Strömskenor vs kontaktledning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Strömskenor vs kontaktledning

Inläggav daniel_s » lör 18 maj, 2019 19:51

Harald skrev:Man har väl gjort det ganska vanliga beställarmisstaget att begära hög acceleration långt upp i hastighet. Det kräver hög effekt, eftersom effekt=massa*acceleration*hastighet. Det ger också mycket liten tidsvinst, särskilt när stoppen ligger så tätt som på tunnelbanan. Det som ger stor tidsvinst är hög acceleration i de lägsta hastigheterna, vilket dessutom inte kräver hög effekt. Där bör man alltså kräma på så mycket det går med tanke på ståendes bekvämlighet.


Det var det man gjorde, men det blev lite för hög acceleration, därav begränsningen upp till 40 som infördes efter en tid (men jag tycker fortfarande att man borde ha kunnat lösa övergången snyggare).
daniel_s
 
Inlägg: 11954
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster