Tunnelprofil för tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tunnelprofil för tunnelbanan

Inläggav kildor » tis 29 sep, 2009 10:28

Vad är normal tunnelprofil i Stockholms tunnelbana? I "Stockholms tunnelbanor 1964 - en teknisk beskrivning" så hittar jag uppgiften att normal tunnelbanebredd (dubbelspår) är 7,6 meter vid ett spåravstånd av 3,2 meter vid raksträcka. Höjden tycks vara 4,1 meter enligt ritning. Frågan är - gäller dessa siffor fortfarande? Finns det andra normer för blå linjen och de nyare delarna av röda linjen, och i så fall, vad gäller där?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan

Inläggav daniel_s » tis 29 sep, 2009 10:50

Stockholms tunnelbanor 1975 (s 47: "Normalsektioner för Järvabanan") har givetvis svaret! Tunnelhöjd 4200 över räls övre kant och bredden 2400 från spårmitt vid skyddsutrymme, annars 1900. Kurvtillägg tillkommer. Spårmittsavstånd 3300.

För en dubbelspårstunnel blir alltså tunnelbredden minst 8100 mm.
daniel_s
 
Inlägg: 11882
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan

Inläggav kildor » tis 29 sep, 2009 10:55

Stort tack!
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan

Inläggav 37368 » tis 29 sep, 2009 16:11

daniel_s skrev:Stockholms tunnelbanor 1975 (s 47: "Normalsektioner för Järvabanan") har givetvis svaret! Tunnelhöjd 4200 över räls övre kant och bredden 2400 från spårmitt vid skyddsutrymme, annars 1900. Kurvtillägg tillkommer. Spårmittsavstånd 3300.

För en dubbelspårstunnel blir alltså tunnelbredden minst 8100 mm.


Men var jag minns fick man ju göra arbeten med att sänka rälsen på vissa sträckor (t.ex. mellan T-centralen och Gamla stan) på slutet av 90-talet innan C20 kunde trafikera dessa. Kan det vara så att tunnelprofilen ändrats sedan C20s intåg?
37368
 
Inlägg: 819
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:53
Ort: Stockholm (THP)

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan

Inläggav Bandit » ons 30 sep, 2009 15:58

37368 skrev:Kan det vara så att tunnelprofilen ändrats sedan C20s intåg?


Ja det har man gjort, jag vågar inte säga hur mycket men en del förändringar gjordes när C20 kom. Man byggde en mall-vagn som man körde genom alla tunnlar för att kontrollera att en C20 skulle gå fri överallt.

Finns säkert folk här på forumet som åkte runt med mall-vagnen som kan berätta mer om det.
Användarvisningsbild
Bandit
 
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 05 nov, 2007 11:02

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan

Inläggav Harald » ons 30 sep, 2009 17:09

Jag tvivlar på att man beställde en vagn som inte höll sig inom konstruktionsprofilen så att man måste ändra den. Däremot kan jag tänka mig att man hade slarvat med att hålla de fastställda måtten på anläggningen och anpassat den till den del av profilen som de äldre vagnarna faktiskt fyllde ut. Detta var åtminstone fallet i Göteborg när M21 kom. Då fick man göra en hel del justeringar av anläggningen, men det var inte M21 det var fel på. Den höll sig inom konstruktionsprofilen, men anläggningen höll inte normalsektionen för fria rummet, eftersom det hade gått bra ändå med de äldre vagnarna.
Harald
 
Inlägg: 7920
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan

Inläggav daniel_s » ons 30 sep, 2009 18:48

Harald skrev:Jag tvivlar på att man beställde en vagn som inte höll sig inom konstruktionsprofilen så att man måste ändra den. Däremot kan jag tänka mig att man hade slarvat med att hålla de fastställda måtten på anläggningen och anpassat den till den del av profilen som de äldre vagnarna faktiskt fyllde ut. Detta var åtminstone fallet i Göteborg när M21 kom. Då fick man göra en hel del justeringar av anläggningen, men det var inte M21 det var fel på. Den höll sig inom konstruktionsprofilen, men anläggningen höll inte normalsektionen för fria rummet, eftersom det hade gått bra ändå med de äldre vagnarna.


Man har ändrat last- och konstruktionsprofilen för att passa C20, men det är såvitt jag vet bara en mindre ändring med anledning av vagnens något större bredd (2900 mm på bredaste stället). I samband med detta mätte man in hela banan och då uppkom givetvis ett antal anmärkningar. Det var portbalkar, det nämnda tunneltaket och lite såna grejer och jag tror även att man hittade en del bergskärningar som inkräktade på skyddsutrymmet (och rimligen hade gjort det hela tiden). Marginalerna är inte jättestora, exempelvis har ju alltid de utvändiga gula (dörrsignallamporna) på vagnarna överskridit profilen. När tillträdesskydden (ni vet, sträckmetallstaketen i ändarna på plattformen) monterades på T-bana 1 omkring 2000 hände det mer än en gång att första tåget körde av en eller flera utvändiga gula, och det hände för den delen även tidigare lite då och då. C5:orna lär ha tappat sina utvändiga blå varje gång man körde förbi Rådmansgatan...
daniel_s
 
Inlägg: 11882
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan

Inläggav stockholm79 » ons 30 sep, 2009 18:57

C5 på bana 1??
När då?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79
 
Inlägg: 1188
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan

Inläggav daniel_s » ons 30 sep, 2009 19:11

stockholm79 skrev:C5 på bana 1??
När då?


Det hände ibland vid enstaka tillfällen, typ abonnemang och övningståg. Om AGR är på gott humör så visar han kanske sin klassiska C5-bild från Åkeshov och så kanske han berättar om det där jag nyss skrev är sant :wink:
daniel_s
 
Inlägg: 11882
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan

Inläggav Sparkfot » ons 30 sep, 2009 20:37

daniel_s skrev:
stockholm79 skrev:C5 på bana 1??
När då?


Det hände ibland vid enstaka tillfällen, typ abonnemang och övningståg. Om AGR är på gott humör så visar han kanske sin klassiska C5-bild från Åkeshov och så kanske han berättar om det där jag nyss skrev är sant :wink:

Den som numera hänger i mässen på Gullmarsplan? :wink:
Sparkfot
 
Inlägg: 3493
Blev medlem: sön 14 aug, 2005 11:43

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan C5 bild

Inläggav AGR » ons 30 sep, 2009 22:51

C5 och blåautvändiga. Dom tappades inte vid Rådmansgatan, dock så körde ett övningståg bort blåa lampor vid ingång till tunneln mot Fridhemsplan söder ut. Men det slås av det övningståg som körde in på spår 2 i Nyboda när portarna gick igen efter att första vagnen passerat och 14 utvändiga gula lampor släts bort.

En annan C5 bild än den som frågades efter. Linje 26 tur 17 vid Johannelund.

Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR
 
Inlägg: 2126
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:15
Ort: Högdalen

Re: Tunnelprofil för tunnelbanan

Inläggav daniel_s » ons 30 sep, 2009 22:56

Tack för den bilden! Jag har sett en utvändig blå med typ tre hål för varje skruv (eller om det var popnitar), så det verkar ha hänt mer än en gång att de ramlade av...
daniel_s
 
Inlägg: 11882
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron