Spårtrafik till Tyresö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav Breitspurbahn » mån 20 sep, 2021 10:20

Jag läser att en ny stadsdel i Stora Sköndal ska byggas; storleken är samma yta som Reimersholme och kommer ha 10 000 boende och arbetande i området.
https://www.building-supply.se/article/ ... r_stadsdel

Rimligtvis bör området betjänas av någon slags spårbunden kollektivtrafik; jag slår åter ett slag för att förlänga Skarpnäcklinjen till Sköndal och vidare till Tyresö via Trångsund/Skogås.
Då kommer dessutom Sköndalborna/arbetarna ha nära till Nynäsbanan och pendeltåget.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav twr » mån 20 sep, 2021 11:36

Breitspurbahn skrev:Jag läser att en ny stadsdel i Stora Sköndal ska byggas; storleken är samma yta som Reimersholme och kommer ha 10 000 boende och arbetande i området.
https://www.building-supply.se/article/ ... r_stadsdel

Rimligtvis bör området betjänas av någon slags spårbunden kollektivtrafik; jag slår åter ett slag för att förlänga Skarpnäcklinjen till Sköndal och vidare till Tyresö via Trångsund/Skogås.
Då kommer dessutom Sköndalborna/arbetarna ha nära till Nynäsbanan och pendeltåget.

Att förlänga Skarpnäcksgrenen till Sköndal är något som Stockholms stad är sugna på och som finns med som en möjlighet i regionens Kollektivtrafikplan 2050. En fördel bland flera är att avlasta bussterminalen i Gullmarsplan.

I och med förlängningen till Skarpnäck 1994 och kanske till Sköndal mellan 2030 och 2050 är en förlängning till Tyresö knappast aktuell eftersom det blir en så stor omväg. Även täta stationsavstånd ger lång restid. Mest avgörande invändningen är dock kapaciteten.

En extra sväng via Trångsund är förstås intressant på en del sätt, bland annat genom att koppla samman Tyresö med pendeltåget. Men det är svårt att se att nyttan skulle kunna motivera kostnaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8313
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav Majkey » mån 20 sep, 2021 13:22

Breitspurbahn skrev:Jag läser att en ny stadsdel i Stora Sköndal ska byggas; storleken är samma yta som Reimersholme och kommer ha 10 000 boende och arbetande i området.
https://www.building-supply.se/article/ ... r_stadsdel

Rimligtvis bör området betjänas av någon slags spårbunden kollektivtrafik; jag slår åter ett slag för att förlänga Skarpnäcklinjen till Sköndal och vidare till Tyresö via Trångsund/Skogås.
Då kommer dessutom Sköndalborna/arbetarna ha nära till Nynäsbanan och pendeltåget.


En ny Norsborgsgren är knappast vad Stockholm behöver igen. Regionen vill nu istället bygga ett nytt dubbelspår Skärholmen - Liljeholmen för att restiderna är så dåliga på Norsborgsgrenen.
Tunnelbanan skulle istället kunna fortsätta till Farsta strand om man vill koppla Skarpnäcksgrenen till pendeltågen.
Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.
Majkey
 
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav Enceladus » tis 21 sep, 2021 8:10

Majkey skrev:Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.


Tunnelbanan skulle främst användas som en tvärförbindelse dagtid och huvudförbindelse nattetid (Tyresö har långsamma nattbussar). Detta kan motiveras om ambitionsnivån är så hög som i Solna eller Flemingsberg. Tyresö är däremot mer tveksamt.
Enceladus
 
Inlägg: 6245
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav Majkey » tis 21 sep, 2021 11:27

Enceladus skrev:
Majkey skrev:Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.


Tunnelbanan skulle främst användas som en tvärförbindelse dagtid och huvudförbindelse nattetid (Tyresö har långsamma nattbussar). Detta kan motiveras om ambitionsnivån är så hög som i Solna eller Flemingsberg. Tyresö är däremot mer tveksamt.


Någon mil dubbelspår som bland annat ska gå under Drevviken för att Tyresö ska få en bättre tvärförbindelse till pendeltåg i Skogås eller Trångsund? Säkert värt pengarna. :lol:
Tar 24 min idag för buss 890 som stannar vid varje gatsten mellan Gullmarsplan och Tyresö Centrum. Kommer denna tunnelbana ens kunna matcha den restiden?
Majkey
 
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav Enceladus » tis 21 sep, 2021 13:13

Majkey skrev:
Enceladus skrev:
Majkey skrev:Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.


Tunnelbanan skulle främst användas som en tvärförbindelse dagtid och huvudförbindelse nattetid (Tyresö har långsamma nattbussar). Detta kan motiveras om ambitionsnivån är så hög som i Solna eller Flemingsberg. Tyresö är däremot mer tveksamt.


Någon mil dubbelspår som bland annat ska gå under Drevviken för att Tyresö ska få en bättre tvärförbindelse till pendeltåg i Skogås eller Trångsund? Säkert värt pengarna. :lol:
Tar 24 min idag för buss 890 som stannar vid varje gatsten mellan Gullmarsplan och Tyresö Centrum. Kommer denna tunnelbana ens kunna matcha den restiden?


Nä, jag tror mer på en cykelbro över Drevviken. Linje 890 tar dock 28 minuter på helger. Denna tunnelbana skulle definitivt vara snabbare.
Enceladus
 
Inlägg: 6245
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav Breitspurbahn » mån 27 sep, 2021 9:49

Majkey skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag läser att en ny stadsdel i Stora Sköndal ska byggas; storleken är samma yta som Reimersholme och kommer ha 10 000 boende och arbetande i området.
https://www.building-supply.se/article/ ... r_stadsdel

Rimligtvis bör området betjänas av någon slags spårbunden kollektivtrafik; jag slår åter ett slag för att förlänga Skarpnäcklinjen till Sköndal och vidare till Tyresö via Trångsund/Skogås.
Då kommer dessutom Sköndalborna/arbetarna ha nära till Nynäsbanan och pendeltåget.


En ny Norsborgsgren är knappast vad Stockholm behöver igen. Regionen vill nu istället bygga ett nytt dubbelspår Skärholmen - Liljeholmen för att restiderna är så dåliga på Norsborgsgrenen.
Tunnelbanan skulle istället kunna fortsätta till Farsta strand om man vill koppla Skarpnäcksgrenen till pendeltågen.
Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.

Det är knappast en ny Norsborggren då denna kopplar ihop flera trafikslag och delar av Södertörn. All trafik behöver inte gå till T-Centralen då arbetsplatser och boenden blir allt med decentraliserade i regionen.
Case in Point: Nämnda Nya Stora Sköndal.
En Tyresöbo skulle således kunna ta sig till Nynäsbanan och Nya Stora Sköndal på ganska kort tid. Eller någon i Skarpnäck som ska till Tyresö för den delen.

Så jämförelse med Norsborggren håller knappast.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav Enceladus » mån 27 sep, 2021 10:25

Breitspurbahn skrev:Det är knappast en ny Norsborggren då denna kopplar ihop flera trafikslag och delar av Södertörn. All trafik behöver inte gå till T-Centralen då arbetsplatser och boenden blir allt med decentraliserade i regionen.
Case in Point: Nämnda Nya Stora Sköndal.
En Tyresöbo skulle således kunna ta sig till Nynäsbanan och Nya Stora Sköndal på ganska kort tid. Eller någon i Skarpnäck som ska till Tyresö för den delen.

Så jämförelse med Norsborggren håller knappast.


Tyresö har redan bra förbindelser med Sköndal. Även om bussarna mot Gullmarsplan/City försvinner så finns det planer på tvärgående expressbussar mot bland annat Älvsjö/Telefonplan och Högdalen/Flemingsberg som stannar i Sköndal (se exempelvis "Kollektivtrafikplan 2050"). Vidare finns det planer på expressbussar mot Handen. Frågan är då hur stor nytta en direktförbindelse med Trångsund/Skogås, utöver ovan nämnda cykelbro, skulle ha.
Enceladus
 
Inlägg: 6245
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav Breitspurbahn » mån 27 sep, 2021 11:14

Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:Det är knappast en ny Norsborggren då denna kopplar ihop flera trafikslag och delar av Södertörn. All trafik behöver inte gå till T-Centralen då arbetsplatser och boenden blir allt med decentraliserade i regionen.
Case in Point: Nämnda Nya Stora Sköndal.
En Tyresöbo skulle således kunna ta sig till Nynäsbanan och Nya Stora Sköndal på ganska kort tid. Eller någon i Skarpnäck som ska till Tyresö för den delen.

Så jämförelse med Norsborggren håller knappast.


Tyresö har redan bra förbindelser med Sköndal. Även om bussarna mot Gullmarsplan/City försvinner så finns det planer på tvärgående expressbussar mot bland annat Älvsjö/Telefonplan och Högdalen/Flemingsberg som stannar i Sköndal (se exempelvis "Kollektivtrafikplan 2050"). Vidare finns det planer på expressbussar mot Handen. Frågan är då hur stor nytta en direktförbindelse med Trångsund/Skogås, utöver ovan nämnda cykelbro, skulle ha.

Bra för dagens förhållanden möjligen. Men bra när Nya Stora Sköndal är färdigt med 10 000 bostäder/arbetsplatser?

Att ha tunnelbana som ett system som kopplar ihop andra system är ju inte så konstigt i större städer. Londons tunnelbanenät är ju inte enbart till för att föra folk från utkanten till centrum utan även att transportera folk mellan diverse stationer i närförorter och mellan system.
Att då dra Skarpnäckbanan till Tyresö via Nya Stora Sköndal, Skogås och Trångsund ser jag inte som något konstigt.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav twr » mån 27 sep, 2021 11:54

Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:Det är knappast en ny Norsborggren då denna kopplar ihop flera trafikslag och delar av Södertörn. All trafik behöver inte gå till T-Centralen då arbetsplatser och boenden blir allt med decentraliserade i regionen.
Case in Point: Nämnda Nya Stora Sköndal.
En Tyresöbo skulle således kunna ta sig till Nynäsbanan och Nya Stora Sköndal på ganska kort tid. Eller någon i Skarpnäck som ska till Tyresö för den delen.

Så jämförelse med Norsborggren håller knappast.


Tyresö har redan bra förbindelser med Sköndal. Även om bussarna mot Gullmarsplan/City försvinner så finns det planer på tvärgående expressbussar mot bland annat Älvsjö/Telefonplan och Högdalen/Flemingsberg som stannar i Sköndal (se exempelvis "Kollektivtrafikplan 2050"). Vidare finns det planer på expressbussar mot Handen. Frågan är då hur stor nytta en direktförbindelse med Trångsund/Skogås, utöver ovan nämnda cykelbro, skulle ha.

Bra för dagens förhållanden möjligen. Men bra när Nya Stora Sköndal är färdigt med 10 000 bostäder/arbetsplatser?

Att ha tunnelbana som ett system som kopplar ihop andra system är ju inte så konstigt i större städer. Londons tunnelbanenät är ju inte enbart till för att föra folk från utkanten till centrum utan även att transportera folk mellan diverse stationer i närförorter och mellan system.
Att då dra Skarpnäckbanan till Tyresö via Nya Stora Sköndal, Skogås och Trångsund ser jag inte som något konstigt.

Det konstiga är att trafikslaget tunnelbana är grovt överdimensionerat för funktionen av tvärförbindelse i den relationen. Det finns många investeringarna som ger mycket större nytta än denna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8313
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav Majkey » mån 27 sep, 2021 15:34

Breitspurbahn skrev:
Majkey skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag läser att en ny stadsdel i Stora Sköndal ska byggas; storleken är samma yta som Reimersholme och kommer ha 10 000 boende och arbetande i området.
https://www.building-supply.se/article/ ... r_stadsdel

Rimligtvis bör området betjänas av någon slags spårbunden kollektivtrafik; jag slår åter ett slag för att förlänga Skarpnäcklinjen till Sköndal och vidare till Tyresö via Trångsund/Skogås.
Då kommer dessutom Sköndalborna/arbetarna ha nära till Nynäsbanan och pendeltåget.


En ny Norsborgsgren är knappast vad Stockholm behöver igen. Regionen vill nu istället bygga ett nytt dubbelspår Skärholmen - Liljeholmen för att restiderna är så dåliga på Norsborgsgrenen.
Tunnelbanan skulle istället kunna fortsätta till Farsta strand om man vill koppla Skarpnäcksgrenen till pendeltågen.
Ingen i Trångsund eller Skogås är nog särskilt intresserad av att åka tunnelbana heller när det redan finns pendeltåg som tar dig till city mycket snabbare. Detsamma gäller nog folk i Tyresö om man skulle visa på beräknade restider mellan tunnelbana och motorvägsbussarna.

Det är knappast en ny Norsborggren då denna kopplar ihop flera trafikslag och delar av Södertörn. All trafik behöver inte gå till T-Centralen då arbetsplatser och boenden blir allt med decentraliserade i regionen.
Case in Point: Nämnda Nya Stora Sköndal.
En Tyresöbo skulle således kunna ta sig till Nynäsbanan och Nya Stora Sköndal på ganska kort tid. Eller någon i Skarpnäck som ska till Tyresö för den delen.

Så jämförelse med Norsborggren håller knappast.


Jämförelsen håller då båda blir extremt långa tunnelbanegrenar med kass restid. Hur många från Tyresö har ärenden längs Skarpnäckgrenen? Finns inga arbetsplatser att tala om. Blir nog inget Kista av nya Sköndal heller skulle jag tro. Motorvägsbussarna kommer gå snabbare dit folk vill åka. Både nöje och arbete finns i stan. Enda nyttan vore att få en koppling till pendeltåg för Tyresöbor men blir väldigt dyr koppling för den del som gynnas av det. En snabbspårväg (Spårväg syd) - Flemingsberg - Handen - Tyresö C hade varit en bättre tvärförbindelse.
Majkey
 
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav Enceladus » mån 27 sep, 2021 23:39

twr skrev:Det konstiga är att trafikslaget tunnelbana är grovt överdimensionerat för funktionen av tvärförbindelse i den relationen. Det finns många investeringarna som ger mycket större nytta än denna.


Så länge Tamsons sitter vid makten kommer ingen ny nattrafik att införas, vilket innebär att tunnelbana efterfrågas mer än annars hade varit motiverat. Det är bara att gilla läget!
Enceladus
 
Inlägg: 6245
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårtrafik till Tyresö

Inläggav twr » tis 28 sep, 2021 7:18

Enceladus skrev:
twr skrev:Det konstiga är att trafikslaget tunnelbana är grovt överdimensionerat för funktionen av tvärförbindelse i den relationen. Det finns många investeringarna som ger mycket större nytta än denna.


Så länge Tamsons sitter vid makten kommer ingen ny nattrafik att införas, vilket innebär att tunnelbana efterfrågas mer än annars hade varit motiverat. Det är bara att gilla läget!

Ännu ett av dina fåniga inlägg. Det tar decennier att bygga en projekt av denna storlek, det ska inte motiveras av vad en enskild politiker tycker. Och med inställningen "gilla läget" blir ju alla utredningar och all politik meningslös.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8313
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sio och 24 gäster