T2000's skjebne

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

T2000's skjebne

Inläggav Yngve » fre 01 maj, 2009 12:51

Jeg har hørt noen rykter vedrørende T2000's skjebne.

Kan noen presisere dette?
Yngve
 
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 20 jan, 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo

Re: T2000's skjebne

Inläggav 996 » fre 01 maj, 2009 18:03

Bare at de kanskje skal settes bort på "Elå". De brukes jo svært så lite og er vel mer til ergrelse en glede for alle parter; få som kan kjøre dem, få som kan reparere dem og få vogner tilgjengelig generelt.
Det er visst meningen å beholde 30 stk. "1300-vogner" i alle fall til etter ski- VM i 2012.

Mvh Bjørn
996
 
Inlägg: 821
Blev medlem: sön 22 jun, 2008 18:36

Re: T2000's skjebne

Inläggav Yngve » fre 01 maj, 2009 19:19

Jeg fikk inntrykk av at de i praksis hadde kjørt sin siste tur og skulle legges ut for salg. Er vel ikke så veldig mange aktuelle steder i verden . .
Yngve
 
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 20 jan, 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo

Re: T2000's skjebne

Inläggav Andy » fre 01 maj, 2009 21:36

2002 har vært hensatt i en evighet (siden 2005)
2012 har vell hatt noenlunde samme sjebnen

Har de siste ukene sett 2 T2000 sett stå utendørs på Majorstua uten å bli flyttet på, men her om dagen var begge settene borte, og jeg har ikke sett noen av dem i trafikk i år


For noen år siden hørte jeg rykter om at vognene kunne være intresange for Saltsjôbanen, men har ikke hørt noe mere om dette

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3486
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:35
Ort: Oslo

Re: T2000's skjebne

Inläggav Yngve » fre 01 maj, 2009 22:14

Hva er profilbredden for Saltsjöbanan?
Yngve
 
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 20 jan, 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo

Re: T2000's skjebne

Inläggav Lars Stegenius » fre 01 maj, 2009 22:23

Yngve skrev:Hva er profilbredden for Saltsjöbanan?


Saltsjöbanan har normal järnvägsprofil.

//Lars S
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1847
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 17:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: T2000's skjebne

Inläggav Andy » fre 01 maj, 2009 22:25

Yngve skrev:Hva er profilbredden for Saltsjöbanan?


I følge denne siden: http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?id=305 så er vognene 2800 mm breie, samme som de øvrige vognene i Stockholm, men vognene har en utbygging på begge sider som gjør den breiere, dette kan du se på bildet i linken

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3486
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:35
Ort: Oslo

Re: T2000's skjebne

Inläggav ADDE » fre 01 maj, 2009 22:38

Jag skulle nog inte kalla det Utbyggning av tunnelbanevagn utom som SL själva kallar det för:
"Hägglunds satte dit "kjolar" på sidorna"

ja, jag har hört att SL var intresserad att skaffa begagnade vagnar, men det blev ombyggda tunnelbanevagnar för SB.

skillnaderna är just kjolerna och att de har satt igen mitterst dörrparet.

C10 och C11 heter dom.

/ 8)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: T2000's skjebne

Inläggav Lars Stegenius » fre 01 maj, 2009 22:48

Andy skrev:
Yngve skrev:Hva er profilbredden for Saltsjöbanan?


I følge denne siden: http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?id=305 så er vognene 2800 mm breie, samme som de øvrige vognene i Stockholm, men vognene har en utbygging på begge sider som gjør den breiere, dette kan du se på bildet i linken

Andreas


De vagnar som nu går på SB är modifierade tunnelvagnar som skulle ha blivt C8 men som redan innan leverans modifierades till motorvagnar typ C10 och manövervagnar typ C11. Två C8-par byggdes för några år sedan om till C10/C11 för att ersätta de två C16-vagnar som ännu tidigare byggts om från tunnelvagnar typ C6. Detta skedde i samband med att övriga C8 skrotades. C10/C11 är försedda med en breddning till järnvägsprofil på "golvnivå" men för att det inte ska gå att åka utanpå vagnarna har breddningen försetts med "kjolar", helt enkelt böjd plåt.

SB är en järnväg som ursprungligen hade ångloksdrift men som tidigt (1914?) blev elektrifierad. Det förekom samtrafik med godsvagnar med Statens Järnvägar fram till någon gång på 60-talet till några industrier, bl.a. Atlas Copco i Sickla och till hamnen i Saltsjöbaden. Det finns flera gamla järnvägsfordon kvar som arbetsvagnar plus ett nytt diesellok. En gammal elektrisk motorvagn, nr 15, finns bevarad i körbart skick och en gammal manövervagn finns kvar som renoveringsobjekt. Dessutom finns ett diesellok med godsutrymme, litt ÄF, bevarat men finns inte på SB.

//Lars S
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1847
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 17:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: T2000's skjebne

Inläggav ADDE » fre 01 maj, 2009 23:01

Elektrificering beslutades 1911 och invigdes 1913 i 1350V likström. (idag är det 750V)(solsidan eletrifiserades året därpå).

Renoveringsobjektet är Manövervagn 10.

Här har jarnvag.net allt om SB.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: T2000's skjebne

Inläggav Yngve » lör 02 maj, 2009 8:26

Lars Stegenius skrev:
Yngve skrev:Hva er profilbredden for Saltsjöbanan?


Saltsjöbanan har normal järnvägsprofil.

Oki;
For å spørre på en annen måte;
Kan 3300mm brede vogner kjøres på Saltsjöbanan?
Yngve
 
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 20 jan, 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo

Re: T2000's skjebne

Inläggav NerdBoy » lör 02 maj, 2009 8:39

Yngve skrev:Oki;
For å spørre på en annen måte;
Kan 3300mm brede vogner kjøres på Saltsjöbanan?

Lastprofilen medger 3150 mm: http://www.greencargo.com/templates/SimplePage.aspx?id=1012
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5568
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: T2000's skjebne

Inläggav Nils Carl Aspenberg » lör 02 maj, 2009 13:20

Jeg tror det er et større problem å få vognene til å gå enn å kunne kjøre dem på Saltsjöbanan. Det man må flytte for å kjøre 3,30 brede vogner skulle være lettere å gjennomføre enn å få vognene i driftsklar stand. Mange av dem har ikke gått i trafikk på år, og noen er vel nesten tomme for deler.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1797
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: T2000's skjebne

Inläggav daniel_s » lör 02 maj, 2009 22:36

NerdBoy skrev:
Yngve skrev:Oki;
For å spørre på en annen måte;
Kan 3300mm brede vogner kjøres på Saltsjöbanan?

Lastprofilen medger 3150 mm: http://www.greencargo.com/templates/SimplePage.aspx?id=1012


Ja, upp till 1200 mm över räls överkant (drygt plattformshöjd), sedan är det 3400 mm. Observera att vagnen har sitt bredaste ställe cirka 1700 mm över r.ö.k., se t ex den här bilden. Nu är väl inte T2000 särskilt lämplig i vilket fall som helst, men just måtten är knappast något problem!
daniel_s
 
Inlägg: 11411
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: T2000's skjebne

Inläggav Lars Stegenius » sön 03 maj, 2009 13:10

Vad är det för problem med T2000 som gör att de inte används? Det verkar ju vara moderna vagnar.

//Lars S
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1847
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 17:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: T2000's skjebne

Inläggav Lars Stegenius » sön 03 maj, 2009 13:14

Lars Stegenius skrev:/...../
Dessutom finns ett diesellok med godsutrymme, litt ÄF, bevarat men finns inte på SB.

//Lars S


Har jag verkligen rätt här?? Var inte ÄF-maskinen en SNJ-maskin (Nynäsbanan)? SB (SSnJ) hade ju ett litet elektriskt tvåaxligt lok med godsutrymme (XF?) som såg ut som en avkortad motorvagn. Hjälp!!

//Lars S
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1847
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 17:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: T2000's skjebne

Inläggav NerdBoy » sön 03 maj, 2009 13:26

Lars Stegenius skrev:
Lars Stegenius skrev:/...../
Dessutom finns ett diesellok med godsutrymme, litt ÄF, bevarat men finns inte på SB.

//Lars S


Har jag verkligen rätt här?? Var inte ÄF-maskinen en SNJ-maskin (Nynäsbanan)? SB (SSnJ) hade ju ett litet elektriskt tvåaxligt lok med godsutrymme (XF?) som såg ut som en avkortad motorvagn. Hjälp!!

//Lars S

ÄF 10 på Nynäsbanan: http://www.njm.nu/af.html

XF 24 på Saltsjöbanan: http://www.jarnvag.net/Banguide/Slussen-Saltsjobaden.asp (kolla den ljusgröna rutan, bilden är klickbar)
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5568
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: T2000's skjebne

Inläggav 996 » sön 03 maj, 2009 14:50

T2000 består av bare en liten serie på 12 vogner (som altså utgjør 6 tovognstog) som ble levert som prototyper for en ny generasjon T-banevogner i 1994. Vognene er konstruert av Oslo Sporveiers ingeniører og var vel ikke helt vellykkede idet de kom til i en brytningstid både teknologisk og ikke minst organiasjonsmessig. De viste seg å ikke ha helt de kvaliteter man ønsket av framtidas T-banevogner og er lite driftstabile. Det var opprinnelig meningen at de "seinere" skulle kunne utstyres med en mellomvogn uten motorer og man så også for seg et samarbeid med NSB om vogner som skulle kunne brukes på Flåmsbanen.
Mnagel på penger, omorganisering og nye ingeniører gjorde at interessen for vognene raskt kjølnet, som det ofte gjør med hva vi vel må betegne som prototyper, og koplet med at de viste seg lite drifstabile, gjorde at de hele tiden ble nedprioritert. De var liksom for få og for sære.
Da man så bestemte seg for M3000 eller MX var vel i grunnen løpet kjørt?
Få kan kjøre dem, enda færre reparere dem, og de er fortsatt lite drifstabile, så...

Da går det slik.

Mvh bjørn
996
 
Inlägg: 821
Blev medlem: sön 22 jun, 2008 18:36

Re: T2000's skjebne

Inläggav Nils Carl Aspenberg » sön 03 maj, 2009 16:13

Alle ingeniørers drøm er å konstruere sitt eget lokomotiv, sporvogn eller T-banetog. Da man bygde T-2000 skulle man "finne opp hjulet på nytt". Ledelsen var ikke spesielt interessert i å høre andres erfaringer, og man fikk en vogntype som var meget ukonvensjonell. Man trodde man hadde funnet opp verdens mest moderne og kreative T-banevogn og man regnet med at også andre kom til å kjøpe vogntypen. Vognene fikk blant annet to midtganger som på store fly. Med siteplassering 1+2+1 fikk man da langt færre sitteplasser. Et tog ble levert med "balans-stoler", det vi si den moderne kontorstoltypen hvor man står på kne. Disse var uegnet i bruk på et transportmiddel. Det skulle bestilles 20 vogner, men bstillingen ble redusert til 12 og pengene man sparte ble brukt til å finansiere ombyggingen til pendelkjøring øst-vest. Det var nok lenge tenkt på å kjøpe flere, men årene gikk, og da man skulle ha 2-300 nye vogner valgte man å kjøpe mer standardisert materiell. Sjefskonstruktøren forsvant tidlig ut av prosjektet og ble lærer på Sørlandet et sted, og man fikk ny prosjektorganisasjon, men ingen klarte vel egentlig å få vognene til å gå skikkelig og til slutt var det vel også liten interese. Det er vel få år siden 1994 at mer enn to tog har gått i passasjertrafikk. Jeg fikk opplæring en gang på 1990-tallet, og hele det kalenderåret var det kun to tog i passasjertrafikk pluss et tredje tog som var "halvsjukt" og kunne brukes som skoletog. Men jeg tror nok at dersom man hadde hatt T-bane i Norrköping, så hadde det sikkert vært mulig å få togene ombygd og modernisert slik at de ble drifstsstabile. Problemet er vel helst at det ikke finnes noen små T-baner med en vognpark på bare 12 vogner. Har man T-bane så er det vanlig at man har noen hundre vogner, og da blir 12 vogner umulig.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1797
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: T2000's skjebne

Inläggav Lars Stegenius » mån 04 maj, 2009 15:55

Tack för all info kring T2000!

//Lars S
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1847
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 17:25
Ort: Stockholm/Hägersten


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron