Spårvägsplaner i Skåne

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inläggav Kristofer » sön 03 sep, 2017 20:56

Matsen skrev:
Kristofer skrev:
Kristofer skrev:
Fast Angered är egen tätort, enligt SCB. De exakta gränserna för tätorten har jag dock inte hittat.

Svaret på frågan "Vilka tätorter har reguljär spårvägstrafik" är alltså "Stockholm, Lidingö, Brevik, Göteborg och Angered". Efter att tvärbanan förlängts till Solna blir svaret fortfarande "Stockholm, Lidingö, Brevik, Göteborg och Angered"...


Jag tror att jag var lite snabb där. Jag fortsatte att leta, och inser att tätorten Angered är kyrkbyn. Angereds centrum ligger inte i Angereds tätort. Så Angered ska bort ur båda svaren.


Angrered är en del av göteborgs kommun sedan länge. Mölndal är därimot en egen kommun.

Fast det jag tog upp i det gamla inlägg du citerade var tätorter och inte kommuner. Det är helt olika saker.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1324
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inläggav twr » ons 27 dec, 2017 17:56

HSS F2 skrev:I Malmö är det dock mest rimligt att först trimma trafiken med BRT-system och därefter när man fått upp resandet den vägen köra igång en omställning.

Om jag minns rätt nådde resandet på linje 5 mot Rosengård den angivna gränsen för en spårvägssatsning redan 2008. Det är definitivt dags för spårväg i Malmö!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5599
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inläggav Enceladus » ons 27 dec, 2017 18:28

twr skrev:
HSS F2 skrev:I Malmö är det dock mest rimligt att först trimma trafiken med BRT-system och därefter när man fått upp resandet den vägen köra igång en omställning.

Om jag minns rätt nådde resandet på linje 5 mot Rosengård den angivna gränsen för en spårvägssatsning redan 2008. Det är definitivt dags för spårväg i Malmö!


Det är sällan spårväg byggs av kapacitetsskäl. Tvärbanan byggdes inte för att motsvarande busstrafik hade slagit i kapacitetstaket, utan för att spårväg är bättre. Den större attraktiviteten ledde dels till att kollektivtrafikens andel ökade och dels till att stadsdelarna utvecklades. Samma skäl finns förstås för en spårväg i Malmö. Det är dock enklare att sälja idén om den presenteras som en förbättring snarare än en nödvändighet. Kapacitetsargumentet brukar bara resultera i pseudo-BRT, eller ännu värre, "Fyran ska fram"...

(Självklart måste det finnas underlag för en spårväg, men det är knappast ett problem i Malmö.)
Enceladus
 
Inlägg: 892
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inläggav twr » ons 27 dec, 2017 18:46

Enceladus skrev:
twr skrev:
HSS F2 skrev:I Malmö är det dock mest rimligt att först trimma trafiken med BRT-system och därefter när man fått upp resandet den vägen köra igång en omställning.

Om jag minns rätt nådde resandet på linje 5 mot Rosengård den angivna gränsen för en spårvägssatsning redan 2008. Det är definitivt dags för spårväg i Malmö!


Det är sällan spårväg byggs av kapacitetsskäl. Tvärbanan byggdes inte för att motsvarande busstrafik hade slagit i kapacitetstaket, utan för att spårväg är bättre. Den större attraktiviteten ledde dels till att kollektivtrafikens andel ökade och dels till att stadsdelarna utvecklades. Samma skäl finns förstås för en spårväg i Malmö. Det är dock enklare att sälja idén om den presenteras som en förbättring snarare än en nödvändighet. Kapacitetsargumentet brukar bara resultera i pseudo-BRT, eller ännu värre, "Fyran ska fram"...

(Självklart måste det finnas underlag för en spårväg, men det är knappast ett problem i Malmö.)

Är det en politisk analys du gör? Det är möjligt att du har rätt.

Annars är min erfarenhet att det är just kapacitet som brukar vara det avgörande argumentet. Spårvägssatsningar brukar bemötas med "satsa på billiga elbussar i stället", och då är det ju just kapacitetsargumentet som är det viktiga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5599
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster