Nya linjer i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Nya linjer i Norrköping

Inläggav Henrik Brändén » tor 24 sep, 2015 22:44

Jag är inte Norrköpingsbo, och kan därför naturligtvis tänka väldigt fel, men: När jag åkt runt i Norrköping och försökt skaffa mig en uppfattning om trycket på de olika linjegrenarna har jag en känsla av att både linje 2 och 3 har mycket mer trafik på sina södra än norra grenar. Hade jag bott i Ringdansen skulle jag tyckt det vara irriterande att inte kunna komma till stationen och norra delen av centrum utan att stå och vänta flera minuter vid Söder tull, och sedan åka turen runt öster. Så vad tror ni som förstår bättre än jag om följande tanke:

Låt både linje 2 och 3 gå i Drottninggatan. Starta sedan en linje 4 Ringdansen - Söder tull - Stadshuset - Öster - Söder tull - Klockaretorpet. Ska det ske med ungefär oförändrad vagnpark misstänker jag att alla linjerna skulle kunna ha 15-minuterstrafik.

Då skulle de starkt belastade linjegrenarna i söder få tätare trafik än idag, de svagare belastade i norr något glesare. Trafiken över Öster skulle behållas, och fler resor skulle kunna ske utan byten.

Eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
Henrik Brändén

Inläggav leifd » tor 24 sep, 2015 23:46

Henrik Brändén skrev:Jag är inte Norrköpingsbo, och kan därför naturligtvis tänka väldigt fel, men: När jag åkt runt i Norrköping och försökt skaffa mig en uppfattning om trycket på de olika linjegrenarna har jag en känsla av att både linje 2 och 3 har mycket mer trafik på sina södra än norra grenar. Hade jag bott i Ringdansen skulle jag tyckt det vara irriterande att inte kunna komma till stationen och norra delen av centrum utan att stå och vänta flera minuter vid Söder tull, och sedan åka turen runt öster. Så vad tror ni som förstår bättre än jag om följande tanke:

Låt både linje 2 och 3 gå i Drottninggatan. Starta sedan en linje 4 Ringdansen - Söder tull - Stadshuset - Öster - Söder tull - Klockaretorpet. Ska det ske med ungefär oförändrad vagnpark misstänker jag att alla linjerna skulle kunna ha 15-minuterstrafik.

Då skulle de starkt belastade linjegrenarna i söder få tätare trafik än idag, de svagare belastade i norr något glesare. Trafiken över Öster skulle behållas, och fler resor skulle kunna ske utan byten.

Främst har du nog missat att de finns mycke folk även på Öster, som behöver trafik, samt att den svängen faktiskt bara tar obetydligt längre tid att köra.
Dessutom blir de nog svårt att trafikera tre så stora linjer med bara nuvarande vagnpark och ha kvar normal reservhållning av fordon.
Vill man nu inte vänta de få minuter de handlar om, så kan man ju tex åka med de busslinjer som finns eller rent av gå. Här är ju rätt korta avstånd i centrala staden.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav C12C3C3C12 » tor 24 sep, 2015 23:51

Niklas Karlsson skrev:
C12C3C3C12 skrev:Eftersom jag är gammal nog att komma ihåg L4 samt att det är dumt att ändra L2 samt L3 ändhållplatser föreslår jag följande: L2 + L3 i Drottninggatan, L4 från Norr Tull över Öster till Klingsberg, under rusningen förlängd till Navestad.

Personligen kan jag tycka att detta fastklamrande vid historiska linjenummer närmast liknar vidskepelse. Det är visserligen sant att det funnits en historisk linje 4 i Norrköping, men vad har det för bäring nuförtiden? Jag menar, väldigt många Norrköpingsbor - inklusive jag själv - var ju inte ens födda när dåvarande linje 4 gick i trafik, och av dem som har minnen från den tiden tror jag de allra flesta är förmögna att kunna åtskilja en vagn på linje 4 anno 1966 från en vagn på linje 4 anno 2012. Argumentet att en linje haft en annan sträckning tidigare håller alltså inte. Dessutom - om man nu ändå av ockulta skäl som anspelar på någon sorts nummermagi inte kan stå ut med just denna beteckning - kan man ju välja ett annat nummer än just 4. Linje 1 är skillnad eftersom den ju trots allt trafikeras då och då med museivagnar.

Att ha en linje som under rusningstid förlängs till Navestad faller, och detta av skäl jag tidigare anfört i tråden. När linjer tvinnas på det viset bör de ha samma turtäthet. I praktiken talar vi alltså om två linjer var 10e, 12e eller 15e minut för att på den gemensamma sträckan åstadkomma trafik var 5e, 6e resp. 7,5e minut. Problemet är nu att det behövs 10-minuterstrafik över Öster och till Fridvalla, samtidigt som 5-minuterstrafik till Ringdansen blir lite väl saftigt, åtminstone med tanke på att något måste betala kalaset. Lösningen måste alltså i vart fall av denna anledning förkastas.

C12C3C3C12 skrev:Hur långt har man kommit med spårvagnen tillbaka i Kungsgatan? I sådana fall skulle man återuppliva L1 som ringlinje över Norr Tull - Kungsgatan - Söder Tull - Öster - Norr Tull.

Med Kungsgatan har man egentligen inte kommit någonstans. Det finns mer eller mindre klart uttalat att det ska bli spårväg där, men någon tidsplan är inte satt. I de uttalanden som fälls av politiker och tjänstemän framkommer uppfattningen att en utbyggnad i Kungsgatan blir aktuell först när nätet också byggs ut till Vrinnevisjukhuset. Själv ser jag ingen sådan koppling, även om båda satsningarna behövs. Kungsgatan kan mycket väl stå på egna ben, och skulle dessutom utgöra ett användbart hjälpmedel i lösningen på problemen med de i denna tråd diskuterade ambitionerna att utöka turtätheten till Ringdansen.

/Niklas

Jag förmodar du har läst hela tråden, det som kan ändras i mitt första citat är L4 Norr Tull över öster till Navestad.

Det som leifd skrev under tiden jag plitade ihop detta inlägg stämmer, tänk på att Drottninggatan kan betraktas som gågata.
C12C3C3C12

Inläggav X12 » sön 27 sep, 2015 18:27

Kommunen har ut lagt några dokument om utformningen av Nya Resecentrum och miljön däromkring (kanske förtjänar en separat tråd):
http://next.norrkoping.se/wp-content/up ... entrum.pdf
http://next.norrkoping.se/wp-content/up ... slutPM.pdf

Det nämns att nya resecentrum ska få fem "dubbelriktade spårvagnshållplatser" (dvs 10 hållplatslägen) anpassade för 60m-tåg, samt 15 hållplatslägen för ledbussar utöver det. Det nämns även att resecentrum ska anpassas för 4 spårvagnslinjer "alternativt BRT-linjer".

Något jag tycker är intressant är att det tycks finnas planer, eller åtminstone idéer, om att flytta spårvägen från Norra Promenaden och förlägga den i Bergslagsgatan istället (sid 13 i det andra länkade dokumentet). Bergslagsgatan planeras att förlängas ända bort till Ståthögaleden när dagens järnvägsbarriär försvinner i.o.m. att järnvägsstationen flyttar 200m norrut. Då får spårvagnarna en rakare väg till den nya stationen.
X12

Inläggav Henrik Brändén » mån 28 sep, 2015 13:12

leifd skrev:
Henrik Brändén skrev:Jag är inte Norrköpingsbo, och kan därför naturligtvis tänka väldigt fel, men: När jag åkt runt i Norrköping och försökt skaffa mig en uppfattning om trycket på de olika linjegrenarna har jag en känsla av att både linje 2 och 3 har mycket mer trafik på sina södra än norra grenar. Hade jag bott i Ringdansen skulle jag tyckt det vara irriterande att inte kunna komma till stationen och norra delen av centrum utan att stå och vänta flera minuter vid Söder tull, och sedan åka turen runt öster. Så vad tror ni som förstår bättre än jag om följande tanke:

Främst har du nog missat att de finns mycke folk även på Öster, som behöver trafik, samt att den svängen faktiskt bara tar obetydligt längre tid att köra.
Dessutom blir de nog svårt att trafikera tre så stora linjer med bara nuvarande vagnpark och ha kvar normal reservhållning av fordon.
Vill man nu inte vänta de få minuter de handlar om, så kan man ju tex åka med de busslinjer som finns eller rent av gå. Här är ju rätt korta avstånd i centrala staden.

1) Öster behåller ju trafik i min skiss. Med direktförbindelse till de två tyngsta linjegrenarna (fast det är klart, inte med Centralstation). Men möjligt att jag haft otur de gånger jag åkt svängen.
2) Tre ungefär lika långa linjer med 15-minuterstrafik borde dra lika många vagnar som två ungefär lika långa linjer med 10-minuterstrafik. Lika många avgångar per timme sammanlagt, och ungefär lika långa linjer. Kanske blir den nya linje jag föreslår något längre, så att en vagn till skulle behövas.
Användarvisningsbild
Henrik Brändén

Inläggav leifd » mån 28 sep, 2015 19:46

Henrik Brändén skrev:
leifd skrev:

1) Öster behåller ju trafik i min skiss. Med direktförbindelse till de två tyngsta linjegrenarna (fast det är klart, inte med Centralstation). Men möjligt att jag haft otur de gånger jag åkt svängen.
2) Tre ungefär lika långa linjer med 15-minuterstrafik borde dra lika många vagnar som två ungefär lika långa linjer med 10-minuterstrafik. Lika många avgångar per timme sammanlagt, och ungefär lika långa linjer. Kanske blir den nya linje jag föreslår något längre, så att en vagn till skulle behövas.

Möjligt att de du säger stämmer.
Men jag har som Norrköpingsbo i snart 60 år svårt att förstå varför någon som kommer utifrån kan tro att "si och så" vore bättre för oss Norrköpingsbor.
Eftersom staden har planer... Dels på nytt Resecentrum på nuvarande industriområdet Butängen, dels en ny Centrumstadsdel i Norra Hamnen/Saltängen, planer som man nu driver med stor kraft, så ser jag inte att de finns några hållbara skäl att börja ändra i spårvagnslinjerna i dagsläget. Eftersom jag själv bott "öster om Öster" i halva livet, så vet jag att här finns minst lika stort kundunderlag för spårvägen, som i många andra stadsdelar. När sedan Saltängen kommer till som bostads och centrumområde, behöver vi troligen ännu bättre spårvägsförbindelser här. Dessuto är det ju så, att alla åker ju på intet sätt till Resecentrum idag, många gör det, tidvis, men resandet till andra delar av staden är också stort. Att tror att just att man kör via Öster, betyder att man inte åker, är ju helt fel. Att sedan tro att detta tar "mycket längre tid" är också helt fel. Någon enstaka minut kan det skilja, inte mer. Självklart kan detta öka, om belastningen på vagnarna ökar. Men samtidigt om man låter fler linjer köra via Drottningatan, så kommer risken för längre körtid denna vägen att öka dramatiskt, bl.a. på grund av den spårförslingring som finns i Drottninggatans södra del.
Personligen tycker jag vi ska överlåta planeringen av trafik och linjer till kommunens planerare, som jag (vi) vet har de rätta tänket och även bra erfarenheter och kunskaper. Dessutom sitter ju kommunen på mängder av fakta, som vi vanliga dödliga inte alls har koll på.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Willy Forsström » mån 28 sep, 2015 20:21

En synpunkt på debatten som jag tycker har många bra förslag, är tillgången på spårvagnar. Idag finns 16 stycken vagnar typ M06 och 8 driftbara vagnar typ M97. Alltså 24 vagnar. Av dessa används 18 i daglig trafik. Inom en månad ska första vagnen typ M06 tas in för F8-service vilken i början beräknas ta minst tre-fyra månader. Sedan kommer en vagn i taget att vara borta under längre tider. Vi ska också komma ihåg att M97-vagnarna är byggda 1966, alltså 50 år nästa år, och börjar närma sig sin praktiska livslängd. Linjedelen till Klingsberg är till största delen upprustad och kan givetvis användas men jag skulle tro att en ombyggnad av linjen Ljura - Söder tull borde ske innan trafik återupptas i Klingsbergsslingan. Jag tror också att linjeomläggningar kommer att ske när Resecentrum byggs om i och med att Ostlänken byggs. Att ändra linjenätet nu skulle nog innebära ytterligare en ändring om ett antal år igen.
Användarvisningsbild
Willy Forsström

Inläggav X12 » tis 29 sep, 2015 0:00

Vad innebär F8-service?

Hur är läget med M97:orna? Jag tänker på de renoveringar som vissa av vagnarna fått med ny lack m.m., hur många av vagnarna har fått denna behandling och hur många är tänkta att få det?

Hur ser Norrköpings långsiktiga vagnsstrategi ut? Vad gör man när M97:orna pensioneras? Jag gissar att Norrköping är sugna på att ta över SL:s A34:or (ska dessa bort förresten?).
X12

Inläggav Sven Blomberg » tis 29 sep, 2015 11:28

X12 skrev:Jag gissar att Norrköping är sugna på att ta över SL:s A34:or (ska dessa bort förresten?).

Sugna blir nog Norrköping den dag M97 måste pensioneras. Men om A35/A36 då upplevs som lämpliga på Spårväg City, och det finns A35/A36 i tillräcklig stor omfattning "lediga" vore det väl en bra lösning om priset är tillräckligt lockande. :D Eller till dess kanske det finns en A37 :?:

Men någonstans i bakhuvudet finns något om att Norrköping fått fatt på en vagn lika M06 från någon beställning, är det något jag drömt om?
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg

Inläggav Willy Forsström » tis 29 sep, 2015 18:55

F8-service ska göras efter ca 500 000km och den största delen innebär att boggierna plockas ner och alla komponenter gås igenom. Framför allt bromsutrustningen, motorer och lagerbyte/kontroll ska utföras. På vagnskorgen ska flera elektriska komponenter få genomgång och ledlagren ska kollas samt lager i fläktar ska bytas.
M97-vagnarna 61, 68 och 69 har fått nya färgen. Vagn 70 är också genomgången men har inte målats. 62, 63 och 66 har bara fått lättare "make up" medan vagn 67 blivit rostsanerad och hjälpligt målad i gamla färgen.
Helt avställda är vagn 65 (rostig samt havererad "raco"-broms och statisk omriktare samt vagn 64 som fått släppa till reservdelar till de övriga vagnarna.
Vad gäller A34, jovisst, så fort som möjligt men till rätt pris. :D :D
Användarvisningsbild
Willy Forsström

Inläggav twr » fre 02 okt, 2015 15:29

Är det gemensamma hållplatser för spårvagn och buss i Norrköping? Vilken längd och vilken instegshöjd? Finns det exempel där man skiljer spårvagn och buss av kapacitetsskäl?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav roggek » fre 02 okt, 2015 18:11

twr skrev:Är det gemensamma hållplatser för spårvagn och buss i Norrköping? Vilken längd och vilken instegshöjd? Finns det exempel där man skiljer spårvagn och buss av kapacitetsskäl?

Googlekartan?
https://goo.gl/maps/dWW7YWph4462
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav X12 » fre 02 okt, 2015 18:42

Det är gemensamma hållplatser för bussar och spårvagnar på de sträckor där spårvagnarna går i blandtrafik. Hållplatserna är 30m långa, med undantag för Resecentrum (60m), Väster tull (60m), Vägträffen (47m) och Stortorget (40m) (jag mätte på Eniro). Hållplatshöjden är 17cm enligt "Norrköpings kommuns riktlinjer för tillgänglig utemiljö". De enda undantagen där spårvagn och bussar har olika lägen är Väster tull (endast i riktning mot centrum) och Hageby centrum, där spårvagnarna har en högre plattformshöjd (har för mig att det är 28cm). Tror dock inte det är av kapacitetsskäl, utan tillgänglighet. Vid Väster tull (med sin täta busstrafik) tycks det snarare ställa till problem då bussarna blockerar för spårvagnarna. Spårvagnarna har där nämligen den främre delen av hållplatsen. Expressbussarna, som ofta kommer i konvojer, tvingas då nån buss stå vid bakre delen av hållplatsen medan en annan buss står framför/utanför hållplatsen då plattformskanten är för hög i den främre delen.
X12

Inläggav twr » fre 02 okt, 2015 19:52

X12 skrev:Det är gemensamma hållplatser för bussar och spårvagnar på de sträckor där spårvagnarna går i blandtrafik. Hållplatserna är 30m långa, med undantag för Resecentrum (60m), Väster tull (60m), Vägträffen (47m) och Stortorget (40m) (jag mätte på Eniro). Hållplatshöjden är 17cm enligt "Norrköpings kommuns riktlinjer för tillgänglig utemiljö". De enda undantagen där spårvagn och bussar har olika lägen är Väster tull (endast i riktning mot centrum) och Hageby centrum, där spårvagnarna har en högre plattformshöjd (har för mig att det är 28cm). Tror dock inte det är av kapacitetsskäl, utan tillgänglighet. Vid Väster tull (med sin täta busstrafik) tycks det snarare ställa till problem då bussarna blockerar för spårvagnarna. Spårvagnarna har där nämligen den främre delen av hållplatsen. Expressbussarna, som ofta kommer i konvojer, tvingas då nån buss stå vid bakre delen av hållplatsen medan en annan buss står framför/utanför hållplatsen då plattformskanten är för hög i den främre delen.

Tack!

Hur fungerar Södertull? Det är hållplatser i Drottninggatan och Nygatan? Används dessa både av spårvagn och buss?
Dessutom verkar det finns 4 hållplatser i Drottninggatan söder om Nygatan. Vad är det för bussar som använder de lägena? De verkar vara långa också, är det flera platser efter varandra?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav leifd » fre 02 okt, 2015 21:56

twr skrev:
X12 skrev:Det är gemensamma hållplatser för bussar och spårvagnar på de sträckor där spårvagnarna går i blandtrafik. Hållplatserna är 30m långa, med undantag för Resecentrum (60m), Väster tull (60m), Vägträffen (47m) och Stortorget (40m) (jag mätte på Eniro). Hållplatshöjden är 17cm enligt "Norrköpings kommuns riktlinjer för tillgänglig utemiljö". De enda undantagen där spårvagn och bussar har olika lägen är Väster tull (endast i riktning mot centrum) och Hageby centrum, där spårvagnarna har en högre plattformshöjd (har för mig att det är 28cm). Tror dock inte det är av kapacitetsskäl, utan tillgänglighet. Vid Väster tull (med sin täta busstrafik) tycks det snarare ställa till problem då bussarna blockerar för spårvagnarna. Spårvagnarna har där nämligen den främre delen av hållplatsen. Expressbussarna, som ofta kommer i konvojer, tvingas då nån buss stå vid bakre delen av hållplatsen medan en annan buss står framför/utanför hållplatsen då plattformskanten är för hög i den främre delen.

Tack!

Hur fungerar Södertull? Det är hållplatser i Drottninggatan och Nygatan? Används dessa både av spårvagn och buss?
Dessutom verkar det finns 4 hållplatser i Drottninggatan söder om Nygatan. Vad är det för bussar som använder de lägena? De verkar vara långa också, är det flera platser efter varandra?

På Drottninggatan och Nygatan finns hållplatser för enbart spårvagnar på linje 2 och 3. På Nygatan finns föbikörning för bussar vid spårvagnshållplatserna i båda riktningar. Längre väster ut finns busshållplatser på Nygatan, där kan spårvagnar passera förbi utan att störas.
De fyra hållplatserna söder om Nygatan är för enbart bussar. Både här och på Nygatan har många expressbussar hållplatser men även tätortsbussarna har hållplatser på dessa ställen. Alla hållplatser klarar flera bussar och spårvagnar. Men ingen hållplats är gemensam buss och spårvagn.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav twr » mån 05 okt, 2015 15:53

leifd skrev:De fyra hållplatserna söder om Nygatan är för enbart bussar. Både här och på Nygatan har många expressbussar hållplatser men även tätortsbussarna har hållplatser på dessa ställen. Alla hållplatser klarar flera bussar och spårvagnar. Men ingen hållplats är gemensam buss och spårvagn.

Detta är två dubbelriktade bussgator bredvid varandra? Är den västra för bussar som går västerut på Nygatan, och motsvarande i öster? Är det signalreglerat i korsningen med Nygatan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav leifd » mån 05 okt, 2015 22:17

twr skrev:
leifd skrev:De fyra hållplatserna söder om Nygatan är för enbart bussar. Både här och på Nygatan har många expressbussar hållplatser men även tätortsbussarna har hållplatser på dessa ställen. Alla hållplatser klarar flera bussar och spårvagnar. Men ingen hållplats är gemensam buss och spårvagn.

Detta är två dubbelriktade bussgator bredvid varandra? Är den västra för bussar som går västerut på Nygatan, och motsvarande i öster? Är det signalreglerat i korsningen med Nygatan?

Ja så kan man väl säga att de är.
Nej det är inte signalreglerat. Det är ju bara kollektivtrafik och annan trafik med tillstånd här, så något sådant behov finns ju inte då.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav X12 » tis 15 dec, 2015 16:57

Läser på NT.se att man planerar för en återupptagen trafik genom Klingsberg i begränsad omfattning. Detta i samband med en utökad skolverksamhet där.

Hur är det med alla spår i slingan? Vet att åtminstone Holmstagatan och Albrektsvägen är bytta rätt nyligen. Men spåren i Trozelligatan ser lite risiga ut.
X12

Inläggav Per Lind » tis 15 dec, 2015 21:23

leifd skrev: ...
Möjligt att de du säger stämmer.
Men jag har som Norrköpingsbo i snart 60 år svårt att förstå varför någon som kommer utifrån kan tro att "si och så" vore bättre för oss Norrköpingsbor.

Man blir lätt hemmablind och då kan idéer från "folk som inget begriper" ändå vara positivt och leda till att kanske vänder på någon sten och upptäcker en ny vinkel.

Såg också i pdf'en att någon tänker BRT istället för spårvagn.
Är detta något man seriöst tittar på eller är det ett försök av "Bussmaffian" att tända en tanke?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav twr » mån 25 jan, 2016 16:23

Hur många spårvagnar, hållplatser, växlar, spårmeter, likriktarstationer finns det i Norrköping? Hur många spårvagnar i trafik på respektive linje?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik