblad tuträthet på de anslutande bussarna och låta dubbleringstiderna ligga precis mellan ordinarie tider, eller i värsta fall förskjuta bussarna en tågturtäthet-i-rusningen-enhet mellan rusning och ickerusning? (För att inte få överfulla bussar vid övergången så bör man givetvis köra en tur extra istället för att få en stunds extra mellanrum). Om bussarna ändå ansluter på ett tåg som går fyra minuter tidigare i rusningen måste resenärerna i alla fall hålla reda på två olika styva tider för rusning och ickerusning...

spårlasse skrev:Nackdelen är förstås att busstrafiken får ett annat upplägg i högtrafik än annan tid. En annan nackdel har ju varit att insatstågen ställts in under vissa perioder i samband med lov etc. Men i och med förlängningen till Arlanda kommer ju detta inte längre att vara möjligt annat än mer marginellt och då kanske man struntar i det helt (tänker på att tågen mellan Upv och Tuma fortfarande förstås går att ställa in.)


Men kör då kortare tåg istället för ställ in trafik...

Som Göteborgare förvånas jag för övrigt över lägre trafik på ledig tid. Visst, just rusningen är givetvis värst när allt är business as usual men generellt verkar det snarast bli fler resenärer under vissa lov och lediga dagar eftersom folk passar på att göra andra kollektivresor än de brukar.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Ted S » lör 24 mar, 2012 17:47

Åtminstone formellt hoppas jag att det fortfarande är SL som lägger tidtabellerna, eller är det bara så att SL beställer "halvtimmestrafik som ansluter till tågen med X minuters marginal vid stationen"?

Det är entreprenörerna som lägger tidtabellen och SL bestämmer linjesträckning, turtäthet, platskrav (antal sittplatser i detta fall) och krav på anslutningar och ev. annan samtrafik.
Ted S
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 22:33

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav spårlasse » sön 25 mar, 2012 5:28

AdrianLangemar skrev:
spårlasse skrev:Ja, det intressanta är ju att hela upplägget kring trängselplanen (alltså trafikverket och hela grunden för tågtrafiken i hela Sverige) var ju för att SL ville att insatstågen från Tumba skulle avgå 4-minuter före ordinarie tåg för att minska trängseln från Södertälje. Samtidigt blir väl detta bara under en relativt kort tid, då det väl snart kommer vara möjligt att köra flera tåg från Södertälje.

Det går att köra flera tåg från Södertälje redan nu, om Gnestapendeln vänder i Södertälje hamn. Eller vänta lite, när sträckan återöppnar är det ju dubbelspår! Hur som helst tycker jag att det bästa trafikupplägget skulle vara 10-minuterstrafik Södertälje-Märsta/Uppsala och 10-minuterstrafik Bålsta/Kungsängen-Västerhaninge/Nynäshamn. Restidsförlängningen för tågen mot Västerås blir EN minut.


Jodå, är väl den tanke jag själv förfäktat här och på andra ställen. Och som sagt när Södertälje öppnar så är väl i princip tanken att köra fler insatståg därifrån. Med 10-minuterstrafik blir det då den bästa lösningen. Och vill man kan man ju då möjligen öka ut till tre insatsåg i timmen från Tunmba och låta tre av dem från Södertälje vara skip-stop. Eller bara ha tre tåg i timmen från Tumba som extra förstärkning, alternativt då två i maxtimmen med anslutning från/till Gnestapendeln som bara utgår från Södertälje Hamn (kör man korta tåg på dessa så skulle man ju kunna köra Gnestatågen direkt till stan - alternativt ha påkoppling vid Södertälje Hamn - kräver ju dock lite extra tidsmariginal - vilket jag förstått är lite mer tidskrävande på X60:orna).

Söder om stan är det ju alltså inget problem med 20-minuterstrafik till Nynäshamn (10-minuters till Västerhaninge) och 10-minuterstrafik till Södertälje (när sträckan öppnats).

Norr on stan får vi ju dock samordningsproblemen med Västeråstågen respektive SJ:s Uppsalapendel (med flera). Men här får ju i sådana fall Trafikverket peka med hela handen helt enkelt.

Frågan är ju dock vad som är bäst för Bålstagrenen? Med fyra avgångar i timmen från Kungsängen (alltså 10/20-trafik) går det förstås. Men att ha 6 avgångar från Kungsängen totalt blir svårt, iaf om inte det skall bli rätt många extaminutrar på Västeråstågen. Däremot går det med 10-minuterstrafik från/till Jakobsberg. Men vad räknar du med när du skriver att det bara blir en minuts tillägg? Någon sådan lösning där man samtidigt har 10-minuterstrafik till Kungängen och inte använder för kort tid mellan tågen, kan inte jag hitta.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inläggav Henrik Schütz » sön 25 mar, 2012 13:32

Pendeltågen har redan en låg och sedan många år sjunkande medelbeläggning, den lär bli ännu lägre med den här nya trafiklösningen, att då köra längre söderut än älvsjö i lågtrafik är rena vansinnet ekonomiskt.

HS
Henrik Schütz
 
Inlägg: 1880
Blev medlem: mån 09 nov, 2009 13:27

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], NorraLidingöbanan, Olof, Sio och 9 gäster