SLs tävling slår fel?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

SLs tävling slår fel?

Inläggav Thomas Åkerblad » tis 01 feb, 2011 14:09

Se länk till tidningen Resumé:

http://www.resume.se//nyheter/2011/02/0 ... n-mardrom/

Mvh/Thomas Å
Thomas Åkerblad

Re: SLs tävling slår fel?

Inläggav daniel_s » tis 01 feb, 2011 17:00

Men är det verkligen sant att priserna har gått upp så särskilt mycket? Finns det något lämpligt index att jämföra SL-kortet med, och hur utfaller en sådan jämförelse?
daniel_s

Inläggav TKO » tis 01 feb, 2011 17:40

daniel_s skrev:Men är det verkligen sant att priserna har gått upp så särskilt mycket? Finns det något lämpligt index att jämföra SL-kortet med, och hur utfaller en sådan jämförelse?

På a) svarar vi "ja", på b) "konsumentprisindex" och på c) "vet inte"...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav daniel_s » tis 01 feb, 2011 17:46

TKO skrev:
daniel_s skrev:Men är det verkligen sant att priserna har gått upp så särskilt mycket? Finns det något lämpligt index att jämföra SL-kortet med, och hur utfaller en sådan jämförelse?

Det var ett konstigt svar. Du svarar tvärsäkert "ja" på att priserna gått upp, sedan menar du att KPI är lämpligt att jämföra med, men sedan vet du plötsligt inte hur jämförelsen skulle sluta.
daniel_s

Inläggav TKO » tis 01 feb, 2011 17:47

daniel_s skrev:
TKO skrev:

Det var ett konstigt svar. Du svarar tvärsäkert "ja" på att priserna gått upp, sedan menar du att KPI är lämpligt att jämföra med, men sedan vet du plötsligt inte hur jämförelsen skulle sluta.

Jag minns när det kostade 50 kronor!
Det kostar betydligt mer idag - alltså är jag tvärsäker på att priset gått upp...

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » tis 01 feb, 2011 17:55

Enligt http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____35666.aspx var årsmedel-KPI år 1971 254, och år 2010 1733.
daniel_s

Inläggav TKO » tis 01 feb, 2011 17:59

daniel_s skrev:Enligt http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____35666.aspx var årsmedel-KPI år 1971 254, och år 2010 1733.

'
Och vad menar du med det?
Ska jag räkna ut nåt?

/TKO

(Jag tror att slutsatsen blir att 50-kortet borde ha kostat 341 kr 2010 - eller tänker jag fel?)
TKO

Inläggav yako » tis 01 feb, 2011 18:23

Inte för att jag på några sätt stöder organisationen ifråga men; http://www.flickr.com/photos/plankanu/5238140714/in/set-72157625541546150/

...och direktlänk till bilden;

Bild
Användarvisningsbild
yako

Inläggav daniel_s » tis 01 feb, 2011 18:47

TKO skrev:Och vad menar du med det?
Ska jag räkna ut nåt?

Det är klart, det är ju du som är ingenjör! Jag fick det också till 341 kr, så antingen har vi båda gjort samma fel, eller så är det rätt.

Låt oss för enkelhetens skull säga att det är rätt, SL-kortet kostar alltså ganska precis dubbelt så mycket idag. Ur ett renodlat konsumentperspektiv är det kanske en rättvis jämförelse. Men vad är det egentligen man konsumerar? Rent allmänt menar jag att en SL-resenär inte enbart kan se sig som "konsument", man måste också se sig själv som "företagsägare" i någon mån. Det är alltså inte bara intressant vad man betalar för biljettpris, utan även hur de gemensamma samhällsresurserna används.

Så hur ser SL:s kostnader ut idag jämfört med 1971? Enligt Stockholms tunnelbanor 1975 innehade SL år 1975 tunnelvagnar för totalt 790 Mkr i det årets prisnivå (kanske byggnadskostnadsindex, något otydligt i boken). Låt oss anta att detta är det sammanlagda uppräknade anskaffningsvärdet för alla de vagnar som då var levererade eller beställda, d v s omkring 882 vagnar. Det blir 7,2 Mkr per fullängdståg i 1975 års prisnivå. Ett fullängdståg anskaffat år 1998 kostade dock tio gånger så mycket, 72 Mkr. Det förefaller alltså som att priserna på tunnelvagnar har gått upp mycket mer än priset på SL-kort. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här, annat än att konsumentens perspektiv kanske inte är det enda som är intressant. Det finns säkerligen några lämpliga index som lämpar sig bättre för att jämföra SL:s kostnader då och nu, och sett i ljuset av dessa är kanske biljettprisförändringarna tämligen blygsamma?
daniel_s

Inläggav TKO » tis 01 feb, 2011 19:05

daniel_s skrev:
TKO skrev:Och vad menar du med det?
Ska jag räkna ut nåt?

Det är klart, det är ju du som är ingenjör! Jag fick det också till 341 kr, så antingen har vi båda gjort samma fel, eller så är det rätt.

Låt oss för enkelhetens skull säga att det är rätt, SL-kortet kostar alltså ganska precis dubbelt så mycket idag. Ur ett renodlat konsumentperspektiv är det kanske en rättvis jämförelse. Men vad är det egentligen man konsumerar? Rent allmänt menar jag att en SL-resenär inte enbart kan se sig som "konsument", man måste också se sig själv som "företagsägare" i någon mån. Det är alltså inte bara intressant vad man betalar för biljettpris, utan även hur de gemensamma samhällsresurserna används.

Så hur ser SL:s kostnader ut idag jämfört med 1971? Enligt Stockholms tunnelbanor 1975 innehade SL år 1975 tunnelvagnar för totalt 790 Mkr i det årets prisnivå (kanske byggnadskostnadsindex, något otydligt i boken). Låt oss anta att detta är det sammanlagda uppräknade anskaffningsvärdet för alla de vagnar som då var levererade eller beställda, d v s omkring 882 vagnar. Det blir 7,2 Mkr per fullängdståg i 1975 års prisnivå. Ett fullängdståg anskaffat år 1998 kostade dock tio gånger så mycket, 72 Mkr. Det förefaller alltså som att priserna på tunnelvagnar har gått upp mycket mer än priset på SL-kort. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här, annat än att konsumentens perspektiv kanske inte är det enda som är intressant. Det finns säkerligen några lämpliga index som lämpar sig bättre för att jämföra SL:s kostnader då och nu, och sett i ljuset av dessa är kanske biljettprisförändringarna tämligen blygsamma?

En annan metod skulle vara att jämföra hur många minuter man måste jobba med en genomsnittlig lön för att få ihop till månadskortet!
Eller så tar man inte en "genomsnittlig lön" i största allmänhet utan tittar på den genomsnittlige kollektivtrafikanten - som tjänar mindre än dom som istället åker bil...
Ett tredje alternativ är att jämföra med prisutvecklingen för konkurrerande färdsätt - alltså bil.
Och en fjärde möjlighet är att jämföra med prisutvecklingen på månadskort hos andra lokaltrafiksföretag.
Och får man inte önskat resultat av dessa jämförelser återstår att jämföra priset idag på SL:s månadskort med Västtrafiks regionkort, för då kan man utbrista "tänk vad billigt det är i Stockholm"!

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » tis 01 feb, 2011 19:16

Man kan också räkna på hur stor andel av en "normalinkomst" (efter skatt) som 50:- var år 1971 och hur stor andel 690:- är av dagens nettoinkomst.
En annan jämförelse som kunde vara intressant är hur många mil bilersättning som 50:- räckte till 1921 och hur många mil som 690:- räcker till i dag.

TILLÄGG: Ser att TKO tänkt på ungefär samma sätt medan jag formulerade ovanstående. :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Johan Eriksson » tis 01 feb, 2011 21:36

x
Senast redigerad av Johan Eriksson tis 03 maj, 2011 22:12, redigerad totalt 1 gång.
Johan Eriksson

Inläggav TKO » tis 01 feb, 2011 21:59

Johan Eriksson skrev:Hur kommer det sig att SL som påstås ha så ont om pengar gör dessa tävlingar, först färgen på 7ans nya inlånade vagnar och nu detta?

Inget fel med tävlingar i sig men de kostar stora pengar som det plötsligt inte råder någon brist på och i båda fallen struntar SL i slutresultatet ändå och gör som de vill så vad är poängen och hur stor är budgeten för denna fejkdemokrati?

Hur mycket kostar en sådan här tävling?
Motsvarar det 11 millimeter ny innestadsspåväg eller är det ännu mindre?

/TKO
TKO

Inläggav Johan Eriksson » tis 01 feb, 2011 22:50

x
Senast redigerad av Johan Eriksson tis 03 maj, 2011 22:12, redigerad totalt 1 gång.
Johan Eriksson

Inläggav august » tis 01 feb, 2011 23:10

TKO skrev:
Johan Eriksson skrev:Hur kommer det sig att SL som påstås ha så ont om pengar gör dessa tävlingar, först färgen på 7ans nya inlånade vagnar och nu detta?

Inget fel med tävlingar i sig men de kostar stora pengar som det plötsligt inte råder någon brist på och i båda fallen struntar SL i slutresultatet ändå och gör som de vill så vad är poängen och hur stor är budgeten för denna fejkdemokrati?

Hur mycket kostar en sådan här tävling?
Motsvarar det 11 millimeter ny innestadsspåväg eller är det ännu mindre?

Gissar att ett förslag kostar i storleksordningen 100000–300000, kanske? Och att tävlingen skulle hamna på miljonen i runda slängar*. Det vill säga, det blir inte så speciellt mycket infrastruktur för pengarna...

* med reservation för grov höftning...
Användarvisningsbild
august

Inläggav Johan Eriksson » tis 01 feb, 2011 23:13

x
Johan Eriksson

Inläggav LÅ1 » tis 01 feb, 2011 23:48

Vilken budget tas tävlingskostnaderna ifrån? Marknadsföringsbudgeten antar jag!
Antar också att konståkningarna som SL ordnar i T-banan också går under samma huvudpost i budgeten. Liksom annonssidan i Metro. Även jippon av olika slag man deltar i, eller ordnar helt själva ibland.

Slutsatsen är att dessa pengar redan från början är borta från infrastruktursbyggandet.
LÅ1

Inläggav Harald » ons 02 feb, 2011 8:34

LÅ1 skrev:Slutsatsen är att dessa pengar redan från början är borta från infrastruktursbyggandet.

Nej, det är de inte. Universum började väl inte med en fastställd budget. De försvann när man beslutade om budgeten.
Harald

Inläggav TKO » ons 02 feb, 2011 8:40

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Slutsatsen är att dessa pengar redan från början är borta från infrastruktursbyggandet.

Nej, det är de inte. Universum började väl inte med en fastställd budget. De försvann när man beslutade om budgeten.

Det går att vända på resonemanget:

- Det är först när vi beslutar oss för att använda pengarna som de har ett värde!

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 02 feb, 2011 9:43

Harald skrev:

Jo, det är förstå sant.
Men frågan är om marknadsföringskostnadens andel av totalbudgeten har ökat för att man har dessa tävlingar. Om inte så hade annonser, (andra) jippon o dyl. fått ökade anslag. Och infrastrukturen inte fått mer pengar.
Allt under förutsättning att tävlingarna finansieras via marknadsföringsanslaget, vilket jag inte vet något om, men antar.
LÅ1

Nästa

Återgå till Spårtrafik