ÅRSTABANAN - från vision till verklighet!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: ÅRSTABANAN - från vision till verklighet!

Inläggav Kantorn » tis 10 nov, 2009 21:26

Björn Ehnberg skrev:
Kantorn skrev:...., medan Tvärbanan gör allt vad den kan för att kallas snabbspårväg (utom just går fort...)

Hallå där, vad är det här för påhopp?

Ja visst ja jag har hört att sth ska höjas. Har den gjort det?

Tillbaks till norra Årsta-banan - Kämpa för att den ska bli veklighet! Flera sådana banor tack!
Ni som inte gillar mina inlägg behöver inte läsa dem. Jag tar inte illa upp :)
Användarvisningsbild
Kantorn

Blev användare: tis 01 mar, 2005 10:23

Inläggav ADDE » tis 10 nov, 2009 21:45

Citat från :lidingöbanan rustas upp.

charmander skrev:
Henrik Schütz skrev:Tror jag nog!

Nu får du utveckla spårvägifieringen av 160 lite, linjen är mycket riktigt en toppkandidat till att bli spårväg, av orsaker som du nämnt ovan. Att det blev trådbuss en gång i tiden berodde helt enkelt på kapacitetsbrist på spårvägen mellan Gullmarsplan och Slussen, framför allt vändslingan vid slussen satte p för planerna, som var rätt avancerade.

Föreslår vi (du) en gatuspårväg helt i nuvarande busssträckning? dvs ända till liljeholmen, där jag i så fall anser att den kan fortsätta till ekensberg med nybyggda spår sista biten, för att minska parallellgående busstrafik.

Eller skall linjen gå Gullmarsplan, till centrala årsta.

Med stora vagnar av innestadstyp borde tiominuterstrafik räcka inledningsvis, och fyra tursatta vagnar, samt en i reserv vara tillräckligt.

Ett förbindelseepår till tvärbanan, ATC i vagnarna, och gemensam vagnhall spar in vissa kostnader.

Hur är geogafin, skulle det gå att köra med tvärbanevagnar?

Ett lagom konkret förslag behövs nog för att intressera politikerna, inga detaljer, då blir de lätt nervösa.

Hur många km dubbelspår blir det , och hur många hållplatser.

skall man med risk för att bli dömd av framtida generationer som "klant" bygga 30m hållplatser?.

Synpunkter emotses, sen startar jag en ny tråd.

HS

jag vill faktiskt undvika paralella spårtrafikssträckningar, men går det inte att lägga till en extra vändspår vid Liljeholmen, eller nyttja den vid alviks strand för båda riktningar? så att årsta-Hammarby-delen av TvB får 5-min trafik i rusningen.

/ville säga det här också, då det passar in här.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal!
f.d. "Charmander" - En Pokémon jag gillade förr...
Användarvisningsbild
ADDE

Blev användare: tis 17 mar, 2009 16:14

Inläggav Björn Ehnberg » tis 10 nov, 2009 22:04

Kantorn skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Kantorn skrev:...., medan Tvärbanan gör allt vad den kan för att kallas snabbspårväg (utom just går fort...)

Hallå där, vad är det här för påhopp?

Ja visst ja jag har hört att sth ska höjas. Har den gjort det?

Jodu! Välkommen upp till Stockholm och Tvärbanan, så ska det bli åka av. :D

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

Blev användare: sön 19 dec, 2004 21:18

Inläggav TKO » tis 10 nov, 2009 23:12

Harald skrev:Det verkar något brant men inte för brant tror jag. Det backigaste avsnittet är väl mellan Gullmarsvägen och Skagersvägen och där ser det ut att vara brantast från Ymsenvägen ned mot Skagersvägen. Där skulle jag tippa att det är ungefär som Sannabacken i Göteborg, d.v.s. cirka 50 promille. Men ta det med en nypa salt, jag har bara haft rätt småskaliga kartor att titta på.

Det var en dålig handbok du har. Tryckt 1962? Det måtte ha varit en specialversion för Stockholm då. Se här vad som hände i Göteborg under åren 1962-1972:

9/4-1962 Förlängning Linnéplatsen-FRÖLUNDABORG
12/6-1962 Förlängning Högsbogatan-FRÖLUNDABORG
11/11-1963 Förlängning till HÖGSBOTORP
16/3-1964 Förlängning till FRÖLUNDA TORG
7/12-1964 Förlängning till LÄNSMANSGÅRDEN
30/12-1964 Ny linje Redbergsplatsen-Storkgatan som ersatte linjen i Riddaregatan
13/6-1966 Förlängning till TYNNERED
4/11-1968 Sträckan till BRÄCKE läggs ned
27/1-1969 Angeredsbanan öppnas till ALELYCKAN
1/12-1969 Förlängning till HJÄLLBO
6/4-1970 Förlängning till BERGSJÖN
6/7-1971 Nya spår mellan Brunnsparken och L Bommen som ersätter sträckan Lilla Torget-L Bommen
9/4-1972 Förlängning till STORÅS
17/9-1972 Linjerna 6 och 7 läggs om vid Gamlestadstorget

Om lutningen: Jag ska plocka fram grundkartan över Årsta och kolla höjderna - det finns vissa fördelar med att jobba på arkitektkontor!

Om handboken "Bygg" och spårvägen i Göteborg: Det finns däremot ett längre avsnitt som berör "Stadsbanor" i boken - jag tror att de flesta av de nybyggda sträckor du nämner platsar under den rubriken. Så helt fel hade inte författarna, om vi ser 10 eller till och med 20 år fram i tiden med utgångspunkt i år 1962.

Övrigt: Jag har sett ditt förslag till spårvägstunnel Drottningtorget - Järntorget. Intressant! Jag kommer naturligtvis att återkomma med kommentarer...
TKO

Blev användare: tor 05 sep, 2002 11:29

Inläggav TKO » ons 11 nov, 2009 8:46

Erik skrev:Jag är imponerad av din analys som ju faktiskt kan sägas visa hur planerings- och beslutsunderlag tas fram ”på riktigt”. Kul idé!

Om vi ska utgå från kriteriet att 300 meter är ett bra riktmärke att ha som rimligt avstånd till station så ser jag några problem i kartan.

- Den östligaste (blå) stationspunkten har ganska mycket mark som utgörs av grönytor och trafikapparater inom sin bufferzon.
- Kartan visar (mer eller mindre…) otydligt hur tät/hög bebyggelsen är och var relevanta resmål finns. Vid tät bebyggelse kan man ju anta att ett större underlag för resenärer finns exempelvis.
- Bufferzonerna överlappar varandra ganska mycket. Vilket är både bra och dåligt. Det blir nära att gå till stationerna (ökar attraktiviteten), samtidigt som anläggningskostnader ökar och restiden blir längre. Om bebyggelsen är tät/hög och flera relevanta målpunkter finns inom området med överlappande bufferzoner kan det vara bra med så korta stationsavstånd, men om det inte är så kanske stationerna ”konkurrerar med varandra” om resandeunderlaget.

Tack för berömmet!

Lite om bebyggelsestrukturen: Området mellan Gullmarsplan och föreslagen hållplats "Skagersvägen" (den östligaste blå punkten) är i huvudsak bebyggt med höga punkthus, där har vi den största befolkningstätheten. Övrig bebyggelse i Årsta är i stort sett enbart 3-vånings lamellhus, förutom ett stråk med högre punkthus längs Årstavägen mellan Johanneshovsvägen och Åmänningevägen. Det är till största delen små lägenheter, jag gissar att genomsnittsstorleken är runt 50 m2. Det finns några mindre områden med nyare bebyggelse där lägenheterna är mycket större. Efter att ha haft en stadigt minskande befolkning allt sedan 60-talet sker nu en ökning. Istället för en ensam pensionär bor numera ofta ett yngre par i de små tvåorna, och det är inte längre självklart att man flyttar till Huddinge när barnen kommer. Det har tidvis varit krisartade köer till barnomsorgen som löst genom mer eller mindre lyckade provisorier, och även i grundskolans lägre klasser börjar det bli överfullt. Den befolkningsgrupp som är starkt underrepressenterad är den klassiska kärnfamiljen med mamma, pappa och minst två barn som är över 10 år.

Relevanta resmål förutom bostäder är det ont om i Årsta. Det som finns är koncentrerat runt torget med ett 10-tal butiker, Folkets Hus och Bibliotek. Straxt norr om troget finns Årstaskolan, en stor 0-9-skola, med cirka 700 elever. Vårdcentral och folktandvård finns också nära torget.

Till sist lite om hållplatstätheten. Om vi jämför med dagens busslinje 160 så har jag ändå i stort sett halverat antalet stopp! Längre tror jag inte man kan gå om inte spårvägen skall upplevas som en försämring av många människor. I Årsta används bussarna väldigt mycket för ganska korta "interna" resor, som att åka två eller tre hållplatser för att handla vid torget. Många årstabor har ingen bil, och har man bil så är man så rädd om den parkeringsplats man lyckats paxa att man ogärna flyttar bilen om man inte måste! Nästan all parkering sker på gatumark, och är än så länge avgiftsfri.

Fortsättning följer!
/TKO
TKO

Re: ÅRSTABANAN - Östra delen via "Reservatet"

Inläggav TKO » ons 11 nov, 2009 9:04

Då ska vi ta en titt på en annan tänkbar linjeföring för sträckan Gullmarsplan - Årsta Torg: Går det att använda det gamla "stadsbanereservatet"?

Bild
Förklaring: Röda pluppar är nuvarande hållplatser på Tvärbanan, blå pluppar föreslagna nya hållplatser på Årstabanan. Cirklarna visar 300 meters gångavstånd från hållplatserna.

Det gamla spårreservatet

Jag har undvikit den del av reservatet som ligger mellan Gullmarsplan-Johanneshovsvägen/Bolidenplan, eftersom man där bebyggt vissa delar och jag är osäker på om det går att ta sej fram. Samma sak gäller väster om Årsta Torg, men den delen kommer att behandlas i senare inlägg.

Reservatet finns relativt orört mellan Bolidenplan och Hjälmarsvägen, det är bara vid Vättersparken som en telestation byggts i det ursprungliga spårreservatet. Men det är inte omöjligt att trassla sej förbi, även om det medför omläggning av Vättersvägen eftersom höjdläget inte riktigt stämmer. På min skiss passerar spåren söder om telestationen, men det är även tänkbart att gå på den norra sidan.

Gullmarsplan-Bolidenplan

Två alternativ har redovisats, de är i stort sett identiska med alternativen ÖS2 och ÖS3, så jag hänvisar till beskrivningen av dessa förslag.

Hållplatser och influensområde

Linjen får ett sydligare läge än de alternativ som går i Sköntorpsväge, vilket innebär att den hamnar närmare den befintliga Tvärbanan. Vi får därför sämre hållplatstäckning för bebyggelsen längs Sköntorpsvägen, och större "överlappande" influensområden i söder vid Borens- och Bolmensvägarna.
Den observante läsaren finner också att jag själv i detta alternativ får längre än 300 meter till spårvagnen... men det kan jag leva med!
Skulle vi istället anse att det är rimligt att gå 400 meter till spårvagnen täcker även denna linjesträckning i stort sett hela bebyggelsen.

Fördelar
Att dra spårvägen via spårreservatet ger kortare linjelängd, liten andel gatuspår och därmed högre reshastighet. Om detta kompenserar att många får längre till hållplatsen återstår att se!

Det var allt för den här gången!
/TKO
TKO

Re: ÅRSTABANAN - Backe upp och backe ner! FRÅGA!!

Inläggav TKO » ons 11 nov, 2009 10:21

Nu behöver jag få hjälp av expertisen!

Bild

Är det för brant?

Vi ser här Sköntorpsvägens backe mellan Skagersvägen och Ymsenvägen. Lutningen på kartan är angiven till 1:13,4, vilket motsvarar 75 o/oo.

Min fråga är om det går att föreslå en nyanlagd gatuspårväg med en sådan lutning - eller avfärdas ett sådant förslag som oseriöst?

(Är det för brant finns olika möjligheter att komma runt problemet, en är att dra linjen en annan väg. Det är också tänkbart att det går att sänka backkrönet någon meter, frågan är hur mycket som i så fall krävs? För att få en lutning på 50 o/oo måste krönet ner från +50,00 till +47,00...)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

är
Thomas
TKO

Re: ÅRSTABANAN - Vidare västerut!

Inläggav TKO » ons 11 nov, 2009 13:14

Västra delen (Årsta Torg - Årstaberg)

På allmän begäran kommer här en redovisning av tre olika förslag till linjeföring på den västra delen av Årstabanan. Här spar vi tid och redovisar hållplatser och influensområden redan från början!

VS - via Svärdlångsvägen
Bild

Linjen fortsätter västerut från Årsta Torg i Årstavägen fram till Svärdlångsvägen för att nå Årstaberg där anslutning till Tvärbanan är möjlig. Hållplatser förutom vid Årsta Torg också vid Ottsjövägen och på Svärdlångsvägen.

VP - via Parken
Bild

Linjen fortsätter västerut från Årsta Torg i Årstavägen fram till parkstråket där den svänger in och fortsätter i riktning Skälderviksplan. Sedan följer en knixig passage för att via Järnlundsvägen nå Tvärbanan, vars spår utnyttjas fram till Årstaberg. Hållplatser förutom vid Årsta Torg också mellan Åmänningevägen och Ottsjövägen samt i parkstråket.

VÅ - via Åmänningevägen
Bild

Linjen fortsätter västerut från Årsta Torg i Årstavägen fram till Åmänningevägen, som den följer ner till Tvärbanan vid hpl Årstafältet. Tvärbanans spår utnyttjas fram till Årstaberg. Hållplats förutom vid Årsta Torg också på Åmänningevägen.

/TKO
TKO

Inläggav Kantorn » ons 11 nov, 2009 15:50

Här gissar man inte, utan tar reda på fakta! Bra gjort TKO!
Det låter som en brant backe, men det kanske går med 75 promille. Men måste man ner till 50?
Vad gäller sista delen så anser jag att VS är bättre. Möjligen VPvar skulle junna fungera - om man istället tog den parallellt med tväris snarare än på.
Jag tror inte på blandning av trafiken.
Men det är ju jag det...
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Henrik Schütz » ons 11 nov, 2009 16:11

Vad är egentligen problemet, går det inte att stanna i utförsbacken när det är halt, eller går det inte att komma upp för backen, eller glider stillastående vagnar plötsligt med låsta hjul?

Erfarenhetsmässigt finns det alltid någon som haft en brantare bana :D
Henrik Schütz

Blev användare: mån 09 nov, 2009 13:27

Inläggav TKO » ons 11 nov, 2009 16:25

Henrik Schütz skrev:Vad är egentligen problemet, går det inte att stanna i utförsbacken när det är halt, eller går det inte att komma upp för backen, eller glider stillastående vagnar plötsligt med låsta hjul?

Erfarenhetsmässigt finns det alltid någon som haft en brantare bana :D

En anekdot som egentligen inte hör hit: De första ledbussarna som sattes in på linje 160 var av märket Neoplan. Dessa var nog inte SL:s bästa inköp, för det hände emellanåt att de hade väldigt svårt att ta sej upp för denna backe även vid torrt väglag. Och det hände mer än en gång att bussen la av med rykande motor när den väl nått krönet! Som tur var så höll dessa vagnar inte så länge - så nu slipper vi dom.

Hur det kan vara när det är halt på vintern behöver jag kanske inte utveckla?

/TKO
TKO

Inläggav Kantorn » ons 11 nov, 2009 16:36

Kuggstång kanske? :o :D
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » ons 11 nov, 2009 20:13

Får man komma med ett förlängningsförslag?
Fortsätt från Årstaberg via Västberga till Telefonplan!

(Passa samtidigt på att bygga om hela hållplats- och stationsområdet vid Årstaberg så att det blir smidigare byte mellan spårvägarna och pendeltågen.)

Se hela detta inlägg som en parentes. Tråden har varit mycket intressant!
LÅ1

Blev användare: tis 15 mar, 2005 15:32

Inläggav TKO » ons 11 nov, 2009 20:20

LÅ1 skrev:Får man komma med ett förlängningsförslag?

(Passa samtidigt på att bygga om hela hållplats- och stationsområdet vid Årstaberg så att det blir smidigare byte mellan spårvägarna och pendeltågen.)

Se hela detta inlägg som en parentes. Tråden har varit mycket intressant!

Årstaberg är ju skandalöst dåligt planerat - så visst behövs en ombyggnad oavsett ny spårväg eller inte!

Jag kanske återkommer i den frågan också - det är dessutom något som jag egentligen har mer kunskaper om...

/TKO
TKO

Inläggav Signalisten » ons 11 nov, 2009 22:51

Varför västberga när man kan dra den vidare genom partihallarna till östberga (östbergavägen) vid årstafältet!

Bara en tanke. Östberga har idag riktigt dålig kollektivtrafik. Stadsbyggnadskontoret har dessutom en önskan att koppla samman årsta och östberga i samband med byggandet av årstafältet.
Signalisten

Blev användare: ons 17 jun, 2009 15:13

Inläggav TKO » ons 11 nov, 2009 23:01

Signalisten skrev:

Varför västberga när man kan dra den vidare genom partihallarna till östberga (östbergavägen) vid årstafältet!

Bara en tanke. Östberga har idag riktigt dålig kollektivtrafik. Stadsbyggnadskontoret har dessutom en önskan att koppla samman årsta och östberga i samband med byggandet av årstafältet.

Om det blir nåt av expoateringen av Årstafältet kanske trafiken till Östberga kan lösas i det sammanhanget? Resandet mellan Årsta och Östberga är inte så stort - och Östbergaborna vill kanske inte åka genom hela Årsta för att nå tunnelbanan.

/TKO
TKO

Inläggav Signalisten » ons 11 nov, 2009 23:08

TKO skrev:

Om det blir nåt av expoateringen av Årstafältet kanske trafiken till Östberga kan lösas i det sammanhanget? Resandet mellan Årsta och Östberga är inte så stort - och Östbergaborna vill kanske inte åka genom hela Årsta för att nå tunnelbanan.

/TKO

Det skulle dock bli en klar förbättring ändå. Idag tar det 17 minuter till liljeholmen. Många byter vid årstaberg för resa mot gullmarsplan/pendel. Dessutom går den förutom under rusningen var 15-30e minut.

Man skulle kunna göra en ringlinje. Gullmarsplan-årstaberg-östberga-sockenvägen och ansluta till tvärbanan vid linde-gullmarsplan. Linje 144 skulle bli onödig samt linje 134 och 168.
Senast redigerad av Signalisten ons 11 nov, 2009 23:13, redigerad totalt 1 gång.
Signalisten

Blev användare: ons 17 jun, 2009 15:13

Inläggav Jona » ons 11 nov, 2009 23:22

Var tvungen och ta mig en titt på tabellen för linje 160 som pdf från sl.se bara för att stilla min nyfikenhet. Det är verkligen tät trafik, som nämts 4 minuters-trafik under morgonrusningen, övrig tid 5 minuter mellan turerna och det gällde även lördag mitt på dagen, övrig tid växlar det mellan 7 och 10 minuters-trafik nästan hela dygnet. Det är ganska så tätt, så jag börjar förstå varför denna del skulle kunna passa för spårvagnstrafik.

Är väl bara någon stomlinje (16?) i Göteborg som kommer upp i tätare trafik vissa tider dygn jämfört med linje 160.

Får därför följdfråga, om man spårvagns-fierar linje 160 Gullmarsplan - Årstaberg, hur tätt trafik är då din tanke att man ska köra...?

/J
Jona i Söv
Användarvisningsbild
Jona

Blev användare: mån 11 nov, 2002 22:37

Inläggav spårlasse » ons 11 nov, 2009 23:34

Signalisten skrev:
TKO skrev:

/TKO

Det skulle dock bli en klar förbättring ändå. Idag tar det 17 minuter till liljeholmen. Många byter vid årstaberg för resa mot gullmarsplan/pendel. Dessutom går den förutom under rusningen var 15-30e minut.

Man skulle kunna göra en ringlinje. Gullmarsplan-årstaberg-östberga-sockenvägen och ansluta till tvärbanan vid linde-gullmarsplan. Linje 144 skulle bli onödig samt linje 134 och 168.

Jag tror nog ändå bäst på en lösning med trafik med detta förslag mot Liljeholmen. Tvärbanan har en belastningstopp däremellan. Mitt förslag är snarare att bygga ut den här föreslagna "Årstabanan" till Ekensberg - dit har det ju iaf gått trådbussar än gång i tiden! Visserligen inte lika hög belastning som i Årsta, men den avlastar Tvärbanan på rätt sträckning. Att jag vänder mig mot "östberga"lösningen är just att det skulle vara så mycket bättre att i sådana fall göra om Årstaberg ordentligt och låta en linje gå direkt från Gullmarsplan - eller Liljeholmen - till Östberga via Tvärbanan i sådana fall. Trots växelproblematiken vid Årstaberg. Sedan blir det förstås större "störningsrisk" för Tvärbannan ju fler andra linjer som kopplas till samma system - så det är klart en viss risk finns det med en sådan lösning.
spårlasse

Blev användare: mån 02 nov, 2009 23:24

Inläggav LÅ1 » ons 11 nov, 2009 23:56

spårlasse skrev:Jag tror nog ändå bäst på en lösning med trafik med detta förslag mot Liljeholmen. Tvärbanan har en belastningstopp däremellan. Mitt förslag är snarare att bygga ut den här föreslagna "Årstabanan" till Ekensberg - dit har det ju iaf gått trådbussar än gång i tiden! Visserligen inte lika hög belastning som i Årsta, men den avlastar Tvärbanan på rätt sträckning. Att jag vänder mig mot "östberga"lösningen är just att det skulle vara så mycket bättre att i sådana fall göra om Årstaberg ordentligt och låta en linje gå direkt från Gullmarsplan - eller Liljeholmen - till Östberga via Tvärbanan i sådana fall. Trots växelproblematiken vid Årstaberg. Sedan blir det förstås större "störningsrisk" för Tvärbannan ju fler andra linjer som kopplas till samma system - så det är klart en viss risk finns det med en sådan lösning.

Det föreslås ju minst en linje mellan Årstaberg och Hornstull. Fn. buss, men när 4:an blir spårväg så är det ju lämpligt att dra spår den felande länken också.

Att jag föreslog Västberga i st. f. Östberga var att det är ett stort område som gissningsvis skulle behöva bättre trafik, samt att Telefonplan var en bra slutdestination. En annan anledning var att jag räknar med att Östberga får någon bättre trafik i samband med att Årstafältet bebyggs, även om jag vet väldigt lite om dessa planer. (Vet rätt lite om Västbergas trafikbehov också.)
LÅ1

Blev användare: tis 15 mar, 2005 15:32

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik