Styrelektronik M31

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Styrelektronik M31

Inläggav alex87 » fre 09 mar, 2012 20:09

Tänkte att denna tråden kan det pratas hej vilt om M31 och dess ombyggda styrelektronik och revision nere i Ostrava, Tjeckien. Eller vad tycker ni?

Tjeckerna verkar även vara duktiga på att reparera vagnar, 326 drog ner häromdagen, den har stått och väntat sen den hade en mindre brand i bromsmotståndet på taket.

Såhär är det just nu.
På väg för ombyggnad eller i Göteborg för provkörning och tester.

319 (Göteborg)
323 (Göteborg) Även test med backljus.
326 (Tjeckien)
359 (Tjeckien)

Ombyggda med ny styrelektronik och i trafik.

304
307
319
323 (Även reparerad i Tjeckien efter kollision vid Beväringsgatan)
341
342 (Första vagn att byggas om 2008/2009)
343
349
367
372

Nytt är att 323 ska få på prov backljus eftersom m31 inte har detta och är en fördel när man backar :)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 12:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav M_M » fre 09 mar, 2012 20:15

Bonusfrågor på detta:

Har alla styrelektronikombyggda M31 också blåa "västtrafik"-säten?

Finns det någon ej ombyggd M31 som har blåa "västtrafik"-säten?

Jag frågar för att jag som resenär lätt ska kunna se skillnad. :)
Det märks ju också skillnad på ljudet, men det "gamla" ljudet borde väl gå att höra från bromsmotståndselektroniken även på en ombyggd vagn, eller?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav alex87 » fre 09 mar, 2012 20:36

M_M skrev:Bonusfrågor på detta:

Har alla styrelektronikombyggda M31 också blåa "västtrafik"-säten?

Finns det någon ej ombyggd M31 som har blåa "västtrafik"-säten?

Jag frågar för att jag som resenär lätt ska kunna se skillnad. :)
Det märks ju också skillnad på ljudet, men det "gamla" ljudet borde väl gå att höra från bromsmotståndselektroniken även på en ombyggd vagn, eller?


Bra frågor..om inte annat så märker du det på ljudet för man hör när en sådan vagn rullar och du märker när du åker nån :)

Jag tror däremot att de senare 341, 367, 372 osv där det gjorts hel revision på har nya säten, finns säkerligen någon ej icke ombyggd som har de sätena också.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 12:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav alex87 » fre 09 mar, 2012 20:39

Kan även tillägga att de senaste vagnarna har fått annan programvara och revision nere i tjeckien.
341 var första vagn, sen kom 372 och 367, de startar något mjukare och är dessutom piggare än exempelvis 342.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 12:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav alex87 » mån 12 mar, 2012 18:04

Nu är det lite nytt...

Såhär är det just nu.
På väg för ombyggnad eller i Göteborg för provkörning och tester.

319 (Göteborg)
326 (Tjeckien)
359 (Göteborg)

Ombyggda med ny styrelektronik och i trafik.

304
307
319
323 (Även reparerad i Tjeckien efter kollision vid Beväringsgatan)
341
342 (Första vagn att byggas om 2008/2009)
343
349
367
372
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 12:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav jesper » lör 17 mar, 2012 0:13

323 är som sagt ute i trafik igen, med nya bakljus.

Såhär ser dom ut:
Bild
//Jesper
jesper
 
Inlägg: 126
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 17:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav M_M » lör 17 mar, 2012 0:20

En till fråga, som kanske redan besvarats (kanske till och med efter att jag frågat förut - senil...):

Spars det gamla delar för att kunna bygga tillbaka en vagn med gamla elektroniken den dagen de blir museivagnar?

Om inte så borde någon dokumentera ljudet från den gamla elektroniken när den fortfarande finns kvar :)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav alex87 » lör 17 mar, 2012 13:48

På Ringlinien finns det delar för att kunna bygga om till en M21, hur det är med styrning vet jag dock inte...
Egentligen bara i lägre farter man hör det lite susande ljudet på vagnarna, i högre farter låter det precis som en vanlig M31.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 12:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav Nupski » lör 17 mar, 2012 17:31

alex87 skrev:På Ringlinien finns det delar för att kunna bygga om till en M21, hur det är med styrning vet jag dock inte...
Egentligen bara i lägre farter man hör det lite susande ljudet på vagnarna, i högre farter låter det precis som en vanlig M31.


Skulle nog säga att ljudet skiljer markant genom hela registret både på acceleration och retardation. Gnället hos ASEAs styr elektronik kommer jag då inte att sakna. De ombyggnade har något fräckt elektriskt sprakande om man elbromsar rätt hårt, det absolut mäktigaste ljudet hos de ombyggda 8) .
Nupski
 
Inlägg: 795
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:42
Ort: Nangijala

Re: Styrelektronik M31

Inläggav alex87 » sön 18 mar, 2012 0:16

Nupski skrev:
alex87 skrev:På Ringlinien finns det delar för att kunna bygga om till en M21, hur det är med styrning vet jag dock inte...
Egentligen bara i lägre farter man hör det lite susande ljudet på vagnarna, i högre farter låter det precis som en vanlig M31.


Skulle nog säga att ljudet skiljer markant genom hela registret både på acceleration och retardation. Gnället hos ASEAs styr elektronik kommer jag då inte att sakna. De ombyggnade har något fräckt elektriskt sprakande om man elbromsar rätt hårt, det absolut mäktigaste ljudet hos de ombyggda 8) .


Okej jag är väl beredd hålla med då :)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 12:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav alex87 » fre 23 mar, 2012 19:40

Igår Torsdags såg 319 i trafik.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 12:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav danneh » fre 23 mar, 2012 22:40

M_M skrev:Bonusfrågor på detta:

Har alla styrelektronikombyggda M31 också blåa "västtrafik"-säten?

Finns det någon ej ombyggd M31 som har blåa "västtrafik"-säten?

Jag frågar för att jag som resenär lätt ska kunna se skillnad. :)
Det märks ju också skillnad på ljudet, men det "gamla" ljudet borde väl gå att höra från bromsmotståndselektroniken även på en ombyggd vagn, eller?


Jag upplever det som att samtliga M31or har blått tyg numera. Har inte sett eller åkt någon M31 med gröna säten på väldigt länge.
danneh
 
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 20:49

Re: Styrelektronik M31

Inläggav olasand » lör 24 mar, 2012 17:44

danneh skrev:Jag upplever det som att samtliga M31or har blått tyg numera. Har inte sett eller åkt någon M31 med gröna säten på väldigt länge.


Nej inte jag heller. Tror inte det finns någon kvar.

Ett sätt att känna igen de senare ombyggda vagnarna på från insidan är att de har ledstänger i rostfritt (istället för plast-gummiöverdrag). De första 5 ombyggda har dock kvar sina gamla ledstänger...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarvisningsbild
olasand
 
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 09 apr, 2004 15:49
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav Andy » lör 24 mar, 2012 23:23

Var det ikke M31 327 som fikk et M28\M29 tog i baken her forrige høsten?
Hva skjer med den?
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Styrelektronik M31

Inläggav jesper » lör 24 mar, 2012 23:30

Andy skrev:Var det ikke M31 327 som fikk et M28\M29 tog i baken her forrige høsten?
Hva skjer med den?


Det var M31 323 som blev påkörd, den är nu reparerad i Tjeckien och åter i linjetrafik sedan någon vecka tillbaka.
//Jesper
jesper
 
Inlägg: 126
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 17:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav Andy » lör 24 mar, 2012 23:33

jesper skrev:
Andy skrev:Var det ikke M31 327 som fikk et M28\M29 tog i baken her forrige høsten?
Hva skjer med den?


Det var M31 323 som blev påkörd, den är nu reparerad i Tjeckien och åter i linjetrafik sedan någon vecka tillbaka.


Takker!
Bare jeg som blander vognnummerne littegrann.

Litt Off topic:
Hva har skjedd med M28 727 og M29 810 fra samme ulykken?
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Styrelektronik M31

Inläggav Jourmaster » sön 25 mar, 2012 16:05

Diskussionen om reparation av M28/M29 har fått en egen tråd: viewtopic.php?f=2&t=34261&p=282889#p282889
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 788
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 10:40

Re: Styrelektronik M31

Inläggav alex87 » sön 25 mar, 2012 19:09

319 verkar ha lite problem senaste dagarna, åker in o hur hallen "Ej i trafik"... 359 gör de massa tester med nu så den kommer nog snart i trafik. Nedan syns nya bakljusen på 323. Hörde att de inte helt nöjda med reparationen på 323, mindre bucklor osv vid dörr 9-10.

Bild
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 12:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav alex87 » ons 28 mar, 2012 22:11

Det verkar som att 305 blir nästa vagn på tur till Tjeckien, och enligt säkra källor blir det även 375 efter den. Båda har liknande fel. Borde betyda att 326 är på väg tillbaka.

Bild
305 förberedd på Rantorget
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 12:25
Ort: Göteborg

Re: Styrelektronik M31

Inläggav Andy » ons 28 mar, 2012 22:14

Hvor lang tid bruker tjekkierne på å bygge om en vogn, og hvor lang tid tar det før vognen er i trafikk fra den kommer tilbake til Göteborg?
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:35
Ort: Oslo

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 8 gäster