Vill SL skrota T-veterantåget?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inläggav Per Lind » ons 09 jun, 2021 13:56

Bra iniativ!
Maila henne igen och föreslå att vagnarna ställs upp i Bromma. Plats borde väl finnas och spår som dom kan dras på också.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav mjtag » ons 09 jun, 2021 14:41

Per Lind skrev:Bra iniativ!
Maila henne igen och föreslå att vagnarna ställs upp i Bromma. Plats borde väl finnas och spår som dom kan dras på också.
-Per

Visst kan jag göra det, men brukar det inte vara problematiskt att framföra vagnarna på gröna linjen med tanke på signalsystemet eller så? Det går i och för sig att lösa med följevagnar eller nattransport kanske. Jag kan skicka förslaget i alla fall.

Jag bifogar en bild på tåget också från Spårvägssällskapets "Hjulbordsresa" i november 2005.

Ha det bra.
Bilagor
t2_veterantag_051126.jpg
t2_veterantag_051126.jpg (78.77 KiB) Visad 931 gånger
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarvisningsbild
mjtag

Inläggav mjtag » ons 09 jun, 2021 15:32

Karsten skrev:Hur ser det ut i upphandlingsdokumenten för tunnelbanans kommande trafikuppdrag? Ingår det kanske i någon form skyldigheter att hålla museivagnar i drift, likt upplägget på linje 7?

Hejsan!
I länkad tråd på bussnack förekommer uppgifter om att veterantåget eventuellt kan komma att ingå i nästa upphandling av tunnelbanan vilket vore en fördel för dess trafikering, så jag hoppas verkligen att det blir så.

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75030.0

Ha det bra.
Användarvisningsbild
mjtag

Inläggav Klfh » ons 09 jun, 2021 19:10

Hechtwagen skrev:Fast det var ju inga C2 i det tåget som du såg då utan andra gröna tunnelvagnar.

Och för er som undrar så är C2-interiörbimderna i filmen tagna i C2 2417 inne på Spärvägsmuseet och den vagnen ingår inte i tågsättet tråden avhandlar.

Så tåget tråden handlar om är överhuvudtaget inte med i filmen. Vet man hur C2 ser ut så ser man ju klart och tydligt att det inte är C2 man ser utsidorna av i filmen.

Så kan det säkert vara! Interiörscenerna har jag ingen koll på var de spelade in. Jag är ingen expert på tåg, men det gröna gamla tåget som normalt sett står undanstuvat i Rissne var det i alla fall som rullade i Zinken. Vad ett C2 är och hur det ser ut ligger långt utanför min kunskap.
Klfh

Inläggav Hechtwagen » ons 09 jun, 2021 21:51

Klfh skrev:
Hechtwagen skrev:Fast det var ju inga C2 i det tåget som du såg då utan andra gröna tunnelvagnar.

Och för er som undrar så är C2-interiörbimderna i filmen tagna i C2 2417 inne på Spärvägsmuseet och den vagnen ingår inte i tågsättet tråden avhandlar.

Så tåget tråden handlar om är överhuvudtaget inte med i filmen. Vet man hur C2 ser ut så ser man ju klart och tydligt att det inte är C2 man ser utsidorna av i filmen.

Så kan det säkert vara! Interiörscenerna har jag ingen koll på var de spelade in. Jag är ingen expert på tåg, men det gröna gamla tåget som normalt sett står undanstuvat i Rissne var det i alla fall som rullade i Zinken. Vad ett C2 är och hur det ser ut ligger långt utanför min kunskap.

Googla "tunnelbanevagn C2" och notera de helt släta vagnssidorna och skålarna i sidodörrarna så ser du att det är andra vagnar i filmen.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Hechtwagen » ons 09 jun, 2021 21:52

mjtag skrev:
Karsten skrev:Hur ser det ut i upphandlingsdokumenten för tunnelbanans kommande trafikuppdrag? Ingår det kanske i någon form skyldigheter att hålla museivagnar i drift, likt upplägget på linje 7?

Hejsan!
I länkad tråd på bussnack förekommer uppgifter om att veterantåget eventuellt kan komma att ingå i nästa upphandling av tunnelbanan vilket vore en fördel för dess trafikering, så jag hoppas verkligen att det blir så.

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75030.0

Ha det bra.

Det vore helt fantastiskt!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav BSB101 » fre 11 jun, 2021 17:40

Om det nu finns ett sådant intresse av att bevara tåget kanske det finns underlag till att bilda en förening? Att kräva att någon annan ska göra saker är sällan eller aldrig hållbart.
BSB101

Inläggav roggek » fre 11 jun, 2021 21:39

BSB101 skrev:Om det nu finns ett sådant intresse av att bevara tåget kanske det finns underlag till att bilda en förening? Att kräva att någon annan ska göra saker är sällan eller aldrig hållbart.

Det finns ju redan en förening, och du läser i dess forum nu... :roll:
Sen att oviljan med "tunnelbanespår med strömskena" i Malmköping finns, det kan jag tyvärr inte göra något åt...
Men Enceladus-kollektivet har säkert någon ljus ide om "tunnelbanans unika status"...Där tyvärr museitåget ingår...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Odd » fre 11 jun, 2021 21:57

Saker har ju hänt i Malmköping de senaste åren. Det finns nu i båda ändar möjlighet att anlägga en hög plattform som är 20 meter lång och så länge som vagnen har två körbara ändar så behöver den inte gå i någon av de två tvära vändslingor som banan har. Det behövs säkerligen några anpassningar här och där, men sen kan man ju montera takströmavtagare på vagnen, det är ju trots allt bara en tunnelvagn, banan är fortfarande inte en tunnelbana. Dessutom finns det ju gott om tunnelbanor med kontaktledning och de första provkörningarna med såväl C1 som C20 skedde ju med takströmavtagare.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav BSB101 » lör 12 jun, 2021 14:04

roggek skrev:
BSB101 skrev:Om det nu finns ett sådant intresse av att bevara tåget kanske det finns underlag till att bilda en förening? Att kräva att någon annan ska göra saker är sällan eller aldrig hållbart.

Sen att oviljan med "tunnelbanespår med strömskena" i Malmköping finns, det kan jag tyvärr inte göra något åt...
Men Enceladus-kollektivet har säkert någon ljus ide om "tunnelbanans unika status"...Där tyvärr museitåget ingår...

Uppenbarligen finns det ingen förseningen som är villig att hjälpa till i bevarandet av tåget. Om det skulle funnits borde inte tåget stå "och rosta bort" på ett sidospår någonstans. Om det finns en vilja är det bara för dessa personer att skrida till verket, jag tror inte SL skulle bli allt för ledsna om man kunde lämna över ansvaret för tåget till någon annan.
BSB101

Inläggav roggek » lör 12 jun, 2021 15:56

BSB101 skrev:
roggek skrev:

Uppenbarligen finns det ingen förseningen som är villig att hjälpa till i bevarandet av tåget. Om det skulle funnits borde inte tåget stå "och rosta bort" på ett sidospår någonstans. Om det finns en vilja är det bara för dessa personer att skrida till verket, jag tror inte SL skulle bli allt för ledsna om man kunde lämna över ansvaret för tåget till någon annan.

Vad har du själv gjort för att "skrida till verket"?
Nu ägs väl inte museitåget av SL utan av Spårvägsmuseet, och sign "MJtåg" har ju kontaktat dem.
Och jag tror att det här "boven i dramat finns", ett "musealt fordon skall inte förslitas i onödan",
Annars kunde SSS elelr SS köpt in en häst och kört den första hästspårvagnen (SNS 12) glatt i skytteltrafik (med nr 1 vid tömmarna?) mellan Norrmalmstorg och Djurgården...

Men det gör man inte, (även om det hade sett jävligt sexigt ut) för saker och ting blir ömtåliga efter ett tag och ännu ömtåligare vid slitage.

Man måste nog bestämma sig för två vägar här:
1). Antingen skrota tåget (och behålla en vagn i trafik/display i Malmköping) eller
2) Gå "all-in" och kontakta högre instanser än SL/trafikförvaltningen, d v s Kulturdepartementet och Amanda Lind.

Här på forumet kommer ingenting att hända hur mycket vi än babblar, sista inlägget i Tunnelbanegruppen var 12 oktober 2018...

PS. Det jag inte blir klok på är varför det går så bra att köra veterantåg på både Roslagsbanan och Saltsjöbanan, men inte i tunnelbanan???
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Stefan Isaksson » lör 12 jun, 2021 19:39

Att flytta museitåget till Malmköping är nog ingen bra idé rent bortsett från eventuell ovilja till det inom SSS:

1. Det är inte bara att sätta strömavtagare på T-banevagnarna. De som en gång hade strömavtagare, 2001-2003, hade särskild takförstärkning för detta. Det var avgörande för valet av 2003 att när en T-banevagn skulle byggas om till lok för Saltsjöbanan (vilket tillsammans med två kopplingsvagnar kan ha kvalat in ekipaget som världens längsta växellok).

2. Det krävs ytterligare vagnhallskapacitet, och givet att tågsättet är på fyra vagnar så lär inte SSS Bjurholmslokomotor klara att dra dem ur de huvuddelen av vagnhallarna som är oelektrifierade.

3. Med tanke på den extra utbildning som krävs för att köra tågen så måste risken för brist på utbildad personal beaktas.

4. Underhållsaspekten ska inte underskattas (och Malmköping har inte precis brist på vagnar att underhålla och/eller rusta upp).

Jag anser att det är mycket bättre om museitåget kan stanna (och köras) på sin "hemmabana" i Stockholm.
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav Odd » lör 12 jun, 2021 21:51

Det är naturligtvis det bästa, men låt säga att det inte blir så, då är det väl i varje fall bättre med en vagn i Malmköping än fyra på skroten?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Vislaren » sön 13 jun, 2021 0:07

mjtag skrev:Hejsan!
Funderade på om jag skulle skriva detta i ett öppen del eller i t-banegruppens avdelning men det får bli här. Annars är det bara att flytta inlägget.

Enligt obekräftade uppgifter på Instagram, av en användare som verkar ha ganska god koll på tunnelbanan, så planerar SL att skrota tunnelbanans veterantåg. Jag hoppas verkligen inte att detta är sant men i och med att tåget stått så länge utan att SL / Trafikförvaltningen gjort något åt det så vet man ju inte vad man ska tro. Senaste gången tåget visades upp var väl vid Liljeholmen 2014 i samband med något jubileum för röda linjen, som jag inte minns vad det var. Tåget kördes sedan därifrån för egen maskin vilket tände ett litet hopp för dess framtid men som verkar ha släckts ganska omgående tyvärr. :(

Med anledning av detta så har jag valt att uppmärksamma tåget dels på bloggen, som inte läses av så många, men också på Instagram, som fler läser, där jag även taggat diverse medier för om det är något tåget behöver så är det mer uppmärksamhet för jag tror inte att så många bland allmänheten knappt känner till tåget idag.

Som sagt, så hoppas jag att det bara är ett rykte utan sanning men man vet aldrig med SL, men nu är det viktigt med engagemang för att bevara tåget och helst komma ut i trafik igen då det skulle ge god PR för både SL och Stockholm, men dit verkar vi ha en god bit kvar.

Den senaste vagnen som sparades var väl en C4 som var tänkt att ingå i veterantåget också men denna vagn skrotades för inte så länge sedan, under väldigt hastiga och mystiska omständigheter får man säga men vad det handlande om vet jag inte.

Mer om detta på bloggen och Instagram.

Ha det bra.

Med tanke på att det är MTR som styr och ställer så blir jag inte förvånad, de gör allt för att få in pengar. Och veterantåget kostar inte gratis att hålla igång!
När sedan man tillsätter en gammal MTR chef som chef på SL så är vansinnet slutfört!
Vislaren

Inläggav ADDE » sön 13 jun, 2021 0:24

roggek skrev:PS. Det jag inte blir klok på är varför det går så bra att köra veterantåg på både Roslagsbanan och Saltsjöbanan, men inte i tunnelbanan???

Well, det är väl ändå privata föreningar som kör och underhåller det gamla beståndet, tror de även äger vagnarna själva. Jämför med Djurgårdslimjen. Något motsvarande saknas för tunnelbanan där spårvägsmuseet tar hand om veterantåget själva.

Hade någon förening likt de på Saltis och RB funnits för tuben så hade nog C4an överlevt skrot än idag. Och mer därtill.

PS. De gröna vagnarna vid filminspelningen här i zinkensdamm måste vara de C13-vagnar som körs i underhållstransporter i vanliga fall.
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav BSB101 » sön 13 jun, 2021 13:46

roggek skrev:Vad har du själv gjort för att "skrida till verket"?

Inget då frågan inte är prioriterad för mig. Som skrivet om det är tillräckligt många som anser att det är prioriterat att bevara tåget så är det väl bara att skrida till verket? Om det inte finns tillräckligt många som vill skrida till verket så är bevarandet kanske inte så viktigt?
BSB101

Inläggav mjtag » sön 13 jun, 2021 14:17

Tänkte komma med lite allmänna reflektioner från min sida.

Det positiva är ju att man fått bekräftat att vagnarna ska bevaras, fast det är väl det enda positiva känns det som just nu.

Att MTR inte bryr sig om tåget kan jag förstå då det inte ingår i deras trafikuppdrag så dom har ingen anledning att göra det och någon god vilja från deras sida gällande detta har aldrig känts aktuell då bolaget i övrigt inte tycks fungera särskilt bra vad jag förstått, men det behöver vi inte gå in på här.

Att flytta tåget, helt eller delvis, till Malmköping känns inte som någon bra ide då det väl skulle krävas väldigt mycket anpassning och arbete från SSS sida, utan tåget bör i första hand stanna och gå i trafik i Stockholm.

Hade det funnits någon förening, nybildad eller SSS, som haft möjlighet att aktivt jobba med tåget så är jag övertygad om att det skulle hänt betydligt mer kring tågets användning och även sparat den C4 som hastigt skrotades, men varför SL plötsligt fick så bråttom att skrota den kan man bara spekulera i vilket jag inte gillar att göra så jag låter bli. :?

Det som behövs tror jag är att skapa lite mer opinion kring tåget via media & sociala medier och även att höra av sig till ansvariga som Spårvägsmuseet, SL/trafikförvaltningen och även media, men att gå så högt upp som till Kulturdepartementet känns lite tveksamt men det kanske kan fungera också. Jag kanske inte är den bästa personen för att göra det men jag har i alla fall försökt lite grann men jag förstår att det krävs betydligt mer jobb.

Vad gäller tågets trafikering så begär jag inte att man ska ta ut det varje vecka och slita ut det utan det borde räcka med några allmänna körningar varje år och kanske något abonnemang också eller så. En annan fördel hade ju varit om tåget haft alla aktuella signalsystem inbyggda så det kunde köras på alla banor men att det ska bli så känns väldigt osäkert också.

Ett litet tips är väl att fler hör av sig till Spårvägsmuseet och fram för allt SL/Trafikförvaltningen för det väl mest där som tåget behöver uppmärksammas mer vad jag förstått. I övrigt är jag tacksam för att SL-ledningen på 90-talet sparade och renoverade vagnarna, för hade man bara gjort nödvändiga arbeten för att kunna köra dom under 50:års jubileet år 2000, eller inget alls så hade dom nog inte funnits över huvud taget idag.

Ha det bra.
Användarvisningsbild
mjtag

Inläggav Lars Stegenius » sön 13 jun, 2021 15:12

mjtag skrev: ------
I övrigt är jag tacksam för att SL-ledningen på 90-talet sparade och renoverade vagnarna, för hade man bara gjort nödvändiga arbeten för att kunna köra dom under 50:års jubileet år 2000, eller inget alls så hade dom nog inte funnits över huvud taget idag.
------

En stor anledning till att tåget renoverades var nog att SLs dåvarande Fordonschef hette Ragnar "Ruggige Ragge" Thörnblom, en gammal SSS-medlem. En mycket trevlig person, f.ö.
/Lars S
Lars Stegenius

Inläggav mjtag » sön 13 jun, 2021 15:24

Lars Stegenius skrev:
mjtag skrev: ------
I övrigt är jag tacksam för att SL-ledningen på 90-talet sparade och renoverade vagnarna, för hade man bara gjort nödvändiga arbeten för att kunna köra dom under 50:års jubileet år 2000, eller inget alls så hade dom nog inte funnits över huvud taget idag.
------

En stor anledning till att tåget renoverades var nog att SLs dåvarande Fordonschef hette Ragnar "Ruggige Ragge" Thörnblom, en gammal SSS-medlem. En mycket trevlig person, f.ö.
/Lars S

Ja, det tror jag också. Synd att han inte är kvar idag för då hade säkert arbetet kring tåget fungerat bättre är jag ganska övertygad om. :roll:

Ha det bra.
Användarvisningsbild
mjtag

Inläggav ADDE » sön 13 jun, 2021 23:35

Jag är själv orolig över att engegemanget över gammalt rullande material försvinner. Jag är glad att ajg fick ta del av en svunnen spårvägstid som jag aldrig har varit med om, men samtidigt orolig över att de tåg som jag växte upp med är borta. X1 var ju på håret att den skulle försvinna. Kommer ett gäng eldsjälar ens försöka bevara C6? C20? A32? X10p? etc.
Användarvisningsbild
ADDE

Föregående

Återgå till Spårtrafik