Inställd trafik på delar av T-banans röda linje

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Inställd trafik på delar av T-banans röda linje

Inläggav LÅ1 » ons 14 jul, 2021 14:51

Trafiken är inställd mellan Sätra och Axelsberg 11–15 juli. (Sent på kvällen 11 juli till tidigt på morgonen den 16 juli.)

Ersättningsbuss 13A mellan Sätra och Axelsberg som stannar vid alla stationer och ersättningsbuss 13S som kör nonstop mellan Liljeholmen och Sätra. 13S har hållplatsläge på Södertäljevägen vid hållplats Marievik.

Inga konstigheter så långt. Men det som förvånar mig är att det inte finns några kundvärdar eller informatörer eller vad de brukar kalla, vid Liljeholmen. Vid sådana här planerade trafikavbrott så brukar det väl vara mycket "SL-folk" ute för att visa resenärerna till rätta. Men jag såg inte någon SL/MTR-representant vid Liljeholmen. Och ännu mera anmärkningsvärt, inte några skyltar som visade vart man skulle gå för att hitta buss 13S. Det är faktiskt inte likt SL! Hur det ser ut vid övriga berörda stationer vet jag inte.

På Södertäljevägen stod i går eftermiddag en lång rad bussar som även blockerade ordinarie hållplats Marievik. Linje 77 kunde inte köra in till kanten utan fick släppa av passagerarna två, tre meter från hållplatsen, ute på vägen.

En fundering till. Det finns ju en hållplats vid Liljeholmstorget för ersättningstrafik not Norsborg. Den användes inte. Om den inte räckte till nu så borde den ju inte räcka till vid andra trafikstörningar på dagtid. Men vid oplanerat stopp i T-banetrafiken får man väl inte fram så många bussar, så själva hållplatsen skulle väl räcka och torget är väl en bra plats att samla upp den stora mängd förvirrade och upprörda resenärer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Inställd trafik på delar av T-banans röda linje

Inläggav Lars Stegenius » ons 14 jul, 2021 16:50

Aha, det var därför en fil södergående på Skärholmsvägen i höjd med Sätra var blockerad av 7-8 uppställda bussar i diverse färger när jag passerade tidigare i dag.
Jag mötte också några bussar tog trafikanter och då kunde jag fundera över skyltningen. Några var skyltade 13, en 22, några Ersättningsbuss och en inhyrd buss Ej i tjänst.
Vad är det för arbete man håller på med?
Lars Stegenius

Inläggav LÅ1 » ons 14 jul, 2021 18:39

I eftermiddag hörde jag utrop i T-banan om ersättningstrafiken. Man skulle följa skyltar, som jag inte kan se att det finns några. Men jag lämnade biljetthallen genom dörrarna mot torget, inte mot Tvärbanan. Det stod också en person i gul väst vid Tvärbanehållplatsen som möjligen var där för att visa vilsekomna rätt väg.

Lars Stegenius skrev:Vad är det för arbete man håller på med?

sl.se: "Inställd tunnelbanetrafik mellan Sätra och Axelsberg till och med torsdag 15 juli, på grund av arbeten med elnätet i området".
LÅ1

Inläggav Vislaren » fre 16 jul, 2021 9:25

LÅ1 skrev:Trafiken är inställd mellan Sätra och Axelsberg 11–15 juli. (Sent på kvällen 11 juli till tidigt på morgonen den 16 juli.)

Ersättningsbuss 13A mellan Sätra och Axelsberg som stannar vid alla stationer och ersättningsbuss 13S som kör nonstop mellan Liljeholmen och Sätra. 13S har hållplatsläge på Södertäljevägen vid hållplats Marievik.

Inga konstigheter så långt. Men det som förvånar mig är att det inte finns några kundvärdar eller informatörer eller vad de brukar kalla, vid Liljeholmen. Vid sådana här planerade trafikavbrott så brukar det väl vara mycket "SL-folk" ute för att visa resenärerna till rätta. Men jag såg inte någon SL/MTR-representant vid Liljeholmen. Och ännu mera anmärkningsvärt, inte några skyltar som visade vart man skulle gå för att hitta buss 13S. Det är faktiskt inte likt SL! Hur det ser ut vid övriga berörda stationer vet jag inte.

På Södertäljevägen stod i går eftermiddag en lång rad bussar som även blockerade ordinarie hållplats Marievik. Linje 77 kunde inte köra in till kanten utan fick släppa av passagerarna två, tre meter från hållplatsen, ute på vägen.

En fundering till. Det finns ju en hållplats vid Liljeholmstorget för ersättningstrafik not Norsborg. Den användes inte. Om den inte räckte till nu så borde den ju inte räcka till vid andra trafikstörningar på dagtid. Men vid oplanerat stopp i T-banetrafiken får man väl inte fram så många bussar, så själva hållplatsen skulle väl räcka och torget är väl en bra plats att samla upp den stora mängd förvirrade och upprörda resenärer.

Inte så konstigt att det inte finns personal på plats, MTR försöker dra in på kostnader så mycket det går, på pendeln går de back 8 miljoner i månader och ska de kunna vara med i upphandlingen om tunnelbanan så måste de lägga ett så lågt bud (om SÄPO tillåter, vilket jag inte hoppas) att man måste lägga ett underbud som man gjorde på pendeln!
Man försöker få bort tågvakterna på pendeln, så nu ska förarna springa bak och hjälpa till vid sjukdomsfall..Olyckor.. Eller blanda sig in i bråk!
Vilket är bäst..? En förare som tvingas stanna tåget mitt på linjen för att hjälpa ett sjukdomsfall eller ha med en tågvakt som kan ge denna hjälpen medans föraren koncentrerar sig på att ta sig in till närmsta station..?

MTR borde inte få driva järnvägstrafik i Sverige, så mycket skit de ställer till med..Kör ut fordon med restriktioner som kräver att se ansöker om dispans... (Händer hela tiden).
Chefer som försöker få personalen att släppa ut fordon som har belagts med körförbud..Allt för att klara trafikutsättningen..Den är viktigast!

De har möten 10-15 ggr om dygnet via länk, där chefer sitter och bedömer fordon utifrån hur långt de har gått ifall de behöver svarvas eller ej, sedan blir de sura när fordonen ställs för svarv!
Vi har alltså chefer som sitter annorstädes och bedömmer fordonen...Sjukt!
Just nu så täcker vinsterna på tunnelbanan förlusterna på pendeln, men vad ska de täcka de förlusterna med om de inte får tunnelbanan igen..?
I stort sett alla vill ha tillbaka Alstom som arbetsgivare, då va det stabilt och man hittade inte på en massa dumheter. Det fungerade helt enkelt!

//Visslaren
Vislaren

Inläggav daniel_s » fre 16 jul, 2021 12:03

Märkligt att en tråd om ersättningsbussar på tunnelbanan kan övergå till att handla om pendeltågsdepåer? Jag tycker att vi återgår till bussarna.

Vislaren skrev:Inte så konstigt att det inte finns personal på plats, MTR försöker dra in på kostnader så mycket det går, på pendeln går de back 8 miljoner i månader och ska de kunna vara med i upphandlingen om tunnelbanan så måste de lägga ett så lågt bud (om SÄPO tillåter, vilket jag inte hoppas) att man måste lägga ett underbud som man gjorde på pendeln!

Ingen har väl påstått att tunnelbaneanbudet 2008 var något direkt underbud. Tunnelbaneavtalet är ju ett produktionsavtal där man får betalt för vad man gör och om det inte är krav på informatörer vid ersättningstrafik så lär det inte dyka upp några om man inte har personal över till det.

Men om man nu som du påstår har andra affärer som går dåligt så blir naturligtvis den första åtgärden att dra in eventuellt lull-lull. Lite som att om du blir långtidssjukskriven lär du dra in på champagnen innan du går över till billigare toapapper, utan att du ens tänker på det.

Ska man spekulera kring nästa upphandling så bör man ju inse att MTR har samma rätt som andra operatörer av motsvarande storlek att lägga underbud, det är inte förbjudet att göra dåliga affärer så länge man tror att man kan vinna något på det.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » lör 17 jul, 2021 21:53

Tydligen var avstängningen orakad av att man måste gräva ner en elledning under spåren. Ven betalar då för alla ersättningsbussar och för alla övriga kostnader? Kan väl knappast var SL eller MTR? Så att MTR försöker komma så billigt undan med skyltar och personal vid Liljeholmen, som det antytts tidigare i tråden, borde väl helt sakna relevans? Eller?
LÅ1

Inläggav daniel_s » lör 17 jul, 2021 23:08

Ur trafikentreprenörens synpunkt är det SL som stänger av spåren, resten faller ut av avtalet med SL.
daniel_s

Inläggav C12C3C3C12 » lör 17 jul, 2021 23:27

Det borde väl vara den som beställt arbetet som hostar upp stålarna för avstängningen.
C12C3C3C12

Inläggav Enceladus » tis 20 jul, 2021 14:11

Under en begränsad tid har resenärerna i Norra Botkyrka fått uppleva en värld med luftkonditionering. Bra tajming med tanke på hur varmt det var den gångna veckan. Besvärligare blir det däremot när boskapsvagnarna ska användas för längre resor...
Enceladus

Inläggav BSB101 » ons 21 jul, 2021 17:41

Enceladus skrev:Under en begränsad tid har resenärerna i Norra Botkyrka fått uppleva en värld med luftkonditionering. Bra tajming med tanke på hur varmt det var den gångna veckan. Besvärligare blir det däremot när boskapsvagnarna ska användas för längre resor...

Vad är ditt lösning på kapacitetsbristen? Lämna kvar resenärer på perrongen, sätta i fler bussar? Med lösning menar jag något som kan göras "i morgon" och inte om ett antal år.
BSB101

Inläggav Enceladus » ons 21 jul, 2021 19:11

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Under en begränsad tid har resenärerna i Norra Botkyrka fått uppleva en värld med luftkonditionering. Bra tajming med tanke på hur varmt det var den gångna veckan. Besvärligare blir det däremot när boskapsvagnarna ska användas för längre resor...

Vad är ditt lösning på kapacitetsbristen? Lämna kvar resenärer på perrongen, sätta i fler bussar? Med lösning menar jag något som kan göras "i morgon" och inte om ett antal år.

Trängseln brukar vara störst i ändarna. Antalet ståplatser måste inte öka överallt bara för att det behövs fler platser i vissa delar av tåget. Se till exempel franska RER NG som har nästan bara ståplatser i ändarna, men många sittplatser i mitten.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » ons 21 jul, 2021 19:45

När det var varmt för någon vecka sedan hade jag inte någon jacka eller dylikt med mig när jag varit ute på dan. Då är det plågsamt att åka i luftkonditionerade fordon. På bussarna blåser det kalt. I C30 är det så kalt att jag väntar in nästa tåg. Tur jag inte rest söder om Sätta de där dagarna.
LÅ1

Inläggav BSB101 » tor 22 jul, 2021 0:43

Enceladus skrev:Trängseln brukar vara störst i ändarna. Antalet ståplatser måste inte öka överallt bara för att det behövs fler platser i vissa delar av tåget. Se till exempel franska RER NG som har nästan bara ståplatser i ändarna, men många sittplatser i mitten.

Nu är det TUB2 tråden handlar om och vad som gäller där, min fråga kvarstår därmed.
BSB101

Inläggav Enceladus » mån 26 jul, 2021 13:15

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Trängseln brukar vara störst i ändarna. Antalet ståplatser måste inte öka överallt bara för att det behövs fler platser i vissa delar av tåget. Se till exempel franska RER NG som har nästan bara ståplatser i ändarna, men många sittplatser i mitten.

Nu är det TUB2 tråden handlar om och vad som gäller där, min fråga kvarstår därmed.

Mitt svar kvarstår också. Paris är ju inte den enda staden som har ett behov av heterogena vagnar. SL:s egna trängselutredning säger att snedbelastning "orsakar trängsel till Tekniska högskolan och Universitetet". Om det inte går att sprida ut resenärerna på tågen så kan tågens sittplatstäthet istället anpassas till det varierande behovet.
Enceladus

Inläggav BSB101 » fre 30 jul, 2021 15:07

Enceladus skrev:Mitt svar kvarstår också. Paris är ju inte den enda staden som har ett behov av heterogena vagnar. SL:s egna trängselutredning säger att snedbelastning "orsakar trängsel till Tekniska högskolan och Universitetet". Om det inte går att sprida ut resenärerna på tågen så kan tågens sittplatstäthet istället anpassas till det varierande behovet.

Som sagt vi diskuterar TUB2 i Stockholm. Vad är ditt förslag på hur man idag, inte om x år, ska anpassa sittplatstätheten? Fler bussar som går parallellt med tågen? Tågen har den kapacitet de har har och en spårutbyggnad ligger långt fram i tiden så kom gärna med något förslag som löser problemet med att folk blir kvar på stationerna/långa stationsuppehåll idag.
BSB101

Inläggav Enceladus » fre 30 jul, 2021 18:14

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Mitt svar kvarstår också. Paris är ju inte den enda staden som har ett behov av heterogena vagnar. SL:s egna trängselutredning säger att snedbelastning "orsakar trängsel till Tekniska högskolan och Universitetet". Om det inte går att sprida ut resenärerna på tågen så kan tågens sittplatstäthet istället anpassas till det varierande behovet.

Som sagt vi diskuterar TUB2 i Stockholm. Vad är ditt förslag på hur man idag, inte om x år, ska anpassa sittplatstätheten? Fler bussar som går parallellt med tågen? Tågen har den kapacitet de har har och en spårutbyggnad ligger långt fram i tiden så kom gärna med något förslag som löser problemet med att folk blir kvar på stationerna/långa stationsuppehåll idag.

Jag har ju redan beskrivit förslaget i tidigare inlägg, nämligen att ta bort sittplatserna i ändarna och behålla dem i mitten. Detta kan göras relativt snabbt och skulle minska trängseln på kort sikt.
Enceladus

Inläggav BSB101 » mån 02 aug, 2021 15:00

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:

Jag har ju redan beskrivit förslaget i tidigare inlägg, nämligen att ta bort sittplatserna i ändarna och behålla dem i mitten. Detta kan göras relativt snabbt och skulle minska trängseln på kort sikt.

Hur kort är "kort sikt"? Ombyggnationer brukar sällan ske på "kort sikt". Kan du vissa att ditt förslag skulle göra att folk slapp bli kvarglömda på stationerna och inga pararella bussar behövs? Visst vill vi alla att alla ska få sittplats i kollektivtrafiken men allt som oftast kommer verkligheten och gör sig påmind.
BSB101

Återgå till Spårtrafik