Både i media och i detta forum låter det ibland som att linje 44 skulle vara något nytt och revolutionerande, en ny linje som ligger ovanpå den övriga trafiken.Ute och åker skrev: 7 tåg/20 min (=21 tåg/h) skulle det stå i citatet (jag hann inte korrigera). Det är helt annan fråga om det räcker till för 3,5 miljoner invånare. Där kan jag väl iofs hålla med om att det behövs mer (4-spårsstationer och fler vändspår etc för pendeltågen, fler tunnelbanor och allt vad det är).
Och ingen tvekan om att man måste tänka långsiktigt då man planerar trafiken. Att dra igång och/eller köra pendeltågslinjer med halvlängdståg (om jag förstår diskussionen kring pendeltågslinje 44 rätt?) är kortsiktigt tänk. Det är inte det väsentliga om den i nuläget har tillräckligt med plats, såväl inne i tåget som på Citybanan. Man bör ha en ny och bättre långsiktig plan för pendeltågstrafiken innan man drar igång linje 44 eller någon annan variant. Jag skulle naturligtvis önska att en sådan kunde presenteras redan i vår inför T19, men det är kanske att hoppas på för mycket. Jag följer förstås med intresse vilken tidtabell och vilka tåglägen Trafikförvaltningen och politikerna slutligen kommer att bestämma sig för att ansöka om för nästa år.
Ur resenärens synvinkel, som förhoppningsvis är den viktigaste, så handlar det om att åtta tåg i timmen på linje 35 på Mälarbanan har bytt nummer till 43 och 44, som tillsammans har samma turtäthet. Sedan har linje 44 ställts in tills vidare, vilket lämnar 15-minutersluckor i tidtabellen för linje 43 mitt i värsta rusningen.
Om det behövs mer betänketid för att börja köra linje 44, så behöver tågen i dessa lägen snarast möjligt istället köras som linje 43 (eller 35). Uppenbarligen har det ju i flera år gått bra att köra åtta tåg per timme och riktning tidigare på Mälarbanan, både med och utan Citybanan.