SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Mattias Henriksson

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Mattias Henriksson »

Ute och åker skrev: 7 tåg/20 min (=21 tåg/h) skulle det stå i citatet (jag hann inte korrigera). Det är helt annan fråga om det räcker till för 3,5 miljoner invånare. Där kan jag väl iofs hålla med om att det behövs mer (4-spårsstationer och fler vändspår etc för pendeltågen, fler tunnelbanor och allt vad det är).
Och ingen tvekan om att man måste tänka långsiktigt då man planerar trafiken. Att dra igång och/eller köra pendeltågslinjer med halvlängdståg (om jag förstår diskussionen kring pendeltågslinje 44 rätt?) är kortsiktigt tänk. Det är inte det väsentliga om den i nuläget har tillräckligt med plats, såväl inne i tåget som på Citybanan. Man bör ha en ny och bättre långsiktig plan för pendeltågstrafiken innan man drar igång linje 44 eller någon annan variant. Jag skulle naturligtvis önska att en sådan kunde presenteras redan i vår inför T19, men det är kanske att hoppas på för mycket. Jag följer förstås med intresse vilken tidtabell och vilka tåglägen Trafikförvaltningen och politikerna slutligen kommer att bestämma sig för att ansöka om för nästa år. ;)
Både i media och i detta forum låter det ibland som att linje 44 skulle vara något nytt och revolutionerande, en ny linje som ligger ovanpå den övriga trafiken.
Ur resenärens synvinkel, som förhoppningsvis är den viktigaste, så handlar det om att åtta tåg i timmen på linje 35 på Mälarbanan har bytt nummer till 43 och 44, som tillsammans har samma turtäthet. Sedan har linje 44 ställts in tills vidare, vilket lämnar 15-minutersluckor i tidtabellen för linje 43 mitt i värsta rusningen.
Om det behövs mer betänketid för att börja köra linje 44, så behöver tågen i dessa lägen snarast möjligt istället köras som linje 43 (eller 35). Uppenbarligen har det ju i flera år gått bra att köra åtta tåg per timme och riktning tidigare på Mälarbanan, både med och utan Citybanan.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Mattias Henriksson skrev:
Både i media och i detta forum låter det ibland som att linje 44 skulle vara något nytt och revolutionerande, en ny linje som ligger ovanpå den övriga trafiken.
Ur resenärens synvinkel, som förhoppningsvis är den viktigaste, så handlar det om att åtta tåg i timmen på linje 35 på Mälarbanan har bytt nummer till 43 och 44, som tillsammans har samma turtäthet. Sedan har linje 44 ställts in tills vidare, vilket lämnar 15-minutersluckor i tidtabellen för linje 43 mitt i värsta rusningen.
Om det behövs mer betänketid för att börja köra linje 44, så behöver tågen i dessa lägen snarast möjligt istället köras som linje 43 (eller 35). Uppenbarligen har det ju i flera år gått bra att köra åtta tåg per timme och riktning tidigare på Mälarbanan, både med och utan Citybanan.
Nej - men det är nästan det motsatta jag hävdat. Rädslan att starta 44 (även om man i en månad får köra några avgångar med korta tåg, eller bara kan köra ett par av avgångarna) verkar nästan skapat ett trauma hos MTR och Trafikförvaltningen. Totalt ska man ju ha tåg så att det räcker, och förare kan man alltid ändå hyra in - eller ge övertid för att ta extrapass. Dock har man ju aldrig under en längre tidsperiod kört med 16 tåg i timmen genom stan. Det är inte heller helt oproblematiskt att vända tåg vid Älvsjö i högtrafik, när man nu har tätare trafik på spåren och också måste kunna göra vagnbyten från plattform 7-8.

Så frågan är ju varför man inte kommer i gång och kör de avgångar som är mest betydelsefulla (7.13 och 7.43 från Kallhäll) om man inte skulle ha tåg så att det räcker för att köra alla fyra omlopp. Är det bara en kommunikationsstrategi, det vill säga att det är "lätt" att kommunicera ut att en hel linje inte trafikeras? Är det för att punktligheten fortfarande är lägre i pendeltågstrafiken än före Citybanan, eller är det något annat skäl?

Förvisso är det ju ett bra sätt att kommunicera att annonsera att man inte kommer köra en avgång före att ställa in med kort varsel, eller samma morgon. Men varför man just måste ställa in precis fyra omlopp varje vardag, har inte någon kunnat förklara på ett tillfredsställande sätt. För närvarande känns det ju alltså mer som en vald kommunikationsstrategi från Trafikförvaltningen och MTR, än att man faktiskt inte klarar av att köra några av avgångarna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Fördelen med att agera som idag att ställa in linje 44 är att det blir lättare att kommunicera ut detta till slutkunden gentemot att ställa in ett antal olika avgångar olika dagar i veckan, att det idag saknas fungerande tågsätt för att köra all beställd trafik och med rätt antal enheter kan knappast vara en nyhet, att ett antal tåg körs med 1 enhet vilket leder till stora kapacitetsproblem kan heller inte vara en nyhet, att då använda ett antal enheter för att få igång linje 44 vilket innebär att ytterligare tåg går med reducerad storlek är inte bra.

Detta är ju tyvärr något som påverkas av valet av fordonstyp, som jag nämnt tidigare så kunde man enkelt på X1/10 tiden vid brist på enheter köra med 3 enheter istf 4 och på så sätt klara trafiken, det var ytterst sällan, förutom under vissa vinterperioder som man regelbundet använde 2 enheter i rusningstid, idag är det mer regel än undantag att ett flertal tåg körs som "korta tåg" vilket med X60 innebär 1 enhet, detta fordonsval innebär därför att det i teorin krävs en större teknisk reserv än med X1/10 familjen eftersom varje enhet ur trafik motsvarar 2 X1/10.

Inte sedan snövintrarna på -70 o -80 talet har jag varit ute för att man inte kommit med ett tåg p.ga hög belastning, inte ens på CiP:s tid med varannankvarts trafiken var jag ute för detta och då reste jag regelbundet, nu har det hänt 4 gånger på två månader och jag bor som bekant inte längre i Stockholmsområdet... 1 av dessa tillfällen var f.ö på en lördag förmiddag, förra lördagen.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ja, på lördagar räcker inte alltid kvartstrafik med korta tåg på Bålstalinjen. Men fullsatta tåg i morgonrusningen är inget nytt fenomenet. Skillnaden är att det förekommer på fler grenar och i större utsträckning. Kom också ihåg att resandet ökar kraftigt varje år.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Fast nu har man ju klarat utsättning rätt länge. Man har ju alltid ställt in turer när tågen på uppställningsspåren krånglar (nuförtiden kör man då istället med korta tåg.) Det här med linjenumret på tågen är ju dock relativt nytt (att det kommuniceras till kund). De flesta märker nog bara att det är en kvart mellan tågen ibland. Ska man vänta till man är fullkomligt säker på att inte behöva ställa in en avgång, så kommer ju linjen aldrig komma igång. Att kommunicera ut att man bara kör avgången 7.43 från Kallhäll (och 6.44 från Älvsjö) som exempel kan ju inte vara så svårt. Ibland blir ju önskan att förenkla kommunikationen nästan att underskatta resenärernas tankeförmåga.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lars Ödlund skrev:Fördelen med att agera som idag att ställa in linje 44 är att det blir lättare att kommunicera ut detta till slutkunden gentemot att ställa in ett antal olika avgångar olika dagar i veckan, att det idag saknas fungerande tågsätt för att köra all beställd trafik och med rätt antal enheter kan knappast vara en nyhet, att ett antal tåg körs med 1 enhet vilket leder till stora kapacitetsproblem kan heller inte vara en nyhet, att då använda ett antal enheter för att få igång linje 44 vilket innebär att ytterligare tåg går med reducerad storlek är inte bra.

Detta är ju tyvärr något som påverkas av valet av fordonstyp, som jag nämnt tidigare så kunde man enkelt på X1/10 tiden vid brist på enheter köra med 3 enheter istf 4 och på så sätt klara trafiken, det var ytterst sällan, förutom under vissa vinterperioder som man regelbundet använde 2 enheter i rusningstid, idag är det mer regel än undantag att ett flertal tåg körs som "korta tåg" vilket med X60 innebär 1 enhet, detta fordonsval innebär därför att det i teorin krävs en större teknisk reserv än med X1/10 familjen eftersom varje enhet ur trafik motsvarar 2 X1/10.

Inte sedan snövintrarna på -70 o -80 talet har jag varit ute för att man inte kommit med ett tåg p.ga hög belastning, inte ens på CiP:s tid med varannankvarts trafiken var jag ute för detta och då reste jag regelbundet, nu har det hänt 4 gånger på två månader och jag bor som bekant inte längre i Stockholmsområdet... 1 av dessa tillfällen var f.ö på en lördag förmiddag, förra lördagen.
Jag var med om att arbeta som tågvakt i en X10 under eftermiddags-rusningen, det var inte enda tåget med en enhet den dagen, kommer inte ihåg hur ofta det hände.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Enceladus skrev:Ja, på lördagar räcker inte alltid kvartstrafik med korta tåg på Bålstalinjen. Men fullsatta tåg i morgonrusningen är inget nytt fenomenet. Skillnaden är att det förekommer på fler grenar och i större utsträckning. Kom också ihåg att resandet ökar kraftigt varje år.
Inget av dessa tillfällen har varit i rusningen, en Måndag klockan 10:00 ca. (en enhet Nynäs-Märsta) och en lördag Odenplan-Barkarby 12:00 ca är två exempel.
Förutom att det blir fullsatt så tappar man ju tid i City och Odenplan trots plattformsvärdar som jagar ihop folk på rätt del av plattformen.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Lars Ödlund skrev:
Enceladus skrev:Ja, på lördagar räcker inte alltid kvartstrafik med korta tåg på Bålstalinjen. Men fullsatta tåg i morgonrusningen är inget nytt fenomenet. Skillnaden är att det förekommer på fler grenar och i större utsträckning. Kom också ihåg att resandet ökar kraftigt varje år.
Inget av dessa tillfällen har varit i rusningen, en Måndag klockan 10:00 ca. (en enhet Nynäs-Märsta) och en lördag Odenplan-Barkarby 12:00 ca är två exempel.
Förutom att det blir fullsatt så tappar man ju tid i City och Odenplan trots plattformsvärdar som jagar ihop folk på rätt del av plattformen.
Och det är ju två omlopp som är planerade att gå med bara en enhet. I själva verket är ju just ett av problemen för stabiliteten att man alltid ska ha av/påkoppling vid Märsta/Nynäshamn före och efter mellantrafikperioden på vardagar, vilket lätt skapar följdförseningar. Bålstatågen blir ofta för fulla. Inte minst på grund av att många ska ut till Barkarbystaden på helgerna. Sedan finns det säkert plats någonstans i tåget, men det är ju inte lätt att hitta till det dörrparet vid Odenplan...Är ett tåg inställt så är det också omöjligt att komma med Bålstatågen på helgerna. Händer rätt ofta att man får vänta på nästa tåg. En nackdel här är ju att omloppen är sammankopplade med tågen som bara går till Kungsängen/Västerhaninge, så det krävs ju rätt mycket fler vagnar för att köra alla avgångar med två enheter på lördagar.

Men visst, korta tåg fungerar inget bra på pendeln. Det enda det faktiskt kan fungera rätt bra på är ju just 44 i morgonrusningen nu när turerna bara går till Älvsjö. Inte minst fungerar det ju bra vid Odenplan då tågen stannar närmast uppgången till tunnelbanan/Odenplan. I eftermiddagsrusningen från stan, leder det närmast till panik. Så oavsett måste man ju begränsa antalet och aldrig planera för avgångar med hög beläggning som korta tåg. Helst ska det också vara avgångar som exempelvis vänder vid Älvsjö, vilket gör att man inte får så många påstigande, eller får så stort passagerarutbyte vid de centrala stationerna.

I morgon söndag är det ju exempelvis derby på Friends arena. På söndagar går bara korta tåg. Det är ett typexempel på dagar då det under ganska många timmar är smått på omöjligt att komma med tågen. Förut kunde man ju sätta in extratåg, men det går ju knappt när det redan är 8 tåg i timmen till/från Solna. Tidigare har man haft något speciellt supportertåg som blockerat och försenat hela övriga pendeltågstrafiken från Odenplan. Vet inte om man försöker med det i morgon.

Och i vanlig ordning gnäller MTR på att Trafikförvaltningen inte beställer längre tåg medan Trafikförvaltningen tycker att ansvaret ligger på MTR att sätta in fler vagnar om man tycker det behövs (som man dock inte får betalt för - om jag förstått saken rätt).
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

I Måndags var det i a f tre avgångar Nynäs-City-Märsta och omvänt mellan 09:00 och 10:00 som gick med en enhet och på onsdag kväll gick 19:23 tåget från Märsta till Nynäs också med en enhet medan det efterföljande Södertäljetåget gick med tre enheter.

Jag antar att man så långt som möjligt använder sig av en enhet i tågen för att kunna behålla så många enheter som det går på verkstaden.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Lars Ödlund skrev:I Måndags var det i a f tre avgångar Nynäs-City-Märsta och omvänt mellan 09:00 och 10:00 som gick med en enhet och på onsdag kväll gick 19:23 tåget från Märsta till Nynäs också med en enhet medan det efterföljande Södertäljetåget gick med tre enheter.

Jag antar att man så långt som möjligt använder sig av en enhet i tågen för att kunna behålla så många enheter som det går på verkstaden.
Tåget från Märsta 19.23 (mån-fre) till Nynäshamn är ett planenligt kort tåg.
Första planenligt korta tåget från Nynäshamn efter morgonrusningen (mån-fre) till Märsta avgår redan 08.40 från (från Nynäshamn).
De tågen skulle således vara korta även om hela fordonsflottan vore tipp-topp.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Lars Ödlund skrev:I Måndags var det i a f tre avgångar Nynäs-City-Märsta och omvänt mellan 09:00 och 10:00 som gick med en enhet och på onsdag kväll gick 19:23 tåget från Märsta till Nynäs också med en enhet medan det efterföljande Södertäljetåget gick med tre enheter.

Nej, man har alltså ingen tanke likt tunnelbanan att en viss tid förbi T-centralen så ska tågen vara korta. Utan det är olika för alla linjer. Lite efter var det är praktiskt att koppla ifrån. I princip är det så enkelt gjort att 42X alltid går som korta tåg, medan 41X och 43X går som långa, med reservation för om det är någon 42X som bara utgår från/till Älvsjö som går med dubbla enheter. Så det är förhållandevis få avgångar till/från Nynäshamn som går med dubbla enheter.

För 40 har man ju bara på- och avkoppling i Södertälje C. Detta medför ju att det tar ganska lång tid innan alla tåg hunnits koppla från på kvällarna, heller att påkoppling hunnit ske på lördagsförmiddagar.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Hur motiveras egentligen att det är kvartstrafik med korta tåg på pendeltågsgrenarna? Det blir ju lägre kapacitet än på mindre belastade tunnelbanegrenar.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Hur motiveras egentligen att det är kvartstrafik med korta tåg på pendeltågsgrenarna? Det blir ju lägre kapacitet än på mindre belastade tunnelbanegrenar.
Ett kort pendeltåg tar ju i och för sig i princip lika många sittande som ett fullängds tunnelbanetåg. Men då borde man ju å andra sidan bara köra med korta tåg, så länge det går att sätta in fler tåg i timmen och då bara använda långa tåg när det inte finns några fler tåglägen lediga. I princip som det fungerar med S-tågen i Köpenhamn (som i dagsläget i princip har lika många resenärer per dag som pendeltågsnätet i Stockholm).

Sedan blir det lite fel att räkna grenarna. Kapaciteten som krävs på tunnelbanan är ju inte minst till för resandet på den gemensamma sträckan. På gröna linjen brukar det ligga på omkring 4 000 under mellantrafiken vardagar (lite mer precis före och efter rusning på på lördagar). På pendeln ligger det väl som mest på ca 2 700 på den gemensamma sträckan (i båda riktningarna). Den totala sittplatskapaciteten på vardagar är ju då rätt bra på pendeln (ca 7500 sittplatser, jämfört med tunnelbanans gröna linje 6 804). På helger när resandet är högre, och Bålstagrenen kör med korta tåg, blir dock förhållandet det omvända (6000 för pendeln och 6 808 för tunnelbanan.).

Resandet på Bålstagrenen bör dock vara ca 1500 som mest per timme på helger, utifrån schablonberäkningar. Det innebär att alla sittplatser är upptagna. Men eftersom det är en snedfördelning för tågen som går till Bålsta och Bro, jämfört med de som bara utgår från Kungsängen, så innebär det att man i normalfallet får omkring 430 passagerare på de mest belastade Bålstaavgångarna. En ganska liten försening får därför rätt stor effekt. Ett annat problem är ju att sittplatserna sällan utnyttjas fullt ut, innan folk börjar stå i pendeltågen. Särskilt gäller det ju sätena med tre sittplatser. Är det 430 passagerare på ett tåg, är det nog snarare 120 som står, än 80. Och då börjar det bli rätt fullt, särskilt i dörrarna längst bak i tåget (i riktning från stan).

Nu ska ju påpekas att det bara är under ett fåtal timmar i respektive riktning som man kommer upp till maxbelastningen på helgerna. Men det räcker för att ställa till problem. Helt klart skulle ett upplägg med tiominuterstrafik på helger vara betydligt bättre för Bålstagrenen än dagens upplägg. Då skulle man få ganska bra balans. Nu riskerar man ju inom något år få gå över till fullängdståg för att det ska fungera, vilket totalt kräver fler vagnar i trafik.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

SL: Linje 44 trafikeras från och med 3 maj 2018

Årets genombrott?
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Lars_L skrev:

Nej, man har alltså ingen tanke likt tunnelbanan att en viss tid förbi T-centralen så ska tågen vara korta. Utan det är olika för alla linjer. Lite efter var det är praktiskt att koppla ifrån. I princip är det så enkelt gjort att 42X alltid går som korta tåg, medan 41X och 43X går som långa, med reservation för om det är någon 42X som bara utgår från/till Älvsjö som går med dubbla enheter. Så det är förhållandevis få avgångar till/från Nynäshamn som går med dubbla enheter.

För 40 har man ju bara på- och avkoppling i Södertälje C. Detta medför ju att det tar ganska lång tid innan alla tåg hunnits koppla från på kvällarna, heller att påkoppling hunnit ske på lördagsförmiddagar.
Men här blir det ju ett feltänk på den gemensamma sträckan, det korta tåget går några minuter före det långa, visst det beror på att annars kommer det korta (som inte stannar överallt ikapp) men det innebär ju inte att det är en bra lösning för slutkunden, det tåg som går med en enhet blir fullt med ståplatser medans det som går med två eller tre enheter strax efter går halvtomt.

Det är ju ingen bra lösning att behöva stå in mot stan vid 19:00 tiden och att vänta på nästkommande långa tåg innebär att anslutningen söderut (Nynäsbanan) inte fungerar i detta fall.

Tåget i fallet ovan var fullt i Väsby och stående från Sollentuna och Helenelund.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:SL: Linje 44 trafikeras från och med 3 maj 2018

Årets genombrott?
Det är ju valår!

Thomas K Ohlsson
jourhavande cyniker
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Lars Ödlund skrev:
Men här blir det ju ett feltänk på den gemensamma sträckan, det korta tåget går några minuter före det långa, visst det beror på att annars kommer det korta (som inte stannar överallt ikapp) men det innebär ju inte att det är en bra lösning för slutkunden, det tåg som går med en enhet blir fullt med ståplatser medans det som går med två eller tre enheter strax efter går halvtomt.

Det är ju ingen bra lösning att behöva stå in mot stan vid 19:00 tiden och att vänta på nästkommande långa tåg innebär att anslutningen söderut (Nynäsbanan) inte fungerar i detta fall.

Tåget i fallet ovan var fullt i Väsby och stående från Sollentuna och Helenelund.
Frågan är väl varför tåget var så fullt? Ser man på statistiken så ska det helt enkelt inte vara det. Att ha multipelkoppling på linje 40 är ju just för att det inte går att ha frånkoppling i Uppsala, så det är ju inte heller utifrån någon behovsanalys. Vissa avgångar från Uppsala har ju också relativt många resenärer från Uppsala som gör att det kan bli nog så fullt på dessa tåg, även om effekten just vid Upplands Väsby blir att det går tre minuter efteråt.

Just in mot stan vid 19.00-tiden brukar det ju vara rätt låg resandefrekvens nästan oberoende av vilken kollektivtrafik man tittar på. Även om man räknar upp siffrorna med 20 procent (från där det finns tillgänglig statistik), så skulle det ändå inte vara någon trängsel. 2015 hade ingen av avgångarna in mot stan över 300 passagerare när man körde 6 tåg i timmen (varav 2 från Uppsala).

Så i detta fall har det endera varit något tillfälligt som inneburit att det blev så fullt, eller så har helt enkelt något hänt som gjort att resandet ökat kraftigt den här tiden på kvällen. Det finns andra tveksamheter när det gäller utsättningen av korta tåg, men detta ska inte vara ett av dem, såvida då inte något hänt.
Markus F

Inlägg av Markus F »

För intresserade kan jag meddela att linje 44 nu är igång.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Markus F skrev:För intresserade kan jag meddela att linje 44 nu är igång.
SVT Nyheter: Nu startar pendeln mellan Bro och Älvsjö
Claes Keisu skrev:Nej, linjen kommer inte förlängas till Södertälje under 2018, det finns inte med i planeringen.
Ingen hade nog förväntat sig något annat.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Ett halvår senare än SL hade tänkt sig, men i dag, måndag 18 juni 2018, började MTR köra långa tåg på linje 44. Och det tänker vi fortsätta med under hela den resterande vintertidtabellen, det vill säga ytterligare tre dagar... :roll: (Linje 44 har planenligt sommarlov efter midsommar.)
Skriv svar