Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Lennart Petersen » lör 13 mar, 2021 2:43

Diripsi skrev:
Breitspurbahn skrev:
Diripsi skrev:Om det är konservatism att vilja att Stockholm ska fortsätta vara en grön och trivsam stad med vacker arkitektur - ja då är jag definitivt beredd att kalla mig konservativ! Om man nu nödvändigtvis måste klämma in ännu fler invånare i Stockholm så är det ett alldeles utmärkt förslag att bebygga Bromma flygfält, istället för att skövla bort grönområden och förstöra boendemiljön i resten av staden.

Det är inte särskilt konservativt att bebygga Bromma Flygplats med själlösa lådor; för var ser du vacker arkitektur idag?

Förtäta hellre punkthusförorter med traditionellt byggda hus. Yteffektiva lösningar som både behåller grönområden och stadsnära flygplatser.

Var har jag sagt att man ska bygga själlösa lådor?

Förtätning i förorterna handlar i praktiken nästan alltid om att bebygga grönytor. Då är det mycket bättre att bygga på Bromma flygfält istället.

Stockholms handelskammare har i vart fall gjort en u-sväng och förordar nedläggning av Bromma flygplats.
Man har räknat fram en samhällsnytta på många miljarder och dessutom någon årlig regioekonomisk nytta vad det nu är för något.
https://www.chamber.se/nyheter/satsa-pa-arlanda-2.htm
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2386
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 13 mar, 2021 12:40

Lennart Petersen skrev:Stockholms handelskammare har i vart fall gjort en u-sväng och förordar nedläggning av Bromma flygplats.
Man har räknat fram en samhällsnytta på många miljarder och dessutom någon årlig regioekonomisk nytta vad det nu är för något.
https://www.chamber.se/nyheter/satsa-pa-arlanda-2.htm

Fast Handelskammaren brukar brukar ju inte gilla spårvägar (i ett försök att återföra tråden till dess ämne). Men de kanske har u-svängt där också, sedan tant Annas tid?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2194
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Odd » lör 13 mar, 2021 13:35

dr Cassandra Nojdh skrev:...
Fast Handelskammaren brukar brukar ju inte gilla spårvägar (i ett försök att återföra tråden till dess ämne). Men de kanske har u-svängt där också, sedan tant Annas tid?

Nej.

De är fortfarande minst lika fientligt inställda till spårvägar. De tolererar tunnelbana för att inte stöta sig med opinionen och bussar för att det är vägfordon. Men de vill fortfarande att alla skall äga och använda bil.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5123
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » mån 15 mar, 2021 3:12

dr Cassandra Nojdh skrev:Men vilket var nu det där konservativa propagandaorganet?


Jag har hittat en informativ artikel om det konservativa propagandaorganet för både initierade och oinitierade skribenter.

Är Skönhetsrådet ett propagandaorgan?

SvD skrev:Samtidigt kan Skönhetsrådet, som fristående organ, arbeta på ett sätt som inte är möjligt för kommunens tjänstemän. Rådet kan gå ut och skapa opinion. Göran Söderström kan skriva insändarartiklar och ringa upp journalister för att få ut Skönhetsrådets åsikter om hur Stockholm bör se ut.


Är Skönhetsrådet konservativt?

SvD skrev:På väggen hänger en Stockholmskarta - men den omfattar bara innerstan och charmiga gamla närförorter som Aspudden, Gröndal och Midsommarkransen. Innerstan är den del av Stockholm som engagerar rådet mest. Rådet anklagas inte sällan för att vara ett gäng konservativa innerstadsbor, en odemokratisk sammanslutning som agerar smakdomare.


Det är ju intressant att detta gäng konservativa innerstadsbor bryr sig så mycket om några i mitt tycke spännande skyskrapor i Skärholmen och Telefonplan. Är de måhända rädda för att deras kära innerstad ska få konkurrens? De kan lyckligtvis inte stoppa utvecklingen i Solna och Sundbyberg, även om Flemingsberg tyvärr hämmas av den våta filt som rådet har lagt över Söderort. Jag är fast övertygad om att Söderort hade klarat sig mycket bättre som egen kommun.

Jag hoppas verkligen att Skönhetsrådet hinner avskaffas innan Bromma flygfält börjar detaljplaneras. Stockholm behöver inte ännu en sovstad!
Enceladus
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav LÅ1 » mån 15 mar, 2021 10:00

Enceladus skrev:Det är ju intressant att detta gäng konservativa innerstadsbor bryr sig så mycket om några i mitt tycke spännande skyskrapor i Skärholmen och Telefonplan. Är de måhända rädda för att deras kära innerstad ska få konkurrens? De kan lyckligtvis inte stoppa utvecklingen i Solna och Sundbyberg, även om Flemingsberg tyvärr hämmas av den våta filt som rådet har lagt över Söderort. Jag är fast övertygad om att Söderort hade klarat sig mycket bättre som egen kommun.

Jag hoppas verkligen att Skönhetsrådet hinner avskaffas innan Bromma flygfält börjar detaljplaneras. Stockholm behöver inte ännu en sovstad!

Flemingsberg ligger ju inte i Stockholm! I kommunen alltså. Så Skönhetsrådet borde inte ha mer att säga till om där än i t.ex. Solna.

Skönhetsrådet får säga vad det tycker, men det har inget formellt inflytande. Det är nog en bra ordning.

Varför skulle Skönhetsrådet vilja att det byggs en sovstad på Bromma flygfält? Deras intention borde vara att det byggs en levande stad.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14048
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav twr » mån 15 mar, 2021 10:35

Enceladus skrev:Är Skönhetsrådet konservativt?

SvD skrev:Rådet anklagas inte sällan för att vara ett gäng konservativa innerstadsbor, en odemokratisk sammanslutning som agerar smakdomare.

"Jag hörde ett rykte, alltså är det sant."
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8121
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav LÅ1 » mån 15 mar, 2021 10:43

Enceladus skrev:Det är ju intressant att detta gäng konservativa innerstadsbor bryr sig så mycket ...

Jag tog mig tiden att gå igenom Skönhetsrådets medlemmar enligt denna lista, och via birthday.se och Wikipedia ta reda på medlemmarnas boendeort.

Resultatet:
Bromma 3
"Söder om söder" 3
Södermalm 2
Östermalm 2
Norrmalm 2
Kungsholmen 1
Utanför Stockholms kommun, Sollentuna 1
Och en misslyckades jag med

7 innerstadsbor av 14 är väl ett bra och hyfsat representativt utfall?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14048
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » mån 15 mar, 2021 10:59

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Det är ju intressant att detta gäng konservativa innerstadsbor bryr sig så mycket ...

Jag tog mig tiden att gå igenom Skönhetsrådets medlemmar enligt denna lista, och via birthday.se och Wikipedia ta reda på medlemmarnas boendeort.

Resultatet:
Bromma 3
"Söder om söder" 3
Södermalm 2
Östermalm 2
Norrmalm 2
Kungsholmen 1
Utanför Stockholms kommun, Sollentuna 1
Och en misslyckades jag med

7 innerstadsbor av 14 är väl ett bra och hyfsat representativt utfall?


Det bor fler personer i kommundelen Söderort än i Stockholms innerstad. Med tanke på att alla medlemmar som bor i Västerort gör det i Bromma snarare än i Hässelby-Vällingby, Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta finns det skäl att misstänka att fördelningen i Söderort inte heller är jämn. Hur många bor i Skärholmen där rådet försökte sänka ett ambitiöst 21-våningshus till tre våningar? Förmodligen ingen...
Enceladus
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » mån 15 mar, 2021 11:09

LÅ1 skrev:Flemingsberg ligger ju inte i Stockholm! I kommunen alltså. Så Skönhetsrådet borde inte ha mer att säga till om där än i t.ex. Solna.


Nej, men Flemingsberg hämmas otroligt mycket av att i princip hela Söderort är en sovstad. Det konservativa propagandaorganet vill bevara denna ordning.

LÅ1 skrev:Skönhetsrådet får säga vad det tycker, men det har inget formellt inflytande. Det är nog en bra ordning.

Varför skulle Skönhetsrådet vilja att det byggs en sovstad på Bromma flygfält? Deras intention borde vara att det byggs en levande stad.


Fråga inte mig! Det konservativa propagandaorganet har dock varit emot nästan alla förslag som gör stadsdelar utanför tullarna mer levande.
Enceladus
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav LÅ1 » mån 15 mar, 2021 11:30

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Det är ju intressant att detta gäng konservativa innerstadsbor bryr sig så mycket ...

Jag tog mig tiden att gå igenom Skönhetsrådets medlemmar enligt denna lista, och via birthday.se och Wikipedia ta reda på medlemmarnas boendeort.

Resultatet:
Bromma 3
"Söder om söder" 3
Södermalm 2
Östermalm 2
Norrmalm 2
Kungsholmen 1
Utanför Stockholms kommun, Sollentuna 1
Och en misslyckades jag med

7 innerstadsbor av 14 är väl ett bra och hyfsat representativt utfall?


Det bor fler personer i kommundelen Söderort än i Stockholms innerstad. Med tanke på att alla medlemmar som bor i Västerort gör det i Bromma snarare än i Hässelby-Vällingby, Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta finns det skäl att misstänka att fördelningen i Söderort inte heller är jämn. Hur många bor i Skärholmen där rådet försökte sänka ett ambitiöst 21-våningshus till tre våningar? Förmodligen ingen...

De tre i Söderort bor i Enskededalen, Enskede och Bagarmossen. Observera att jag gått på postadress, så det hela stämmer kanske inte helt med den verkliga bostadsorten. Bara i innerstaden tittade jag på gatuadressen. Det mest för att de flesta gatorna visste jag var gatorna låg. Dock var jag tvungen att kolla upp Slipgatan.

Men behöver bostadsorten ha så stor betydelse? De ska ju se till hela Stockholms skönhet. Har du försökt leta reda på Skönhetsrådets uttalande om olika ärenden och kollat vad det säger om andra projekt i Skärholmen eller Rinkeby t.ex.

Är det ambitiöst att bygga 21-våningshus i Skärholmen? Jag vet inte, men det är möjligt att det är en bra plats för ett sådant. Då får man hoppas att politikerna går emot Skönhetsrådet. Ett problem med höga hus är att de drar ner vindar till marken och gör området runtomkring ogästvänligt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14048
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 16 mar, 2021 9:45

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Flemingsberg ligger ju inte i Stockholm! I kommunen alltså. Så Skönhetsrådet borde inte ha mer att säga till om där än i t.ex. Solna.


Nej, men Flemingsberg hämmas otroligt mycket av att i princip hela Söderort är en sovstad. Det konservativa propagandaorganet vill bevara denna ordning.

LÅ1 skrev:Skönhetsrådet får säga vad det tycker, men det har inget formellt inflytande. Det är nog en bra ordning.

Varför skulle Skönhetsrådet vilja att det byggs en sovstad på Bromma flygfält? Deras intention borde vara att det byggs en levande stad.


Fråga inte mig! Det konservativa propagandaorganet har dock varit emot nästan alla förslag som gör stadsdelar utanför tullarna mer levande.

Det kanske vore på sin plats att ha lite åsikter om trådens ämne, istället för att ständigt hålla på och ondgöra sig över diverse tidningsskriverier..
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2194
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Kristofer » tis 16 mar, 2021 9:54

Eftersom det saknas kapacitet på både TUB1 och TUB3 för att försörja ett bebyggt flygfält, så är det väl bara att förlänga det fjärde tunnelbanesystemet - det smalspåriga som idag kallas Roslagsbanan - från Centralen till Bromma? Det blir lite parallellkörning under Kungsholmen, men det får vi väl leva med.

Frågan är då: räcker Roslagsbanans kapacitet till för tre sydliga grenar till Gustavsberg, Tyresö och Bromma?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav twr » tis 16 mar, 2021 10:29

Kristofer skrev:Eftersom det saknas kapacitet på både TUB1 och TUB3 för att försörja ett bebyggt flygfält, så är det väl bara att förlänga det fjärde tunnelbanesystemet - det smalspåriga som idag kallas Roslagsbanan - från Centralen till Bromma? Det blir lite parallellkörning under Kungsholmen, men det får vi väl leva med.

Frågan är då: räcker Roslagsbanans kapacitet till för tre sydliga grenar till Gustavsberg, Tyresö och Bromma?

Intressant tanke och bra fråga! Jag skulle säga att kapaciteten inte räcker. I ett långsiktigt perspektiv med spårtrafik till Värmdö och Tyresö får vi anta att resandet är stort - annars kommer vi inte bygga dit.

Sträckan till Bromma får också ta en ganska stor omväg under Södermalm för att komma dit. Roslagsbanan måsta ju korsa under Citybanan, som går ytligare ju närmare Södermalm vi kommer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8121
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Enceladus » tis 16 mar, 2021 14:19

twr skrev:
Kristofer skrev:Eftersom det saknas kapacitet på både TUB1 och TUB3 för att försörja ett bebyggt flygfält, så är det väl bara att förlänga det fjärde tunnelbanesystemet - det smalspåriga som idag kallas Roslagsbanan - från Centralen till Bromma? Det blir lite parallellkörning under Kungsholmen, men det får vi väl leva med.

Frågan är då: räcker Roslagsbanans kapacitet till för tre sydliga grenar till Gustavsberg, Tyresö och Bromma?

Intressant tanke och bra fråga! Jag skulle säga att kapaciteten inte räcker. I ett långsiktigt perspektiv med spårtrafik till Värmdö och Tyresö får vi anta att resandet är stort - annars kommer vi inte bygga dit.

Sträckan till Bromma får också ta en ganska stor omväg under Södermalm för att komma dit. Roslagsbanan måsta ju korsa under Citybanan, som går ytligare ju närmare Södermalm vi kommer.


Ja, jag instämmer på det stora hela med ovanstående inlägg. Nacka, Värmdö och Tyresö kommer troligen att behöva Roslagsbanans fulla kapacitet. Kanske inte i början, men i takt med att Nacka växer måste dessutom allt fler resenärer flyttas över från tunnelbanan till Roslagsbanan. Som tunnelbanan planeras nu får den ju inte någon större överkapacitet (t.ex. korta plattformar och bara två plattformsspår i Sofia).

Sedan skulle en gren till Bromma i princip vara en helt ny bana. Poängen med grenar är ju att de kan dela bana där det är dyrt att bygga. Annars skapas kapacitetsbegränsningar i onödan. Jag skulle säga att det är ganska orealistiskt att bygga en bana med grenar både västerut till Bromma och österut till Nacka. Då är det bättre att bygga två olika banor.

Vidare är erfarenheterna av banor med tre jämnstora grenar övervägande negativa. Två grenar tycks vara en bättre kompromiss. Denna insikt är ju i stort sett vad Stockholmsförhandlingen går ut på! Roslagsbanans gren till Näsbypark är inte heller utan sina problem, men den har en underordnad roll. Det skulle en gren till Bromma inte ha.
Enceladus
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav twr » ons 21 apr, 2021 17:21

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8121
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Torbjörn » ons 21 apr, 2021 17:57

Troligen ett utspel framtvingat av Mp. Protesterna mot detta börjar hagla så sista ordet är säkerligen inte sagt än.Riksdagen ska ju slutligen säga sitt! Det rekonstruerade BRA återupptar sina flygningar i stor skala på BMA i mitten av maj. Även Finnair, som jag har anledning att hålla koll på, återupptar sina flygningar från BMA till Helsingfors i mitten av juli...!
Torbjörn
 
Inlägg: 107
Blev medlem: tor 11 feb, 2010 17:13

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav LÅ1 » ons 21 apr, 2021 18:23

Det verkar inte finnas en riksdagsmajoritet för nedläggning, och det är riksdagen som bestämmer, inte regeringen. Ett eventuellt nedläggningsbeslut kan dessutom lätt rivas upp efter nästa val. Så den som lever får se.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14048
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav C12C3C3C12 » ons 21 apr, 2021 18:27

C12C3C3C12
 
Inlägg: 1699
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav Torbjörn » ons 21 apr, 2021 19:21

Nu är det ju så att Aftonbladet sedan traditioner har en nära koppling till (S) så de måste ju vara lojala. Lokala regioner i Sverige såsom Gotland och ett flertal i Norrland protesterar just nu högljutt mot detta! Och klimatpåverkan minskar ju inte bara för att man flyttar flyget till ARN. Och om man bebygger flygfältet, hur kommer alla de nya boenden i tiotusentals att påverka klimatet med sina nya suvar..? Alla väjer nog inte att åka kollektivt med tvärbanan. Tranebergsbron är redan nu en flaskhals trots att den byggts ut!
Torbjörn
 
Inlägg: 107
Blev medlem: tor 11 feb, 2010 17:13

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inläggav C12C3C3C12 » ons 21 apr, 2021 21:16

Torbjörn skrev:Nu är det ju så att Aftonbladet sedan traditioner har en nära koppling till (S) så de måste ju vara lojala. Lokala regioner i Sverige såsom Gotland och ett flertal i Norrland protesterar just nu högljutt mot detta! Och klimatpåverkan minskar ju inte bara för att man flyttar flyget till ARN. Och om man bebygger flygfältet, hur kommer alla de nya boenden i tiotusentals att påverka klimatet med sina nya suvar..? Alla väjer nog inte att åka kollektivt med tvärbanan. Tranebergsbron är redan nu en flaskhals trots att den byggts ut!


Suvarnas hemvist i Stockholm är främst Östermalm, tvivlar att det ändras bara för att man bebygger blivande Brommafältet :)
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1699
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster

cron