Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Trafikverket föreslår att Värmdö får spårreservat

Inläggav Harald » mån 10 maj, 2021 14:10

Här kokas det kraftig soppa på en väldigt tunn spik. Trafikverket föreslår inte att Värmdö får ett spårreservat. Det föreslagna spårreservatet utmed väg 222 liksom målsättningen att Värmdö någon gång i framtiden ska nås med spårbunden trafik är en del av Värmdö kommuns översiktsplan. I rapporten, som inte är en beslutshandling utan ska vara ett stöd i framtida planering, föreslås att reservatet behålls, det är allt. Det är inte så svårt att bygga järnväg längs väg 222 från Fiskartorpet i Nacka till Grisslinge i Värmdö eftersom det inte finns mycket bebyggelse där, men nyttan av en sådan järnväg är ju begränsad. Man måste på något sätt ta sig igenom Nacka och vidare in till centrala Stockholm. Hur det ska gå till är väl det som måste besvaras innan man börjar dividera om olika teknikaliteter. För herrskapets information kan jag meddela att den enda nya spåranläggning som finns i Nacka kommuns översiktsplan är en förlängning av tunnelbanan till Orminge. Något reservat för järnväg mellan Stockholm och Värmdö finns inte.
Harald

Inläggav twr » mån 10 maj, 2021 14:44

Harald skrev:Här kokas det kraftig soppa på en väldigt tunn spik. Trafikverket föreslår inte att Värmdö får ett spårreservat. Det föreslagna spårreservatet utmed väg 222 liksom målsättningen att Värmdö någon gång i framtiden ska nås med spårbunden trafik är en del av Värmdö kommuns översiktsplan. I rapporten, som inte är en beslutshandling utan ska vara ett stöd i framtida planering, föreslås att reservatet behålls, det är allt. Det är inte så svårt att bygga järnväg längs väg 222 från Fiskartorpet i Nacka till Grisslinge i Värmdö eftersom det inte finns mycket bebyggelse där, men nyttan av en sådan järnväg är ju begränsad. Man måste på något sätt ta sig igenom Nacka och vidare in till centrala Stockholm. Hur det ska gå till är väl det som måste besvaras innan man börjar dividera om olika teknikaliteter. För herrskapets information kan jag meddela att den enda nya spåranläggning som finns i Nacka kommuns översiktsplan är en förlängning av tunnelbanan till Orminge. Något reservat för järnväg mellan Stockholm och Värmdö finns inte.

Javisst, du har rätt i allt det där. Större delen av sträckan kommer rimligen hamna i tunnel, det är svårt att tro något annat. Det går att diskutera för och nackdelar med olika trafikslag utifrån generella resonemang, men även utifrån utformning.

Tunnelbana till Orminge skulle enkelt kunna byggas förberedd för att konverteras till Roslagsbanan. Eller så byggs den som Roslagsbanan från början, men då behöver länken T-Centralen - Nacka centrum byggas samtidigt.

Någonstans öster om Orminge kanske i trakten av kommungränsen skulle banan kunna komma upp på ytan. Eller gå i tunnel ända till Gustavsberg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Sio » mån 10 maj, 2021 14:58

twr skrev:
ADDE skrev:
Enceladus skrev:Den tunneln blir dock isolerad från omvärlden. Det svåra är inte att bredda spåren, utan att koppla ihop Roslagsbanan och Citybanan med bibehållen kapacitet.

Det jag tänker mig är en spårförbindelse mellan Universitetet och hagaparken på Värtabanan. Då går godstågen förbi Karlberg eller tomteboda och vidare.
(Kom ihåg att jag sa tidigare "pendeltågens röds och gröna linjen")

Men varför? För att kunna köra godståg till Kappelskär? Om det överhuvudtaget finns ett sådant behov, hur skulle det kunna vara i närheten av att motivera alla kostnader? Och tror du på allvar att det skulle accepteras att köra godståg genom de befintliga bebyggda miljöerna i Danderyd och Täby? Eller nationalstadsparken?

Nästa godståg till Norrtälje kommer att ankomma komma via Hallstavik. Eljest äter jag min hatt.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Sio » mån 10 maj, 2021 15:11

twr skrev:
Harald skrev:Här kokas det kraftig soppa på en väldigt tunn spik. Trafikverket föreslår inte att Värmdö får ett spårreservat. Det föreslagna spårreservatet utmed väg 222 liksom målsättningen att Värmdö någon gång i framtiden ska nås med spårbunden trafik är en del av Värmdö kommuns översiktsplan. I rapporten, som inte är en beslutshandling utan ska vara ett stöd i framtida planering, föreslås att reservatet behålls, det är allt. Det är inte så svårt att bygga järnväg längs väg 222 från Fiskartorpet i Nacka till Grisslinge i Värmdö eftersom det inte finns mycket bebyggelse där, men nyttan av en sådan järnväg är ju begränsad. Man måste på något sätt ta sig igenom Nacka och vidare in till centrala Stockholm. Hur det ska gå till är väl det som måste besvaras innan man börjar dividera om olika teknikaliteter. För herrskapets information kan jag meddela att den enda nya spåranläggning som finns i Nacka kommuns översiktsplan är en förlängning av tunnelbanan till Orminge. Något reservat för järnväg mellan Stockholm och Värmdö finns inte.

Javisst, du har rätt i allt det där. Större delen av sträckan kommer rimligen hamna i tunnel, det är svårt att tro något annat. Det går att diskutera för och nackdelar med olika trafikslag utifrån generella resonemang, men även utifrån utformning.

Tunnelbana till Orminge skulle enkelt kunna byggas förberedd för att konverteras till Roslagsbanan. Eller så byggs den som Roslagsbanan från början, men då behöver länken T-Centralen - Nacka centrum byggas samtidigt.

Någonstans öster om Orminge kanske i trakten av kommungränsen skulle banan kunna komma upp på ytan. Eller gå i tunnel ända till Gustavsberg.

Det man kan fundera över är sträckan Centralen-Nacka:

Roslagsbanan hamnar gissningsvis öster om Citybanan på ungefär samma djup. Alltså under blå linjen.

Blå linjen byggs nu med maxlutning för tunnelbana (40 ‰) från Kungsträdgården för att komma under förkastningen vid Södermalm. Roslagsbanan vill inte ha -40 ‰, hur ska man ta sig under Saltsjön med rimlig lutning?

Kanske borde man "passa på" att komma öster om Blå linjen innan den dyker och sedan bygga rampen ned under Djurgården och korsa vattnet vid Valdemars udde? Skippa Södermalm alltså. Annars kanske man måste bygga den där sänktunneln på Strömmens botten som man tyckte var för dyr för Blå linjen.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav twr » mån 10 maj, 2021 15:41

Sio skrev:
twr skrev:

Det man kan fundera över är sträckan Centralen-Nacka:

Roslagsbanan hamnar gissningsvis öster om Citybanan på ungefär samma djup. Alltså under blå linjen.

Blå linjen byggs nu med maxlutning för tunnelbana (40 ‰) från Kungsträdgården för att komma under förkastningen vid Södermalm. Roslagsbanan vill inte ha -40 ‰, hur ska man ta sig under Saltsjön med rimlig lutning?

Kanske borde man "passa på" att komma öster om Blå linjen innan den dyker och sedan bygga rampen ned under Djurgården och korsa vattnet vid Valdemars udde? Skippa Södermalm alltså. Annars kanske man måste bygga den där sänktunneln på Strömmens botten som man tyckte var för dyr för Blå linjen.

Bra frågor. Vet du mer om förkastningen? Den kanske inte är lika djup överallt? Sträckningen jag föreslår går mellan T-Centralen och Mariatorget, och passerar planskilt under Citybanan under Riddarholmen. Det bör vara möjligt att komma ned till -60 eller -70 i passagen under Riddarfjärden.

Vad gäller lutning bör det vara möjligt att bygga brantare när fordonsflottan är utbytt. Inte maxlutning överallt förstås, men lutningar på 50 promille bör vara möjliga för Roslagsbanan i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Harald » mån 10 maj, 2021 16:11

För att det ska vara någon vits med 120 km/h bör stationsavstånden vara minst 4-5 km. Vid korta stationsavstånd är snabb acceleration och inbromsning viktigare än hög topphastighet.
Harald

Inläggav twr » mån 10 maj, 2021 16:27

Harald skrev:För att det ska vara någon vits med 120 km/h bör stationsavstånden vara minst 4-5 km. Vid korta stationsavstånd är snabb acceleration och inbromsning viktigare än hög topphastighet.

Roslagsbanans nya tåg har hög effekt och klara både hög sth och snabb acceleration. Stationsavstånden på en ny bana till Värmdö och Tyresö kan vara betydligt längre än på befintlig tunnelbana. Sträckan Gullmarsplan - Älta till exempel når säkert 120 km/h utan problem.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Harald » mån 10 maj, 2021 18:17

Den effekt som brukar anges för eldrivna fordon är timeffekten. Den är ointressant i det här sammanhanget. Det som är intressant är dragkraften i låga hastigheter. Det viktigaste är att man snabbt kan ta sig upp över de lägsta hastigheterna. För det krävs inte stor effekt men stor dragkraft. Jag har letat lite efter prestanda för X15p men inte hittat så mycket.
Tillägg: Nu hittade jag lite data, startacceleration 0,95 m/s2. Det var ju inte särskilt imponerande, som en trött tunnelvagn av första generationen. C30 har 1,1 m/s2 så den drar ifrån i starten. Sen hinner förstås X15p ifatt så småningom om det inte är dags att stanna innan dess.
Harald

Inläggav twr » mån 10 maj, 2021 18:37

Harald skrev:Den effekt som brukar anges för eldrivna fordon är timeffekten. Den är ointressant i det här sammanhanget. Det som är intressant är dragkraften i låga hastigheter. Det viktigaste är att man snabbt kan ta sig upp över de lägsta hastigheterna. För det krävs inte stor effekt men stor dragkraft. Jag har letat lite efter prestanda för X15p men inte hittat så mycket.
Tillägg: Nu hittade jag lite data, startacceleration 0,95 m/s2. Det var ju inte särskilt imponerande, som en trött tunnelvagn av första generationen. C30 har 1,1 m/s2 så den drar ifrån i starten. Jag ska se om jag kan göra en uppskattning av hur lång sträcka som behövs för att X15p ska komma ifatt.

Intressant.

Banan vi pratar om här har hursomhelst längre stationsavstånd än en typisk tunnelbana och är betydligt längre än en tunnelbana. Så hög sth bör ändå vara av stort värde.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Harald » mån 10 maj, 2021 18:54

Frågan är bara om det är av så stort värde att det motiverar kostnaden för ytterligare en tunnel mellan T-Centralen och Nacka. Om man tar sträckan Nacka Forum-Orminge med stationer vid Nacka sjukhus och Björknäs så blir det 2 km mellan stationerna. Då är tidsvinsten med Roslagsbana jämfört med tunnelbana 10 s per stationssträcka d.v.s. 30 s totalt. Skulle man sedan dra vidare till Gustavsberg utan mellanstationer så är det 8 km. Där blir tidsvinsten 70 s. Skulle man dra en tunnel utan mellanstationer Nacka Forum-T-Centralen så får man förstås en tidsvinst där också men motiverar trafikunderlaget i östra Nacka och västra Värmdö en sådan investering? Vill Värmdö kommun bygga höghus som i Täby för att skapa ett trafikunderlag?
Harald

Inläggav twr » mån 10 maj, 2021 19:49

Harald skrev:Frågan är bara om det är av så stort värde att det motiverar kostnaden för ytterligare en tunnel mellan T-Centralen och Nacka. Om man tar sträckan Nacka Forum-Orminge med stationer vid Nacka sjukhus och Björknäs så blir det 2 km mellan stationerna. Då är tidsvinsten med Roslagsbana jämfört med tunnelbana 10 s per stationssträcka d.v.s. 30 s totalt. Skulle man sedan dra vidare till Gustavsberg utan mellanstationer så är det 8 km. Där blir tidsvinsten 70 s. Skulle man dra en tunnel utan mellanstationer Nacka Forum-T-Centralen så får man förstås en tidsvinst där också men motiverar trafikunderlaget i östra Nacka och västra Värmdö en sådan investering? Vill Värmdö kommun bygga höghus som i Täby för att skapa ett trafikunderlag?

Jag tror inte det är motiverat med spårtrafik till Värmdö nu. Jag vet inte om det någonsin blir det. Men om det blir det i framtiden tror jag inte att Nackatunnelbanan är en lösning. Kapaciteten är främsta skälet, restiden i andra hand.

Vad gäller investeringen är det förstås en stor kostnad. Därför kanske det krävs att både Värmdögrenen och Tyresögrenen byggs samtidigt.

De närmsta 20-30-40 åren tror jag dock att det är buss som gäller. Det är därför det byggs bussterminaler i Slussen, Nacka centrum och Gullmarsplan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Stefan Isaksson » tis 11 maj, 2021 9:47

Harald skrev:Den effekt som brukar anges för eldrivna fordon är timeffekten. Den är ointressant i det här sammanhanget. Det som är intressant är dragkraften i låga hastigheter. Det viktigaste är att man snabbt kan ta sig upp över de lägsta hastigheterna. För det krävs inte stor effekt men stor dragkraft. Jag har letat lite efter prestanda för X15p men inte hittat så mycket.
Tillägg: Nu hittade jag lite data, startacceleration 0,95 m/s2. Det var ju inte särskilt imponerande, som en trött tunnelvagn av första generationen. C30 har 1,1 m/s2 så den drar ifrån i starten. Sen hinner förstås X15p ifatt så småningom om det inte är dags att stanna innan dess.

SS äldsta tunnelvagnar specificerades med accelerationen 1,1 m/sekundkvadrat.
Jag vill minnas att X10p specificerades med accelrationen 0,7 m/sekundkvadrat från 0-30 km/timme.
Som jämförelse specificerades SJ X2 med 0,4 m/sekundkvadrat. Jag tror dock att tågen när de byggdes var bättre än specifikationen. Jag räknade en gång på den projekterade dragkraftskurvan och fann att tåget borde behöva en eller ett par mil för att nå 200 km/timmen givet plan bana.
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav Enceladus » tis 11 maj, 2021 15:51

twr skrev:
Harald skrev:Frågan är bara om det är av så stort värde att det motiverar kostnaden för ytterligare en tunnel mellan T-Centralen och Nacka. Om man tar sträckan Nacka Forum-Orminge med stationer vid Nacka sjukhus och Björknäs så blir det 2 km mellan stationerna. Då är tidsvinsten med Roslagsbana jämfört med tunnelbana 10 s per stationssträcka d.v.s. 30 s totalt. Skulle man sedan dra vidare till Gustavsberg utan mellanstationer så är det 8 km. Där blir tidsvinsten 70 s. Skulle man dra en tunnel utan mellanstationer Nacka Forum-T-Centralen så får man förstås en tidsvinst där också men motiverar trafikunderlaget i östra Nacka och västra Värmdö en sådan investering? Vill Värmdö kommun bygga höghus som i Täby för att skapa ett trafikunderlag?

Jag tror inte det är motiverat med spårtrafik till Värmdö nu. Jag vet inte om det någonsin blir det. Men om det blir det i framtiden tror jag inte att Nackatunnelbanan är en lösning. Kapaciteten är främsta skälet, restiden i andra hand.

Vad gäller investeringen är det förstås en stor kostnad. Därför kanske det krävs att både Värmdögrenen och Tyresögrenen byggs samtidigt.

De närmsta 20-30-40 åren tror jag dock att det är buss som gäller. Det är därför det byggs bussterminaler i Slussen, Nacka centrum och Gullmarsplan.

Jag tror inte att Nacka kommun nöjer sig med buss till Orminge i ytterligare 40 år. Det finns planer för ganska många nya bostäder öster om Nacka centrum, och redan nu är resandeunderlaget skapligt. Tunnelbana till Orminge, med mellanliggande stationer i Ektorp och Björknäs, var ett av de projekt som utreddes i Sverigeförhandlingen.

Spårtrafik till Orminge kommer att vara en ständigt återkommande fråga i Nacka kommun, speciellt när blå linjen har förlängts till Nacka centrum. Med tunnelbana blir restiden mellan Orminge och T-Centralen uppskattningsvis 18 minuter, vilket är något kortare än vad linje 444 behöver för att köra till Slussen. Flera skribenter har ju påpekat att de största restidsvinsterna med tunnelbanan till Nacka centrum realiseras inte förrän den förlängs till Orminge.

Ja, tunnelbanan behövs för att avlasta Slussen och de som flyttar in i de bostäder som planeras vid de nya stationerna kommer att få kortare restid. Men den gruppen utgör inte hela befolkningen i Nacka kommun och övriga invånare kommer att vilja ha liknande förbättringar.
Enceladus

Inläggav twr » tis 11 maj, 2021 16:16

Enceladus skrev:
twr skrev:

Jag tror inte att Nacka kommun nöjer sig med buss till Orminge i ytterligare 40 år. Det finns planer för ganska många nya bostäder öster om Nacka centrum, och redan nu är resandeunderlaget skapligt. Tunnelbana till Orminge, med mellanliggande stationer i Ektorp och Björknäs, var ett av de projekt som utreddes i Sverigeförhandlingen.

Spårtrafik till Orminge kommer att vara en ständigt återkommande fråga i Nacka kommun, speciellt när blå linjen har förlängts till Nacka centrum. Med tunnelbana blir restiden mellan Orminge och T-Centralen uppskattningsvis 18 minuter, vilket är något kortare än vad linje 444 behöver för att köra till Slussen. Flera skribenter har ju påpekat att de största restidsvinsterna med tunnelbanan till Nacka centrum realiseras inte förrän den förlängs till Orminge.

Ja, tunnelbanan behövs för att avlasta Slussen och de som flyttar in i de bostäder som planeras vid de nya stationerna kommer att få kortare restid. Men den gruppen utgör inte hela befolkningen i Nacka kommun och övriga invånare kommer att vilja ha liknande förbättringar.

Det är möjligt.

En möjlighet är att bygga 190 meters plattformar och även i övrigt förberett för en konvertering till Roslagsbanan. Så kan stationerna Ektorp, Björknäs och Orminge flyttas över i ett senare skede.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tis 11 maj, 2021 22:32

Man skal ikke dra lenger enn Oslo for å finne kombinasjonen tunnelbane med strømskinne og plankrysninger med vei. Det finnes langs hele hele Holmenkollinjen fra Frøen til Frognerseteren. På Frøen, Steinerud, Ris, Gråkammen, Midtstuen, Besserud og Frognerseteren er det krysning for fotgjengere. På Vinderen, Slemdal, Gulleråsen, Vettakollen, Skådalen og Lillevann er det bilvei som krysser T-banen. I alt er det 13 plankrysninger. De er alle sikret med bommer. Strømskinnen ble bygd i 2011, og var fullt mulig å få godkjent.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav Harald » ons 12 maj, 2021 7:34

Men eftersom Nacka och Värmdö ligger i Sverige och inte i Norge gäller svenska regler och då blir det inte godkänt. Man kan förstås spekulera i att reglerna kunde ändras, men det håller jag inte för troligt. Strömskenan i Stockholm är också mindre skyddad än den i Oslo där man har strömavtagning från undersidan och övriga sidor är täckta. F.ö. bygger man väl knappast nya järnvägar med plankorsningar numera.
Harald

Inläggav twr » ons 12 maj, 2021 7:50

Nils Carl Aspenberg skrev:Man skal ikke dra lenger enn Oslo for å finne kombinasjonen tunnelbane med strømskinne og plankrysninger med vei. Det finnes langs hele hele Holmenkollinjen fra Frøen til Frognerseteren. På Frøen, Steinerud, Ris, Gråkammen, Midtstuen, Besserud og Frognerseteren er det krysning for fotgjengere. På Vinderen, Slemdal, Gulleråsen, Vettakollen, Skådalen og Lillevann er det bilvei som krysser T-banen. I alt er det 13 plankrysninger. De er alle sikret med bommer. Strømskinnen ble bygd i 2011, og var fullt mulig å få godkjent.

Principen i sig är det inget fel på.

Jag ser bara inte någon anledning/förutsättningar att använda det just i Nacka/Värmdö. Varken Nackatunnelbanan eller Saltsjöbanan kommer att ha tillräcklig kapacitet att ta över hela Värmdöresandet från Slussenterminalen. Särskilt som jag tror att spårtrafik till Värmdö bara är aktuellt i ett scenario med betydligt ökat resande jämfört med nu. Farm till dess är det buss som gäller tror jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Per Lind » ons 12 maj, 2021 8:00

twr skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Man skal ikke dra lenger enn Oslo for å finne kombinasjonen tunnelbane med strømskinne og plankrysninger med vei. Det finnes langs hele hele Holmenkollinjen fra Frøen til Frognerseteren. På Frøen, Steinerud, Ris, Gråkammen, Midtstuen, Besserud og Frognerseteren er det krysning for fotgjengere. På Vinderen, Slemdal, Gulleråsen, Vettakollen, Skådalen og Lillevann er det bilvei som krysser T-banen. I alt er det 13 plankrysninger. De er alle sikret med bommer. Strømskinnen ble bygd i 2011, og var fullt mulig å få godkjent.

Jag ser bara inte någon anledning/förutsättningar att använda det just i Nacka/Värmdö. Varken Nackatunnelbanan eller Saltsjöbanan kommer att ha tillräcklig kapacitet att ta över hela Värmdöresandet från Slussenterminalen. Särskilt som jag tror att spårtrafik till Värmdö bara är aktuellt i ett scenario med betydligt ökat resande jämfört med nu. Farm till dess är det buss som gäller tror jag.

Eftersom EU har godkänt strömskena och plankorsning så borde det inte vara så svårt att få till det i Sverige heller vilket borde göra byggandet av tunnelbana till Värmdö avsevärt billigare.
Lite konstigt resonemang, bussar klarar resandet men inte spårburen tunnelbana?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav twr » ons 12 maj, 2021 8:34

Per Lind skrev:
twr skrev:

Eftersom EU har godkänt strömskena och plankorsning så borde det inte vara så svårt att få till det i Sverige heller vilket borde göra byggandet av tunnelbana till Värmdö avsevärt billigare.
Lite konstigt resonemang, bussar klarar resandet men inte spårburen tunnelbana?
-Per

Nackatunnelbanan har inte kapacitet att ta över allt resande som gröna och röda linjen nu tar hand om från Slussen och norrut. Det är inte trafikslag vi diskuterar, utan trafiksystem, Det är inga konstigheter och det har diskuterats många gånger genom åren här på forum.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Harald » ons 12 maj, 2021 9:17

Per Lind skrev:Eftersom EU har godkänt strömskena och plankorsning så borde det inte vara så svårt att få till det i Sverige heller vilket borde göra byggandet av tunnelbana till Värmdö avsevärt billigare.

I vilken förordning eller liknande har EU godkänt detta? I Sverige gäller följande:
ELSÄK-FS 2008:1 7 kap. 1 § skrev:Ett spårområde för tunnelbana med strömskena ska vara slutet eller inhägnat på betryggande sätt. Endast fackkunniga personer eller personer som har fått instruktioner om risken för skada på grund av el ska ha tillträde till spårområdet.

F.ö. är det väl rätt uppenbart att en eventuell förlängning av tunnelbanan i Nacka kommer att bli just tunnelbana, eller menar du att man ska riva en massa bebyggelse för att dra fram den på ytan.
Harald

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik