Standardkapacitet för nya tunnelbane/pendeltågslinjer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Standardkapacitet för nya tunnelbane/pendeltågslinjer

Inläggav Breitspurbahn » ons 15 sep, 2021 9:30

Ett till synes återkommande problem för tunnelbanorna och pendeltågen är att de byggs med för lite kapacitet. Citybanan är ett bra exempel som borde haft större kapacitet när man väl byggde det.

Borde man ha någon slags standard vid byggnationer för att minska risken för behov av utbyggnad vid en snar framtid? 4 spår på pendeltåg. Även 4 spår på tunnelbanan?
Breitspurbahn
 
Inlägg: 242
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Standardkapacitet för nya tunnelbane/pendeltågslinjer

Inläggav Enceladus » ons 15 sep, 2021 10:15

Stationer med dubbla plattformar är meningsfulla om den gemensamma sträckan är kort. Annars är det bättre att lägga resurserna på fler stammar. Grenstationer borde dock alltjämt ha tre spår så att tåg från grenarna inte behöver stå i kö utanför stationen.
Enceladus
 
Inlägg: 6173
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Standardkapacitet för nya tunnelbane/pendeltågslinjer

Inläggav twr » ons 15 sep, 2021 11:39

Breitspurbahn skrev:Ett till synes återkommande problem för tunnelbanorna och pendeltågen är att de byggs med för lite kapacitet. Citybanan är ett bra exempel som borde haft större kapacitet när man väl byggde det.

Borde man ha någon slags standard vid byggnationer för att minska risken för behov av utbyggnad vid en snar framtid? 4 spår på pendeltåg. Även 4 spår på tunnelbanan?

Kapacitet är en väldigt viktig aspekt som ofta glöms bort, ignoreras eller inte förstås av politiker, ekonomer, opinionsbildare och entusasiaster.

Det är också bra att ibland ta till lite extra utifrån möjliga behov i framtiden.

Däremot kan trafikplanering inte reduceras till enkla tumregler av detta slag, för då blir alltning oerhört dyrt. Om alla Stockholms 100 tunnelbanestationer hade haft 4 spår skulle de ha kostat enormt mycket mer, de skulle ha tagit mycket mer plats, de skulle ha haft större driftskostnader och flera andra nackdelar. Trafikplanering måste utgå från de faktiska omständigheterna och jämföra relevanta aspekter av projekten. Det här missas ofta av personer som fokuserar på fel saker, som att bara jämföra trafikslag eller spårvidder.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8279
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Standardkapacitet för nya tunnelbane/pendeltågslinjer

Inläggav Odd » ons 15 sep, 2021 14:16

Järnvägens lastprofil C samt kontaktledning utformad enligt landets järnvägsstandard kan mycket väl appliceras även på tunnelbanelinjer. Det fanns historiska anledningar till att tunnelbanan i Stockholm blev just smal och med strömskena, men idag skulle det inte finnas någon anledning att välja annat än "järnvägsstandard" på spåret.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5311
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Standardkapacitet för nya tunnelbane/pendeltågslinjer

Inläggav Diripsi » ons 15 sep, 2021 14:26

Odd skrev:Järnvägens lastprofil C samt kontaktledning utformad enligt landets järnvägsstandard kan mycket väl appliceras även på tunnelbanelinjer. Det fanns historiska anledningar till att tunnelbanan i Stockholm blev just smal och med strömskena, men idag skulle det inte finnas någon anledning att välja annat än "järnvägsstandard" på spåret.

Förstår inte vad syftet med bredare tåg skulle vara. Bättre med längre plattformar så att man kan köra längre tåg.
Diripsi
 
Inlägg: 334
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Standardkapacitet för nya tunnelbane/pendeltågslinjer

Inläggav Odd » ons 15 sep, 2021 14:36

Diripsi skrev:
Odd skrev:Järnvägens lastprofil C samt kontaktledning utformad enligt landets järnvägsstandard kan mycket väl appliceras även på tunnelbanelinjer. Det fanns historiska anledningar till att tunnelbanan i Stockholm blev just smal och med strömskena, men idag skulle det inte finnas någon anledning att välja annat än "järnvägsstandard" på spåret.

Förstår inte vad syftet med bredare tåg skulle vara. Bättre med längre plattformar så att man kan köra längre tåg.

Jag har inte fler än två argument:
1. Standardfordon kan beställas och användas.
2. Breda fordon rymmer fler personer.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5311
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Standardkapacitet för nya tunnelbane/pendeltågslinjer

Inläggav Hechtwagen » ons 15 sep, 2021 14:37

Breitspurbahn skrev:Ett till synes återkommande problem för tunnelbanorna och pendeltågen är att de byggs med för lite kapacitet. Citybanan är ett bra exempel som borde haft större kapacitet när man väl byggde det.

Borde man ha någon slags standard vid byggnationer för att minska risken för behov av utbyggnad vid en snar framtid? 4 spår på pendeltåg. Även 4 spår på tunnelbanan?


Det beror ju på var man bygger! Det kan räcka med enkelspår i perifera lägen. Att krava fyrspår då är att skjuta långt över ribban.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Standardkapacitet för nya tunnelbane/pendeltågslinjer

Inläggav ADDE » ons 15 sep, 2021 16:30

Jag tycker att pendeltågens gemensamma sträcka borde göra som Crossrail gör, att det har ett eget signalsystem dimensionerande för tät trafik, typ. 30 tåg/h. Inte ATC-2 eller ETCS som britterna tyckte inte var tillräckligt för sådan tät trafik. ATO skulle nog appliceras rätt bra i tunneln för daglig pendeltågsdrift. Då behövs det inga 4-spår tycker väl jag och ändå får vi 4-minuterstrafik söder om Älvsjö och norr om Odenplan, eller utrymme för fler grenar från Roslagsbanan, Värmdö och Tyresö, lite hur man ser det som...

Detta må inte vara "standard" ur Trafikverkets synesätt som gärna vill ha ETCS på svenska järnvägarna, men betydligt billigare lösning än 4-spår på den gemensamma sträckan. ETCS skulle kunna köras som backup och för tåg som inte är utrustad specifikt för Citybanans ATO-system . (Godståg och omledningstrafik nattetid exempelvis)
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1889
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Högalid

Re: Standardkapacitet för nya tunnelbane/pendeltågslinjer

Inläggav Lennart Petersen » ons 15 sep, 2021 16:58

Breitspurbahn skrev:Ett till synes återkommande problem för tunnelbanorna och pendeltågen är att de byggs med för lite kapacitet. Citybanan är ett bra exempel som borde haft större kapacitet när man väl byggde det.

Borde man ha någon slags standard vid byggnationer för att minska risken för behov av utbyggnad vid en snar framtid? 4 spår på pendeltåg. Även 4 spår på tunnelbanan?

För tunnelbanan så tror jag man ligger på den optimala kapaciteten vid nuvarande konstruktion för tåglängd, tågbredd och tågtäthet. Kör man i taket så är det bättre att bygga fler banor som även ger nya resvägar
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2537
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

cron