Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav twr » lör 12 maj, 2018 18:45

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag tror att det resandet är långt, långt under pendeltågsnivå. Det finns buss mellan Arlanda och Norrtälje. Norrtäljeborna som ska till Stockholm skulle inte välja denna omväg.


Det finns väl ingen buss mellan Arlanda och Norrtälje? Enligt Reseplaneraren tar det cirka 2 timmar att åka kollektivt mellan Arlanda och Norrtälje. En förlängning av Roslagsbanan mot Arlanda skulle hjälpa till viss del, men det skulle fortfarande vara en ganska stor omväg då det inte finns någon bytespunkt mellan linje 676 och Kårstagrenen.

Jag tror faktiskt att en förlängning av Roslagsbanan till Rimbo skulle kunna ha en regional betydelse. Tillsammans med linje 677 mellan Norrtälje och Uppsala via Rimbo blir det betydligt bättre tvärförbindelser. Motorvägsbussen från Rimbo går parallellt med linje 676 och tillför därför inte så mycket för regionen i stort. Problemet är väl investeringskostnaden, men det borde gå att lösa genom att bygga ett par tusen bostäder i Rimbo. Finns den viljan?

Jag tycker det är en viktig princip att ha knutpunkter som ändstationer. Förutom redundans och fler resmöjligheter ger detta mer dubbelriktat resande och därmed lägre trafikeringskostnader!

Det är en fördel om ändstationer är knutpunkter, av de skäl du beskriver. Däremot är det olyckligt att göra det till en princip, kosta vad det kosta vill. Det finns inte oändligt med pengar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6862
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav slaeshjag » sön 13 maj, 2018 10:37

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag tror att det resandet är långt, långt under pendeltågsnivå. Det finns buss mellan Arlanda och Norrtälje. Norrtäljeborna som ska till Stockholm skulle inte välja denna omväg.

Det finns väl ingen buss mellan Arlanda och Norrtälje? Enligt Reseplaneraren tar det cirka 2 timmar att åka kollektivt mellan Arlanda och Norrtälje. En förlängning av Roslagsbanan mot Arlanda skulle hjälpa till viss del, men det skulle fortfarande vara en ganska stor omväg då det inte finns någon bytespunkt mellan linje 676 och Kårstagrenen.


Det finns en anslutning i långhundra åby vägskäl till en buss mot arlanda (UL806?). Den dyker aldrig upp i reseplaneraren, och är säkerligen inte 100% pålitlig, men dom gånger jag åkt till Arlanda eller Uppsala, så har den funkat.
slaeshjag
 
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 01 dec, 2012 21:47

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav NerdBoy » sön 13 maj, 2018 13:15

slaeshjag skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Jag tror att det resandet är långt, långt under pendeltågsnivå. Det finns buss mellan Arlanda och Norrtälje. Norrtäljeborna som ska till Stockholm skulle inte välja denna omväg.

Det finns väl ingen buss mellan Arlanda och Norrtälje? Enligt Reseplaneraren tar det cirka 2 timmar att åka kollektivt mellan Arlanda och Norrtälje. En förlängning av Roslagsbanan mot Arlanda skulle hjälpa till viss del, men det skulle fortfarande vara en ganska stor omväg då det inte finns någon bytespunkt mellan linje 676 och Kårstagrenen.


Det finns en anslutning i långhundra åby vägskäl till en buss mot arlanda (UL806?). Den dyker aldrig upp i reseplaneraren, och är säkerligen inte 100% pålitlig, men dom gånger jag åkt till Arlanda eller Uppsala, så har den funkat.


Ett tips: UL-bussar hittas enkelt i UL:s reseplanerare på https://www.ul.se/
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5573
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Verspieder » sön 13 maj, 2018 21:39

slaeshjag skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Jag tror att det resandet är långt, långt under pendeltågsnivå. Det finns buss mellan Arlanda och Norrtälje. Norrtäljeborna som ska till Stockholm skulle inte välja denna omväg.

Det finns väl ingen buss mellan Arlanda och Norrtälje? Enligt Reseplaneraren tar det cirka 2 timmar att åka kollektivt mellan Arlanda och Norrtälje. En förlängning av Roslagsbanan mot Arlanda skulle hjälpa till viss del, men det skulle fortfarande vara en ganska stor omväg då det inte finns någon bytespunkt mellan linje 676 och Kårstagrenen.


Det finns en anslutning i långhundra åby vägskäl till en buss mot arlanda (UL806?). Den dyker aldrig upp i reseplaneraren, och är säkerligen inte 100% pålitlig, men dom gånger jag åkt till Arlanda eller Uppsala, så har den funkat.


Reseplaneraren är inte ett dugg pålitlig i detta fall. Anslutningen mellan SL 677 och UL 806 är dock så pålitlig att den slår ut reseplaneraren. Det krävs nämligen en omstigningstid på tre minuter eller mer för att denna ska synas i reseplaneraren. Men på hållplatsen "Långhundra-Åby vägskäl" är omstigningstiden bara två minuter.
Linjerna med sin anslutning har dock rullat på utan störningar och anslutningsmissar i minst 20 år. Kanske uppåt 30 år rentav? Det var nog 15 år sedan jag åkte med Sköldhs Buss AB på UL 806, och bytte till en SL-röd Busslinkkärra på UL 807 i Åby för första gången. Ändå finns det än idag folk även i Rimbo som inte känner till denna gamla välfungerande linje, bara för att den inte syns i reseplaneraren... :roll:
Verspieder
 
Inlägg: 2528
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Kristofer » mån 14 maj, 2018 14:36

Verspieder skrev:
slaeshjag skrev:
Det finns en anslutning i långhundra åby vägskäl till en buss mot arlanda (UL806?). Den dyker aldrig upp i reseplaneraren, och är säkerligen inte 100% pålitlig, men dom gånger jag åkt till Arlanda eller Uppsala, så har den funkat.


Reseplaneraren är inte ett dugg pålitlig i detta fall. Anslutningen mellan SL 677 och UL 806 är dock så pålitlig att den slår ut reseplaneraren. Det krävs nämligen en omstigningstid på tre minuter eller mer för att denna ska synas i reseplaneraren. Men på hållplatsen "Långhundra-Åby vägskäl" är omstigningstiden bara två minuter.
Linjerna med sin anslutning har dock rullat på utan störningar och anslutningsmissar i minst 20 år. Kanske uppåt 30 år rentav? Det var nog 15 år sedan jag åkte med Sköldhs Buss AB på UL 806, och bytte till en SL-röd Busslinkkärra på UL 807 i Åby för första gången. Ändå finns det än idag folk även i Rimbo som inte känner till denna gamla välfungerande linje, bara för att den inte syns i reseplaneraren... :roll:

Sådana anslutningar kan med lätthet läggas in i reseplaneraren. Men det kräver att någon har angivit att de finns...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Verspieder » tis 15 maj, 2018 10:25

Kristofer skrev:Sådana anslutningar kan med lätthet läggas in i reseplaneraren. Men det kräver att någon har angivit att de finns...


Det är nu i sommar tio år sedan UL 807 blev till stombuss 677, och samtidigt sju år sedan Nobina började köra i trafikområdet. Under alla dessa år har denna anslutning regelbundet angivits/rapporterats till SL. Utan resultat.
Verspieder
 
Inlägg: 2528
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Enceladus » tor 07 jun, 2018 21:22

Några spårsatsningar som MP vill se:

*Förlänga t-banan Hjulsta-Barkarby
*Förlänga Spårväg city från Djurgårdsbron till Ropsten
*Förlänga Roslagsbanan från Kårsta till Rimbo
*Göra om busslinje 4 till spårväg

Det är väl ett positivt tecken att förlängningen till Rimbo börjar jämställas med de andra projekten i listan? Kan finnas goda chanser i nästa förhandling om Norrtälje går med på att bygga tillräckligt många bostäder!
Enceladus
 
Inlägg: 2517
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Anders Hanquist » tor 07 jun, 2018 21:47

De flesta nya bostäder i Norrtälje kommun byggs väl i centralorten. Frågan är om ett samhälle som Rimbo någonsin kan locka lika många nya invånare som småstadsidyllen Norrtälje?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1381
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Enceladus » fre 08 jun, 2018 23:03

Anders Hanquist skrev:De flesta nya bostäder i Norrtälje kommun byggs väl i centralorten. Frågan är om ett samhälle som Rimbo någonsin kan locka lika många nya invånare som småstadsidyllen Norrtälje?


Efterfrågan på bostäder är i praktiken obegränsad i Stockholmsområdet, bara det inte kostar för mycket. Tar det mindre än en timme att åka till stan så lär det inte vara några problem att hitta intresserade.
Enceladus
 
Inlägg: 2517
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Lars_L » lör 09 jun, 2018 5:38

Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:De flesta nya bostäder i Norrtälje kommun byggs väl i centralorten. Frågan är om ett samhälle som Rimbo någonsin kan locka lika många nya invånare som småstadsidyllen Norrtälje?


Efterfrågan på bostäder är i praktiken obegränsad i Stockholmsområdet, bara det inte kostar för mycket. Tar det mindre än en timme att åka till stan så lär det inte vara några problem att hitta intresserade.


Nja, visst finns det utrymme för att bygga. Men det är ganska små kvantiteter man kan bygga på det avståndet. Nu är ju Rimbo tillräckligt stort för att ha samhällsservice etc, så man har inte det problemet. Man kan säkerligen locka några byggherrar att bygga några hus var, men mer än så är det svårt att se att någon skulle vilja satsa. Och ska man ha Roslagsbana dit handlar det ju om större kvantiteter.

När väl Roslagsbanan förlängts till T-centralen finns väl något bättre förutsättningar.

Däremot är ju förstås efterfrågan på nybyggda billiga hyresfastigheter kanske obegränsad och möjligen även en timme från stan. Problemet är ju bara hur man ska kunna bygga till hyresnivåer som skapar efterfrågan och vem som ska ha de finansiella resurserna till att bygga dem. Att det är en enorm kö på bostadsmarknaden är inte detsamma som att det finns en obegränsad mängd personer som vill betala 11 000 i månaden för en liten tvåa som ligger en timme från stan. Och de som kan det, har ju rätt många andra alternativ på bostadsmarknaden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav twr » lör 09 jun, 2018 5:45

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:De flesta nya bostäder i Norrtälje kommun byggs väl i centralorten. Frågan är om ett samhälle som Rimbo någonsin kan locka lika många nya invånare som småstadsidyllen Norrtälje?


Efterfrågan på bostäder är i praktiken obegränsad i Stockholmsområdet, bara det inte kostar för mycket. Tar det mindre än en timme att åka till stan så lär det inte vara några problem att hitta intresserade.


Nja, visst finns det utrymme för att bygga. Men det är ganska små kvantiteter man kan bygga på det avståndet. Nu är ju Rimbo tillräckligt stort för att ha samhällsservice etc, så man har inte det problemet. Man kan säkerligen locka några byggherrar att bygga några hus var, men mer än så är det svårt att se att någon skulle vilja satsa. Och ska man ha Roslagsbana dit handlar det ju om större kvantiteter.

När väl Roslagsbanan förlängts till T-centralen finns väl något bättre förutsättningar.

Däremot är ju förstås efterfrågan på nybyggda billiga hyresfastigheter kanske obegränsad och möjligen även en timme från stan. Problemet är ju bara hur man ska kunna bygga till hyresnivåer som skapar efterfrågan och vem som ska ha de finansiella resurserna till att bygga dem. Att det är en enorm kö på bostadsmarknaden är inte detsamma som att det finns en obegränsad mängd personer som vill betala 11 000 i månaden för en liten tvåa som ligger en timme från stan. Och de som kan det, har ju rätt många andra alternativ på bostadsmarknaden.

Precis. Det gäller att skilja på behov och efterfrågan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6862
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Enceladus » lör 09 jun, 2018 8:27

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:De flesta nya bostäder i Norrtälje kommun byggs väl i centralorten. Frågan är om ett samhälle som Rimbo någonsin kan locka lika många nya invånare som småstadsidyllen Norrtälje?


Efterfrågan på bostäder är i praktiken obegränsad i Stockholmsområdet, bara det inte kostar för mycket. Tar det mindre än en timme att åka till stan så lär det inte vara några problem att hitta intresserade.


Nja, visst finns det utrymme för att bygga. Men det är ganska små kvantiteter man kan bygga på det avståndet. Nu är ju Rimbo tillräckligt stort för att ha samhällsservice etc, så man har inte det problemet. Man kan säkerligen locka några byggherrar att bygga några hus var, men mer än så är det svårt att se att någon skulle vilja satsa. Och ska man ha Roslagsbana dit handlar det ju om större kvantiteter.

När väl Roslagsbanan förlängts till T-centralen finns väl något bättre förutsättningar.

Däremot är ju förstås efterfrågan på nybyggda billiga hyresfastigheter kanske obegränsad och möjligen även en timme från stan. Problemet är ju bara hur man ska kunna bygga till hyresnivåer som skapar efterfrågan och vem som ska ha de finansiella resurserna till att bygga dem. Att det är en enorm kö på bostadsmarknaden är inte detsamma som att det finns en obegränsad mängd personer som vill betala 11 000 i månaden för en liten tvåa som ligger en timme från stan. Och de som kan det, har ju rätt många andra alternativ på bostadsmarknaden.


Det här måste du tjäna för att få köpa en etta

I många fall är markpriserna på samma nivå som byggkostnaderna. Poängen med den här utbyggnaden skulle vara att Norrtälje erbjuder nästan gratis mark i utbyte mot en satsning som annars hade varit samhällsekonomiskt olönsam. Små tvåor för 5 500 i månaden skulle gå åt som smör i solsken!
Enceladus
 
Inlägg: 2517
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav twr » lör 09 jun, 2018 8:49

Enceladus skrev:Poängen med den här utbyggnaden skulle vara att Norrtälje erbjuder nästan gratis mark i utbyte mot en satsning som annars hade varit samhällsekonomiskt olönsam. Små tvåor för 5 500 i månaden skulle gå åt som smör i solsken!

Då frågar man sig: Vem äger marken i Rimbo? Det är ju långtifrån säkert att det är kommunen. Men du kanske menar något annat med "erbjuder"?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6862
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Verspieder » sön 10 jun, 2018 10:19

Norrtälje är fortfarande en rätt ”onaturlig” kommun, som i praktiken fortfarande består av de fyra kommundelarna Norrtälje, Rimbo, Hallstavik och Älmsta. Dvs med fyra centralorter. Den är helt enkelt för stor till ytan för ett centalist-tänk. Vill man flytta till skärgården, Bergshamra, Rimbo eller Hallstavik, så gör man detta för att man vill flytta till dessa bygder. Inte för att bo i en skrytlägenhet i Norrtälje hamn. Jag skulle faktiskt tro att majoriteten av de inflyttade i kommunen flyttar hit för landsbygdens skull. För att köpa en villa med rejäl tomt, eller för att göra drömmen om sin hästgård sann, eller kanske för att få lugn och ro med skogen som enda granne, men samtidigt ha kort bilresa till arbetet på Arlanda från Gottrörabygden.

Styret inne i Norrtälje samhälle vill givetvis ha centralism och lägger därför majoriteten av byggprojekten i statusprojektet Norrtälje Hamn. Men alla vill inte bo i bostadsrätter i hamnen. Detta märks nu, då intresset för dessa hamnhus nu svalnat något, och vissa kvarter därför helt enkelt skjuts på framtiden.

Efter flera mandatperioder av högerstyre från den avlägsna centralorten äger kommunen väldigt lite mark i Rimbo, då man lever i den felaktiga tron att marknaden fixar allt själva, utan kommunal inblandning. Frasen ”Jag älskar att äga” gäller ju inte högerstyrda kommuner, uppenbarligen. Så Rimbo är väldigt beroende av de lokala privata fastighetsägarna. T.ex Riflex vars ledning dock ser enorm utvecklingspotential för sin egen hemort Rimbo, och välkomnar järnvägen. De äger även det dåvarande kommunkontoret, samt det påkostade Centrumhuskomplexet där badhuset, biblioteket, det nyligen invigda kommundelskontoret (kontaktcentrum) och ett flertal affärer finns. Tvåorna i detta välbyggda hyreshus från 1900-talet går för övrigt på 7300 kr/månad idag om jag minns rätt. Inga 11 000 kr där inte.
Enligt de privata fastighetsbolagen har man velat bygga nytt i åratal, men pga den flera decennier långa diskussionen om var riksväg 77 skulle dras, låg ju allting fastfruset. Numera har dock Trafikverket beslutat om en sydlig förbifart, och således är en massa mark i norr fri att bygga på.

Fastighetsbolagen retar sig dock mycket på kommunens ointresse och oengagemang i frågan att få klart detaljplanerna, och därför dras alla planerade projekt ut på tiden, medan bostadsköerna växer. Kommunen anger sedan 10-15 år tillbaka underbemanning som orsak, men gör tyvärr inget åt det. I Norrtälje kommun är det dessutom kommunen som gör alla detaljplaner helt själva, från grunden. Inte som i Österskärs och Östhammars kommuner, där fastighetsbolagen gör det mesta arbeten till förslag till detaljplaner, och som kommunen därefter granskar och godkänner. Faktum är att byggbolaget Credentia i Norrtälje för tillfället har expanderat till dessa grannkommuner, för att det är såpass mycket enklare att få bygga där.

Till sist bör man kanske påminna om att Rimbo ligger närmare än vad Norrtälje gör. Man har närmare till både Uppsala, Arlanda och Stockholm. Så att marknadsföra Norrtäljes hamnlägenheter med slogans om närheten till dessa tre orter, medan man ignorerar Rimbo, är ju bara att dumförklara de som kan tänka sig att flytta in till kommunen. Dåvarande Sjuhundra kommun (dvs Rimbo med omnejd) börjar dessutom redan nu närma sig den befolkningsmängd som Knivsta hade då de bildade sin egen kommun 2003. Och därefter växte rejält. Jag tror att Sjuhundra har drygt 11 500 invånare idag mot Knivstas 13 500 år 2003. Idag har Knivsta kommun uppåt 18 500 invånare.
Verspieder
 
Inlägg: 2528
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav twr » sön 10 jun, 2018 14:05

Tack Verspieder för intressanta fakta om Rimbo!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6862
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Ute och åker » sön 10 jun, 2018 14:25

Verspieder skrev:Styret inne i Norrtälje samhälle vill givetvis ha centralism och lägger därför majoriteten av byggprojekten i statusprojektet Norrtälje Hamn. Men alla vill inte bo i bostadsrätter i hamnen. Detta märks nu, då intresset för dessa hamnhus nu svalnat något, och vissa kvarter därför helt enkelt skjuts på framtiden.

...

Till sist bör man kanske påminna om att Rimbo ligger närmare än vad Norrtälje gör. Man har närmare till både Uppsala, Arlanda och Stockholm. Så att marknadsföra Norrtäljes hamnlägenheter med slogans om närheten till dessa tre orter, medan man ignorerar Rimbo, är ju bara att dumförklara de som kan tänka sig att flytta in till kommunen. Dåvarande Sjuhundra kommun (dvs Rimbo med omnejd) börjar dessutom redan nu närma sig den befolkningsmängd som Knivsta hade då de bildade sin egen kommun 2003. Och därefter växte rejält. Jag tror att Sjuhundra har drygt 11 500 invånare idag mot Knivstas 13 500 år 2003. Idag har Knivsta kommun uppåt 18 500 invånare.

Och Knivsta fortsätter ju att expandera kraftigt med de nya bostäder som följer "i spåren av fyrspåret" (om man får uttrycka sig så). Spårtrafik visar sig ju överallt vara en starkt motiverande faktor för att flytta till ett visst område. Och OM Roslagsbanan skulle förlängas till Rimbo och med nämnda närhetsfördelar till Uppsala, Arlanda, Stockholm, så skulle det väl för många vara mer intressant att bosätta sig där än i centrala Norrtälje. Som nämns så kanske det krävs att Rimbo blir egen kommun för att bostadsbyggandet där ska skjuta i höjden och Roslagsbanan bli intressant att förlänga till Rimbo. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 610
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Claes Thure Moberg » sön 10 jun, 2018 14:38

Återuppbyggnad av Roslagsbanan Kårsta- Rimbo är nog ett av de "enklare" järnvägsbyggen som då och då föreslås. Kanske bortsett från hur man skall lösa situaitonen inne i Rimbo med tanke på moderna tiders byggnation. Men på ett eller annat sätt skall det skapas efterfrågan för den här järnvägen och då krävs självfallet bostadsbyggande i Rimbo. Så kan man sedan fråga sig - blir det snabbare och mer bekvämt att resa med tåg Rimbo- Kårsta- Vallentuna- Sthlm Ö jämfört med direkt buss Rimbo- Sthlm Ö. Alternativt Rimbo- stora vägen med omstigning och så buss till Sthlm Ö.

Där ligger nog nyckelfrågan. Undertecknad är inte helt övertygad om att Roslagsbanan i det sammanhanget klarar av att konkurrera med bussen. Och menar att där ligger också järnvägens problem. Jag har själv kört droska ute i de där skogarna så jag har geografin och möjligheterna ganska klart för mig i huvudet.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Enceladus » sön 10 jun, 2018 15:12

Claes Thure Moberg skrev:Återuppbyggnad av Roslagsbanan Kårsta- Rimbo är nog ett av de "enklare" järnvägsbyggen som då och då föreslås. Kanske bortsett från hur man skall lösa situaitonen inne i Rimbo med tanke på moderna tiders byggnation. Men på ett eller annat sätt skall det skapas efterfrågan för den här järnvägen och då krävs självfallet bostadsbyggande i Rimbo. Så kan man sedan fråga sig - blir det snabbare och mer bekvämt att resa med tåg Rimbo- Kårsta- Vallentuna- Sthlm Ö jämfört med direkt buss Rimbo- Sthlm Ö. Alternativt Rimbo- stora vägen med omstigning och så buss till Sthlm Ö.

Där ligger nog nyckelfrågan. Undertecknad är inte helt övertygad om att Roslagsbanan i det sammanhanget klarar av att konkurrera med bussen. Och menar att där ligger också järnvägens problem. Jag har själv kört droska ute i de där skogarna så jag har geografin och möjligheterna ganska klart för mig i huvudet.


Förlängningen till City är förstås en förutsättning för att det ska vara någon mening att fortsätta mot Rimbo.

Ute och åker skrev:
Verspieder skrev:Styret inne i Norrtälje samhälle vill givetvis ha centralism och lägger därför majoriteten av byggprojekten i statusprojektet Norrtälje Hamn. Men alla vill inte bo i bostadsrätter i hamnen. Detta märks nu, då intresset för dessa hamnhus nu svalnat något, och vissa kvarter därför helt enkelt skjuts på framtiden.

...

Till sist bör man kanske påminna om att Rimbo ligger närmare än vad Norrtälje gör. Man har närmare till både Uppsala, Arlanda och Stockholm. Så att marknadsföra Norrtäljes hamnlägenheter med slogans om närheten till dessa tre orter, medan man ignorerar Rimbo, är ju bara att dumförklara de som kan tänka sig att flytta in till kommunen. Dåvarande Sjuhundra kommun (dvs Rimbo med omnejd) börjar dessutom redan nu närma sig den befolkningsmängd som Knivsta hade då de bildade sin egen kommun 2003. Och därefter växte rejält. Jag tror att Sjuhundra har drygt 11 500 invånare idag mot Knivstas 13 500 år 2003. Idag har Knivsta kommun uppåt 18 500 invånare.

Och Knivsta fortsätter ju att expandera kraftigt med de nya bostäder som följer "i spåren av fyrspåret" (om man får uttrycka sig så). Spårtrafik visar sig ju överallt vara en starkt motiverande faktor för att flytta till ett visst område. Och OM Roslagsbanan skulle förlängas till Rimbo och med nämnda närhetsfördelar till Uppsala, Arlanda, Stockholm, så skulle det väl för många vara mer intressant att bosätta sig där än i centrala Norrtälje. Som nämns så kanske det krävs att Rimbo blir egen kommun för att bostadsbyggandet där ska skjuta i höjden och Roslagsbanan bli intressant att förlänga till Rimbo. ;)


Ännu en "misshandlad stadsdel"? Sverigeförhandlingen konstaterade att en sammankoppling av Rimbo med övriga Roslagsbanan skulle ge stora sociala nyttor!
Enceladus
 
Inlägg: 2517
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav twr » sön 10 jun, 2018 15:32

Claes Thure Moberg skrev:Återuppbyggnad av Roslagsbanan Kårsta- Rimbo är nog ett av de "enklare" järnvägsbyggen som då och då föreslås. Kanske bortsett från hur man skall lösa situaitonen inne i Rimbo med tanke på moderna tiders byggnation. Men på ett eller annat sätt skall det skapas efterfrågan för den här järnvägen och då krävs självfallet bostadsbyggande i Rimbo. Så kan man sedan fråga sig - blir det snabbare och mer bekvämt att resa med tåg Rimbo- Kårsta- Vallentuna- Sthlm Ö jämfört med direkt buss Rimbo- Sthlm Ö. Alternativt Rimbo- stora vägen med omstigning och så buss till Sthlm Ö.

Där ligger nog nyckelfrågan. Undertecknad är inte helt övertygad om att Roslagsbanan i det sammanhanget klarar av att konkurrera med bussen. Och menar att där ligger också järnvägens problem. Jag har själv kört droska ute i de där skogarna så jag har geografin och möjligheterna ganska klart för mig i huvudet.

Roslagsbanan ska ju dras till T-Centralen. Då blir Roslagsbanan ett bättre alternativ för Rimbo än bussarna är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6862
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Lennart Petersen » sön 10 jun, 2018 21:17

twr skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Återuppbyggnad av Roslagsbanan Kårsta- Rimbo är nog ett av de "enklare" järnvägsbyggen som då och då föreslås. Kanske bortsett från hur man skall lösa situaitonen inne i Rimbo med tanke på moderna tiders byggnation. Men på ett eller annat sätt skall det skapas efterfrågan för den här järnvägen och då krävs självfallet bostadsbyggande i Rimbo. Så kan man sedan fråga sig - blir det snabbare och mer bekvämt att resa med tåg Rimbo- Kårsta- Vallentuna- Sthlm Ö jämfört med direkt buss Rimbo- Sthlm Ö. Alternativt Rimbo- stora vägen med omstigning och så buss till Sthlm Ö.

Där ligger nog nyckelfrågan. Undertecknad är inte helt övertygad om att Roslagsbanan i det sammanhanget klarar av att konkurrera med bussen. Och menar att där ligger också järnvägens problem. Jag har själv kört droska ute i de där skogarna så jag har geografin och möjligheterna ganska klart för mig i huvudet.

Roslagsbanan ska ju dras till T-Centralen. Då blir Roslagsbanan ett bättre alternativ för Rimbo än bussarna är.

Ja det lär ju slå bussarna i bekvämlighet. Sen behöver ju nya tåg till Rimbo och kanske även Norrtälje inte nödvändigt ha dagens rätt torftiga standard på RB utan man kanske kan fundera på bekvämare säte, läslampor,litet bord, eluttag ja kanske kan man fantisera om toalett och rentav en liten caféavdelning med servering. Och appropå servering så var faktiskt SL inne på sådant för de nya pendeltågen på 70-talet men då föll det på arbetskraftsbrist och det förmodades bli svårt rekrytera pesonal. Sedan har ingen tänkt i sådana banor men vi kan ju jämföra med skärgårdstrafiken.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2009
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst