SL vill glasa in tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

SL vill glasa in tunnelbanan

Inläggav David » ons 25 apr, 2007 12:56

SL vill bygga glasväggar mellan plattform och spår i tunnelbanan för att skydda resenärerna från miljöfarliga partiklar.
Kostnaden beräknas till 2,6 miljarder kr.

Länk till Metro

Jag tycker att hela projektet andas kl-tt-r och skadegörelse. Mer tomma väggar av glas precis som busskurerna som slås sönder titt som tätt. Det är heller inget som gör tunnelbanan på något sätt snyggare.

Visst för det med sig positiva saker som att man inte kan ramla ner på spåren och att städbehovet minskas. Men man måste också ha millimeterprecission på stoppen. Nej, det här är inte aktuellt förrän SL har en enhetlig vagnpark.
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
David

Inläggav poktirity » ons 25 apr, 2007 13:04

Som sagt vagnparken måste uppdateras (vilket jag personligen tycker vore bra). Ett annat problem är det rent estetiska. Visst det är inte fult med glasväggar i sig, men arkitekturen är inte anpassad för det. Hur f-n skulle t.ex Odenplan (enligt mig Sthlms vackraste station) se ut om man installerade glasdörrar?

Fördelarna är ju förutom mindre städning, färre olyckor och bättre luft även att uppvärmingskostnaden kan minskas.
Allah Akhbar
poktirity

Inläggav bark » ons 25 apr, 2007 13:15

Tja, det verkar ju vara ett fungerande system på Jubliee Line i London.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav NerdBoy » ons 25 apr, 2007 13:17

Det man vinner i golvstädning förlorar man säkert flerdubbelt i fönsterputsning. :lol:
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Ekonomisk » ons 25 apr, 2007 13:36

Glasdörrar finns och planeras på järnvägen. Där klarar man sig utan millimeterprecision.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Ekonomisk

Inläggav poktirity » ons 25 apr, 2007 13:39

Ekonomisk skrev:Glasdörrar finns och planeras på järnvägen. Där klarar man sig utan millimeterprecision.

Ja det finns väl på Lisebergs pendelstation? Händer det att tågen inte stannar rätt?
Allah Akhbar
poktirity

Inläggav Ekonomisk » ons 25 apr, 2007 14:12

Ja, alltid. :-) Det är utrymme mellan glasväggarna och perrongkanten, så man kan gå innanför till närmaste dörr.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Ekonomisk

Inläggav poktirity » ons 25 apr, 2007 14:22

Ekonomisk skrev:Ja, alltid. :-) Det är utrymme mellan glasväggarna och perrongkanten, så man kan gå innanför till närmaste dörr.

Hehe ja det var ju ett sätt att lösa det hela. Hur stort är det utrymmet? Finns risk att det blir trångt på vissa stationer.
Allah Akhbar
poktirity

Inläggav vec » ons 25 apr, 2007 22:39

Jag har åkt mycket med tunnelbana i Thailand och Singapore där de också har ett sådant system och mitt intryck är mycket gott. Speciellt under rusningstraifk när det är mycket folk så känns det mycket tryggare att ha en glasvägg istället för en kant ner mot spåret.

En annan fördel skulle också vara att det blir mycket svårare för alla som åker mellan vagnar och på taken att ens komma åt att göra detta.

Två bilder jag tagit från Thailand och Singapore:

Bild

Bild
vec

Inläggav David » tor 26 apr, 2007 8:12

vec skrev:Jag har åkt mycket med tunnelbana i Thailand och Singapore där de också har ett sådant system och mitt intryck är mycket gott. Speciellt under rusningstraifk när det är mycket folk så känns det mycket tryggare att ha en glasvägg istället för en kant ner mot spåret.

Skillnaden är väl att i den delen av världen slår man inte sönder eller sprejar ner sina kollektivtrafiksystem om kvällarna. :roll:
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
David

Inläggav MartinW » tor 26 apr, 2007 8:52

Jag pendlade med Jubilee Line i över ett år, och inte en enda gång hamnade dörrarna fel.
MartinW

Inläggav daniel_s » tor 26 apr, 2007 8:59

MartinW skrev:Jag pendlade med Jubilee Line i över ett år, och inte en enda gång hamnade dörrarna fel.

Det är ingen konst att stanna på rätt ställe; måste man så måste man. Men det förutsätter att man har dörrarna på samma ställe på alla tåg, om man inte som sagt skapar ett litet avstånd mellan vägg och spår (fast det verkar opraktiskt, förekommer detta i tunnelbanor?).

En annan nackdel är att om man kör med korta tåg måste tåget alltid stanna i ena änden av stationen, för att inte dörrarna ska hamna fel. I London kör man väl aldrig med korta tåg?

Eller går det möjligen att ha många små dörrar i väggen som öppnas efter hur tåget råkar stanna? Det måste finnas massor med lösningar på detta runtomkring i världen. Men kanske är Stockholm trots allt lite speciellt med sin ganska spårvägsmässiga tunnelbana?
daniel_s

Inläggav MartinW » tor 26 apr, 2007 9:05

daniel_s skrev:
MartinW skrev:Jag pendlade med Jubilee Line i över ett år, och inte en enda gång hamnade dörrarna fel.

Det är ingen konst att stanna på rätt ställe; måste man så måste man. Men det förutsätter att man har dörrarna på samma ställe på alla tåg, om man inte som sagt skapar ett litet avstånd mellan vägg och spår (fast det verkar opraktiskt, förekommer detta i tunnelbanor?).

En annan nackdel är att om man kör med korta tåg måste tåget alltid stanna i ena änden av stationen, för att inte dörrarna ska hamna fel. I London kör man väl aldrig med korta tåg?

Eller går det möjligen att ha många små dörrar i väggen som öppnas efter hur tåget råkar stanna? Det måste finnas massor med lösningar på detta runtomkring i världen. Men kanske är Stockholm trots allt lite speciellt med sin ganska spårvägsmässiga tunnelbana?

Det körs väldigt sällan med korta tåg. På Jubilee Line skulle jag säga aldrig. Kan nog ärligt säga att jag under 7 år i London inte en enda gång såg ett ordinarie trafiktåg som var kort.
MartinW

Världens längsta konstutställning

Inläggav PerW » tor 26 apr, 2007 9:05

Glasdörrar fungerar fint på många håll i världen.
Men vad händer med den konstnärliga utformningen av stationerna i Stockholm.
Många stationer, främst på blåa linjen torde vara synnerligen dåligt lämpade för en sådan lösning.
PerW

Re: Världens längsta konstutställning

Inläggav MartinW » tor 26 apr, 2007 9:07

PerW skrev:Många stationer, främst på blåa linjen torde vara synnerligen dåligt lämpade för en sådan lösning.

På vilket sätt är de dåligt lämpade?
MartinW

Inläggav PerW » tor 26 apr, 2007 9:13

Väggarna är ju ofta rikt utsmyckade, inte särskilt estetiskt att sätta upp glasväggar på dessa.
PerW

Re: Världens längsta konstutställning

Inläggav daniel_s » tor 26 apr, 2007 9:13

PerW skrev:Glasdörrar fungerar fint på många håll i världen.

Det har jag redan förstått, nu var jag lite nyfiken på den närmare utformningen! :D

PerW skrev:Men vad händer med den konstnärliga utformningen av stationerna i Stockholm.
Många stationer, främst på blåa linjen torde vara synnerligen dåligt lämpade för en sådan lösning.

Snarare precis tvärtom skulle jag vilja säga; dEn blåa Linjen* är med sina rejäla plattformar med gott om plats och helt rakt spår synnerligen väl lämpad för glasdörrar! (Vilket dock inte innebär att jag tycker att det vore en bra idé...)

*Ett försök till drift med SL:s strävan att få alla att benämna banorna på samma sätt när de har valt så dumma namn...
daniel_s

Inläggav daniel_s » tor 26 apr, 2007 9:14

PerW skrev:Väggarna är ju ofta rikt utsmyckade, inte särskilt estetiskt att sätta upp glasväggar på dessa.

Men glaset är ju genomskinligt, man kan ju fortfarande se igenom det!
daniel_s

Inläggav PerW » tor 26 apr, 2007 9:18

Genomskinliga eller ej, dörrar skall ju till och säker en hel del annan utrustning. Jag är skeptiskt till att det går att genomföra utan att förvanska stationerna.
PerW

Inläggav daniel_s » tor 26 apr, 2007 9:21

Ytterligare en fråga: Blir det verkligen mindre partiklar i den totala volymen inandningsluft om man har dylika glasdörrar? Luften inne i tågen tas ju fortfarande från den närmaste omgivningen, och det borde yra runt precis lika mycket partiklar kring tåget när det stannar på stationen oavsett hur stor volym de sprids ut på. Jag är inte säker på matematiken i det här men det känns som en dyr investering för en i huvudsak psykologisk effekt?
daniel_s

Nästa

Återgå till Spårtrafik