Spårvägsplaner i Skåne

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inläggav twr » sön 26 jul, 2015 19:34

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:
Mer bakgrundsinformation finns i denna tråds fösta inlägg som jag citerar här:
LÅ1 skrev:Ännu ett steg närmare spårvägsutbyggnad i skånska städer. Kan Skåne bli det svenska län (och / eller landskap) som har flest spårvägssystem? Det krävs väl bara två stycken! :?
(Men Stockholms län förblir nog det län som har spårväg i flest kommuner ett bra tag framöver. Är väl nu två kommuner, snart fyra och kan vara sex kommuner eller fler inom 10, 15 år, tror jag.)
K
.)

Stockholm har väl 4 ? Lidingöbana,Linje7,Tvärbanan och Nockebybanan
Och spårväg i Stockholm,Lidingö,Sundbyberg,Solna och i en framtid Sollentuna.

Det gällde inte antalet banor, utan antalet kommuner! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 28 aug, 2015 7:30

Hur går det i Lund? Ska man börja bygga snart?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Ulrik Berggren » lör 29 aug, 2015 9:31

twr skrev:Hur går det i Lund? Ska man börja bygga snart?

Det är helt tyst här nere. De sista jag läste var att den rödgröna budgeten i lund inte gått igenom, och då tog man fram en kompromissbudget med FP där spårvägen inte ingick. Då blev Malmös kommunalråd upprörd och anklagade Lund för att svika SPIS-överenskommelsen som ligger till grund för finansieringen från EIB. Vet inte vad som har hänt sen, om man betalat tillbaka till EIB (29 Mkr för Malmö, Helsingborg resp LUnd) eller om man lyckats förhandla sig till (ytterligare) en respit...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav twr » ons 16 sep, 2015 15:39

Ulrik Berggren skrev:
twr skrev:Hur går det i Lund? Ska man börja bygga snart?

Det är helt tyst här nere. De sista jag läste var att den rödgröna budgeten i lund inte gått igenom, och då tog man fram en kompromissbudget med FP där spårvägen inte ingick. Då blev Malmös kommunalråd upprörd och anklagade Lund för att svika SPIS-överenskommelsen som ligger till grund för finansieringen från EIB. Vet inte vad som har hänt sen, om man betalat tillbaka till EIB (29 Mkr för Malmö, Helsingborg resp LUnd) eller om man lyckats förhandla sig till (ytterligare) en respit...

http://www.mynewsdesk.com/se/lund/press ... en-1210516
Alla överklaganden är avslagna!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Thomas Lange » tor 17 sep, 2015 18:36

Alla väntar på regeringens budgetprop. I den måste ett stadsutvecklingsbidrag till Lund finnas med för att kommunen ska vilja gå vidare. Wait and see.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav twr » fre 18 sep, 2015 7:09

Thomas Lange skrev:Alla väntar på regeringens budgetprop. I den måste ett stadsutvecklingsbidrag till Lund finnas med för att kommunen ska vilja gå vidare. Wait and see.

Var inte detta redan utlovat?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 18 okt, 2015 21:14

http://www.mynewsdesk.com/se/lund/press ... en-1232116

Investeringskostnaden har ökat med 5 %.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 01 nov, 2015 12:46

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 06 nov, 2015 15:26

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » lör 07 nov, 2015 0:38

Fler sådana!
Det tråkiga är resultatet av pollen på sidan.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Eleganten » lör 07 nov, 2015 13:33

LÅ1 skrev:

Fler sådana!
Det tråkiga är resultatet av pollen på sidan.

Resultatet är inte förvånande. Många höjer nog på ögonbrynen och frågar sig varför just Lund ska ha spårväg när den betydligt större staden Malmö klarar sig utan det. För Lunds del innebär det höga investeringskostnader,
En spårbunden kollektivtrafik innebär oftast också att kollektivtrafiken blir långsammare än dagens busstrafik. Till det kommer också en mängd driftstörningar som man slipper med bussar.

Vill man ha en miljövänlig kollektivtrafik finns det hybridbussar. Vill man ha en kapacitetsstark kollektivtrafik finns det så kallade superbussar. Blir billigare att införa. De har en kapacitet som räcker för svenska (små)städer. Och framför allt ger det en attraktiv, pålitligt och tyst kollektivtrafik. Med andra ord är inte resultatet tråkigt. Utan istället en fingervisning om hur kommande generationer vill ha kollektivtrafiken.:wink:
Åsiktsdebattör med rätt att tycka till. Och just nu så tycker jag så här!
Eleganten

Inläggav twr » lör 07 nov, 2015 15:30

Eleganten skrev:Resultatet är inte förvånande. Många höjer nog på ögonbrynen och frågar sig varför just Lund ska ha spårväg när den betydligt större staden Malmö klarar sig utan det. För Lunds del innebär det höga investeringskostnader,

Stadens storlek är helt irrelevant. Det viktiga är storleken på resandet i stråket.

Eleganten skrev:En spårbunden kollektivtrafik innebär oftast också att kollektivtrafiken blir långsammare än dagens busstrafik. Till det kommer också en mängd driftstörningar som man slipper med bussar.

Har du några belägg för att spårväg skulle medföra längre restider än buss? Generellt och i fallet Lundalänken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Harald » lör 07 nov, 2015 16:18

twr skrev:
Eleganten skrev:En spårbunden kollektivtrafik innebär oftast också att kollektivtrafiken blir långsammare än dagens busstrafik. Till det kommer också en mängd driftstörningar som man slipper med bussar.

Har du några belägg för att spårväg skulle medföra längre restider än buss? Generellt och i fallet Lundalänken?

Jag tror att Eleganten generaliserar från sina erfarenheter av den sorgligt vanskötta spårvägen i den stad där han bor.
Harald

Inläggav HSS F2 » lör 07 nov, 2015 16:29

Intressant att spårväg skulle ha längre restider än buss?

Dags att redogöra för vilken typ av busstrafik vi talar om då.

Jag kan hålla med om att BRT med hög (identisk med spårväg) prioritering och fordon i stil med ExquiCity kan erbjuda motsvarande restider som spårvägen. Däremot faller det på sin egen orimlighet att hävda att konventionell icke-prioriterad busstrafik med påstigning och betalning hos föraren skulle ge likvärdig restid som spårvagn med påstigning genom alla dörrar och prioritet.;)

Sedan skulle jag knappast använda argumentet att Malmö "klarar sig" utan spårväg. Tycker man det bör man studera hur det såg ut på 5an innan ExquiCity 24 sattes in - och kolla gärna in 8an också. Där verkar det som att man skall börja köra bussar var TREDJE minut vid tidtabellsskiftet i december om man får tro Skånetrafiken (och det får man göra). Det är en linje som fullkomligt skriker efter åtgärder, allra minst MalmöExpressen som första steg.

Det är också lite roligt att läsa om "driftstörningar man slipper med bussar". Vilka driftstörningar? Malmö har ju t.ex haft en fullständigt usel tillförlitlighet av och till med busstrafiken (det skulle jag i.o.f inte hävda beror på att fordonen är bussar i sig utan snarare underhåll men även val av fordonsmodell).

Jag får en känsla av att vi börjar hamna åt fel håll i debatten, nämligen "konventionell oprioriterad busstrafik är billigare p.g.a avsaknad av infrastruktur och användandet av enkla hållplatser än högprioriterad trafik som tar utrymme från bilen och innebär infrastruktur inkl hållplatser med hög utrustningsnivå såsom väderskydd, realtidsinformation och biljettmaskiner".

I Malmö är situationen sådan att minimiåtgärder bör vara att rulla ut MalmöExpressen på fler linjer - framförallt 8 men även 2 och 4 vore bra. Uppgradering av "pluslinjen" 35 (där man kör ledbussar) vore också lämpligt. Grejen är att dagens trafik i t.ex Malmö inte är bra nog vilket gör att den behöver utvecklas. MalmöExpressen har blivit framgångsrik och är definitivt den "minimistandard" som bör gälla för riktigt bra trafik i de tyngre stråken.

Detta innebär att det egentligen endast finns två alternativ som är bra och ett som är dåligt:

Bra:

1. Spårvägsutbyggnader i de tunga stråken.
2. MalmöExpressen-konceptet rullas ut på bred front, antingen i form av spårvägsförberedande uppgradering av olika linjer eller som generell standardhöjning.

Dåligt:

3. Fortsätta med dagens lågprioriterade konventionella trafik.

Om Eleganten motargumenterar spårväg baserat på en teori om att dagens lokaltrafik är "tillräckligt bra" är mitt enkla förslag att åka några varv på 5an (MalmöExpressen) och sedan ta några varv på 8an och jämföra. Jämför även med spårvagn. Om resultatet av detta blir att "ja, 8an är tillräckligt bra och har den standard som räcker" vore det lite olyckligt.;)

Förövrigt är LundaLänken förberedd för spårväg och har alltid varit. Att lägga spår där är således en rättfram åtgärd. Faktum är att man fick riva ett kök på Lunds lasarett när den drogs fram just för att hålla kurvradier etc inom ramen för spårväg (det argumenterades att bussarna minsann kunde köra en omväg...).
HSS F2

Inläggav HSS F2 » lör 07 nov, 2015 16:35

Harald skrev:
twr skrev:

Jag tror att Eleganten generaliserar från sina erfarenheter av den sorgligt vanskötta spårvägen i den stad där han bor.

Om "Göteborg=Spårväg" och det därmed är så att spårvägen där representerar alla spårvägar får jag omedelbart rekommendera lite studieresor.

Personligen har jag inga problem med spårvägen i Göteborg som gör att trafikslaget "spårväg" blir något dåligt. Man kan också säga såhär: det fanns spårvägar i DDR som hade Reko-vagnar (Tz69 och Tz70) vilka är tämligen okomfortabla men inte ens det utgör något bevis åt ena eller andra hållet. Likaså var t.ex standarden på Malmös busspark fullständigt urusel år 2005 vilket inte heller säger något om busstrafik rent generellt. Detta då det t.ex var utmärkt standard på bussarna i staden tidigare (på den tiden trafiken utfördes med bussar från Scania och Mercedes).
HSS F2

Inläggav twr » lör 07 nov, 2015 16:38

HSS F2 skrev:
Harald skrev:Jag tror att Eleganten generaliserar från sina erfarenheter av den sorgligt vanskötta spårvägen i den stad där han bor.

Om "Göteborg=Spårväg" och det därmed är så att spårvägen där representerar alla spårvägar får jag omedelbart rekommendera lite studieresor.

Personligen har jag inga problem med spårvägen i Göteborg som gör att trafikslaget "spårväg" blir något dåligt. Man kan också säga såhär: det fanns spårvägar i DDR som hade Reko-vagnar (Tz69 och Tz70) vilka är tämligen okomfortabla men inte ens det utgör något bevis åt ena eller andra hållet. Likaså var t.ex standarden på Malmös busspark fullständigt urusel år 2005 vilket inte heller säger något om busstrafik rent generellt. Detta då det t.ex var utmärkt standard på bussarna i staden tidigare (på den tiden trafiken utfördes med bussar från Scania och Mercedes).

Jag tror att Eleganten bor i Norrköping? Men det är bäst att han får svara själv.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav HSS F2 » lör 07 nov, 2015 16:52

twr skrev:
HSS F2 skrev:
Harald skrev:Jag tror att Eleganten generaliserar från sina erfarenheter av den sorgligt vanskötta spårvägen i den stad där han bor.

Jag tror att Eleganten bor i Norrköping? Men det är bäst att han får svara själv.

Spårvägen i Norrköping betraktar jag definitivt som utmärkt och jämför jag med Helsingborg är det bara att konstatera att det är olyckligt att det sistnämnda systemet försvann (spårvägarna i dessa två städer var tämligen likvärdiga, inte minst sedan de köpte F1/F2/M48/M51 ihop). Tittar vi på t.ex Helsingborg var linje 1 (spårvagn) klart snabbare och effektivare än linje 1 (buss). När HBG sedan gick över till betalning vid påstigandet blev detta ännu tydligare (d.v.s försprånget som gamla ettan hade till Råå blev större).

Helsingborg hade bättre lokaltrafik fram tills kvällen den 2 september 1967 än idag medan Norrköping behöll en högre standard. Det finns en anledning till att man överväger att tjuvstarta med HelsingborgsExpressen (troligen ExquiCity)....

Jag skulle alltså inte hävda att Norrköping idag har sämre standard än Helsingborg på lokaltrafikens område. Fram tills 2 september 1967 hade båda städerna likvärdig kvalitet på trafiken, därefter gick den nordliga staden om i.o.m att M67 sattes i trafik medan den sydliga satte in CR76 och B58 som ersättare till F1/F2 på det som var linje 1 och 3.
HSS F2

Inläggav Harald » lör 07 nov, 2015 17:52

twr skrev:Jag tror att Eleganten bor i Norrköping? Men det är bäst att han får svara själv.

I så fall tar jag tillbaka "den sorgligt vanskötta spårvägen". Det är så länge sedan jag var i Norrköping, att jag inte kan uttala mig om hur spårvägen där är skött. Jag tog för givet att den som är så negativ till spårväg måste bo i Göteborg, men det kanske var förhastat. :oops:
Harald

Inläggav twr » mån 08 feb, 2016 12:43

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik