Tunnelbana 1, Solnagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav Odd » tor 06 maj, 2021 21:36

Nu kommer man om ett par år att införa en kapacitetshöjande åtgärd på tunnelbana 1, med en potential på en ökning mellan 33 och 50%, genom att Hagsätragrenen förs över till tunnelbana 3.
Samtidigt inför man så småningom en kapacitetssänkande åtgärd mellan Odenplan och västerort, där man minskar kapaciteten med upp till 20%, genom att tvingas skicka ett tåg var tionde minut upp mot Solna.

Efter dessa förändringar så kan man generellt höja kapaciteten på tunnelbana 2 och 3, samt på tub 1 söderut, genom att separera alla linjer så att det på en given bandel endast går en linjesträckning. Det skulle även lösa de problem som blindtarmen skapar då den skulle bli en separat linje, exempelvis Solna Station-Fridhemsplan-Södra Station-Gup-Skarpnäck.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav Sio » fre 07 maj, 2021 6:20

Odd skrev:Nu kommer man om ett par år att införa en kapacitetshöjande åtgärd på tunnelbana 1, med en potential på en ökning mellan 33 och 50%, genom att Hagsätragrenen förs över till tunnelbana 3.
Samtidigt inför man så småningom en kapacitetssänkande åtgärd mellan Odenplan och västerort, där man minskar kapaciteten med upp till 20%, genom att tvingas skicka ett tåg var tionde minut upp mot Solna.

Efter dessa förändringar så kan man generellt höja kapaciteten på tunnelbana 2 och 3, samt på tub 1 söderut, genom att separera alla linjer så att det på en given bandel endast går en linjesträckning. Det skulle även lösa de problem som blindtarmen skapar då den skulle bli en separat linje, exempelvis Solna Station-Fridhemsplan-Södra Station-Gup-Skarpnäck.


Ingen av de åtgärderna påverkar kapaciteten.

Varför är de sådant stort problem för vissa att var 3:e tåg kommer att skickas mot Karolinska?
Jag tycker det låter som gnäll från någon som håller på att förlora ett privilegium.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 430
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav daniel_s » fre 07 maj, 2021 6:59

Sio skrev:Varför är de sådant stort problem för vissa att var 3:e tåg kommer att skickas mot Karolinska?
Jag tycker det låter som gnäll från någon som håller på att förlora ett privilegium.


Vart 3:e vore inget problem, men hur får du det till just vart 3:e egentligen?

Nu har jag inte riktigt koll på tajmingen men när T-bana 3 är färdigbyggd ser ju 1:an ut ungefär som bana 2 gör idag, med två grenar i söder och två i norr. Om man ska ha genomgående tåg till Solna även i rusningen så blir det då rimligen fyra linjevarianter i 8-minuterstrafik dvs vart 4:e tåg till Solna, alternativt fem linjer i 10-minuterstrafik dvs vart femte tåg till Solna vid full trafik (2/5 av tågen är rimligen för mycket). Ytterligare en möjlighet är förstås att ha sex linjevarianter i 12-minuterstrafik, varav två går till Solna, vilket ger 6-minuterstrafik dit, men det tror jag av diverse skäl inte riktigt på allvar.

Det är förstås tänkbart att solnagrenen blir klar ”före” ombyggnaderna i söder, dvs att bana 1 en tid måste köras med två grenar i norr och tre i söder. I detta scenario är det förstås möjligt att köra vart tredje tåg till Solna, vilket ger 6-minuterstrafik dit i rusningen. Dock kommer ju detta att resultera i ramaskri när turtätheten sedan minskas till 8 minuter för att passa ihop bättre med södersidan så det verkar inte rimligt...
daniel_s
 
Inlägg: 12911
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav Sio » fre 07 maj, 2021 7:46

daniel_s skrev:
Sio skrev:Varför är de sådant stort problem för vissa att var 3:e tåg kommer att skickas mot Karolinska?
Jag tycker det låter som gnäll från någon som håller på att förlora ett privilegium.


Vart 3:e vore inget problem, men hur får du det till just vart 3:e egentligen?
.


Det var så man tänkte åtminstone när jag för 10 år sedan var ytligt inblandad i projektet att en av de tre södra grenarna skulle vändas vid Karoliniska. Nu är det ju snart bara två grenar söder om stan så det är väl inte självklart längre försåts.

Edit: Men gnället på Karolinska grenen som den kallades "back in the day" är ju mycket äldre än beslutet att flytta en av de södra grenarna till Blå linjen med det trafikala utmaningar som det innebär.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 430
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav Odd » fre 07 maj, 2021 8:13

Sio skrev:
Odd skrev:Nu kommer man om ett par år att införa en kapacitetshöjande åtgärd på tunnelbana 1, med en potential på en ökning mellan 33 och 50%, genom att Hagsätragrenen förs över till tunnelbana 3.
Samtidigt inför man så småningom en kapacitetssänkande åtgärd mellan Odenplan och västerort, där man minskar kapaciteten med upp till 20%, genom att tvingas skicka ett tåg var tionde minut upp mot Solna.

Efter dessa förändringar så kan man generellt höja kapaciteten på tunnelbana 2 och 3, samt på tub 1 söderut, genom att separera alla linjer så att det på en given bandel endast går en linjesträckning. Det skulle även lösa de problem som blindtarmen skapar då den skulle bli en separat linje, exempelvis Solna Station-Fridhemsplan-Södra Station-Gup-Skarpnäck.


Ingen av de åtgärderna påverkar kapaciteten.

Det gör det visst. Nu vet jag inte hur trafikeringen är idag, men då jag körde på ettan så hade man 5-minterstrafik, 12 tåg per timme, på Hagsätragrenen. När sträckan går över till bana 3 i stället så fördelas dom tågen på Farstagrenen och Skarpnäcksgrenen som (i alla fall då) hade 12 resp 6 tåg i timmen under rusningen. Dessa kan alltså ökas till 18 resp 12 tåg i timmen, en ökning på 33% resp 50%. I dag kanske man har en lite annorlunda trafikering men likväl förs all trafik som nu går på Hagsätragrenen över på Farsta resp Skarpnäck.

Under förutsättning att inte mer än 10-minuterstrafik införs på blindtarmen mot Solna så innebär det att var femte tåg försvinner från sträckan väster om Odenplan. För 20 år sedan hade det inte varit något problem då man vände ungefär var femte tåg just i Odenplan under rusningen, men sedan många år tillbaka, eller i alla fall senast jag kollade, så vände inga tåg alls i Odenplan utan alla gick ut mot Västerorts vändhållplatser. Detta innbär alltså såväl som en omedelbar minskning av kapaciteten på del av Hässelbygrenen men framför allt, ett stort avbräck på framtida reservmarginal.
Sio skrev:Varför är de sådant stort problem för vissa att var 3:e tåg kommer att skickas mot Karolinska?
Jag tycker det låter som gnäll från någon som håller på att förlora ett privilegium.

Vilket privilegium skulle det vara? Om det skulle vara var tredje tåg som försvinner mot Solna under rusningen så är det ju ännu värre än den 10-minuterstrafik som planerades. Och eftersom tidiga scenarier inkluderade att man eventuellt skulle vara tvungen att köra matarbussar mellan Odenplan och Karolinska under rusningen för att det inte gick att avvara någon kapacitet så är det inte helt omöjligt att den bedömningen kvarstår, att det helt enkelt inte går att trafikera blindtarmen under rusningstid utan att göra avkall på Västerort.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav twr » fre 07 maj, 2021 8:42

Sio skrev:
daniel_s skrev:
Sio skrev:Varför är de sådant stort problem för vissa att var 3:e tåg kommer att skickas mot Karolinska?
Jag tycker det låter som gnäll från någon som håller på att förlora ett privilegium.


Vart 3:e vore inget problem, men hur får du det till just vart 3:e egentligen?
.


Det var så man tänkte åtminstone när jag för 10 år sedan var ytligt inblandad i projektet att en av de tre södra grenarna skulle vändas vid Karoliniska. Nu är det ju snart bara två grenar söder om stan så det är väl inte självklart längre försåts.

Edit: Men gnället på Karolinska grenen som den kallades "back in the day" är ju mycket äldre än beslutet att flytta en av de södra grenarna till Blå linjen med det trafikala utmaningar som det innebär.

Tanken är 5 minuters trafik på de två södra linjerna. Alltså 12 + 12 = 24 tåg per timme. Återstående 6 tåg per timme, det vill säga 10 minuters trafik, planeras på sträckan Gullmarsplan - Arenastaden.

För att få ett effektiv utnyttjande av ytorna, eller snarare volymerna, vid Gullmarsplan kan denna linje utgå från ett nytt vändspår mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden och därmed även trafikera Skärmarbrink.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8166
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav Gustav » lör 08 maj, 2021 5:30

Kapacitetsminskning i Västerort må vara, men det mest anmärkningsvärda är att man bygger en ny linje för miljarder där det bara ska gå ett tåg var 10:e minut. Snacka om resiursslöseri!
Gustav
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 01 aug, 2006 21:38

Re: Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav Enceladus » lör 08 maj, 2021 7:52

Gustav skrev:Kapacitetsminskning i Västerort må vara, men det mest anmärkningsvärda är att man bygger en ny linje för miljarder där det bara ska gå ett tåg var 10:e minut. Snacka om resiursslöseri!


Staten betalar för fler bostäder. Solna betalar för högre markpriser. Regionen betalar för lägre driftskostnader. Är det någon part som inte får det den betalar för?
Enceladus
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav Odd » lör 08 maj, 2021 8:18

Enceladus skrev:
Gustav skrev:Kapacitetsminskning i Västerort må vara, men det mest anmärkningsvärda är att man bygger en ny linje för miljarder där det bara ska gå ett tåg var 10:e minut. Snacka om resiursslöseri!


Staten betalar för fler bostäder. Solna betalar för högre markpriser. Regionen betalar för lägre driftskostnader. Är det någon part som inte får det den betalar för?


Problemet är inte utbyggnaden i sig, problemet är hur utbyggnaden utförs. Och andra får alltså betala ett pris i form av ökad trängsel, lägre servicegrad och minskad framtida kapacitetsmarginal för att höja priserna i Solna.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav twr » lör 08 maj, 2021 11:48

Enceladus skrev:
Gustav skrev:Kapacitetsminskning i Västerort må vara, men det mest anmärkningsvärda är att man bygger en ny linje för miljarder där det bara ska gå ett tåg var 10:e minut. Snacka om resiursslöseri!


Staten betalar för fler bostäder. Solna betalar för högre markpriser. Regionen betalar för lägre driftskostnader. Är det någon part som inte får det den betalar för?

Problemet med det resonemanget är att det är Enceladuslogik. Det vill säga att man inte ifrågasätter tankarna bakom. Och inte talar om alternativkostnader. Om politikerna säger att de bygger bostäder i Hässelby tack vare en tunnelbanestation i Älvsjö, då måste det väl vara så? Inte ska väl vi vanliga medborgare komma och ifrågasätta om politikerna faktiskt har tänkt igenom vad de använder våra pengar till?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8166
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav Enceladus » mån 10 maj, 2021 15:53

Stadsdelen: Utred pendelbåtslinje från Stäket-Hässelby till stan

Mitt i skrev:– Dessutom kommer vi ha en enorm nybebyggelse i västerort vilket gör att ännu fler människor ska resa. Hastighetsbegränsningarna går möjligtvis att se över i någon del. Båtresan till stan och arbetsplats får ses som en upplevelseresa i lugn och ro jämfört med trängsel och köer i bilar, bussar och tunnelbana, säger han.


Kan inte Barkarbygrenen förlängas mot Hässelby villastad och vidare till Hässelbygrenen? En direktförbindelse till Kista borde avlasta gröna linjen. Om Viksjö också ska ha tunnelbana så går det fortfarande att förlänga Hjulstagrenen. Det är väl ändå bara den grenen som kan förlängas dit på grund av geometrin?
Enceladus
 
Inlägg: 5945
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tunnelbana 1, Solnagrenen

Inläggav Odd » mån 10 maj, 2021 16:55

Enceladus skrev:Stadsdelen: Utred pendelbåtslinje från Stäket-Hässelby till stan

Mitt i skrev:– Dessutom kommer vi ha en enorm nybebyggelse i västerort vilket gör att ännu fler människor ska resa. Hastighetsbegränsningarna går möjligtvis att se över i någon del. Båtresan till stan och arbetsplats får ses som en upplevelseresa i lugn och ro jämfört med trängsel och köer i bilar, bussar och tunnelbana, säger han.


Kan inte Barkarbygrenen förlängas mot Hässelby villastad och vidare till Hässelbygrenen? En direktförbindelse till Kista borde avlasta gröna linjen. Om Viksjö också ska ha tunnelbana så går det fortfarande att förlänga Hjulstagrenen. Det är väl ändå bara den grenen som kan förlängas dit på grund av geometrin?


Klart det kan. Om vi ändå är inne på allt annat än Solnagrenen :-)

Kanske skulle till och med den gamla sopjärnvägen Lövstabanan kunna återuppstå. Persontrafiken lär ju ha lagts ner en gång i tiden då man ju hade byggt tunnelbana till Hässelby. Nu tar ju tunnelbanan drygt 30 minuter på sträckan Centralen-Vällingby/Hässelby så på den tiden var det säkerligen en stor tidsbesparing för de som skulle ut dit. I dag är läget något annorlunda, med en körtid på kanske drygt 20 minuter mellan T-centralen och Hässelby Villastad om man körde på Lövstabanan, där resenärerna dessutom slipper byta till matarbussar i Vällingby vilket lägger på runt 10 minuter på restiden, så kanske Lövstabanan ändå är en god kandidat till kategorin "nedlagda och upprivna linjer som borde uppstå igen". Men notera att detta endast är väldigt ytliga tankar som triggade av trådens konversation. Huruvida det sedan skulle vara möjligt i praktiken med hänsyn till bland annat bebyggda banvallar etc, tas i detta lägen ingen hänsyn till. Men det är i alla fall minst lika fantasifyllt som att köra Hjulsta/Barkarby-Hässelby/Vällingby...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster