Hållplatsstoppen i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav Fredrik E » ons 25 nov, 2009 10:50

Kantorn skrev:
Grovsnus skrev:Det bästa för tabellen är om man har stopp-knapparna vid dörrarna och en vid en plats för rörelsehindrade, detta för att folk ska vara uppe från sätet när vagnen anländer hållplats och på det sättet påskynda avstigningen. I Göteborg är det alldeles för slött då det finns knappar och snören överallt i fordonen.

Det låter som en inte så bra idé, om spårvagnen är full och alla som ska av tränger sig mot dörrarna för att trycka på knappen - då kommer ingen nånstans, speciellt om de som råkar stå vid dörrarna inte ska av förrän nästa hållplats, tex. Bättre som nu då det räcker med att en trycker/drar.

Är vagnen full är det nog en väldigt stor chans att man inte är ensam om att gå av vid hållplatsen?
Detta fungerar bra i Oslo t.ex.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E

Re: Hållplatsstoppen i Stockholm

Inläggav Christer J » ons 25 nov, 2009 22:34

Grovsnus skrev:
Kantorn skrev:
Grovsnus skrev:Det bästa för tabellen är om man har stopp-knapparna vid dörrarna och en vid en plats för rörelsehindrade, detta för att folk ska vara uppe från sätet när vagnen anländer hållplats och på det sättet påskynda avstigningen. I Göteborg är det alldeles för slött då det finns knappar och snören överallt i fordonen.

Det låter som en inte så bra idé, om spårvagnen är full och alla som ska av tränger sig mot dörrarna för att trycka på knappen - då kommer ingen nånstans, speciellt om de som råkar stå vid dörrarna inte ska av förrän nästa hållplats, tex. Bättre som nu då det räcker med att en trycker/drar.

Är vagnen full är det nog en väldigt stor chans att man inte är ensam om att gå av vid hållplatsen?
Detta fungerar bra i Oslo t.ex.

Liksom i Brussel. Första gången jag åkte med en PCC-ledvagn sökte jag efter en knapp, fann den framme vid andra dörrparet, tröck och fortsatte fram till första dörrparet. Vagnen stannade, andra dörrparet öppnade sig - tablå. Efter det visste jag hur det gick till och jag kom av utan problem alla gånger jag åkte - då och senare.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Föregående

Återgå till Spårtrafik