Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 29 apr, 2021 10:58

Enceladus skrev:Dessvärre verkar ett tidigare inlägg ha gett upphov till hårklyverier, men budskapet kvarstår. Av olika skäl är det förhållandevis få som bor nära sin arbetsplats. Några av skälen är att arbetsplatser brukar koncentreras till attraktiva områden där många inte har råd att bo samt att samboende personer ofta arbetar på olika platser.

Ett för tråden relevant samtalsämne är huruvida Bromma parkstad kan bli ett tillräckligt attraktivt område för att locka till sig arbetsplatser. Detta beror till stor del på infrastrukturen. Utan smidiga kommunikationer är området förmodligen dömt att bli ännu en kopia av Hammarby sjöstad (statusen innan tunnelbanan är utbyggd).

Bromma parkstad? Så inåt :twisted: :twisted: :twisted: tjusigt!

Ja, man kan ju inte kommendera fram arbetsplatser.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2329
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav LÅ1 » tor 29 apr, 2021 14:19

Nya bostäder på Bromma flygplats får nog vänta!

"Uppgifter: Nedläggning av Bromma flygplats stoppas".
"KD, M och L säger nej till stängning av Bromma".

Det var väntat!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14164
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 29 apr, 2021 14:49

LÅ1 skrev:Nya bostäder på Bromma flygplats får nog vänta!

"Uppgifter: Nedläggning av Bromma flygplats stoppas".
"KD, M och L säger nej till stängning av Bromma".

Det var väntat!

I ett tidigare inlägg var det någon (jag utelämnar med avsikt vem) som ansåg att följande beslutsordning gäller:
Stockholms stad äger väl marken och vill man säga upp hyresgästen till avflyttning i förtid blir det en förhandlingsfråga - pengar. Swedavias styrelse är tillsatt av ägaren staten och agerar i enlighet med instruktioner från denne. Har riksdagen något att göra med detta egentligen - om inte regeringen vill?

Det är klart att Riksdagen har något med detta att göra, egentligen! (c) sitter som vanligt på två stolar - man vill ju framställa sig som det borgerliga miljöpartiet, nu när (mp) har visat sig tillhöra vänsterblocket.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2329
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » tor 29 apr, 2021 20:38

Signaturen "Odd" har varit inne på temat "heta" områden. Som bekant har "gula linjen" medfört att Arenastaden förvandlas till ett företagsmecka. Den gula färgen har dock inget med detta att göra, utan det är tunnelbanan som har en unik status. Med andra ord behöver Bromma parkstad tunnelbana för att bli ett "hett" område.

Men hur ska Bromma parkstad få tunnelbana? Gröna linjens avgrening till Arenastaden och blå linjens förlängning med korta plattformar innebär att det inte finns någon kapacitet över. Jo, den briljanta idén! Gula linjen kan, enligt Sundbybergs önskemål, förlängas till Hallonbergen. Sedan kan det underutnyttjade dubbelspåret mellan Hallonbergen och Rinkeby användas för att förstärka Hjulstagrenen. Då finns det helt plötsligt utrymme för en till gren på blå linjen!
Enceladus
 
Inlägg: 6007
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Odd » fre 30 apr, 2021 6:11

Enceladus skrev:Signaturen "Odd" har varit inne på temat "heta" områden. Som bekant har "gula linjen" medfört att Arenastaden förvandlas till ett företagsmecka. Den gula färgen har dock inget med detta att göra, utan det är tunnelbanan som har en unik status. Med andra ord behöver Bromma parkstad tunnelbana för att bli ett "hett" område.

Men hur ska Bromma parkstad få tunnelbana? Gröna linjens avgrening till Arenastaden och blå linjens förlängning med korta plattformar innebär att det inte finns någon kapacitet över. Jo, den briljanta idén! Gula linjen kan, enligt Sundbybergs önskemål, förlängas till Hallonbergen. Sedan kan det underutnyttjade dubbelspåret mellan Hallonbergen och Rinkeby användas för att förstärka Hjulstagrenen. Då finns det helt plötsligt utrymme för en till gren på blå linjen!

Grenar är inte en lösning, då flyttar man ju bara runt problemet och skjuter upp framtida oundvikliga investeringar.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5236
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Breitspurbahn » fre 04 jun, 2021 10:37

Nu gillar jag att Ekerö är så lantligt och obebyggt, men man kan inte hjälpa att tänka att ett lite mer folktätt Ekerö Centrum hade haft underlag för en pendeltågsgren från Huvudsta till Bromma Flygplats - Brommaplan - (Nockeby?) - Tappström - Ekerö Centrum.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav twr » fre 04 jun, 2021 12:48

Breitspurbahn skrev:Nu gillar jag att Ekerö är så lantligt och obebyggt, men man kan inte hjälpa att tänka att ett lite mer folktätt Ekerö Centrum hade haft underlag för en pendeltågsgren från Huvudsta till Bromma Flygplats - Brommaplan - (Nockeby?) - Tappström - Ekerö Centrum.

Du måste tänka kapacitet. Mälarbanan och Ostkustbanan kan inte avstå en massa trafik för att istället köra pendeltåg till Ekerö. Det är precis samma problem som förslagen som dyker upp då och då om att köra pendeltåg via Salstjöbanan. Det finns ingen överbliven kapacitet i pendeltågssystemet för nya grenar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8204
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav twr » fre 04 jun, 2021 12:51

Odd skrev:
Enceladus skrev:Signaturen "Odd" har varit inne på temat "heta" områden. Som bekant har "gula linjen" medfört att Arenastaden förvandlas till ett företagsmecka. Den gula färgen har dock inget med detta att göra, utan det är tunnelbanan som har en unik status. Med andra ord behöver Bromma parkstad tunnelbana för att bli ett "hett" område.

Men hur ska Bromma parkstad få tunnelbana? Gröna linjens avgrening till Arenastaden och blå linjens förlängning med korta plattformar innebär att det inte finns någon kapacitet över. Jo, den briljanta idén! Gula linjen kan, enligt Sundbybergs önskemål, förlängas till Hallonbergen. Sedan kan det underutnyttjade dubbelspåret mellan Hallonbergen och Rinkeby användas för att förstärka Hjulstagrenen. Då finns det helt plötsligt utrymme för en till gren på blå linjen!

Grenar är inte en lösning, då flyttar man ju bara runt problemet och skjuter upp framtida oundvikliga investeringar.

Det är för dogmatiskt att uttrycka sig så. Och dessutom vet vi inte tillräckligt om framtiden för att kunna säga att det är oundvikligt. Gröna linjen i söder kommer att ha haft tre grenar i över 70 år, därefter två grenar vem vet hur länge. Det hade varit oförsvarligt om någon med ditt argument hade byggt tre olika gröna linjer rakt genom stan på 50-talet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8204
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Breitspurbahn » fre 04 jun, 2021 12:56

twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Nu gillar jag att Ekerö är så lantligt och obebyggt, men man kan inte hjälpa att tänka att ett lite mer folktätt Ekerö Centrum hade haft underlag för en pendeltågsgren från Huvudsta till Bromma Flygplats - Brommaplan - (Nockeby?) - Tappström - Ekerö Centrum.

Du måste tänka kapacitet. Mälarbanan och Ostkustbanan kan inte avstå en massa trafik för att istället köra pendeltåg till Ekerö. Det är precis samma problem som förslagen som dyker upp då och då om att köra pendeltåg via Salstjöbanan. Det finns ingen överbliven kapacitet i pendeltågssystemet för nya grenar.

Bra poäng såklart.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » fre 04 jun, 2021 14:55

Den främsta fördelen med pendeltåg är att infrastrukturen kan delas med andra användare, d.v.s. fjärr- och regionaltåg samt godståg. Alla fyra pendeltågsgrenar i Stockholm trafikeras av andra tåg. Någon sådan trafik finns inte i Ekerö. Det är framför allt i Upplands kustland (Norrtälje, Kapellskär, Hallstavik) där liknande samordningsvinster kan göras. För Bromma parkstad och Ekerö har det ingen större betydelse om spåren har samma standard som Trafikverkets järnvägsnät.

I nuläget finns det som sagt inte ens kapacitet för mer trafik, men detta kommer förhoppningsvis att ändras på lång sikt. För närvarande utreder Trafikverket kapacitetsbrister på sträckan mellan Järna och Uppsala. Det är inte alltför osannolikt att det byggs ett nytt spårpar genom Stockholms län under de närmsta decennierna. Men konkurrensen om de nya tåglägena blir tuff, och på norra sidan har Norrtälje första tjing på eventuell ledig kapacitet.

Tidsaspekten är också viktig. Västerort kan behöva mer kapacitet innan hela stadsdelen har byggts färdigt.
Enceladus
 
Inlägg: 6007
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Breitspurbahn » ons 09 jun, 2021 10:48

Apropå lägga ner existerande infrastruktur så har man kommit igång med pråmtrafiken mellan Nynäshamn Norvik till Västerås via Södertälje Kanal och Mälaren.
Man vill även utöka den trafiken till andra hamnar i Mälaren och jag såg även Stockholm nämnas i början.
Mycket av mälarkajerna i Stockholm har ju blivit bostadsområden, men Bällstaviken har ju kvar en del industriella kajer.
Kanske man ska avvakta med att bygga bostäder där och använda denna för den här pråmtrafiken?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -pendelbat
Breitspurbahn
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 09 jun, 2021 12:41

Märkligt vad denna tråd har svårt att hålla sig till ämnet. För den som vill diskutera trafiken till och från hamnen i Norvik finns redan en annan tråd:
viewtopic.php?f=2&t=41504&p=396972#p396943
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2329
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Breitspurbahn » ons 09 jun, 2021 13:06

dr Cassandra Nojdh skrev:Märkligt vad denna tråd har svårt att hålla sig till ämnet. För den som vill diskutera trafiken till och från hamnen i Norvik finns redan en annan tråd:
viewtopic.php?f=2&t=41504&p=396972#p396943

Nu gällde det iofs Bällstahamnen precis bredvid Bromma Flygplats. Men visst.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Kantorn » tor 10 jun, 2021 10:38

Varför inte Odenplan - Hagastaden - Hagalund (knappast Arenastaden med den planerade uppgången...) - Solna C - Sundbyberg C - Mariehäll (eller inte) - Bromma flygstad eller vad den nu ska heta - en eller två uppgångar - Beckomberga - Vällingby och vidare till Hässelby. Kapa gröna vid Vällingby - då "min" linje lär gå fortare till Stockholm i och med att det är minst 33% färre stopp. Ja jag vet, jag gillar utopier.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7295
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav twr » tor 10 jun, 2021 11:49

Kantorn skrev:Varför inte Odenplan - Hagastaden - Hagalund (knappast Arenastaden med den planerade uppgången...) - Solna C - Sundbyberg C - Mariehäll (eller inte) - Bromma flygstad eller vad den nu ska heta - en eller två uppgångar - Beckomberga - Vällingby och vidare till Hässelby. Kapa gröna vid Vällingby - då "min" linje lär gå fortare till Stockholm i och med att det är minst 33% färre stopp. Ja jag vet, jag gillar utopier.

Ja, något i den stilen hade nog varit en bra idé. Det blir dock betydligt svårare med stationen i Arenastaden. Men den är ju förstås inte byggd ännu...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8204
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » fre 11 jun, 2021 8:59

Kantorn skrev:Varför inte Odenplan - Hagastaden - Hagalund (knappast Arenastaden med den planerade uppgången...) - Solna C - Sundbyberg C - Mariehäll (eller inte) - Bromma flygstad eller vad den nu ska heta - en eller två uppgångar - Beckomberga - Vällingby och vidare till Hässelby. Kapa gröna vid Vällingby - då "min" linje lär gå fortare till Stockholm i och med att det är minst 33% färre stopp. Ja jag vet, jag gillar utopier.


Vart ska tågen ta vägen efter Odenplan?
Enceladus
 
Inlägg: 6007
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav LÅ1 » lör 12 jun, 2021 18:57

En debattartikel i ämnet. (Huvudsyftet verkar vara att misskreditera nuvarande styre i stadshuset.)
Debatt: Påbörja tunnelbana till Bromma

RÄTTELSE
Borde nog skrivit Landstingshuset/Regionhuset i stället för stadshuset.
(Regionhuset låter fånigt på något vis. Kallas huset så numera?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14164
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 12 jun, 2021 19:21

LÅ1 skrev:En debattartikel i ämnet. (Huvudsyftet verkar vara att misskreditera nuvarande styre i stadshuset.)
Debatt: Påbörja tunnelbana till Bromma

Ja, det är ju inte så konstigt - artikelförfattarna tillhör oppositionen och ska opponera, både i fullmäktige och utanför. Vad som är misskreditering eller ej beror väl i stor utsträckning på var man själv står politiskt. Sedan får man som medborgare och väljare ta ställning till detta på valdagen 2022.

Det tråkiga är bara ett den gemensamma valdagen tar bort en hel del av intressent från kommunalpolitiken. Jag är gammal nog att ha hört Tage Erlander prata genom näsan om "det kommunala sambandet" gång efter annan (vad det egentligen innebär lyckades han aldrig förklara) i samband med riksdagsreformen 1970. I realiteten handlar det nog bara om att spara pengar. Skilda valdagar har Sverige tydligen inte råd med längre.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2329
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav BSB101 » sön 13 jun, 2021 13:50

dr Cassandra Nojdh skrev:Skilda valdagar har Sverige tydligen inte råd med längre.


Bara för att man väljer att avstå från något betyder inte att det skulle saknas ekonomiska medel. Dock ett vanligt debattknep för vissa grupper att hänföra något till att man inte skulle ha råd.
BSB101
 
Inlägg: 2629
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 13 jun, 2021 17:01

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Skilda valdagar har Sverige tydligen inte råd med längre.


Bara för att man väljer att avstå från något betyder inte att det skulle saknas ekonomiska medel. Dock ett vanligt debattknep för vissa grupper att hänföra något till att man inte skulle ha råd.

Det blir väl sådär när man viftar bort allt som inte passar de egna åsikterna som "debattknep".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2329
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster