Spårvägsplaner i Skåne

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Spårvägsplaner i Skåne

Inläggav LÅ1 » ons 23 mar, 2011 15:58

Ännu ett steg närmare spårvägsutbyggnad i skånska städer. Kan Skåne bli det svenska län (och / eller landskap) som har flest spårvägssystem? Det krävs väl bara två stycken! :?
(Men Stockholms län förblir nog det län som har spårväg i flest kommuner ett bra tag framöver. Är väl nu två kommuner, snart fyra och kan vara sex kommuner eller fler inom 10, 15 år, tror jag.)

Nu "har Malmö, Lund, Helsingborg och Region Skåne nu enats om att gå vidare med ansökan om 30 miljoner kronor i EU-bidrag för spårvägsutredningar" enligt Lätta spår. Där finns ett villkor! "Om spårvägen inte är påbörjad inom tre år ska pengarna betalas tillbaka."

Kopierade länkarna från Lätta spår:
Sydsvenskan - Spårvagnsprojekt tillbaka på banan
Sydsvenskan - Hopp om skånskt spårvagnssamarbete
Tidigare på Lätta spår - EU-stöd till skånska planer
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inläggav micke b » tor 24 mar, 2011 0:37

Samma sak men illustrerad med tvärbana istället för spårvagn: http://hd.se/skane/2011/03/22/sparvagnar-ett-steg-narmre/
Ja, jag vet att det är fel uttryck. Det är därför det är roligt.
Användarvisningsbild
micke b

Inläggav Kantorn » tor 24 mar, 2011 12:04

micke b skrev:Samma sak men illustrerad med tvärbana istället för spårvagn: http://hd.se/skane/2011/03/22/sparvagnar-ett-steg-narmre/
Ja, jag vet att det är fel uttryck. Det är därför det är roligt.

Tänkte just säga att på tvärbanan står en spårvagn, men nu i citatet ser jag att du har ett tillägg...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » tis 03 maj, 2011 23:35

Lätta spår skriver om att Samarbetsorganet SPIS - Spårvagnar i Skåne - sätter gemensam standard och skapat en Spårvägshandledning. Inlägget innehåller bl.a. länkar, varav en till dokumentet i pdf-format.
LÅ1

Inläggav 2763 » ons 04 maj, 2011 14:03

LÅ1 skrev:Ännu ett steg närmare spårvägsutbyggnad i skånska städer. Kan Skåne bli det svenska län (och / eller landskap) som har flest spårvägssystem? Det krävs väl bara två stycken! :?
(Men Stockholms län förblir nog det län som har spårväg i flest kommuner ett bra tag framöver. Är väl nu två kommuner, snart fyra och kan vara sex kommuner eller fler inom 10, 15 år, tror jag.)

Om jag inte är helt felunderrättad finns idag driftsatta spårvägsanläggningar i:

Göteborg
Mölndal
Norrköping
Stockholm
Lidingö
Malmö
Flen

Byggnation pågår i:
Stockholm
Sundbyberg
Norrköping
Solna

Det innebär att för närvarande är det tvenne län som har flest kommuner, men inte så länge till.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav LÅ1 » ons 04 maj, 2011 14:48

2763 skrev:
LÅ1 skrev:Ännu ett steg närmare spårvägsutbyggnad i skånska städer. Kan Skåne bli det svenska län (och / eller landskap) som har flest spårvägssystem? Det krävs väl bara två stycken! :?

Om jag inte är helt felunderrättad finns idag driftsatta spårvägsanläggningar i:

Göteborg
Mölndal
Norrköping
Stockholm
Lidingö
Malmö
Flen

Byggnation pågår i:
Stockholm
Sundbyberg
Norrköping
Solna

Det innebär att för närvarande är det tvenne län som har flest kommuner, men inte så länge till.

/T

Jag tänkte nog sammanhängande tätort med spårväg(ar). Men fortsätter man den här diskussionen så hamnar man i en del definitionsfrågor.
Dagens Malmö samt Flen räknar jag inte med i sammanhanget!
LÅ1

Inläggav 2763 » ons 04 maj, 2011 15:02

Du kan nog ha en poäng i det... Men sammanhängande tätort, hur skall det definieras. Göteborg-Mölndal kan väl sägas vara "sammanhängande" men Göteborg-Angered är det inte.

Stockholm-Solna-Sundbyberg är för mig en sammanhängande tätort, men om man sitter 50 mil bort är det lätt att se fel ;)

Och ja, diskussionen kan nog bli lika jobbig som varför Lidingö är en egen spårvägsstad i den klassiska definitionen med 13 städer. Därför är kanske just kommuner en vettigare måttstock de är ju klart avgränsade.

Flen och Malmö är lätta att ta bort i dagsläget, använd det lilla ordet "kommersiell" så löser det sig.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav twr » ons 04 maj, 2011 15:09

2763 skrev:Du kan nog ha en poäng i det... Men sammanhängande tätort, hur skall det definieras. Göteborg-Mölndal kan väl sägas vara "sammanhängande" men Göteborg-Angered är det inte.

Stockholm-Solna-Sundbyberg är för mig en sammanhängande tätort, men om man sitter 50 mil bort är det lätt att se fel ;)

Och ja, diskussionen kan nog bli lika jobbig som varför Lidingö är en egen spårvägsstad i den klassiska definitionen med 13 städer. Därför är kanske just kommuner en vettigare måttstock de är ju klart avgränsade.

Flen och Malmö är lätta att ta bort i dagsläget, använd det lilla ordet "kommersiell" så löser det sig.

//T

SCB har officiella definitioner av tätorter och då ingår Angered i Göteborg. Däremot utgör Brevik en egen tätort.

Snarare än "kommersiell" skulle jag vilja säga "reguljär trafik". Malmö och Malmköping är ju musiespårvägar som förstås är väldigt trevliga men knappast motsvarar något trafikbehov. Utan snarare är attraktioner i sig.
Djurgårdslinjen är lite annorlunda, eftersom den faktiskt kan anses sköta en del av trafiken till Djurgården.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Kristofer » ons 04 maj, 2011 15:49

twr skrev:
2763 skrev:Du kan nog ha en poäng i det... Men sammanhängande tätort, hur skall det definieras. Göteborg-Mölndal kan väl sägas vara "sammanhängande" men Göteborg-Angered är det inte.

//T

SCB har officiella definitioner av tätorter och då ingår Angered i Göteborg. Däremot utgör Brevik en egen tätort.

Snarare än "kommersiell" skulle jag vilja säga "reguljär trafik". Malmö och Malmköping är ju musiespårvägar som förstås är väldigt trevliga men knappast motsvarar något trafikbehov. Utan snarare är attraktioner i sig.
Djurgårdslinjen är lite annorlunda, eftersom den faktiskt kan anses sköta en del av trafiken till Djurgården.

Fast Angered är egen tätort, enligt SCB. De exakta gränserna för tätorten har jag dock inte hittat.

Svaret på frågan "Vilka tätorter har reguljär spårvägstrafik" är alltså "Stockholm, Lidingö, Brevik, Göteborg och Angered". Efter att tvärbanan förlängts till Solna blir svaret fortfarande "Stockholm, Lidingö, Brevik, Göteborg och Angered"...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav Kristofer » ons 04 maj, 2011 15:54

Kristofer skrev:
Fast Angered är egen tätort, enligt SCB. De exakta gränserna för tätorten har jag dock inte hittat.

Svaret på frågan "Vilka tätorter har reguljär spårvägstrafik" är alltså "Stockholm, Lidingö, Brevik, Göteborg och Angered". Efter att tvärbanan förlängts till Solna blir svaret fortfarande "Stockholm, Lidingö, Brevik, Göteborg och Angered"...

Jag tror att jag var lite snabb där. Jag fortsatte att leta, och inser att tätorten Angered är kyrkbyn. Angereds centrum ligger inte i Angereds tätort. Så Angered ska bort ur båda svaren.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav LÅ1 » ons 04 maj, 2011 16:01

Ingen som har något att säga om spårvägsplanerna i Skåne? :wink:
LÅ1

Inläggav twr » ons 04 maj, 2011 16:02

LÅ1 skrev:Ingen som har något att säga om spårvägsplanerna i Skåne? :wink:

Jag står helhjärtat bakom dem. :cheesygrin:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav spårsnoken » tor 05 maj, 2011 13:56

twr skrev:
LÅ1 skrev:Ingen som har något att säga om spårvägsplanerna i Skåne? :wink:

Jag står helhjärtat bakom dem. :cheesygrin:

---------------------
Nja...

Skall man vara ärlig hade ledtrådbussar kapacitetsmässigt räckt till i Lund och Helsingborg och gett samma miljövinster till lägre kostnad.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav Kantorn » tor 05 maj, 2011 14:08

Men om de nu påstår att det är för mycket trafik i Helsingborg och Lund så hjälps inte det ett vitten av att man byter ut bussar mot andra bussar.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav indigirka » tor 05 maj, 2011 16:01

spårsnoken skrev:Skall man vara ärlig hade ledtrådbussar kapacitetsmässigt räckt till i Lund och Helsingborg och gett samma miljövinster till lägre kostnad.

Vad jag förstått så har det sagts att kapaciteten på sikt inte kommer att räcka till om man fortsätter att köra buss. Detta torde gälla även dubbelledsbussar (som har en betydligt lägre kapacitet än 30 meters spårvagnar).

Redan långt innan busstrafikens fysiska kapacitet tar slut så blir tidtabellerna opålitliga (kolonnkörning) och driftskostnaderna blir högre än för en spårväg med motsvarande passagerarmängder (då det behövs fler förare per transporterad passagerare). Bussarna får också sämre framkomlighet än spårvagnar (utan egna körfält och förkörsrätt), de lockar betydligt färre passagerare och bidrar inte till stadsutveckligen på samma sätt som spårvagnar.
indigirka

Inläggav spårsnoken » tor 05 maj, 2011 16:43

indigirka skrev:
spårsnoken skrev:Skall man vara ärlig hade ledtrådbussar kapacitetsmässigt räckt till i Lund och Helsingborg och gett samma miljövinster till lägre kostnad.

Vad jag förstått så har det sagts att kapaciteten på sikt inte kommer att räcka till om man fortsätter att köra buss. Detta torde gälla även dubbelledsbussar (som har en betydligt lägre kapacitet än 30 meters spårvagnar).

Redan långt innan busstrafikens fysiska kapacitet tar slut så blir tidtabellerna opålitliga (kolonnkörning) och driftskostnaderna blir högre än för en spårväg med motsvarande passagerarmängder (då det behövs fler förare per transporterad passagerare). Bussarna får också sämre framkomlighet än spårvagnar (utan egna körfält och förkörsrätt), de lockar betydligt färre passagerare och bidrar inte till stadsutveckligen på samma sätt som spårvagnar.

--------------------------
Klarar dubbelledbussar kapaciteten i mångmiljonstäder så klarar de det i småstäder som Lund och Helsingborg också.

Däremot kan givetvis spårfaktorn bidra till att spårvagn blir konkurrenskraftigt. Som vi alla vet är bussen så flexibel att politikerna oftast inte ger dem det utrymme man tidigare överenskommit (se t.ex. stomlinje 4 i Stockholm), och därmed uppstår en 'spårfaktor'. Trådbussen är dock mindre flexibel.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav Nils Carl Aspenberg » fre 06 maj, 2011 2:06

Städer med 500.000 eller flere innvånare bygger stort sett ut spårväg eller t-bane for å få kollektivtransport med tilstrekkelig kapasitet. Städer med færre innvånare kommer også etter i denne utviklingen. Derfor tror jeg at det en fornuftig med tre spårvägsutbygginger i Skåne.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav twr » fre 06 maj, 2011 10:08

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav indigirka » fre 06 maj, 2011 10:25

spårsnoken skrev:Klarar dubbelledbussar kapaciteten i mångmiljonstäder så klarar de det i småstäder som Lund och Helsingborg också.

I mångmiljonstäder finns det vanligen spårtrafik som utgör stommen i systemet.

Oberoende av om staden är stor eller liten så finns det en gräns för hur stor turtätheten på en busslinje kan vara (oftast ligger gränsen någonstans kring 5 minuter). Går man över denna gräns så uppstår regelbunden kolonnkörning och gränsen för linjens kapacitet är i praktiken nådd.

Förstås kan man skjuta fram denna gräns t.ex. genom att ordna egna körfält och bättre signalprioritering åt bussarna och genom att bygga om hållplatserna. Men problemet är att man där snabbt närmar sig kilometerkostnaden för spårväg, samtidigt som driftsekonomin är sämre än för en spårvägslinje (högre driftskostnader och klart färre passagerare) och man går miste om även spårvägens övriga fördelar.

spårsnoken skrev:Däremot kan givetvis spårfaktorn bidra till att spårvagn blir konkurrenskraftigt. Som vi alla vet är bussen så flexibel att politikerna oftast inte ger dem det utrymme man tidigare överenskommit (se t.ex. stomlinje 4 i Stockholm), och därmed uppstår en 'spårfaktor'.

Nyttan från bättre framkomlighet ingår inte i det som vanligtvis menas med spårfaktorn. Begreppet handlar istället om saker som image, åkkomfort, låg användningströskel, tydlighet etc. Detta har setts allra tydligast då gamla dåligt prioriterade spårvägslinjer konverterats om till bussdrift och antalet passagerare samtidigt sjunkit.
indigirka

Inläggav spårlasse » fre 06 maj, 2011 11:15

indigirka skrev:

Nja så mycket lägre kapacitet har inte dubbelledbussar, gentemot 30-metersspårvagnar. Däremot har de lägre kapacitet sett till samma komfortskrav. Där är en väsentlig skillnad. Till detta kommer att det är obekvämare att stå i buss än i spårvagn (mycket vingligare färd). Det är ju det som blir fel i WSP:s rapport i annan tråd. 12 dubbelledbussar får 660 sittplatser i timmen, en normal 30-metersspårvagn omkring 960. Ska man alltså ge samma komfortskrav är skillnaden 17 dubbelbussar mot 12 spårvagnar. Omvänt om man vill ge samma komfortkrav som buss (alltså 660 sittplatser i timmen), skulle det räcka med drygt 8 spårvagnar i timmen (med bara 55 sittplatser i spårvagn, blir det förstås möjligt med fler stående som kompenserar för den totala kapaciteten). I högtrafik kanske det inte gör så mycket att passagerare får stå, men i dagtrafik (då beläggningen ofta ändå är rätt bra) - är det stor skillnad på om det är 55 sittplatser eller drygt 80 (som i M32). Dessutom att räkna med 110 stående i en dubbeledbuss är oerhört trångt, man räknar alltså med lika många stående som i en spårvagn som är 6 meter längre...

Både WSP:s rapport och Trivectors är alltså missvisande - beroende på att man vill visa på olika saker helt enkelt.
spårlasse

Nästa

Återgå till Spårtrafik