Nya spårsträckningar, vilka linjer kan tänkas gå

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Nya spårsträckningar, vilka linjer kan tänkas gå

Inläggav Stefan_Brännström » sön 20 jul, 2008 17:29

I "2020-manualen" eller vad den nu heter, så framgår det ju tydligt att man vill lägga bland annat

EN TUNNEL mellan Linnéplatsen och Bangatan

SPÅR på Norra Älvstranden

SPÅR till Backa

SPÅR på Gullbergsvass

Man måste då haft i åtanke, hur man skall dra om befintliga linjer för att åstadkomma ett vettigt spårvägsnät, men det enda jag hört är att L12 är (som linjenummer) tänkt för Norra Älvstranden.

Sen kan man ganska enkelt inse att L11 inte kommer att gå igenom tunneln under Slottsskogen. De facto lutar det väl åt att man bara kommer att kunna äntra den tunneln norrifrån Bangatan, och inte från Majvallen-hållet...

Jag skulle kunna tänka mig hur L12 kan bli en kringenlinje, om den tas från Norra Älvstranden genom nämnda tunnel och vidare över Wavrinskys plats till Korsvägen. Sen kanske den även kan ta evenemangsstråket för att klippa Gullbergsvass? Däremot är det väl isåfall en nordsydlig sträckning över Gullbergsvass som det gäller, plus en tvungen bro över älven nordvart för att ansluta mot Backalinjen?
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

Re: Nya spårsträckningar, vilka linjer kan tänkas gå

Inläggav Michael » sön 20 jul, 2008 21:25

Man borde väl tänka lite längre eftersom vägarna till färdiga spår tar årtionden, och varför alla dessa tvärförbindelser?
Bättre förbättra/förenkla/räta ut ståken i city och få upp hastigheten och därefter spårväg till:

- Backa och vidare till Kärra,
- Tuve,
- Älvstranden via Volvo Torslanda, Lilleby, Torslanda, Amhult och Lilla Varholmen,
- Olofstorp vidare till Gråbo,
- Förlägning från Angered centrum till Gårdsten och Lövgärdet,
- Östra sjukhuset till Vallhamra, Björndammen och Furulund/Anneberg,
- Marklandsgatan till Askim, Lindås och Snipen
Fram för spår mot framtiden...
Användarvisningsbild
Michael

Inläggav Stefan_Brännström » tis 22 jul, 2008 0:34

Snipen blir nog svårt att dra spårväg till. Det är ju väldigt tight vid vägen Snipen-Billdals kyrka, och jag har svårt att se var man skulle bygga spårvägen?

För att dra spårvägen längs Säröbanans gamla sträckning, skulle vara tidsenligt fel när det gäller just sträckan Snipen- Billdal. Nu hade Snipen ingen station på Säröbanan, men den gick ändå 100 m ifrån Snipens nuvarande trafikplats, och svängde av inåt land och sedan norrut från Bolsheden, och sedan ut till kusten och Billdal, efter ett tag.

Denna spårdragning måste ha berott på att man redan i början av 1900-talet såg stora svårigheter i att dra spår raka vägen mellan Billdal och Snipen/östra Spårhaga.
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

Inläggav Harald » tis 22 jul, 2008 7:36

Michael skrev:Denna spårdragning måste ha berott på att man redan i början av 1900-talet såg stora svårigheter i att dra spår raka vägen mellan Billdal och Snipen/östra Spårhaga.

Svårigheten då var att ta sig uppför backen med ånglok. Det är ju inget problem för en spårvagn.
Harald

Inläggav M_M » ons 23 jul, 2008 11:45

Michael skrev:Man borde väl tänka lite längre eftersom vägarna till färdiga spår tar årtionden, och varför alla dessa tvärförbindelser?
Bättre förbättra/förenkla/räta ut ståken i city och få upp hastigheten och därefter spårväg till:

- Backa och vidare till Kärra,
- Tuve,
- Älvstranden via Volvo Torslanda, Lilleby, Torslanda, Amhult och Lilla Varholmen,
- Olofstorp vidare till Gråbo,
- Förlägning från Angered centrum till Gårdsten och Lövgärdet,
- Östra sjukhuset till Vallhamra, Björndammen och Furulund/Anneberg,
- Marklandsgatan till Askim, Lindås och Snipen

Den här tunneln gör väl mest nytta om man också bygger en ny bro över älven vid Stigbergstorget (=norra änden av Bangatan). Om jag vore beslutsfattare så skulle jag allt satsa på bron först. Enbart bro men ingen tunnel lär väl göra bra mycket mer nytta än vice versa, eller?

Det är väl också dumt att bygga spårväg till platser där det finns så litet underlag att det blir alldeles för låg turtäthet?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Stefan_Brännström » tor 24 jul, 2008 11:51

Harald: I och för sig finns det ju en väg som Säröbanan skulle kunna tagit i södra Billdal utan att det hade blivit backar.

Tänker då på det radhusområde som sträcker sig från skogen söder om f.d Villa Sommarbo (nu är det dagis där eller ngt liknande), ner till Spårhagavägen (precis öster om Snipens trafikplats).

Det borde ha gått att dra spåren förbi Villa Sommarbo genom dalen, och ut på åkern vid Snipen, där Säröbanans tydliga sväng finns kvar i form av kvarlämnad banvall...
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

Inläggav Harald » fre 25 jul, 2008 7:46

Du har aldrig cyklat från Villa Sommarbo upp till Östra Lindås förstår jag. Höjdskillnaden är cirka 20 m och avståndet cirka 400 m. Det blir 50 promille, vilket hade varit helt omöjligt för Säröbanans ånglok och är rätt mycket t.o.m. för en spårvagn. Dock skulle det inte krävas så mycket markarbeten för att få ned lutningen till 40 promille som enligt normen är maxlutning vid nybygge.
Harald

Inläggav Stefan_Brännström » fre 25 jul, 2008 18:09

Jo, jag har cyklat där. Jag har t.o.m. vurpat i nämnda backe, på en bädd av höstlöv som inte tillät mig att väja för en kvinna med barnvagn som gick mitt i banan.

Däremot har jag väl inte expertsyn när det gäller lutningar, utan tänkte att det kanske borde varit en överkomlig backe. Hade det inte varit billigare att fixa de 40 promille du skriver om, än att dra rälsen så gott som ända bort till de ängder där nuvarande Säröleden sedermera finns?

Jag är ganska hemma i området, och skulle man bygga lite lägenhetshus på de åkrar som fortfarande återstår i Billdal (tänker då på områdena kring Billdals Kyrka), kanske spårväg till Snipen vore motiverad?

Visst, det var ju det där med hur man drar spåren det sista avsnitten, men kanske det går att ha dom i vägbanan från f.d Villa Sommarbo till Snipen där Buss 80 och 89 går f.n.

...givetvis med vissa lutningsutplanande modifikationer, inte minst den sista branta lilla backen vid Västra Götalands Län-skylten vid Snipen.

Snipen är ju i sig en slags vändslinga redan, men rätt sätt vore kanske att förlägga en spårslinga (om det någonsin blir av) i åkern invid gamla banvallen. Att förlägga vändslingan i existerande asfaltsbana blir väl alldeles för trångt med tanke på att bussar skall få plats också.
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

Inläggav Harald » fre 25 jul, 2008 19:49

Säröbanan byggdes inte för spårvagnar som skulle ha kunnat klara 40 promilles lutning. Den trafikerades med ångloksdragna tåg och ångloken var rätt små och svaga (för att vara billiga). Säröbanans maximala lutning var 10 promille. För klara en höjdskillnad på 20 m behövde man alltså en sträcka på 2 km. Det fick man genom svängen inåt landet. Det finns väl ingen orsak att tro att man hade valt den vägen om den hade varit dyrare.
Harald

Inläggav Stefan_Brännström » fre 25 jul, 2008 20:49

Bolsheden är/var högsta punkten för Säröbanans sträckning i alla fall.

Och söder om Järkholmen kan man tydligt se att de tvingats spränga för att kunna dra banan.

Har man sprängt på fler ställen? Tänker då främst på sträckan mellan Kullavik och Särö som jag inte är så bekant med.
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

Inläggav Harald » fre 25 jul, 2008 21:07

Det finns bergskärningar vid Bukärr och mellan Munkekullen och Särö.
Harald

Inläggav Björn Ehnberg » sön 27 jul, 2008 18:38

Harald skrev:Du har aldrig cyklat från Villa Sommarbo upp till Östra Lindås förstår jag. Höjdskillnaden är cirka 20 m och avståndet cirka 400 m. Det blir 50 promille, vilket hade varit helt omöjligt för Säröbanans ånglok och är rätt mycket t.o.m. för en spårvagn. Dock skulle det inte krävas så mycket markarbeten för att få ned lutningen till 40 promille som enligt normen är maxlutning vid nybygge.

Ursäkta att jag lägger mig i en Göteborgsdiskussion med en generell fråga, men är 50 ‰ anmärkningsvärt mycket? Det är klart att branta lutningar inte är någonting att eftersträva, men på Tvärbanan i Stockholm har vi ju två bansträckor med drygt 50 ‰.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

Inläggav Harald » sön 27 jul, 2008 19:01

De banor som byggdes på 60- och 70-talen byggdes med 40 ‰ som maximal lutning. I Chalmerstunneln måste man gå upp till 50 ‰ tror jag. När jag nu tittar i banstandarden så står det 20 ‰ som normalvärde och 60 ‰ som absolut gränsvärde. "Absolut gränsvärde" borde betyda ett värde som aldrig får överskridas, men exakt hur "normalvärde" ska tolkas vet jag inte.

Edit: När jag läste lite noggrannare i banstandarden så visade det sig att 60 ‰ gäller för gatuspår. För vignolspår är absoluta gränsvärdet 40 ‰. Chalmerstunneln klarar sig väl på att den är byggd med gatuspår.
Harald

Inläggav Björn Ehnberg » sön 27 jul, 2008 20:04

Harald skrev:De banor som byggdes på 60- och 70-talen byggdes med 40 ‰ som maximal lutning. I Chalmerstunneln måste man gå upp till 50 ‰ tror jag. När jag nu tittar i banstandarden så står det 20 ‰ som normalvärde och 60 ‰ som absolut gränsvärde. "Absolut gränsvärde" borde betyda ett värde som aldrig får överskridas, men exakt hur "normalvärde" ska tolkas vet jag inte.

Edit: När jag läste lite noggrannare i banstandarden så visade det sig att 60 ‰ gäller för gatuspår. För vignolspår är absoluta gränsvärdet 40 ‰. Chalmerstunneln klarar sig väl på att den är byggd med gatuspår.

Jag är inte så kunnig när det gäller regelverk och normer kring spårtrafik och vet därför inte vilken standard Du åsyftar. Är det en järnvägs- eller spårvägsstandard? Om det senare gäller kan man ju på sätt och vis undra varför Tvärbanan på två ställen har så branta lutningar på vignolräl. Det rör sig, som Du säkert vet, om dels Nybodatunneln mellan Årstadal och Årstaberg som har 50 ‰, dels Mårtensdalsbron mellan Hammarby Sjöstad och Gullmarsplan, som har 52 ‰. Det hade förstås varit fullt möjligt att bygga med flackare lutning, men till priset av mer schaktning eller längre broramper. Vagn A32 sägs i databladet kunna klara av ända upp till 70 ‰, men det skulle jag faktiskt vilja se. Det blir nog med en del stånkande - eller vad man nu kan säga om ett eldrivet fordon.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

Inläggav Harald » sön 27 jul, 2008 21:02

Ursäkta att jag var otydlig. Banstandarden ifråga är Göteborgs Trafikkontors standard och är således inte tillämplig i Stockholm. Jag tror att även UITP:s normer säger 40 ‰, men de är förstås bara rekommendationer som medlemsföretagen kan använda om de vill. 70 ‰ låter rätt häftigt men Stigbergsliden hade åtminstone tidigare 80 ‰ fast på en ganska kort sträcka. Jag tror att man minskade lutningen vid ombyggnaden för några år sedan.
Harald

Inläggav 2763 » sön 27 jul, 2008 22:59

Harald skrev:Ursäkta att jag var otydlig. Banstandarden ifråga är Göteborgs Trafikkontors standard och är således inte tillämplig i Stockholm. Jag tror att även UITP:s normer säger 40 ‰, men de är förstås bara rekommendationer som medlemsföretagen kan använda om de vill. 70 ‰ låter rätt häftigt men Stigbergsliden hade åtminstone tidigare 80 ‰ fast på en ganska kort sträcka. Jag tror att man minskade lutningen vid ombyggnaden för några år sedan.

Göteborgs Banstandard används av SL som förlaga så, ja, den är partiellt tillämplig.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Återgå till Spårtrafik