Spårreservat i Stockholmsområdet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Spårreservat i Stockholmsområdet

Inläggav Kristofer » tor 05 sep, 2002 9:06

En liten undran:
Vilka spårreservat har funnits / finns fortfarande för spårväg eller tunnelbana i stockholmstrakten?
Jag kommer på rak arm på två:
    Gullmarsplan mot Årsta
    Hagsätra mot Älvsjö
Men fler borde väl ha funnits?

Kristofer
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav bruse » tor 05 sep, 2002 9:09

Lite av Bagarmossen-Skarpnäck finns kvar nära Bgarmossen. Tanken var från början att förlängningen skulle gå i ytläge från Bagis. Men så byggde man ett hus på området, 15 m från Bagis station. Innehållande bla Konsum, numera nedlagd Postkontor, teater mm. Men bortom det huset, är det "skog" och liknande.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav Anders Norén » tor 05 sep, 2002 10:19

bruse skrev:Lite av Bagarmossen-Skarpnäck finns kvar nära Bgarmossen. Tanken var från början att förlängningen skulle gå i ytläge från Bagis. Men så byggde man ett hus på området, 15 m från Bagis station. Innehållande bla Konsum, numera nedlagd Postkontor, teater mm. Men bortom det huset, är det "skog" och liknande.

Jag har för mig att ovannämnda reservat länge låg kvar även genom Älta och Bollmora.

Tittar man ut från Ropstens station ser man på andra sidan fjärden den kala bergvägg som t-banan var tänkt att penetrera på sin väg mot Lidingö och kanske ännu mer avlägsna destinationer.

Vidare ser det i alla fall ut på kartor som om det ligger (eller låg, i alla fall) ett reservat för förlängning Fruängen-Långängen.

Det har funnits ett reservat - för järnväg - mot nordväst, från någonstans i Mörbytrakten. Om detta vet jag dock inte mer.

Nockebybanan var i en grå forntid tänkt att förlängas ut till Skå-Edeby om Stockholms nya flygplats hamnat där i stället för vid Halmsjön. Om det gick så långt som att man gjorde ursparningar i bebyggelsen vet jag inte.

Ganska omfattande var järnvägsreservatet för den s.k. Smedsuddslinjen, en ersättare till Sammanbindningsbanan. Meningen var att tågen söderifrån skulle gå på en bro över fjärden från Hornstull till Smedsudden, och efter ha gått över Kungsholmen göra en båge österut för att angöra Stockholm C norrifrån. Centralen hade då blivit en säckstation.
Låter linjebeskrivningen bekant? Västerbron och Essingeleden byggdes i reservatet...

Ett mer aktuellt reservat är det för spårväg på sträckan Danvikstull-Kvarnholmen. För förlängning till Nacka Strand, får man förmoda.
Inte riktigt lika aktuellt, men fortfarande existerande (väl?) är reservatet på Årsta-Östberga-Älvsjö.

Sedan kan jag gott tänka mig att kommunerna i sina översiktsplaner har reserverat mark både här och där för saker som förmodligen aldrig kommer att bli något annat än kommunalrådets våta dröm.

Anders
Anders Norén

Spårreservat på Lidingö

Inläggav Stefan N » tor 05 sep, 2002 21:13

Det finns även ett kanske mindre känt spårreservat på Lidingö som sträcker sig från fd Vasavägens station på den norra Lidingöbanan och parallellt på vänster sida om Vasavägen, uppför backen bort till Lokevägen där markreservatet går över på högra sidan.

Därefter vidare över Läroverksvägen, förbi framför planen på Brandstationen och förbi Hantverkshuset. Nu byter Vasavägen namn till Kottlavägen och ni börjar säkert ana vart vi är på väg.

Långt tillbaka i tiden fanns det nämligen tankar om en tvärförbindelse på Lidingö mellan just Vasavägen och Kottla, jag tror att det är 1940-talet vi talar om. Har tyvärr inte underlaget till hands.

Någon som vet mer ?
Användarvisningsbild
Stefan N

Återgå till Spårtrafik