Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav BSB101 » tor 14 jun, 2018 10:47

Sio skrev:Själv fick jag tag på en lägenhet som uppfyller de kriterierna 1999 och det gick nog ett eller ett par år efter det, men sedan var bostadsbristen ett faktum.

Tio år efter det (alltså 2009) fick jag en lägenhet som uppfyller dina kriterier i Sollentuna så några år till tog det innan bostadskrisen var ett faktum.

Enceladus skrev:Är det inte dags för staten att tvinga kommuner att bygga bostäder? Det kommunala självstyret fungerar uppenbarligen inte!

Vad säger att det skulle bli bättre bara för att staten skulle tvinga kommuner att bygga? Beslut blir sällan bättre bara för att de flyttas längre från människorna som påverkas. sedan är det som sagt inte främst problem med att det byggs för lite utan att det som byggs blir för dyrt. Det som skulle behövas är mer konkurrens på byggmarknaden.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 11:14

BSB101 skrev:Vad säger att det skulle bli bättre bara för att staten skulle tvinga kommuner att bygga? Beslut blir sällan bättre bara för att de flyttas längre från människorna som påverkas. sedan är det som sagt inte främst problem med att det byggs för lite utan att det som byggs blir för dyrt. Det som skulle behövas är mer konkurrens på byggmarknaden.

Det går att bygga billigare. Idag utgör markkostnaden en stor den av kostnaden för nya bostäder i Storstockholm. Och vilka är det som i 9 fall 10 säljer marken? Kommunen... Återgå till tomträtt är mitt tips!

Den andra stora boven är förhållandet att många byggentreprenörer numera kallas sej "bostadsutvecklare". Det innebär att dom startar bostadsrättsföreningar där de själva tillsätter styrelsen. Föreningen beställer sedan uppförandet av bostäderna från "bostadsutvecklaren" utan någon som helst konkurrens eller intresse av att hålla ner priset.

Dessa två faktorer gör att även en relativt enkel nyproducerad bostadsrättslägenhet kostar 40 000 - 50 000 kr/m2 istället för 15 000 - 20 000 som är fullt möjligt.

(Teoretisk utvikning: Den som är intresserad av politisk teori känner kanske till begreppet StaMoKap - "Statsmonopolistisk kapitalism". Det jag beskrivit ovan kan kanske kallas KoMoKap - "Kommunmonopolistisk kapitalism"!)

Nu ska jag försöka hålla mej borta från de ämnesvidriga diskussionerna i denna tråd!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Sio » tor 14 jun, 2018 11:41

BSB101 skrev:
Sio skrev:Själv fick jag tag på en lägenhet som uppfyller de kriterierna 1999 och det gick nog ett eller ett par år efter det, men sedan var bostadsbristen ett faktum.

Tio år efter det (alltså 2009) fick jag en lägenhet som uppfyller dina kriterier i Sollentuna så några år till tog det innan bostadskrisen var ett faktum.

Fick du en hyresrätt i Sollentuna med rimlig hyra på mindre än ett års kötid? Vilken bostadskö stod du då i?
Du var inte prioriterad på något vis?
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav twr » tor 14 jun, 2018 11:42

TKO skrev:Nu verkar den här debatten helt ha lämnat Rimbo...

Men jag måste ändå komma med en avgörande invändning mot många av de resonemang som förs här och i andra trådar när det gäller "kommuner som inte tar ansvar" - d v s dom gör inte som JAG vill:

Kamrater, forumdebattörer!

Om vi anser att beslut om samhällets utveckling, t ex bostadsbyggande, skall fattas "av folket" - alltså i enighet med Regeringsformens 1§ - får vi alla kanske finna oss i att inte varje beslut går vår egen väg. Jag anser också att det följer av denna grundprincip att det måste finnas olika beslutsnivåer för att säkerställa att det verkligen är "folket som fattar besluten", jag tror t ex inte det vore lämpligt att centralisera beslut angående detaljplaner till riksnivå. Vi kan naturligtvis diskutera vilka nivåer som skall finnas, vilken geografisk indelning de beslutsfattande organen skall följa samt vilka ansvarsområden de olika organen skall ha. I den här frågan sällar jag mej till den starka social- och kristdemokratiska strömning som så positivt påverkat utvecklingen i efterkrigseuropa och anser att subsidaritetsprincipen skall vara vår ledstjärna - beslut skall fattas på lägsta ändamålsenliga nivå, eller klatschigare uttryck: "Nära folket"!

Utifrån detta tycker jag att det inte är stort fel på den nuvarande modellen med ett kommunalt planmonopol - jag är snarare tveksam till om så stora kommuner som Stockholm är förenligt med ett levande folkstyre. Att överföra den fysiska samhällsplaneringen till region/landstingsnivå tror jag vore förödande för den demokratiska förankringen och skulle dessutom i slutänden leda till ett sämre samhälle.

Slutligen uppmanar jag alla som ständigt påpekar att Lidingö "inte tar sitt ansvar" att titta på en lista över befolkningstätheten hos Sveriges 290 kommuner. Vilken plats tror ni Lidingö intar - 100? 200?

Tack för ordet!
/TKO

Mycket klokt! Det är bara löjligt att upprepa frasen "ta ansvar". Då måste man först motivera vad det är för ansvar och hur det ska styra kommunernas politik. Men det ligger inte för skribenten som tar några positiva tidningsartiklar till intäkt för att beskriva ett visst projekt som "i princip beslutat".

Förutsättningarna är olika i olika kommuner, och gränserna mellan kommuner är ofta ganska godtyckliga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lennart Petersen » tor 14 jun, 2018 14:35

Sio skrev:
BSB101 skrev:

Fick du en hyresrätt i Sollentuna med rimlig hyra på mindre än ett års kötid? Vilken bostadskö stod du då i?

2009 var finanskrisens år, vi hade i stort sett balans mellan utbud och efterfrågan på bostadsmarknaden. Sedan dess har det byggts så mycket som motsvarar befolkningsökningen men det är alltså stor brist lika med efterfrågan trots att total yta per capita är den samma. Men vi efterfrågar mer ytor, sedan 1960-talet har yta per capita ungefär fördubblats. Nöjde vi oss med 60-talets standard skulle det alltså få plats 20miljoner i befintliga bostäder. T.ex i den uppgång där jag bodde som barn på 50-60tal var vi familjer på 3-5 petsoner , i dag bor en person per lägenhet i samma hus. Ojämnt fördelat är det förstås, på Östermalm är det i snitt 64m2 per capita medans i en del av Rinkeby är det 16m2 per person (och då är bara folkbokförda räknade ).
Lennart Petersen

Inläggav slaeshjag » tor 14 jun, 2018 17:47

Jag spenderade nyligen mina 9 år i den kommunala bostadskön för en etta på 25 kvadrat i Rimbo. Har för mig att plats 5 på den lägenheten hade 8 år. Så den smått absurda kötiden finns även här.
slaeshjag

Inläggav Enceladus » tor 14 jun, 2018 18:00

slaeshjag skrev:Jag spenderade nyligen mina 9 år i den kommunala bostadskön för en etta på 25 kvadrat i Rimbo. Har för mig att plats 5 på den lägenheten hade 8 år. Så den smått absurda kötiden finns även här.

Ja, det är flera som har berättat att det är bostadsbrist i Rimbo, d.v.s. att efterfrågan på bostäder vida överstiger utbudet. För ett tag sedan gick liberalerna ut med ett program som är särskilt riktat till den som bor i Rimbobygden. Utvecklingen verkar vara på väg åt rätt håll?
Enceladus

Inläggav twr » tor 14 jun, 2018 18:47

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lennart Petersen » tor 14 jun, 2018 19:26

twr skrev:https://www.dn.se/sthlm/nastan-omojligt-for-fattiga-fa-en-bostad/

Det här får konsekvenser förbregionen när många företag som vill och kan expandera inte får tag i folk helt enkelt för att det inte finns bostäder. Läste om en restaurangägare som sa att han tillbringade halva arbetsdagen med att försöka ragga boende åt de människor han hade på gång förbanställning. Och alla de poliser, sköterskor och annat i tjänstesektorn som man hoppas få tag på ska ju ha någonstans att bo. Vi kommer att få det som i London där det är vrålbrist på folk i tjänstesektorn, som buschaufförer m.m just för att ingen har råd med boendet i staden. Svenska ungdomar som kommer dit för att joba löser det med att tränga ihop sig ett antal i en gemensam lya men sånt vill man nog bara ha under en begränsad tid i livet. Marknaden i Stockholm har ju funkat så att man byggt svindyra bostadsrätter med sjöutsikt och annat, en förhoppning har väl varit att de som flyttar in lämnarbefter sig något annat till en flyttkedja men nu är uppenbarligen den marknaden mättad och allt tvärstoppar.
Lennart Petersen

Inläggav Verspieder » tor 14 jun, 2018 20:28

Enceladus skrev:Ja, det är flera som har berättat att det är bostadsbrist i Rimbo, d.v.s. att efterfrågan på bostäder vida överstiger utbudet. För ett tag sedan gick liberalerna ut med ett program som är särskilt riktat till den som bor i Rimbobygden. Utvecklingen verkar vara på väg åt rätt håll?

Trevligt valfläsk. Allt i listan har varit efterfrågat i många år, men de tre sammanhängande mandatperioder som dåvarande Folkpartiet var en del av styret i kommunen hände inget av detta. Dessutom har nästan alla andra partier i kommunfullmäktige i stort sett samma punkter på sina listor... utan att något hänt på 15-20 år.
Punkt fyra i listan ju dessutom nästan ett skämt. Verka för att slippa en 1-2 minuter kort omstigningstid mellan 677 och 806 vid Åby vägskäl? Driver de med oss som åker dessa linjer dagligen, och ser hur bra bytet och samordningen fungerar? :shock:
Verspieder

Inläggav BSB101 » mån 18 jun, 2018 9:16

Sio skrev:
BSB101 skrev:

På två år fick jag en lägenhet hos Sollentunahem efter att stått i deras egen intressekö. Hyran var helt okej och det var inte nyproduktion eller något sådant. Inte prioriterad på något sätt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Enceladus » sön 24 jun, 2018 9:35

twr skrev:
TKO skrev:Nu verkar den här debatten helt ha lämnat Rimbo...

Men jag måste ändå komma med en avgörande invändning mot många av de resonemang som förs här och i andra trådar när det gäller "kommuner som inte tar ansvar" - d v s dom gör inte som JAG vill:

Kamrater, forumdebattörer!

Om vi anser att beslut om samhällets utveckling, t ex bostadsbyggande, skall fattas "av folket" - alltså i enighet med Regeringsformens 1§ - får vi alla kanske finna oss i att inte varje beslut går vår egen väg. Jag anser också att det följer av denna grundprincip att det måste finnas olika beslutsnivåer för att säkerställa att det verkligen är "folket som fattar besluten", jag tror t ex inte det vore lämpligt att centralisera beslut angående detaljplaner till riksnivå. Vi kan naturligtvis diskutera vilka nivåer som skall finnas, vilken geografisk indelning de beslutsfattande organen skall följa samt vilka ansvarsområden de olika organen skall ha. I den här frågan sällar jag mej till den starka social- och kristdemokratiska strömning som så positivt påverkat utvecklingen i efterkrigseuropa och anser att subsidaritetsprincipen skall vara vår ledstjärna - beslut skall fattas på lägsta ändamålsenliga nivå, eller klatschigare uttryck: "Nära folket"!

Utifrån detta tycker jag att det inte är stort fel på den nuvarande modellen med ett kommunalt planmonopol - jag är snarare tveksam till om så stora kommuner som Stockholm är förenligt med ett levande folkstyre. Att överföra den fysiska samhällsplaneringen till region/landstingsnivå tror jag vore förödande för den demokratiska förankringen och skulle dessutom i slutänden leda till ett sämre samhälle.

Slutligen uppmanar jag alla som ständigt påpekar att Lidingö "inte tar sitt ansvar" att titta på en lista över befolkningstätheten hos Sveriges 290 kommuner. Vilken plats tror ni Lidingö intar - 100? 200?

Tack för ordet!
/TKO

Mycket klokt! Det är bara löjligt att upprepa frasen "ta ansvar". Då måste man först motivera vad det är för ansvar och hur det ska styra kommunernas politik. Men det ligger inte för skribenten som tar några positiva tidningsartiklar till intäkt för att beskriva ett visst projekt som "i princip beslutat".

Förutsättningarna är olika i olika kommuner, och gränserna mellan kommuner är ofta ganska godtyckliga.

Stan där flest hyresrätter byggs i Stockholms län

Stockholms stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog skrev:Länet är en enda bostadsmarknad och den fungerar inte och har aldrig gjort det efter att så många kommuner under lång tid inte har tagit ansvar.
Enceladus

Inläggav twr » sön 24 jun, 2018 11:31

Enceladus, att du citerar en politiker, som är part i målet, är inget argument. Särskilt en politiker som är känd för det oseriösa begreppet "NK-Expressen". Bättre än så här kan du väl?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Föregående

Återgå till Spårtrafik