Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna tåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna tåg

Inläggav M_M » tor 03 feb, 2011 19:55

Ny teknik: De har tröttnat på SJ och vill köpa egna tåg

"De har tröttnat på SJ och vill köpa egna tåg

Kommunerna i Mälardalen utreder om de ska gå samman och köpa egna tåg. De betalar SJ 100 miljoner kronor om året för att hålla trafiken uppe. Men nu har de tröttnat.""

Undrar hur en kalkyl på det här kan tänkas att se ut, jämfört med annan tågtrafik i trakten (t.ex. Upptåget och SL-pendeln)?

postvagnstråd 1 och 2
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav Traesk » tor 03 feb, 2011 20:48

Intressant! I framtiden kanske de flesta regionaltåg i Stockholmsregionen körs av ett "Mälardalstrafiken" eller liknande?
Traesk
 
Inlägg: 604
Blev medlem: tis 19 jun, 2007 18:10
Ort: Stockholm

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav M_M » tor 03 feb, 2011 21:01

Det är väl ingen högoddsare att nåt i stil med Skånetrafiken och Västtrafik tar över i mälardalen...
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav spårlasse » tor 03 feb, 2011 21:54

Det intressanta vore ju och veta vad egentligen man betalar för idag. Eskilstunatrafiken (Svealandsbanan) har ju rätt bra beläggning - men det är ju värre med de andra banorna. Helt klart är det väl så att det är en rätt billig lösning om tågen stannar i exempelvis Flen, än att man ska ha särskilda pendeltåg dit från Stockholm. Då räcker ju knappast hundra miljoner per år. En möjlighet är ju förstås att förlänga Gnestapendeln till Flen - det skulle inte behöva bli så dyrt ekonomiskt eftersom trafiken ändå kan bli rätt effektiv (helgtrafiken kan - om än det blir något knappt, klara sig med samma antal fordonsomlopp som idag)

Men att köra tågen på Norrköping-Västerås-Sala måste ju vara svårt att få ihop ekonomiskt. Men hur såg det ut tidigare - vill väl minnas att tågen till Sala och Fagersta iaf hade VL som trafikhuvudman för ett tiotal år sedan?
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav M_M » fre 04 feb, 2011 0:16

Både Eskilstunatrafiken och Västeråstrafiken har väl riktigt bra underlag, och dessutom ingår väl Uppsala/Uppland i Mälab och Uppsalapendeln måste väl vara en riktigt lönsam affär att överföra till länstrafik, det är väl inte helt orimligt att gissa att det skulle gå att köra med lägre taxa än SJ/TiM och modernare fordon och ändå få lönsamhet på just den linjen...

Är Örebro och de andra "en bit från Mälardalen"-TiM-orterna med i Mälab?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav daniel_s » fre 04 feb, 2011 0:19

M_M skrev:Är Örebro och de andra "en bit från Mälardalen"-TiM-orterna med i Mälab?


Framgår väl i stort sett av förstasidan: http://www.malab.se/

Även denna sida rekommenderas: http://www.malab.se/om-malab/trafikavtal
daniel_s
 
Inlägg: 11882
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav spårlasse » fre 04 feb, 2011 0:26

M_M skrev:Både Eskilstunatrafiken och Västeråstrafiken har väl riktigt bra underlag, och dessutom ingår väl Uppsala/Uppland i Mälab och Uppsalapendeln måste väl vara en riktigt lönsam affär att överföra till länstrafik, det är väl inte helt orimligt att gissa att det skulle gå att köra med lägre taxa än SJ/TiM och modernare fordon och ändå få lönsamhet på just den linjen...

Är Örebro och de andra "en bit från Mälardalen"-TiM-orterna med i Mälab?


Det förstås - nu tänkte jag snarast utirfån vad Mälab ger bidrag för och det är ju den olönsamma trafiken som det handlar om där (ger man något bidrag för trafiken mellan Västerås och Stockholm är det på sin höjd någon kvälls- eller morgontur) och de protester som varit på senare tid mot SJ:s neddragningar (som verkar föregå detta), tycks handla om Södermanland till rätt stor del. Men du har ju förstås en poäng i att om man ska få det att gå runt ekonomiskt, måste man nog ha med de tunga linjerna också. Problemet där är väl bara att SJ kommer att fortsätta köra till Uppsala iaf och då blir det kamp om tåglägen etc. Så vad jag förstod det handlade om här mer var de sträckor som egentligen SJ idag tycker är för olönsamma att trafikera (som Flen där man nästan aldrig stannar längre och förstås pendeln mellan Sala och Norrköping).

Länstrafiken i Södermanland, Västmanland och Örebro arbetar ju redan idag i ett gemensamt bolag och det är där gränsen tycks gå även för detta projekt (+ Uppland och SL). För Upplands del handlar det väl om pendeln till Sala som också drabbats av inställda tåg. SL står väl lite utanför just dessa diskussioner - eftersom man ju redan kör nästan all trafik i sitt eget område av lokaltrafikskaraktär själva. Däremot vore förstås något slags pendel till ala skip-stop-train till Västerås vore något för framtiden - men det tror jag faktiskt inte ingår i detta förslag här och nu.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav Sven Blomberg » fre 04 feb, 2011 16:47

Jag tror nog att de flesta är införstådda med att det kan bli dyrare att köra i egen regi. Men då kan man nog lättare få vad man faktiskt betalar för. Ta Flen exempelvis. Där betalar kommunen en "sudd" pengar för att vissa olönsamma avgångar skall vara kvar. Sedan drar SJ in tåg för att de behöver fordonen på andra, mer lönsamma banor utan att kompensera. Samma med UVEN. Där är det aldrig (med något udda undantag) brist på bankapacitet som är orsaken till indragna tåg utan "fordonsbrist". Även där har SJ en stor "sudd" pengar som kommunerna och landstingen längs banan betalar.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 904
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav leifd » fre 04 feb, 2011 19:51

Vad gäller UVEN, så går där ju nu "timmestrafik hela dagen" och de är god beläggning. Säkert var de vettigt flytta kapacitet från Uppsala-Sala till Sala-Norrköping/Linköping. Beläggningen är mycket god. Ställer in gör man inte i större grad där än på andra linjer. UVEN har ju dessutom dedikerade fordon, X50 9001-9004 och X12 3191-3193 (dessa hyrs från ASJ, för trafiken) utöver detta fyller ju SJ ut med företagets egna X12 3194, 3220-3222 samt en del X40.

Att tro att de skulle gå att få trafik i egen regi, visst de får väl kommunerna tro, men de lär ju märka vartefter, att det krävs så otroligt mycket, som de inte tänker på.
Att byta operatör, är ju möjligt, såklart, men även då kan de gå rätt illa, i vart fall initialt. Se Skånetrafike, Öresundstrafike, Västtåg och Östgötapendeln.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4251
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav Sven Blomberg » lör 05 feb, 2011 10:00

leifd skrev: Ställer in gör man inte i större grad där än på andra linjer....

Att tro att de skulle gå att få trafik i egen regi, visst de får väl kommunerna tro, men de lär ju märka vartefter, att det krävs så otroligt mycket, som de inte tänker på.
Att byta operatör, är ju möjligt, såklart, men även då kan de gå rätt illa, i vart fall initialt. Se Skånetrafike, Öresundstrafike, Västtåg och Östgötapendeln.


Nej, jag vet inte om kommunerna tror att det ställs in fler tåg på UVEN än andra linjer. Men de resonerar väl kanske som att om de har egna fordon så behöver de inte vara utan för att det är brist någon annan stans. Men att SJ har störst erfarenhet att köra tåg är de nog medvetna om. De har kanske fått idén med egen trafik från att Tågkompaniet ville köra UVEN vid förra upphandlingen, och lovade "guld och gröna skogar". Men den största upprördheten vad beträffar tåg i min nuvarande hemkommun (Flen) är nog över indragna Stockholmståg.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 904
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav leifd » sön 06 feb, 2011 4:05

Sven Blomberg skrev:
leifd skrev: Ställer in gör man inte i större grad där än på andra linjer....

Att tro att de skulle gå att få trafik i egen regi, visst de får väl kommunerna tro, men de lär ju märka vartefter, att det krävs så otroligt mycket, som de inte tänker på.
Att byta operatör, är ju möjligt, såklart, men även då kan de gå rätt illa, i vart fall initialt. Se Skånetrafike, Öresundstrafike, Västtåg och Östgötapendeln.


Nej, jag vet inte om kommunerna tror att det ställs in fler tåg på UVEN än andra linjer. Men de resonerar väl kanske som att om de har egna fordon så behöver de inte vara utan för att det är brist någon annan stans. Men att SJ har störst erfarenhet att köra tåg är de nog medvetna om. De har kanske fått idén med egen trafik från att Tågkompaniet ville köra UVEN vid förra upphandlingen, och lovade "guld och gröna skogar". Men den största upprördheten vad beträffar tåg i min nuvarande hemkommun (Flen) är nog över indragna Stockholmståg.


Mej veterligt så stannar de väl tåg så det räcker i Flen nu. De är ju ändå en rätt liten stad. Att ha timmesförbindelse till Sthlm, vissrligen via byte i E-tuna, är väl ändå inte att förakta. Då det ju dessutom går en del direkta förbindelser.
Tågkompaniet ja, de lär ju inte kunna hålla fordon på bättre sätt än någon annan, deras Reginor är ju lika mycket Transitio-Reginor som de som går på UVEN, och lär ju inte vara varken bättre eller sämre. Underhålls vid Euromaint i Gävle, så de är en bit till verkstad rätt ofta.
Visst kan de vara en fördel att ha egna fordon, för då får man ju ha den ifred från annan trafik. Men dock så har man ju bara sina egna fordon att tillgå då. Vilket ju är en av orsakerna till att DB-Regio inte kan köra tåg på samma vis som SJ på Östgötapendeln.
På gamla avtalet, så gick det ju SJ X12 (3190 oräknad) under långa långa perioder, då det var brist på X14. Även X40 och X50 har förekommit.

Tyvärr äre nog så, att hur man än vänder sig, så har man rumpan bak !!
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4251
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav Sven Blomberg » sön 06 feb, 2011 10:04

Ja, jag har tänkt på det där med via Eskilstuna, varför man inte "puffar" för det. Visserligen blir restiden till Stockholm ganska lång.Men man diskuterar bara Sörmlandspilen och eventuella inställda tåg på den och sedan indragna avgångar på lör-söndag när man pratar om Stockholmståg. Ja Flen är en liten "stad", men är helt beroende av en fungerande kollektivtrafik för att inte bli ändå mindre. Det finns ju begränsad tillgång på arbetsplatser. Men som sagt: Hur man än vänder sig...
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 904
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav leifd » sön 06 feb, 2011 13:52

Sven Blomberg skrev:Ja, jag har tänkt på det där med via Eskilstuna, varför man inte "puffar" för det. Visserligen blir restiden till Stockholm ganska lång.Men man diskuterar bara Sörmlandspilen och eventuella inställda tåg på den och sedan indragna avgångar på lör-söndag när man pratar om Stockholmståg. Ja Flen är en liten "stad", men är helt beroende av en fungerande kollektivtrafik för att inte bli ändå mindre. Det finns ju begränsad tillgång på arbetsplatser. Men som sagt: Hur man än vänder sig...


Förvisso helt riktigt de du säger om trafikens viktighet för staden/kommunen, men ingen stad eller kommun får tro att den är den viktigaste av alla, för så är det ju. Faktum är ju också, att om man har rejält stora trafikströmmar, som t.ex. Nyköping och Norrköping har, så går de ju att med tiden hitta bra lösningar, som t.ex. nu då man kör loktåg på Nyköpingsbanan för att få hög och flexibel kapacitet. Detta ger bra förbindelser för Norrköping och Nyköping. För Norrköping finns ju dessutom utöver X2-tågen, även X40-tågen som går direkt Norrköping - Stockholm (vissa med stopp i Södertälje).
Tycker nog att Fler är ganska väl försörjt, även om man naturligtvis kan önska bättre. Det är trotts allt trafikströmmar av lite mindre storlek. Kombinationen via E-tuna, är nog ändå en lösning som jag tror man ska sälja in bättre.
Enligt reseroboten, ligger direktåg på 1 timma, bilresa på 1,39 och tåg via E-tuna på 2,03, så jag vet inte om jag tycker de är så väldigt dålig förbindelse.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4251
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav M_M » mån 07 feb, 2011 17:50

Dubbelt så lång restid kan väl aldrig vara nån riktig höjdare?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav leifd » mån 07 feb, 2011 20:36

M_M skrev:Dubbelt så lång restid kan väl aldrig vara nån riktig höjdare?


Sa jag det...
Men trots allt en förbindelse. Som liten kommun så får man säkert acceptera att man inte kan få riktigt allt i alla lägen.
Varje stopp på stambanorna, blir kapacitetstjuv, så de gäller att hålla de på en vettig nivå.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4251
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav spårlasse » mån 07 feb, 2011 21:44

leifd skrev:
M_M skrev:Dubbelt så lång restid kan väl aldrig vara nån riktig höjdare?


Sa jag det...
Men trots allt en förbindelse. Som liten kommun så får man säkert acceptera att man inte kan få riktigt allt i alla lägen.
Varje stopp på stambanorna, blir kapacitetstjuv, så de gäller att hålla de på en vettig nivå.


Men ett alternativ är väl i sådana fall att Flen kommer överens med SL om att förlänga Gnestapendeln till Flen? I och med att man bygger till dubbelspår vid Södertälje C borde man väl rentav kunna hinna med ett omlopp på tvåtimmar (om än något knappt).

Och oavsett omlopp (såvida man inte ökar antalet dimensionerande fordon totalt - men det borde man nog kunna klara sig utan med lite smart planering.) I sådana fall blir ju ändå kostnaden relativt liten, 45 km per tur - borde kunna gå på säg 3000 kronor per tur. Säg att man investerar i 5 dubbelturer på vardagar och 3 på helgerna. I sådana fall skulle kommunen få betala i runda slängar 10 miljoner om året/ varav man kanske skulle kunna få in en trejdedel på biljettintäkter. I sådana fall får man en kostnad på ungefär 7 miljoner per år. En kostnad även Flens kommun borde kunna klara av. Restiden skulle förstås inte bli "jättekort" om man väljer pendeln hela vägen. Däremot finns ju alltid möjligheten då att byta vid Södertälje hamn och i sådana fall skulle restiden kunna hållas på omkring 70 minuter och uppåt (beroende förstås på bytesmöjligheten där, i annat fall på 90 minuter om man åker pendeln hela vägen.)

En fördel med en sådan lösning är förstås också att pendeltågen redan har sina tåglägen - skulle säkert alltså räcka med några minutjusteringar för att det ska räcka (skillnaden i körtid Gnesta-Flen i jämförelse med tåg i 200 km i timmen är ca 7-8 minuter).
Senast redigerad av spårlasse mån 07 feb, 2011 23:18, redigerad totalt 1 gång.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav Sven Blomberg » mån 07 feb, 2011 22:53

leifd skrev:
M_M skrev:Dubbelt så lång restid kan väl aldrig vara nån riktig höjdare?


Sa jag det...
Men trots allt en förbindelse. Som liten kommun så får man säkert acceptera att man inte kan få riktigt allt i alla lägen.
Varje stopp på stambanorna, blir kapacitetstjuv, så de gäller att hålla de på en vettig nivå.


Jo, men att ha två timmar till Stockholm kan man acceptera om man åker någon gång, men att ha det varje morgon och kväll till/från jobbet är nog inte så lockande. De flesta har nog räknat med en timme när de planerat.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 904
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav leifd » tis 08 feb, 2011 9:59

spårlasse skrev:
leifd skrev:
M_M skrev:Dubbelt så lång restid kan väl aldrig vara nån riktig höjdare?


Sa jag det...
Men trots allt en förbindelse. Som liten kommun så får man säkert acceptera att man inte kan få riktigt allt i alla lägen.
Varje stopp på stambanorna, blir kapacitetstjuv, så de gäller att hålla de på en vettig nivå.


Men ett alternativ är väl i sådana fall att Flen kommer överens med SL om att förlänga Gnestapendeln till Flen? I och med att man bygger till dubbelspår vid Södertälje C borde man väl rentav kunna hinna med ett omlopp på tvåtimmar (om än något knappt).

Och oavsett omlopp (såvida man inte ökar antalet dimensionerande fordon totalt - men det borde man nog kunna klara sig utan med lite smart planering.) I sådana fall blir ju ändå kostnaden relativt liten, 45 km per tur - borde kunna gå på säg 3000 kronor per tur. Säg att man investerar i 5 dubbelturer på vardagar och 3 på helgerna. I sådana fall skulle kommunen få betala i runda slängar 10 miljoner om året/ varav man kanske skulle kunna få in en trejdedel på biljettintäkter. I sådana fall får man en kostnad på ungefär 7 miljoner per år. En kostnad även Flens kommun borde kunna klara av. Restiden skulle förstås inte bli "jättekort" om man väljer pendeln hela vägen. Däremot finns ju alltid möjligheten då att byta vid Södertälje hamn och i sådana fall skulle restiden kunna hållas på omkring 70 minuter och uppåt (beroende förstås på bytesmöjligheten där, i annat fall på 90 minuter om man åker pendeln hela vägen.)

En fördel med en sådan lösning är förstås också att pendeltågen redan har sina tåglägen - skulle säkert alltså räcka med några minutjusteringar för att det ska räcka (skillnaden i körtid Gnesta-Flen i jämförelse med tåg i 200 km i timmen är ca 7-8 minuter).


Tycker allt att 7 miljoner låter som ganska dyrt ! Men visst...
Du bör nog också tänka på, att X60 har sth 160 km/h och X10 (som man nog ska lägga tider efter) har sth 140 km/h, dessutom är sth på sträckan 150 km/h Gnesta - Flen, för fordon med 10% hastighetsöverskridande i ATC (t.ex. X10 och X60).
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4251
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav leifd » tis 08 feb, 2011 10:26

Sven Blomberg skrev:
leifd skrev:
M_M skrev:Dubbelt så lång restid kan väl aldrig vara nån riktig höjdare?


Sa jag det...
Men trots allt en förbindelse. Som liten kommun så får man säkert acceptera att man inte kan få riktigt allt i alla lägen.
Varje stopp på stambanorna, blir kapacitetstjuv, så de gäller att hålla de på en vettig nivå.


Jo, men att ha två timmar till Stockholm kan man acceptera om man åker någon gång, men att ha det varje morgon och kväll till/från jobbet är nog inte så lockande. De flesta har nog räknat med en timme när de planerat.


Studerar jag tidtabell 61, så finns ju timmestrafik (ungefär) morgon och kväll för jobbresor så dax.
För resor via E-tuna finns ju timmestrafik under förmiddag, eftermiddag, medan de mitt på dagen finns luckor till 2 timmars.
Vill också påminna mej att länet väl prioriterat förbindelser in mot länhuvudstaden (dvs E-tuna) så därför man lagt pengar på det.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4251
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Mälardalens kommuner har tröttnat på SJ - vill köpa egna

Inläggav M_M » tis 08 feb, 2011 11:06

Är det inte snarare Eskilstuna som lider av 2-tim-trafik delar av dygnet?

Visst, det finns säkert inget jättestort underlag för avgångar vid 11 och 13 mot Stockholm, likaså är det kanske inte så poppis att det är en rätt lång lucka mellan 18:55 och 20:44 för resor från Stockholm till Eskilstuna.


Rent allmänt så förvånas jag över att SL kör alla sina pendeltåg samma väg på fyrspåren!

Undrar om SL gjort nån seriös uträkning på vad det skulle kosta om man t.ex. delade Märsatpendeln på två upplägg, dels ett långt tåg som går Södertälje-Flemingsberg som idag och sen går på "fjärrspåren" till centralen non-stop, och sen går vidare med bara några enstaka stopp till Uppsala (som planerat), och dels ett tåg som stannar vid alla stationer som går från Flemingsberg till nån lämplig punkt en bit söder om Märsta?

Om tågen ändå är fulla med resenärer och man behöver sätta in många insatståg så sparar man nog en hel del på ett sånthär upplägg. Om man jämför SL's pendeltågtidtabell med t.ex. SJ's Eskilstuna-Stockholm-tabell så verkar man kunna spara 7 minuter Flemingsberg-Centralen på att skippa stationerna. Med ungefär 7 minuters mellanrum mellan tågen i värsta insastågrusningen så har man alltså sparat in ett helt tåg på att få 7 minuters kortare körtid...

Tyvärr så är ju läget i Södertälje inte sådär jättebra för möjligheterna att köra snabbare tåg, men en variant vore väl att dra ut dagens riktningsbyte i Södertälje Hamn till Södertälje Syd undre och där ha byte till snabbpendeltåg som går på Södertälje syd Övre och går till Gnesta och kanske Flen?

Att integrera taxesystemen i området, så att det inte är separat taxa på pendeltågen och på regionaltågen, tror jag skulle vara en klar fördel för rätt många!
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster