Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » tor 25 apr, 2019 19:53

Odd skrev:Det är ju rena fantasierna. Inte nog med att dom vill grena av 20% av kapaciteten på en blindtarm ingen behöver, nu vill man då plocka bort ytterligare 40% från Hässelbylinjerna för att grena av dem?!?

Sossarna är inte så smarta, har jag märkt.

Förslaget om t-bana mellan Solna och Odenplan möter hård kritik från landstingspolitiker

Malin Karlsson (MP) skrev:Lokaliseringsutredningen bygger hela rekommendationen om grunt läge vid Odenplan på uppgiften om längre restid för resenärer vid en djup station. Dock finns inte ett spår av underlag till de beräkningarna med i dokumentet. Det är helt enkelt inte trovärdigt, utan tycks mer vara ett argument man tagit till för att Alliansen redan bestämt sig för att grunt läge genomföras.

Enligt obekräftade uppgifter ville Moderaterna ha ett grunt läge för att omöjliggöra en förlängning söderut. Det var i varje fall Alliansen - inte Socialdemokraterna - som forcerade det grunda läget vid Odenplan. Rätt ska vara rätt.

TKO skrev:Om det ska byggas en massa bostäder i Västerort måste tunnelbanekapaciten över tullsnittet byggas ut, alternativt ska vi använda överkapaciteten på pendeltågsspåren på ett vettigt sätt. Förmodligen behövs bägge lösningarna...

Hur mycket kostar det att utnyttja pendeltågsgrenarnas överkapacitet? Det behövs både ett nytt spårpar på den gemensamma sträckan och kraftigt ökad vändkapacitet. Vem vill betala för kalaset? Stockholms kommun vill väl ha det bästa regionen har att erbjuda, och Tamsons gillar ju inte pendeltåg.

Den billigaste lösningen är att grena av blå linjen - där finns det överkapacitet idag - men det är lika kortsiktigt som att grena av gröna linjen till Arenastaden. Enköpingsvägen planeras bli stadsgata med 15 000 bostäder och 30 000 arbetsplatser. Det finns faktiskt en risk att även blå linjen blir överbelastad. Eftersom gul linje utgör en avgrening av grön linje kan den inte förlängas till Madendalen:

SLL skrev:Landstinget anser inte att en förlängning av gul tunnelbanelinje är att föredra för att kollektivtrafikförsörja området. Så länge gul linje utgör en avgrening av grön linje är en förlängning av gul linje från Arenastaden inte möjlig av kapacitetsskäl.

Uttrycket "så länge" tyder dock på att detta kan komma att ändras.

TKO skrev:Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!

Länken mellan Odenplan och Hagastaden behöver inte trafikeras. Jämför med den otrafikerade länken mellan Hallonbergen och Rinkeby. Se även ovanstående diskussion.
Enceladus

Inläggav TKO » tor 25 apr, 2019 19:58

twr skrev:
TKO skrev:I all vänlighet ett tips till alla debattörer:

Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
'Acceptera den föreliggande verkligheten... etc' som jag brukar säga.
/TKO

Om det är mig du syftar på så menar jag naturligtvis en omkoppling senare. Som vi redan har diskuterat i flera trådar.

Det är fler skribenter som föreslagit detta.
Min känsla är att det sätt som NKS-linjens anslutning vid Odenplan är tänkt att byggas gör en omkoppling ganska svår att genomföra. Men allt går ju med mycket pengar och dynamit!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav twr » tor 25 apr, 2019 22:21

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:I all vänlighet ett tips till alla debattörer:

Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
'Acceptera den föreliggande verkligheten... etc' som jag brukar säga.
/TKO

Om det är mig du syftar på så menar jag naturligtvis en omkoppling senare. Som vi redan har diskuterat i flera trådar.

Det är fler skribenter som föreslagit detta.
Min känsla är att det sätt som NKS-linjens anslutning vid Odenplan är tänkt att byggas gör en omkoppling ganska svår att genomföra. Men allt går ju med mycket pengar och dynamit!

/TKO

Att bygga en koppling Hagastaden - Fridhemsplan (röd) tror jag är möjligt, och då inte trafikera spåren Hagastaden -Odenplan längre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » fre 26 apr, 2019 10:28

twr skrev:
TKO skrev:Det är fler skribenter som föreslagit detta.

/TKO

Att bygga en koppling Hagastaden - Fridhemsplan (röd) tror jag är möjligt, och då inte trafikera spåren Hagastaden -Odenplan längre.

Men då blir det väl inget stopp vid Odenplan för NKS-linjen? Ska bytet för trafikanter som kommer söderifrån med TUB1 ske vid St Eriksplan istället?
Det är rätt mycket ny tunnel som måste byggas, och eventuellt en ny station vid St Eriksplan...

/TKO
TKO

Inläggav Christian Spår » fre 26 apr, 2019 10:51

TKO skrev:Men då blir det väl inget stopp vid Odenplan för NKS-linjen? Ska bytet för trafikanter som kommer söderifrån med TUB1 ske vid St Eriksplan istället?
Det är rätt mycket ny tunnel som måste byggas, och eventuellt en ny station vid St Eriksplan...

Det är då man bygger spårväg Odenplan-Hagastaden istället. *knacka på tinningen*
Christian Spår

Inläggav Sio » fre 26 apr, 2019 12:17

TKO skrev:
twr skrev:

/TKO

Men då blir det väl inget stopp vid Odenplan för NKS-linjen? Ska bytet för trafikanter som kommer söderifrån med TUB1 ske vid St Eriksplan istället?

/TKO

Den lösningen har jag också funderat på. Det lär krävas nya plattformar vid St Eriksplan i djupare läge.

Trafiken tänker jag borde bli vartannat tåg från Arenastaden mot Odenplan och vart annat mot St Eriksplan.

Ny gäller det bara att se till att Älvsjö tunnelbanan får några vettiga stationslägen mellan Fridhemsplan och Liljeholmen, åtminstone Marieberg och gärna även Hornstull.

Angör man Hornstull och Årstaberg, så kanske Liljejolmen blir överflödigt åtminstone för grenen mot Älvsjö
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav twr » fre 26 apr, 2019 12:28

TKO skrev:
twr skrev:

/TKO

/TKO

Tanken är inga stopp mellan Hagastaden och Fridhemsplan. Sträckan är bara omkring 1 kilometer, inte så mycket tunnel. Resenärer mot Grön söderut kan byta vid Fridhemsplan, dvs de kommer antagligen välja buss. Vilket kan ses som en svaghet med förslaget.

Alternativet är att lägga till en station i Odenplan på vägen. Betydligt svårare och dyrare. Nyttan blir bättre för vissa, sämre för vissa, nettoeffekten är jag osäker på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » fre 26 apr, 2019 17:09

Med risk för att vara tjatig - det är en del av min debattteknik - undrar jag om det verkligen är vettig att i närtid lägga pengar på att bygga om Solnagrenen av TUB1 bara några år efter den öppnats. Eller för att vara mindre försiktig i mitt ordval:
- Det kommer inte att ske, även om det skulle vara önskvärt

Om vi däremot för en diskussion om vad som händer år 2070 eller så är allt möjligt. Då kans0ke teleporteringen slagit igenom på bred front, och så står vi där med alla våra spår och tunnlar!

siar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav twr » fre 26 apr, 2019 17:21

TKO skrev:Med risk för att vara tjatig - det är en del av min debattteknik - undrar jag om det verkligen är vettig att i närtid lägga pengar på att bygga om Solnagrenen av TUB1 bara några år efter den öppnats. Eller för att vara mindre försiktig i mitt ordval:

Om vi däremot för en diskussion om vad som händer år 2070 eller så är allt möjligt. Då kans0ke teleporteringen slagit igenom på bred front, och så står vi där med alla våra spår och tunnlar!

siar
Thomas K Ohlsson

Första frågan. Ja, det är vettigt, ännu bättre att göra rätt direkt.
Andra synpunkten. Kanske har du rätt, men jag skulle inte säga att det är omöjligt.

Hur skulle du lösa kollektivtrafiken till flygplatsstaden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » fre 26 apr, 2019 18:15

Betänk även att anledningen till att gulalinjen till slut planerades till Solna var ju av rent pseudoekonomiska skäl. Sträckningen från början, som var mellan Odenplan och Karolinska, blev så dyr i förhållande till sträckan och trafikuppgiften den skulle lösa att det inte var ett alternativ, det insåg ju till och med politikerna när frågan började granskas. Man kan ju kanske ana paniken i landstingshuset för att få fram en ny målpunkt för sträckningen, och man fann köpladan mallof scandinavia och swedbank arena , som då var under uppbyggnad. Men då även den nya sträckningen blev så dyr att man, som nån räknade ut, skulle kunna betala taxiresor för resenärerna under femtio år för samma pris, så förkortade man linjen så att den inte ens nådde den nya målpunkten. Sen "löste" man finansieringen med diverse märkliga konstruktioner, trots den nybyggda parallella sträckningen av pendeltågen.

Nu är inte sträckningen påbörjad än och därmed så finns det fortfarande chans, trots vad TKO och andra säger, att man tar sitt förnuft till fånga och fimpar detta projekt. Det finns ju krafter inom regionorganisationen som inte heller vill se sträckningen.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » fre 26 apr, 2019 21:55

Odd har rätt - det går fortfarande att riva upp beslutet om TUB1:s Solnagren. Men kommer det att ske? De enda jag kan föreställa mej bakom ett sådant förslag i regionfullmäktige är vad jag kan se SD, och det räcker ju inte alls.

Linjen kommer alltså att byggas - det är dags att inse det och sluta önskedrömma. På samma sätt som jag motvilligt fått acceptera att den oproportionerligt dyra Lidingöbanan finns kvar...

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » lör 27 apr, 2019 8:33

TKO skrev:Linjen kommer alltså att byggas - det är dags att inse det och sluta önskedrömma. På samma sätt som jag motvilligt fått acceptera att den oproportionerligt dyra Lidingöbanan finns kvar...

Enligt Årsrapport 2018 har busstrafik högre driftskostnader än lokalbanor (se sidan 27). Busstrafikens kostnad per personkilometer uppgår till 3,18 kr jämfört med lokalbanornas 2,64 kr. Busstrafikens kostnad per sittplatskilometer uppgår till 0,97 kr jämfört med lokalbanornas 0,84 kr. Enligt "Fakta om SL och länet 2017" har Lidingöbanan högst beläggning av lokalbanorna (se sidan 18). Det skulle väl ändå kosta att ersätta Lidingöbanan med busstrafik? Menar du att nedläggningen skulle finansieras av färre turer på linje 160? :roll:
Enceladus

Inläggav Sio » lör 27 apr, 2019 10:06

twr skrev:
TKO skrev:
twr skrev:Att bygga en koppling Hagastaden - Fridhemsplan (röd) tror jag är möjligt, och då inte trafikera spåren Hagastaden -Odenplan längre.

/TKO

Tanken är inga stopp mellan Hagastaden och Fridhemsplan. Sträckan är bara omkring 1 kilometer, inte så mycket tunnel. Resenärer mot Grön söderut kan byta vid Fridhemsplan, dvs de kommer antagligen välja buss. Vilket kan ses som en svaghet med förslaget.

Alternativet är att lägga till en station i Odenplan på vägen. Betydligt svårare och dyrare. Nyttan blir bättre för vissa, sämre för vissa, nettoeffekten är jag osäker på.

Avståndet Karolinska - Fridhemsplan blir ca 1,7 km när jag mäter. Ett avstånd på 1,7 km mellan två stationer är långt för att vara i innerstaden (för långt tycker jag), att passera Odenplan med en sådan linje är inte rimligt det ligger inte på vägen, men i princip mitt på sträckan passerar man St Eriksplans tunnelbanestation...
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav twr » lör 27 apr, 2019 10:21

Sio skrev:Tanken är inga stopp mellan Hagastaden och Fridhemsplan. Sträckan är bara omkring 1 kilometer, inte så mycket tunnel. Resenärer mot Grön söderut kan byta vid Fridhemsplan, dvs de kommer antagligen välja buss. Vilket kan ses som en svaghet med förslaget.

Avståndet Karolinska - Fridhemsplan blir ca 1,7 km när jag mäter. Ett avstånd på 1,7 km mellan två stationer är långt för att vara i innerstaden (för långt tycker jag), att passera Odenplan med en sådan linje är inte rimligt det ligger inte på vägen, men i princip mitt på sträckan passerar man St Eriksplans tunnelbanestation...[/quote]
Tumregler kan vara bra, men får inte vara styrande för planeringen. Banan behöver gå djupt för att passera under Riddarfjärden, så även en station i Sankt Eriksplan skulle hamna djupt, det vill säga relativt dyr och relativt liten nytta. Motivet skulle främst vara byte till gröna linjen. Då är Odenplan ett bättre läge, eftersom det där även finns pendeltåg och Roslagsbanan.

Alltså är den billiga och enkla lösningen Fridhemsplan - Hagastaden, medan den mer komplicerade lyxlösningen är Fridhemsplan - Odenplan - Hagastaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » lör 27 apr, 2019 14:06

TKO skrev:Med risk för att vara tjatig - det är en del av min debattteknik - undrar jag om det verkligen är vettig att i närtid lägga pengar på att bygga om Solnagrenen av TUB1 bara några år efter den öppnats. Eller för att vara mindre försiktig i mitt ordval:

siar
Thomas K Ohlsson

Känner du till blå linjens historia? Länken mellan Hallonbergen och Rinkeby trafikerades väl inte ens i tio år.
Enceladus

Inläggav CS » mån 29 apr, 2019 0:22

Enceladus skrev:

siar
Thomas K Ohlsson

Känner du till blå linjens historia? Länken mellan Hallonbergen och Rinkeby trafikerades väl inte ens i tio år.

Den förbindelsen trafikeras av in- och utryckande tåg till Rissnedepån.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav Enceladus » mån 29 apr, 2019 0:45

CS skrev:Den förbindelsen trafikeras av in- och utryckande tåg till Rissnedepån.

Ja, den förbindelsen är ju det enda sättet att nå Rissnedepån. Länken mellan Odenplan och Hagastaden skulle väl också användas för vagntransporter, men förstås inte i samma utsträckning. Jag tror dock att länken även fortsättningsvis kommer att användas för nattrafik mellan Solna, Odenplan, T-Centralen och Södermalm. Det är ett stråk som har ett stort resande och där vettiga alternativ saknas.

(Se även tråden "Gula linjen till Madendalen?" som handlar om området där Rissnedepån ligger. Egentligen borde depån heta Madendepån. Den föreslagna tunnelbanestationen ligger just vid depån...)
Enceladus

Inläggav TKO » tor 02 maj, 2019 12:02

Enceladus skrev:

siar
Thomas K Ohlsson

Va? Är det sannt?
Fast så här var det ju:
Länken byggdes som en del i Rissnedepån.
Eftersom grenen Västra Skogen - Rinkeby tog tid att bygga trafikerades Södra Järvabanan provisoriskt via depåspåret under några år. Detta var alltså planerat från början.
Det går inte på något sätt att jämföra med de idéer som här förs fram att skrota nyss invigda trafikspår bara för att "man byggt fel"!

"Byggt fel" är i det här fallet:
1) Det blev inte spårväg
2) Tunnelbanan skulle gått till Fridhemsplan och inte till City.
3) Våra folkvalda lyssnade inte på alla de "experter" som finns på detta forum!

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tor 02 maj, 2019 12:05

Enceladus skrev:
TKO skrev:Linjen kommer alltså att byggas - det är dags att inse det och sluta önskedrömma. På samma sätt som jag motvilligt fått acceptera att den oproportionerligt dyra Lidingöbanan finns kvar...

Enligt Årsrapport 2018 har busstrafik högre driftskostnader än lokalbanor (se sidan 27). Busstrafikens kostnad per personkilometer uppgår till 3,18 kr jämfört med lokalbanornas 2,64 kr. Busstrafikens kostnad per sittplatskilometer uppgår till 0,97 kr jämfört med lokalbanornas 0,84 kr. Enligt "Fakta om SL och länet 2017" har Lidingöbanan högst beläggning av lokalbanorna (se sidan 18). Det skulle väl ändå kosta att ersätta Lidingöbanan med busstrafik? Menar du att nedläggningen skulle finansieras av färre turer på linje 160? :roll:

Om läsaren tänker efter en stund så borde läsaren inse att det inte är driftskostnaderna som jag avser när jag skriver "den oproportionerligt dyra Lidingöbanan..."

tipsar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tor 10 sep, 2020 5:44

Det partipolitiskt obundna nätverk YIMBY har publicerat Lindhagenplanen 2.1 som avhandlar den femte innerstadsdelen "Brommalm". Området norr om Drottningholmsvägen är större än Södermalm och föreslås därför planeras för minst 150 000 invånare. Här är några detaljer:

*Bromma flygplats flyttas till Skå-Edeby flygfält på Färingsö väster om Hässelby, "bara 18 km från T-centralen fågelvägen". Jag är tveksam till en sådan investering. Arlanda flygplats ligger bara 20 minuter från T-centralen. Det är billigare att bygga en ny bana till Arlanda som kan trafikeras av tåg som alla resenärer har råd att åka med.

*Spårväg City förlängs från T-centralen till Brommalm via Hornsbergs strand. Ett intressant förslag. Troligen det enda sättet att få ett tillräckligt resandeunderlag för en spårväg till Hornsbergs strand. Spårvägen skulle kunna integreras med Tvärbanan, men något sådant föreslås inte i planen.

*Tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan får en ny gren mellan Liljeholmen och Spånga. Tunnelbana är absolut nödvändig på grund av den unika statusen. Syftet med den nya stadsdelen är att inte bara välbärgade ska ha råd att bo i ett levande område. Men utan tunnelbana blir det ingen nattrafik och därmed inget nattliv.

*Ny pendeltågsgren mellan Odenplan och Hässelby via Brommalm och Vällingby. En sådan linje erbjuder korta restider under de tider som den trafikeras. Kapaciteten genom Citybanan kan dock bli ett problem. Tyvärr sitter djävulen i detaljerna.
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik