Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav Odd » ons 12 maj, 2021 11:47

Sio skrev:
twr skrev:
ADDE skrev:...
Det jag tänker mig är en spårförbindelse mellan Universitetet och hagaparken på Värtabanan. Då går godstågen förbi Karlberg eller tomteboda och vidare.
(Kom ihåg att jag sa tidigare "pendeltågens röds och gröna linjen")

Men varför? För att kunna köra godståg till Kappelskär? Om det överhuvudtaget finns ett sådant behov, hur skulle det kunna vara i närheten av att motivera alla kostnader? Och tror du på allvar att det skulle accepteras att köra godståg genom de befintliga bebyggda miljöerna i Danderyd och Täby? Eller nationalstadsparken?


Nästa godståg till Norrtälje kommer att ankomma komma via Hallstavik. Eljest äter jag min hatt.

Jag sätter emot. Nästa godståg till Norrtälje kommer att ankomma via Rimbo. Eljest äter jag en god budapestbakelse, något som oftast är mycket godare än en hatt.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5199
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav Per Lind » ons 12 maj, 2021 13:23

Harald skrev:
Per Lind skrev:Eftersom EU har godkänt strömskena och plankorsning så borde det inte vara så svårt att få till det i Sverige heller vilket borde göra byggandet av tunnelbana till Värmdö avsevärt billigare.

I vilken förordning eller liknande har EU godkänt detta? I Sverige gäller följande:
ELSÄK-FS 2008:1 7 kap. 1 § skrev:Ett spårområde för tunnelbana med strömskena ska vara slutet eller inhägnat på betryggande sätt. Endast fackkunniga personer eller personer som har fått instruktioner om risken för skada på grund av el ska ha tillträde till spårområdet.

F.ö. är det väl rätt uppenbart att en eventuell förlängning av tunnelbanan i Nacka kommer att bli just tunnelbana, eller menar du att man ska riva en massa bebyggelse för att dra fram den på ytan.

Om det5 är tillåtet i ett EU-land borde det väl inte vara så svårt att få tillåtelse i ett annat? Dessutom, som påpekats, har med EU närbesläktade länder ett godkänt system.
Känner inte till området så väldigt bra men det är väl inte fullbyggt överallt? Nog borde det gå att få in ett dubbelspår på ytan? Priset blir då betydligt lägre och det går mycket snabbare att bygga.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2409
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav Sio » ons 12 maj, 2021 16:41

Per Lind skrev:
Harald skrev:
ELSÄK-FS 2008:1 7 kap. 1 § skrev:Ett spårområde för tunnelbana med strömskena ska vara slutet eller inhägnat på betryggande sätt. Endast fackkunniga personer eller personer som har fått instruktioner om risken för skada på grund av el ska ha tillträde till spårområdet.


Om det5 är tillåtet i ett EU-land borde det väl inte vara så svårt att få tillåtelse i ett annat?


Det beror väl helt på vad EU direktiven på området säger. Regler om korsvis godkännande finns framförallt för att vara möjligt att sälja en produkt i hela EU utan att man ska behöva produktvarianter för olika EU länder. Infrastrukturanläggningar godkänns ju alltid individuellt, så jag har svårt att se hur man ska kunna hävda att korsvist godkännande ska tillämpas på dem.

Du bygger först och får din strömskeneanläggning i ett annat EU land och får godkänd i det landet av dess myndigheter, sedan flyttar du den till Sverige och hävdar att godkännandet från det första EU-landet ska gälla efter flytten till Sverige?
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 432
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav Harald » ons 12 maj, 2021 17:50

Här är en länk till Eniros flygbild över det aktuella området där jag har satt markörer ungefär där det ska vara stationer. Herr Lind kan väl visa oss en lämplig linjedragning på ytan och gärna tala om hur många plankorsningar det blir.
https://kartor.eniro.se/m/TeTwZ
Harald
 
Inlägg: 8345
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav twr » ons 12 maj, 2021 18:09

Harald skrev:Här är en länk till Eniros flygbild över det aktuella området där jag har satt markörer ungefär där det ska vara stationer. Herr Lind kan väl visa oss en lämplig linjedragning på ytan och gärna tala om hur många plankorsningar det blir.
https://kartor.eniro.se/m/TeTwZ

Den idestudie som gjordes för några år sen studerade olika alternativ för Skurusundet, där någon av dem gick på bro över sundet. Det kan ju vara tänkbart, ungefär som vid Stocksundet. Resten av sträckningen är rimligen i tunnel som du påpekar. (Och sannolikt även passagen av Skurusundet.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8202
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav Enceladus » tor 13 maj, 2021 5:15

twr skrev:
Harald skrev:Här är en länk till Eniros flygbild över det aktuella området där jag har satt markörer ungefär där det ska vara stationer. Herr Lind kan väl visa oss en lämplig linjedragning på ytan och gärna tala om hur många plankorsningar det blir.
https://kartor.eniro.se/m/TeTwZ

Den idestudie som gjordes för några år sen studerade olika alternativ för Skurusundet, där någon av dem gick på bro över sundet. Det kan ju vara tänkbart, ungefär som vid Stocksundet. Resten av sträckningen är rimligen i tunnel som du påpekar. (Och sannolikt även passagen av Skurusundet.)


I trådstarten finns det en länk till Sverigeförhandlingens utredning som studerade två alternativ. I det ena alternativet går förlängningen i tunnel från Nacka C till Trafikplats Skuru och därefter ovan jord längs väg 222 och Ormingeleden. Alternativet delvis ovan mark är 1,7 miljarder kronor billigare och antas dessutom ge något kortare restider till följd av kortare gångtider mellan stationsentré och plattform. Däremot blir det mycket svårare att förlänga banan mot Värmdö.
Enceladus
 
Inlägg: 5963
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav DandmoreTheTramLover » tor 13 maj, 2021 12:29

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Något mellan T-bana och spårväg verkar ju rimligt, kanske typ en järnväg som trafikeras av 60-100 meter långa tåg, med förlängning till runt 200 meter i framtiden och som även skulle kunna ta godståg i framtiden ifall sådan verksamhet skulle utvecklas, logistik, hamnverksamhet etc.

Med tanke på avståndet kan man nog tänka på något bättre än T-bana, t.ex reshastighet.
Och med tanke på hur Värmdö beräknas expandera så bör det nog vara med möjlighet till långa tåg.
Gods har jag svårt tro på, för hamnverksamhet har vi ju fått Norvik och det räcker nog.
Lämplig slutstation Gustavsberg som får matartrafik med buss från omgivningen.

Håller med, det låter som det bästa. Pendeltåg till Värmdö vet jag inte om det går så bra med men nånting likt Roslagsbanan kanske skulle vara något, med normalspår då för att bygga en trefotsjärnväg idag tror jag inte kommer hända.
DandmoreTheTramLover
 
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 sep, 2020 18:34

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav twr » tor 13 maj, 2021 14:56

DandmoreTheTramLover skrev:
Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Något mellan T-bana och spårväg verkar ju rimligt, kanske typ en järnväg som trafikeras av 60-100 meter långa tåg, med förlängning till runt 200 meter i framtiden och som även skulle kunna ta godståg i framtiden ifall sådan verksamhet skulle utvecklas, logistik, hamnverksamhet etc.

Med tanke på avståndet kan man nog tänka på något bättre än T-bana, t.ex reshastighet.
Och med tanke på hur Värmdö beräknas expandera så bör det nog vara med möjlighet till långa tåg.
Gods har jag svårt tro på, för hamnverksamhet har vi ju fått Norvik och det räcker nog.
Lämplig slutstation Gustavsberg som får matartrafik med buss från omgivningen.

Håller med, det låter som det bästa. Pendeltåg till Värmdö vet jag inte om det går så bra med men nånting likt Roslagsbanan kanske skulle vara något, med normalspår då för att bygga en trefotsjärnväg idag tror jag inte kommer hända.

”Något som Roslagsbanan” kan ju vara till exempel Roslagsbanan. Varför lägga flera miljarder extra på dubbel uppsättning av ändstation och extra fordon bara på grund av spårvidd? Och ”bygga en trefotsjärnväg idag” är ju redan beslutat, i form av Roslagsbanan till T-Centralen.

Varför är det så många som vill betala flera miljarder extra för att få en sämre lösning, bara för en vag känsla att normalspår på något sätt är ”bättre” eller ”mer normalt”. Varför ska skattebetalarna slösa flera miljarder på något som bara är en fördom?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8202
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav Lennart Petersen » tor 13 maj, 2021 16:58

twr skrev:
DandmoreTheTramLover skrev:[
”Något som Roslagsbanan” kan ju vara till exempel Roslagsbanan. Varför lägga flera miljarder extra på dubbel uppsättning av ändstation och extra fordon bara på grund av spårvidd? Och ”bygga en trefotsjärnväg idag” är ju redan beslutat, i form av Roslagsbanan till T-Centralen.

Varför är det så många som vill betala flera miljarder extra för att få en sämre lösning, bara för en vag känsla att normalspår på något sätt är ”bättre” eller ”mer normalt”. Varför ska skattebetalarna slösa flera miljarder på något som bara är en fördom?

Ja det låter väl intressant. Utgå från samma station som RB på T-Centralen och sedan tunnla sog österut mot Nacka, kanske utan mellanstationer vilket med sth 120km/h ger en mycket snabb förbindelse till Nacka och sedan Värmdölandet. Genomgående trafik är rationellt och skapar en del intressanta förbindelser som t.ex Nacka-Odenplan.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2432
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav twr » tor 13 maj, 2021 17:19

Lennart Petersen skrev:
twr skrev:
DandmoreTheTramLover skrev:[
”Något som Roslagsbanan” kan ju vara till exempel Roslagsbanan. Varför lägga flera miljarder extra på dubbel uppsättning av ändstation och extra fordon bara på grund av spårvidd? Och ”bygga en trefotsjärnväg idag” är ju redan beslutat, i form av Roslagsbanan till T-Centralen.

Varför är det så många som vill betala flera miljarder extra för att få en sämre lösning, bara för en vag känsla att normalspår på något sätt är ”bättre” eller ”mer normalt”. Varför ska skattebetalarna slösa flera miljarder på något som bara är en fördom?

Ja det låter väl intressant. Utgå från samma station som RB på T-Centralen och sedan tunnla sog österut mot Nacka, kanske utan mellanstationer vilket med sth 120km/h ger en mycket snabb förbindelse till Nacka och sedan Värmdölandet. Genomgående trafik är rationellt och skapar en del intressanta förbindelser som t.ex Nacka-Odenplan.

Precis!

Jag tror den ska ha stationer även vid Mariatorget/Södra station samt Gullmarsplan på vägen, men principen blir ju samma som du beskriver.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8202
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav ADDE » tor 13 maj, 2021 17:42

twr skrev:
Lennart Petersen skrev:Ja det låter väl intressant. Utgå från samma station som RB på T-Centralen och sedan tunnla sog österut mot Nacka, kanske utan mellanstationer vilket med sth 120km/h ger en mycket snabb förbindelse till Nacka och sedan Värmdölandet. Genomgående trafik är rationellt och skapar en del intressanta förbindelser som t.ex Nacka-Odenplan.

Precis!

Jag tror den ska ha stationer även vid Mariatorget/Södra station samt Gullmarsplan på vägen, men principen blir ju samma som du beskriver.

Varför mariatorget/Södra station och Gullmarsplan? Blir inte det en onödig lång böj västerut innan man ska österut? Blir inte det också krångligt att bygga ytterligare en tunnel under citybanan vid söderström som gör att stationen kommer att hamna väldigt djupt på söder?

Nä, denna sträcka kan fungera som en expresslinje som går nonstop T-C-Nacka forum-Orminge och sedan ta över därifrån. Ungefär som pendeltågens snabbare förbindelser mot Sundbyberg och Farsta strand jämfört med tunnelbanans mer lokala förbindelse till samma plats.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1877
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Högalid

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav twr » tor 13 maj, 2021 18:49

ADDE skrev:
twr skrev:
Lennart Petersen skrev:Ja det låter väl intressant. Utgå från samma station som RB på T-Centralen och sedan tunnla sog österut mot Nacka, kanske utan mellanstationer vilket med sth 120km/h ger en mycket snabb förbindelse till Nacka och sedan Värmdölandet. Genomgående trafik är rationellt och skapar en del intressanta förbindelser som t.ex Nacka-Odenplan.

Precis!

Jag tror den ska ha stationer även vid Mariatorget/Södra station samt Gullmarsplan på vägen, men principen blir ju samma som du beskriver.

Varför mariatorget/Södra station och Gullmarsplan? Blir inte det en onödig lång böj västerut innan man ska österut? Blir inte det också krångligt att bygga ytterligare en tunnel under citybanan vid söderström som gör att stationen kommer att hamna väldigt djupt på söder?

Nä, denna sträcka kan fungera som en expresslinje som går nonstop T-C-Nacka forum-Orminge och sedan ta över därifrån. Ungefär som pendeltågens snabbare förbindelser mot Sundbyberg och Farsta strand jämfört med tunnelbanans mer lokala förbindelse till samma plats.

Det du beskriver är absolut också en möjlighet. Det blir en avvägning mellan kostnad och nytta.

Det jag beskriver är troligen fortfarande en snabbare förbindelse än tunnelbanan. Tunnelbanan stannar 5 gånger mellan Nacka centrum och T-Centralen, medan Roslagsbanan bara stannar två gånger. Och tågen kan köra 120 km/h jämfört med tunnelbanans 80. Roslagsbanans sträckning blir något längre, men sammantaget bör den få kortare restid.

Roslagsbanan ska i förslaget gå mot Tyresö också, så det är de samlade behoven för östra Nacka, Värmdö, Älta, Tyresö och östra Haninge som vägs samman. Tvärresande inom södra länshalvan blir väldigt krångligt om det inte finns några stationer före T-Centralen. Och det skapar onödig belastning på de centrala snitten av de olika banorna. Roslagsbanans norra del går via Odenplan vilket ger stor nytta för de vinkelresor det ger möjligheter till, mot exempelvis Hagastaden och Sundbyberg. På samma sätt bör Roslagsbanans södra del ha några knutpunkter söder om T-Centralen. Stationerna vid Mariatorget/Södra station respektive Gullmarsplan ger bytesmöjligheter till alla de andra tunga systemen i södra länshalvan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8202
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav Enceladus » fre 14 maj, 2021 8:57

twr skrev:Roslagsbanan ska i förslaget gå mot Tyresö också, så det är de samlade behoven för östra Nacka, Värmdö, Älta, Tyresö och östra Haninge som vägs samman. Tvärresande inom södra länshalvan blir väldigt krångligt om det inte finns några stationer före T-Centralen. Och det skapar onödig belastning på de centrala snitten av de olika banorna. Roslagsbanans norra del går via Odenplan vilket ger stor nytta för de vinkelresor det ger möjligheter till, mot exempelvis Hagastaden och Sundbyberg. På samma sätt bör Roslagsbanans södra del ha några knutpunkter söder om T-Centralen. Stationerna vid Mariatorget/Södra station respektive Gullmarsplan ger bytesmöjligheter till alla de andra tunga systemen i södra länshalvan.


Poängen med en station på Södermalm skulle i första hand vara att Södermalm är en stor målpunkt i sig, både för resenärer söderifrån och norrifrån. Kapacitetsmässigt gör det dock i princip ingen skillnad om resenärerna byter i Södra station eller Stockholm City. Dimensionerande sträckor på pendeltågen finns ju ändå utanför innerstan. Röda linjen har än så länge högst belastning norr om Slussen, men det borde ändras när Ostsektorns resenärer inte längre matas till Slussen.

Störst avlastning och restidsvinster fås nog om Spårväg Syd förlängs från Älvsjö till Gullmarsplan/Sickla samt från Flemingsberg till Handen. Då kan resenärerna helt undvika de dimensionerande sträckorna, och det blir troligtvis också snabbare. Skärholmen är ju den i särklass största målpunkten på röda linjen söder om stan, och med direktbussar till Ekerö blir den dominansen ännu större. Samma sak kan väl sägas om Älvsjö och Flemingsberg, även om Huddinge och Tumba också är stora.

Sedan är det inte bara tåg som har en begränsad kapacitet, utan även stationer kan bli överbelastade. I det här avseendet ligger T-Centralen ganska dåligt till...
Enceladus
 
Inlägg: 5963
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav twr » fre 14 maj, 2021 9:45

Enceladus skrev:
twr skrev:Roslagsbanan ska i förslaget gå mot Tyresö också, så det är de samlade behoven för östra Nacka, Värmdö, Älta, Tyresö och östra Haninge som vägs samman. Tvärresande inom södra länshalvan blir väldigt krångligt om det inte finns några stationer före T-Centralen. Och det skapar onödig belastning på de centrala snitten av de olika banorna. Roslagsbanans norra del går via Odenplan vilket ger stor nytta för de vinkelresor det ger möjligheter till, mot exempelvis Hagastaden och Sundbyberg. På samma sätt bör Roslagsbanans södra del ha några knutpunkter söder om T-Centralen. Stationerna vid Mariatorget/Södra station respektive Gullmarsplan ger bytesmöjligheter till alla de andra tunga systemen i södra länshalvan.


Poängen med en station på Södermalm skulle i första hand vara att Södermalm är en stor målpunkt i sig, både för resenärer söderifrån och norrifrån. Kapacitetsmässigt gör det dock i princip ingen skillnad om resenärerna byter i Södra station eller Stockholm City. Dimensionerande sträckor på pendeltågen finns ju ändå utanför innerstan. Röda linjen har än så länge högst belastning norr om Slussen, men det borde ändras när Ostsektorns resenärer inte längre matas till Slussen.

Störst avlastning och restidsvinster fås nog om Spårväg Syd förlängs från Älvsjö till Gullmarsplan/Sickla samt från Flemingsberg till Handen. Då kan resenärerna helt undvika de dimensionerande sträckorna, och det blir troligtvis också snabbare. Skärholmen är ju den i särklass största målpunkten på röda linjen söder om stan, och med direktbussar till Ekerö blir den dominansen ännu större. Samma sak kan väl sägas om Älvsjö och Flemingsberg, även om Huddinge och Tumba också är stora.

Sedan är det inte bara tåg som har en begränsad kapacitet, utan även stationer kan bli överbelastade. I det här avseendet ligger T-Centralen ganska dåligt till...

Avlastningen är ju inte huvudpoängen utan bara en aspekt av många. Södermalm som målpunkt är förstås också mycket viktigt.

Vad gäller T-Centralen kommer Roslagsbanans utbyggnad dit att avlasta de tyngst belastade plattformarna, det vill säga de grönröda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8202
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav Enceladus » fre 21 maj, 2021 7:28

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Roslagsbanan ska i förslaget gå mot Tyresö också, så det är de samlade behoven för östra Nacka, Värmdö, Älta, Tyresö och östra Haninge som vägs samman. Tvärresande inom södra länshalvan blir väldigt krångligt om det inte finns några stationer före T-Centralen. Och det skapar onödig belastning på de centrala snitten av de olika banorna. Roslagsbanans norra del går via Odenplan vilket ger stor nytta för de vinkelresor det ger möjligheter till, mot exempelvis Hagastaden och Sundbyberg. På samma sätt bör Roslagsbanans södra del ha några knutpunkter söder om T-Centralen. Stationerna vid Mariatorget/Södra station respektive Gullmarsplan ger bytesmöjligheter till alla de andra tunga systemen i södra länshalvan.


Poängen med en station på Södermalm skulle i första hand vara att Södermalm är en stor målpunkt i sig, både för resenärer söderifrån och norrifrån. Kapacitetsmässigt gör det dock i princip ingen skillnad om resenärerna byter i Södra station eller Stockholm City. Dimensionerande sträckor på pendeltågen finns ju ändå utanför innerstan. Röda linjen har än så länge högst belastning norr om Slussen, men det borde ändras när Ostsektorns resenärer inte längre matas till Slussen.

Störst avlastning och restidsvinster fås nog om Spårväg Syd förlängs från Älvsjö till Gullmarsplan/Sickla samt från Flemingsberg till Handen. Då kan resenärerna helt undvika de dimensionerande sträckorna, och det blir troligtvis också snabbare. Skärholmen är ju den i särklass största målpunkten på röda linjen söder om stan, och med direktbussar till Ekerö blir den dominansen ännu större. Samma sak kan väl sägas om Älvsjö och Flemingsberg, även om Huddinge och Tumba också är stora.

Sedan är det inte bara tåg som har en begränsad kapacitet, utan även stationer kan bli överbelastade. I det här avseendet ligger T-Centralen ganska dåligt till...

Avlastningen är ju inte huvudpoängen utan bara en aspekt av många. Södermalm som målpunkt är förstås också mycket viktigt.

Vad gäller T-Centralen kommer Roslagsbanans utbyggnad dit att avlasta de tyngst belastade plattformarna, det vill säga de grönröda.


Nu har remisshandlingen "Kollektivtrafikplan 2050" publicerats, och där finns spårtrafik till Värmdö som en långsiktig utblick (se sidan 89). De sträckningar som föreslås är City-Slussen-Sickla-Orminge-Gustavsberg respektive City-Slussen-Sickla-Älta-Tyresö C. Vidare kan vissa förlängningar bortom Gustavsberg och Tyresö C "aktualiseras där resandeunderlaget är stort för att minska behovet av byten".

Jag tror att det behövs en station på centrala Södermalm, men inte nödvändigtvis vid Slussen. Slussen ligger ju ganska nära T-Centralen, och Saltsjöbanan nås också i Sickla. I så fall kan nog Medborgarplatsen vara ett bättre val, med byte till gröna linjen och närhet till Södra station. Då behövs inte heller omvägen via Gullmarsplan.
Enceladus
 
Inlägg: 5963
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav twr » fre 21 maj, 2021 8:32

Enceladus skrev:Nu har remisshandlingen "Kollektivtrafikplan 2050" publicerats, och där finns spårtrafik till Värmdö som en långsiktig utblick (se sidan 89). De sträckningar som föreslås är City-Slussen-Sickla-Orminge-Gustavsberg respektive City-Slussen-Sickla-Älta-Tyresö C. Vidare kan vissa förlängningar bortom Gustavsberg och Tyresö C "aktualiseras där resandeunderlaget är stort för att minska behovet av byten".

Jag tror att det behövs en station på centrala Södermalm, men inte nödvändigtvis vid Slussen. Slussen ligger ju ganska nära T-Centralen, och Saltsjöbanan nås också i Sickla. I så fall kan nog Medborgarplatsen vara ett bättre val, med byte till gröna linjen och närhet till Södra station. Då behövs inte heller omvägen via Gullmarsplan.

Gullmarsplan är inte en särskilt stor omväg, speciellt inte mot Tyresö.

Resenärerna från söder behöver byten till de andra trafisklag i söder, utan att tvingas till omvägen via T-Centralen. Motsvarande att Roslagsbanans norra del ska ha byten i Odenplan och inte enbart T-Centralen. Detta går inte att uppnå med endast en station i söder.

Enda sättet att samla alla dessa byten i två stationer utan att behöva fler är: Mariatorget/Södra station för byte till pendeltåg och Röda linjen. Gullmarsplan för byte till Gröna linjen, Blå linjen, Tvärbanan och Spårväg syd (och även en hel del bussar, om än rimligen betydligt färre om Roslagsbanan har byggts till Tyresö).

Sträckningen som beskrivs i kollektivtrafikplanen är nog inte tekniskt genomförbar på ett rimligt sätt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8202
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav Enceladus » fre 21 maj, 2021 10:10

twr skrev:
Enceladus skrev:Nu har remisshandlingen "Kollektivtrafikplan 2050" publicerats, och där finns spårtrafik till Värmdö som en långsiktig utblick (se sidan 89). De sträckningar som föreslås är City-Slussen-Sickla-Orminge-Gustavsberg respektive City-Slussen-Sickla-Älta-Tyresö C. Vidare kan vissa förlängningar bortom Gustavsberg och Tyresö C "aktualiseras där resandeunderlaget är stort för att minska behovet av byten".

Jag tror att det behövs en station på centrala Södermalm, men inte nödvändigtvis vid Slussen. Slussen ligger ju ganska nära T-Centralen, och Saltsjöbanan nås också i Sickla. I så fall kan nog Medborgarplatsen vara ett bättre val, med byte till gröna linjen och närhet till Södra station. Då behövs inte heller omvägen via Gullmarsplan.

Gullmarsplan är inte en särskilt stor omväg, speciellt inte mot Tyresö.

Resenärerna från söder behöver byten till de andra trafisklag i söder, utan att tvingas till omvägen via T-Centralen. Motsvarande att Roslagsbanans norra del ska ha byten i Odenplan och inte enbart T-Centralen. Detta går inte att uppnå med endast en station i söder.

Enda sättet att samla alla dessa byten i två stationer utan att behöva fler är: Mariatorget/Södra station för byte till pendeltåg och Röda linjen. Gullmarsplan för byte till Gröna linjen, Blå linjen, Tvärbanan och Spårväg syd (och även en hel del bussar, om än rimligen betydligt färre om Roslagsbanan har byggts till Tyresö).

Sträckningen som beskrivs i kollektivtrafikplanen är nog inte tekniskt genomförbar på ett rimligt sätt.


Det finns onekligen många fördelar med två stationer vid Mariatorget/Södra station samt Gullmarsplan, men också några nackdelar (något längre restid, ingen koppling till Saltsjöbanan, kanske dyrare). Jag tror nog att priset blir avgörande i valet av sträckning och stationslägen. På sidan 78 i rapporten föreslås dock en gånglänk mellan Södra station och Slussen. Den skulle minska nackdelen med att inte ha en station i Slussen eller Sickla.
Enceladus
 
Inlägg: 5963
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav twr » fre 21 maj, 2021 11:48

Enceladus skrev:
twr skrev:Gullmarsplan är inte en särskilt stor omväg, speciellt inte mot Tyresö.

Resenärerna från söder behöver byten till de andra trafisklag i söder, utan att tvingas till omvägen via T-Centralen. Motsvarande att Roslagsbanans norra del ska ha byten i Odenplan och inte enbart T-Centralen. Detta går inte att uppnå med endast en station i söder.

Enda sättet att samla alla dessa byten i två stationer utan att behöva fler är: Mariatorget/Södra station för byte till pendeltåg och Röda linjen. Gullmarsplan för byte till Gröna linjen, Blå linjen, Tvärbanan och Spårväg syd (och även en hel del bussar, om än rimligen betydligt färre om Roslagsbanan har byggts till Tyresö).

Sträckningen som beskrivs i kollektivtrafikplanen är nog inte tekniskt genomförbar på ett rimligt sätt.


Det finns onekligen många fördelar med två stationer vid Mariatorget/Södra station samt Gullmarsplan, men också några nackdelar (något längre restid, ingen koppling till Saltsjöbanan, kanske dyrare). Jag tror nog att priset blir avgörande i valet av sträckning och stationslägen. På sidan 78 i rapporten föreslås dock en gånglänk mellan Södra station och Slussen. Den skulle minska nackdelen med att inte ha en station i Slussen eller Sickla.

Frågan är hur viktig en koppling till Saltsjöbanan är? För resenärer från Orminge-Värmdö kan man i Nacka centrum byta till buss till många av de tyngre stationerna på Saltsjöbanan. För resenärer från Tyresögrenen kan man i åtminstone några av fallen byta till buss i Gullmarsplan (busslinjer som inte finns nu, men som sannolikt införs i framtiden). Mariatorget/Södra station + Gullmarsplan bör ge bästa nyttokostnadskvoten.

Medborgarplatsen kan förstås vara intressant, men är svår att kombinera med byte till pendeltåg. Dessutom är både plattformen och biljetthallarna ganska trånga. Det är nog svårt att få till ett byte utan stora ingrepp i fastigheter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8202
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster