Tunnelbana dygnet runt - vad krävs?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbana dygnet runt - vad krävs?

Inläggav Zill » fre 10 dec, 2010 19:45

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Hade man inte 24-timmarstrafik under Vattenfestivalen något år? (Eller om det var något annat arrangemang som föranledde en hel vecka med full nattrafik i T-banan.)

Hur många städer har 24-timmarstrafik på vardagarna på (större delen av) sina T-banenät?


Kan bara komma på New York. Tror det är den enda staden på jorden som har tunnelbana dygnet runt 365 dagar om året.


Dessutom kör dessa system i USA dygnet runt:

Chicagos "El" (på två linjer);

PATH systemet mellan Manhattan och norra New Jersey (huvudman Port Authority of New York and New Jersey); och

PATCO Speedline mellan Philadelphia och södra New Jersey (huvudman Delaware River Port Authority).

Efter Loma Prieta jordbävningen 1989 så rullade BART i San Francisco dygnet runt i flera månader, mest p g a avstängningen av motorvägsbron mellan San Francisco och Oakland.

Vid vissa tillfällen (t ex presidentinvigningsdagar) kör Metron i Washington 24 timmarstrafik.
Zill
 
Inlägg: 948
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: Tunnelbana dygnet runt - vad krävs?

Inläggav spårlasse » lör 11 dec, 2010 12:58

Angående det tekniskt möjliga verkar alltså ingen tveka. Men visst, självklart måste man stänga av delar av banan ibland om man väljer en sådan lösning (som exempel att man måste använda det andra spåret att lasta på/ av ifrån - och förstås hela delar vid mer omfattande spårarbete). Tror väl dock att man kan effektivsera nattarbetet (avseende var och när man arbetar - om man har de förutsättningarna). London är det väl rätt mycket separata rör mellan spåren och ganska ont om utrymme, vilket vad jag förstår är huvudorsaken till att man inte har nattrafik.

Och även idag är ju arbetsfordonen och kör under den tid det är kvartstrafik, nattrafiken skulle ju bara vara 30-minuterstrafik på grenarna.

Tror dock vare sig vare sig att kostnaden i sammanhanget är alltför avskräckande/ inte heller slitaget på det s.k. rullande materielet (sedan kan det förstås ändå ses som oförsvarligt dyrt),

Totalt rör det sig egentligen om 3,5 timmars längre tid som det är trafik på banan vardagsnätter (det är ju också en del tomkörningar - den sista uttjänsten slutar väl omkring 1.50 och första ut 4.10. Om vi tar gröna banan som exempel. Det behövs 9 omlopp (om man nöjer sig med ett på 17), eftersom det är vardagar, kan man köra med korta tåg (en vagn -fungerar väl bara på gröna linjen har jag för mig), detta ger totalt alltså ca 3,5 timmars mer trafik, varje omlopp (undantag 17) behöver köra två varv (med nattvarianten med 18 till Hässelby), kostnaden för detta + spärrvakter (en kostnad man dock kan diskutera om det är nödvändigt), ger nog en kostnad på ca 20-25 miljoner per år (min uppskattning), man sparar in bussarna på 19x, kanske 15 omlopp - och en kostnad på kanske 10 miljoner, alltså skulle en ganska blygsam kostnad av den totala driftkostanden på tunnelbanan (2,5 miljarder per år),

För nattrafik på alla tunnelbanesträckningar skulle väl antagligen kostnaden ligga på ca 60 miljoner per år, men å andra sidan skulle man kanske spara in ca 20 miljoner på att inte ha någon busstrafik. Visserligen är det förstås dyrt med spärrvakter. Men det är ju i stort sett 4 timmar det rör sig om. I min uppskattning är det medräknat men kostnaden bör vara ca 15-20 miljoner av totalkostnaden - alltså ungefär motsvarande besparingen på busstrafiken.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Tunnelbana dygnet runt - vad krävs?

Inläggav M_M » lör 11 dec, 2010 16:04

roggek skrev:Att resa med SL är faktiskt ingen rättighet, (det anser också många av länets kommuner vid ansökan om ekonomiskt bistånd också (det som tidigare kallades socialbidrag). Ansökan om SL-kort är numera "behovsanpassat".)
Men nu har vi kört in i en stoopbock, bäst att vi backar tillbaka... :arrowl:


Jag klämmer mig in i den lilla glipan mellan tunneltåget och stoppbocken ett ögonblick och påpekar att det finns kommuner som inte ens ersätter resan till/från socialkontoret... :shock:

spårlasse skrev: London är det väl rätt mycket separata rör mellan spåren och ganska ont om utrymme, vilket vad jag förstår är huvudorsaken till att man inte har nattrafik.


Man skulle kunna tycka att London skulle kunna köra nattrafik på helger eller liknande, men som jag har fattat det så har man slarvat med underhållet under många år och släpar därför efter såpass mycket att man inte bara behöver all tillgänglig tid på ordinarie trafikfri tid utan behöver dessutom stänga av stora delar av linjer hela helger...

En Googlesökning på tfl.gov.uk på frasen"weekend closure" ger inte mindre än 716 träffar... :wink: :twisted: (Och jovisst, alla träffar gäller inte tunnelbanan)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbana dygnet runt - vad krävs?

Inläggav Enceladus » lör 19 maj, 2018 17:55

Spännande tråd. Internationellt sett borde nattrafiken på New Yorks tunnelbana vara den mest kända. Men 24/7-trafik är inte så ovanlig som vissa verkar tro. I Sverige har vi ju Öresundståg som går hela tiden. I vårt sydvästra grannland har vi den förarlösa metron. På kontinenten har vi flera spårvägsstäder som värnar om spårvägens status, t.ex. Prag, Kraków och Berlin. Även mindre städer som Toruń verkar ha nattrafik alla dagar. Helt klart verkar nattrafik vara mindre vanlig i Asien. Det skulle vara intressant med en fullständig lista!
Enceladus
 
Inlägg: 2414
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbana dygnet runt - vad krävs?

Inläggav Lars_L » lör 19 maj, 2018 23:03

Enceladus skrev:Spännande tråd. Internationellt sett borde nattrafiken på New Yorks tunnelbana vara den mest kända. Men 24/7-trafik är inte så ovanlig som vissa verkar tro. I Sverige har vi ju Öresundståg som går hela tiden. I vårt sydvästra grannland har vi den förarlösa metron. På kontinenten har vi flera spårvägsstäder som värnar om spårvägens status, t.ex. Prag, Kraków och Berlin. Även mindre städer som Toruń verkar ha nattrafik alla dagar. Helt klart verkar nattrafik vara mindre vanlig i Asien. Det skulle vara intressant med en fullständig lista!


Nu var det här ju en ganska gammal tråd, så en del har ju hänt sedan dess. Spårväg är ju ändå ganska ovanligt, även om det förstås förekommer. Talar man bara om nattrafik på helger så blir det ju ganska rörigt. Många har ju exempelvis trafik längre på natten under helgerna, men med ett kortare uppehåll på några timmar.

Men listan på metrobits. org- anger följande (pendeltåg och tunnelbana som kör 24/7) och det är inte så många:

Chicago, USA, Red Line, Blue Line
Cologne, Germany S13/S19 (commuter rail, between central station and airport)
Copenhagen, Denmark, Metro
Frankfurt,Germany, S8/S9 (commuter rail)
Jersey City, USA, PATH
Minneapolis-Saint Paul, USA, Green Line and Blue Line (LRT; airport section)
New York, USA, 21 subway lines and SIR, PATH, LIRR
Philadelphia, USA, PATCO Speedline
Sydney, Australia, Metro Light Rail (between Central and The Star)
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SW_ och 3 gäster