Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav daniel_s » sön 20 jan, 2019 22:17

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:20-40-40 är inte så bra, ska bli skönt att bli av med det på T-bana 1.

Två grenar på varje sida om stan är den optimala symmetrin, kom inte och stör den nu :wink:


Det beror väl på hur långa grenarna är. Jag är inte alls övertygad om att det är optimalt att göra Hässelbylinjen till en gren. Det blir den högst belastade grenen i hela Stockholm. […] I och för sig behöver inte Arenastadslinjen lika många avgångar som Fruängslinjen, men då uteblir den önskade symmetrin. :(


Egentligen blandade vi nog ihop två olika saker nu. Två grenar är ju inte samma sak som 50-50; i fallet med hässelbygrenen och solnagrenen på T-bana 1 så är ju t ex 80-20 en rimligare fördelning. Eller 100-30, eller nåt... :twisted:

Det jag egentligen menar är att tregrenade banor inte är något vidare.
daniel_s
 
Inlägg: 12490
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Kantorn » mån 21 jan, 2019 10:27

Jag tycker i alla fall att det vore bättre om tunnelbanan till arenastaden i stället hade gått från Hagastaden till Västra skogen och vidare därifrån, kanske på djupare spår till Sundbyberg och sedan Bromma flygplats. Arenastaden har pendeltåg, det borde räcka för att tömma, i alla fall om man kan ha insatståg vid evenemang. Efter Bromma kan tunnelbanan gå via Beckomberga till Vällingby och ta över linjen till Hässelby, då denna sträcka får rätt mycket färre hållplatser (mellan Odenplan och Vällingby fem stopp mot nuvarande tolv).
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7250
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav twr » mån 21 jan, 2019 12:04

Kantorn skrev:Jag tycker i alla fall att det vore bättre om tunnelbanan till arenastaden i stället hade gått från Hagastaden till Västra skogen och vidare därifrån, kanske på djupare spår till Sundbyberg och sedan Bromma flygplats. Arenastaden har pendeltåg, det borde räcka för att tömma, i alla fall om man kan ha insatståg vid evenemang. Efter Bromma kan tunnelbanan gå via Beckomberga till Vällingby och ta över linjen till Hässelby, då denna sträcka får rätt mycket färre hållplatser (mellan Odenplan och Vällingby fem stopp mot nuvarande tolv).

Jag håller med om att detta hade varit bättre. Vi diskuterade det en hel del för några år sedan vill jag minnas.

Sedan dess har Sverigeförhandlingen lagt till stationen Södra Hagalund, så sträckningen är ännu mer låst nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » mån 21 jan, 2019 15:00

Kantorn skrev:Jag tycker i alla fall att det vore bättre om tunnelbanan till arenastaden i stället hade gått från Hagastaden till Västra skogen och vidare därifrån, kanske på djupare spår till Sundbyberg och sedan Bromma flygplats. Arenastaden har pendeltåg, det borde räcka för att tömma, i alla fall om man kan ha insatståg vid evenemang. Efter Bromma kan tunnelbanan gå via Beckomberga till Vällingby och ta över linjen till Hässelby, då denna sträcka får rätt mycket färre hållplatser (mellan Odenplan och Vällingby fem stopp mot nuvarande tolv).


Med facit i hand så ska vi nog vara glada att Arenastaden får tunnelbana. Solna är den pendeltågsstation där resandeökningen har varit störst. Mellan 2015 och 2016 ökade antalet påstigande från 10 400 till 13
500 (se Fakta om SL och länet). Det är en rejäl ökning på blott ett år! Men resandet ökar inte bara i Solna, utan i hela pendeltågsnätet. Enligt TF:s månadsrapporter har det skett en överströmning av trafikanter från bussar till Citybanan främst i Solna och Sollentuna. (SL tjänar på överströmningen på grund av olika avtal för bussar respektive pendeltåg.) Preliminära siffror pekar på att det totala antalet påstigande tangerade 400 000 vid årsskiftet. Detta ska jämföras med 258 000 år 2010. Trafikverkets "glädjekalkyl" förefaller snarare vara för försiktig!

Samtidigt som resandet ökar explosionsartat sker den omvända utvecklingen i infrastrukturinvesteringar. Ombyggnaden av Märsta station slopas. Istället planeras en upprustning av stationen med fler spärrar och bättre belysning. Någon kapacitetsökning blir det emellertid inte. En upprustad station ökar däremot risken för att den nödvändiga ombyggnaden skjuts ännu längre på framtiden. Trafikverket beskriver situationen på följande sätt (sidan 22):

Trafikverket skrev:En ombyggnad av Märsta station bör dock genomföras oavsett hur ett framtida trafikeringsscenario kan komma att se ut. Nuvarande utformning med så kallade säckspår för pendeltågen medför att ett pendeltåg avgår från Märsta söderut måste korsa spåret för norrgående trafik, därmed påverkas även trafiken i den motsatta riktningen – oavsett om det är pendeltåg, regionaltåg eller godståg.


Ännu mer oroande är den planerade upprustningen av Årstabergs station. Den andra etappen av Citybanan verkar inte alls vara aktuell. Det görs färre investeringar än planerat trots att resandet ökar mer än prognosticerat. :roll:

Vi kan inte blunda för verkligheten. Stockholms pendeltåg går en dyster framtid till mötes:

Nya löften om snabba tåg – men inga nya pengar

SvD skrev:Sverige ska få nya banor för höghastighetståg. Det hävdar de fyra partierna som gjort upp. Men det finns inga pengar till riktigt snabba banor och Trafikverket arbetar därför vidare med en billigare lösning. Däremot finns det risk att Norrbotniabanan stoppar andra projekt.


Det är naturligt att regionen föredrar egna banor om den ändå måste betala för infrastrukturen själv...
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » mån 21 jan, 2019 15:27

daniel_s skrev:Egentligen blandade vi nog ihop två olika saker nu. Två grenar är ju inte samma sak som 50-50; i fallet med hässelbygrenen och solnagrenen på T-bana 1 så är ju t ex 80-20 en rimligare fördelning. Eller 100-30, eller nåt... :twisted:

Det jag egentligen menar är att tregrenade banor inte är något vidare.


Jag har funderat en del på hur fördelningen kommer att se ut. I högtrafik blir det gissningsvis 24 tåg/h till Hässelby och 6 tåg/h till Solna, d.v.s. 80-20 med din terminologi. 100-30 är väl scenariot med den slopade matarbanan?

Mer intressant är kanske nattrafiken. Idag körs två genomgående linjer Hässelby–Farsta och Alvik–Hagsätra samt en matarlinje Gullmarsplan–Skarpnäck. Matarlinjen förlängs troligtvis till Arenastaden medan Hagsätralinjen flyttar till Hjulsta. I så fall blir det faktiskt 50-50 mellan grenarna och ett försämrat utbud på sträckan Alvik–Odenplan. Möjligtvis införs en förstärkningslinje Alvik–Gullmarsplan, men då blir det svårt att förklara varför Skarpnäckslinjen inte går till Odenplan idag utan en extra blå linje mellan T-Centralen och Gullmarsplan!
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav twr » mån 21 jan, 2019 16:24

Enceladus skrev:Ännu mer oroande är den planerade upprustningen av Årstabergs station. Den andra etappen av Citybanan verkar inte alls vara aktuell.

Vad baserar du det på?

Enceladus skrev:Jag har funderat en del på hur fördelningen kommer att se ut. I högtrafik blir det gissningsvis 24 tåg/h till Hässelby och 6 tåg/h till Solna.

Ja, det stämmer.

Enceladus skrev:Mer intressant är kanske nattrafiken.

En sammanfattning av alla dina inlägg! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » mån 21 jan, 2019 16:59

twr skrev:
Enceladus skrev:Ännu mer oroande är den planerade upprustningen av Årstabergs station. Den andra etappen av Citybanan verkar inte alls vara aktuell.

Vad baserar du det på?


Ur ett färskt tjänsteutlåtande kan vi läsa följande:

Trafikförvaltningen skrev: Både Banverkets förstudie (februari 2002) och dess järnvägsplan (november 2007) angav Citybanans kapacitet till 24 tåg/timme i etapp 1 och att det i en etapp 2, med tillbyggnader vid stationerna inne i Citybanan, skulle kunna skapas fler tåglägen per timme. I genomförandeavtalet mellan Banverket, SLL och Stockholms stad planerades trafikeringen inledningsvis till 18 tåg per timme och riktning och trafikeringen avsågs att successivt utökas till upp mot 24 tåg per timme och riktning.


Officiellt verkar TF fortfarande utgå från järnvägsplanen (trots att Trafikverket numera har konstaterat att det inte går att utöka trafiken så mycket utan utbyggnader). Kartan i RUFS 2050 anger just 24 tåg/h.
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Kantorn » mån 21 jan, 2019 17:01

twr skrev:
Kantorn skrev:Jag tycker i alla fall att det vore bättre om tunnelbanan till arenastaden i stället hade gått från Hagastaden till Västra skogen och vidare därifrån, kanske på djupare spår till Sundbyberg och sedan Bromma flygplats. Arenastaden har pendeltåg, det borde räcka för att tömma, i alla fall om man kan ha insatståg vid evenemang. Efter Bromma kan tunnelbanan gå via Beckomberga till Vällingby och ta över linjen till Hässelby, då denna sträcka får rätt mycket färre hållplatser (mellan Odenplan och Vällingby fem stopp mot nuvarande tolv).

Jag håller med om att detta hade varit bättre. Vi diskuterade det en hel del för några år sedan vill jag minnas.

Sedan dess har Sverigeförhandlingen lagt till stationen Södra Hagalund, så sträckningen är ännu mer låst nu.

Jepp. Mitt ordval "hade gått" visar på att det är ett alternativ som aldrig blev.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7250
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav daniel_s » mån 21 jan, 2019 18:48

Enceladus skrev:nattrafiken. Idag körs två genomgående linjer Hässelby–Farsta och Alvik–Hagsätra samt en matarlinje Gullmarsplan–Skarpnäck. Matarlinjen förlängs troligtvis till Arenastaden medan Hagsätralinjen flyttar till Hjulsta. I så fall blir det faktiskt 50-50 mellan grenarna och ett försämrat utbud på sträckan Alvik–Odenplan. Möjligtvis införs en förstärkningslinje Alvik–Gullmarsplan, men då blir det svårt att förklara varför Skarpnäckslinjen inte går till Odenplan idag utan en extra blå linje mellan T-Centralen och Gullmarsplan!


Den enklaste förklaringen är väl att nattrafik som inte passerar Medborgarplatsen helt enkelt inte intresserar de breda massorna. :mrgreen:

Kommer man ens att kunna vända vid Gullmarsplan i framtiden? Den som lever får se!
daniel_s
 
Inlägg: 12490
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » tor 25 apr, 2019 12:47

S vill se ny tunnelbana till Bromma flygplats

Förslaget att bygga en tredje gren på gröna linjen är nu ute på remiss. Hur ska kollektivtrafiken öka - eller ens behålla - sin andel av det totala resandet om kapaciteten inte ökar?
Enceladus
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav TKO » tor 25 apr, 2019 13:29

Enceladus skrev:S vill se ny tunnelbana till Bromma flygplats

Förslaget att bygga en tredje gren på gröna linjen är nu ute på remiss. Hur ska kollektivtrafiken öka - eller ens behålla - sin andel av det totala resandet om kapaciteten inte ökar?


Ja vad ska man säga...
Vill Wanngård att Stockholms stad ska bygga tunnelbanelinjen?
Behövs inte mer kapacitet över Tranebergsbron och vidare in mot stan om förslaget förverkligas?
Vilka delar av Järfälla skulle kunna trafikförsörjas med den föreslagna linjen - Skälby? Eller kanske ska en gren dras till Viksjö, ett bostadsområde lika anpassat för tunnelbanetrafik som Tyresö...

Signaturen "Enceladus" fråga besvaras enklast med "Nä, det går ju inte"! En början vore att fixa till Citybanan så att pendeltågsnätets fulla kapacitet kan utnyttjas - och då menar jag inte att vi skall slösa bort skattemiljarder på nya plattformsspår...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav twr » tor 25 apr, 2019 14:19

TKO skrev:
Enceladus skrev:S vill se ny tunnelbana till Bromma flygplats

Förslaget att bygga en tredje gren på gröna linjen är nu ute på remiss. Hur ska kollektivtrafiken öka - eller ens behålla - sin andel av det totala resandet om kapaciteten inte ökar?


Ja vad ska man säga...
Vill Wanngård att Stockholms stad ska bygga tunnelbanelinjen?
Behövs inte mer kapacitet över Tranebergsbron och vidare in mot stan om förslaget förverkligas?
Vilka delar av Järfälla skulle kunna trafikförsörjas med den föreslagna linjen - Skälby? Eller kanske ska en gren dras till Viksjö, ett bostadsområde lika anpassat för tunnelbanetrafik som Tyresö...

Signaturen "Enceladus" fråga besvaras enklast med "Nä, det går ju inte"! En början vore att fixa till Citybanan så att pendeltågsnätets fulla kapacitet kan utnyttjas - och då menar jag inte att vi skall slösa bort skattemiljarder på nya plattformsspår...

/TKO

Förslaget är ju gammalt och har diskuterats här förut. Jag tycker det är ganska vettigt, men kräver nog att Arenastaden blir röd i stället för grön. Och att blanda in Järfälla tror jag är feltänkt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Odd » tor 25 apr, 2019 17:31

Enceladus skrev:S vill se ny tunnelbana till Bromma flygplats

Förslaget att bygga en tredje gren på gröna linjen är nu ute på remiss. Hur ska kollektivtrafiken öka - eller ens behålla - sin andel av det totala resandet om kapaciteten inte ökar?

Det är ju rena fantasierna. Inte nog med att dom vill grena av 20% av kapaciteten på en blindtarm ingen behöver, nu vill man då plocka bort ytterligare 40% från Hässelbylinjerna för att grena av dem?!?

Sossarna är inte så smarta, har jag märkt.

Om en ny t-bana skall till så är det i så fall en helt ny linje som måste till, separerad från linjerna på tunnelbana 1. Hur den skall gå, om den skall vara ett eget bansystem eller samma som Tub1, återstå att se.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav TKO » tor 25 apr, 2019 17:57

Stadshussossarna med Wanngård i spetsen vinner ingen smarthetsliga! Som tur är delas denna egenskap av övriga stadshuspolitiker numera... ja eftersom urvalet är så litet i vissa partier kan vilket stolpskott som helst bli borgarråd!
(Det har inte alltid varit så - om man är lastgammal som jag minns man John-Olle och Matte Hulth, ja Uffe Adelsson på högersidan var ju inte direkt dum. För att inte tala om PO Hansson.)
Tillbaka till kollektivtrafiken:
Om det ska byggas en massa bostäder i Västerort måste tunnelbanekapaciten över tullsnittet byggas ut, alternativt ska vi använda överkapaciteten på pendeltågsspåren på ett vettigt sätt. Förmodligen behövs bägge lösningarna...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav TKO » tor 25 apr, 2019 18:00

PS till Odd:
Eftersom ingen - vare sej anställda eller patienter - behöver åka till NKS är det naturligtvis helt onödigt att bygga tunnelbana dit!
(Nä - att vara korkad är inget socialdemokratiskt privilegium...)

hälsar
Kamrat Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav ADDE » tor 25 apr, 2019 18:24

Jag kan förstå att det är mycket resenärer från Hässelby-Vällingby, men förutom Brommaplan så är de övriga stationerna relativt små sett till resenärsmängd. Behöver de verkligen 24tåg/h? Jag tror det finns kapacitet att dela upp trafiken i en nordlig resp. sydlig dragning mot Vällingby, förutsatt att blindtarm karolinska inte blir en del av Gröna linjen.

Det har ju diskuterats om att flytta ner tolvan till tvärbanans hållplats (vilket jag tycker är bra då man kan förlänga tolvan norrut längs med tvärbanenätet). Då kan man använda tolvans spår för trafiken till o från Spångahållet, man har alltså två plattformar och 4 spår. som på Gullmarsplan! Och man kör en enkel typ av upplägg som man gör på Röda linjen idag!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1817
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Högalid

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav LÅ1 » tor 25 apr, 2019 18:31

Artikeln om S-förslaget innehåller följande förutsättning:
Förslaget, som Socialdemokraterna la som en motion i december förra året, förutsätter att flygplatsen läggs ned efter att avtalet med Swedavia går ut 2038. Samt att området då bebyggs med bostäder.

*nnan ett definitivt och slutgiltigt nedläggningsdatum finns bör man inte lägga stora summor på utredning av det här förslaget!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav TKO » tor 25 apr, 2019 18:37

I all vänlighet ett tips till alla debattörer:

Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
'Acceptera den föreliggande verkligheten... etc' som jag brukar säga.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav twr » tor 25 apr, 2019 19:35

TKO skrev:I all vänlighet ett tips till alla debattörer:

Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
'Acceptera den föreliggande verkligheten... etc' som jag brukar säga.
/TKO

Om det är mig du syftar på så menar jag naturligtvis en omkoppling senare. Som vi redan har diskuterat i flera trådar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav LÅ1 » tor 25 apr, 2019 19:44

TKO skrev:I all vänlighet ett tips till alla debattörer:

Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
'Acceptera den föreliggande verkligheten... etc' som jag brukar säga.
/TKO

Ja, några andra planer för "gula linjen" finns väl inte. Grenar man sedan av på ytterligare ett ställe så får man tre grenar i norr samtidigt som man byggt bort det i söder.

ADDE skrev:Jag kan förstå att det är mycket resenärer från Hässelby-Vällingby, men förutom Brommaplan så är de övriga stationerna relativt små sett till resenärsmängd. Behöver de verkligen 24tåg/h? Jag tror det finns kapacitet att dela upp trafiken i en nordlig resp. sydlig dragning mot Vällingby, förutsatt att blindtarm karolinska inte blir en del av Gröna linjen.

Det har ju diskuterats om att flytta ner tolvan till tvärbanans hållplats (vilket jag tycker är bra då man kan förlänga tolvan norrut längs med tvärbanenätet). Då kan man använda tolvans spår för trafiken till o från Spångahållet, man har alltså två plattformar och 4 spår. som på Gullmarsplan! Och man kör en enkel typ av upplägg som man gör på Röda linjen idag!

Att låta Hässelby-tågen gå en annan sträckning väster om Alvik men sedan återgå till dagens spår i Vällingby och fortsätta till Hässelby kan kanske var en bra idé. Om man samtidigt skapar en egen linje Alvik - Vällingby. För att det ska bli bra i högtrafik så får inte tågen på dessa två linjer störa varandra och byten i "rätt" riktning ska vara enkelt, rakt över plattformen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster