Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjuten

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 05 mar, 2021 21:28

Stefan Widén skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det här beteendet är ju ett sätt för Swedavia att sätta press på Region Stockholm så att regionen slantar opp! Det är vad det handlar om - vem som ska betala.

Det är du...oavsett.......

Ja åsså jag å några till....

Visst sörru! Bara fråga om vems kassabok. Nog så viktigt. Kallas politik.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav BSB101 » sön 07 mar, 2021 14:19

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:Varför slanta upp något alls? Flygplatsen är olönsam och få tror att den kommer bli lönsam igen. Nä bättre att lägga ner nu istället för att plöja ner pengar som man får skriva av när man lägger ner den i framtiden.

Nu är det ju inte det tråden handlar om, oavsett vad man tycker om ESSB:s framtid. Det här temat har kommit upp tidigare i tråden, men som jag redan visat är det ingenting som kommer att hända i närtid och följaktligen ingenting som löser Tvärbanans problem.

Pandemin har fått allt fler att inse att en nedläggning ligger i närtid. Visst det kommer inte ske i morgon men tillräckligt i närtid så det måste tas hänsyn till när man gör investeringar och reinvesteringar.
BSB101

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 07 mar, 2021 18:41

BSB101 skrev:
BSB101 skrev:Varför slanta upp något alls? Flygplatsen är olönsam och få tror att den kommer bli lönsam igen. Nä bättre att lägga ner nu istället för att plöja ner pengar som man får skriva av när man lägger ner den i framtiden.

Nu är det ju inte det tråden handlar om, oavsett vad man tycker om ESSB:s framtid. Det här temat har kommit upp tidigare i tråden, men som jag redan visat är det ingenting som kommer att hända i närtid och följaktligen ingenting som löser Tvärbanans problem.

Pandemin har fått allt fler att inse att en nedläggning ligger i närtid. Visst det kommer inte ske i morgon men tillräckligt i närtid så det måste tas hänsyn till när man gör investeringar och reinvesteringar.

Orsakssambandet är väl snarast det omvända.

Hursomhelst så måste ju detta vägas mot kostnaden för att trafikstarten på Tvärbanans Kistagren förskjuts med i storleksordningen ett år.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav FLJ » sön 07 mar, 2021 22:26

BSB101 skrev:...
Det här beteendet är ju ett sätt för Swedavia att sätta press på Region Stockholm så att regionen slantar opp! Det är vad det handlar om - vem som ska betala.

Varför slanta upp något alls? Flygplatsen är olönsam och få tror att den kommer bli lönsam igen. Nä bättre att lägga ner nu istället för att plöja ner pengar som man får skriva av när man lägger ner den i framtiden.

Varför tror BSB101 att Spårvagn till Kista (via Bromma Blocks, Solvalla, Järvastaden osv) skulle ”vara lönsam igen”?, eller ens någonsin projektmässigt ha visat upp en positiv samhällsplanerings-kostnadsanalys?

Det finns ju mycket billigare busstrafikerings-möjlighet, om man nu ska insistera på kollektivtrafik! Kanske riv förgreningen på linje-22 och komplettera Ulvsundavägen och gamla Rissne-trafikleden med bilväg på spåreservatet (samt asfaltera från Svetsarvägen till Solvalla!), istället! Då kan medborgarna få mer biltrafiksInfrastruktur... :wink:
spårburen aviatör
Användarvisningsbild
FLJ

Inläggav FLJ » sön 07 mar, 2021 22:53

Enceladus skrev:

I nuläget är väl behovet av kapacitetsstark trafik till Bromma flygplats ganska begränsat. Däremot ökar behovet när Sveriges största ICA Maxi öppnar i Bromma om knappt en vecka. Det skulle vara ganska märkligt om tågen började rulla nu utan att stanna vid Bromma Blocks. Nästa år är det dessutom tänkt att hela sträckan till Ursvik ska trafikeras, och då måste ju alla problem vara lösta.

Då jag besöker Bromma Blocks (dvs ute -köpcenter/-shopping~ladorna har jag slagits av hur mycket biltrafik det är på alla vägar i Västerort. Särskilt vanliga Söndagar vid 14:30-tiden är det trafikköer överallt. Således borde investerade pengar i tvärbanans Ursvik/Bromma-förgrening av spårInfrastruktur snarast sättas i bruk!

Behovet av spårvagnstrafik för flygresenerärer från Stockhom/Bromma flygplats till Alviks tBana, Söderorts linje22-stationer eller Solna-/Sundbybergs-pendeltågsbyten är nog inte speciellt stort, misstänker jag dock.

Man kanske skulle prova att bygga SJ-tågInfrastruktur till Kungens Kurvas gigantiska detaljhandelsområde, för att jämföra hur många som då INTE skulle ta bilen till IKEA osv? !, för att prova vad ”kapacitetsstark trafik” skulle medföra i förändringar av människors resemönster, istället! ?

Nej, skämtsam ironi åsido: Riv inte infrastruktur (läs Bromma fpl) för att tro att ännu fler bostadsförtätningar i Västerort skulle göra Stockholm mer attraktivt i ett europeiskt sammanhang; för myndigheter, näringsliv (som internationella huvudkontor) exempelvis.
spårburen aviatör
Användarvisningsbild
FLJ

Inläggav Enceladus » fre 09 apr, 2021 22:26

Tvärbanans nya sträcka dröjer – trots tidigare besked

Mitt i skrev:Stationerna Bromma flygplats och Bromma Blocks är färdigställda sedan en tid tillbaka, och var från början tänkta att öppnas på luciadagen i fjol. Denna gång ger Aleksander Krajisnik inte någon uppskattning om hur lång tid det ska ta innan dessa stationer tas i bruk.

Jag trodde att SL hade lagt ner linjen, men tydligen finns det planer på att återuppta trafiken till flygplatsen och det nya köpcentrumet. Till skillnad från de gamla ordinarie bussarna går ersättningsbussarna bara till flygplatsen, vilket troligtvis är en felprioritering i dagsläget. Det var ganska många personer på ICA Maxi, och då var jag där sent på kvällen. Men SL har ju ändå inga planer på att köra när butikerna har öppet...

Sedan är det väl historierevisionism att påstå att båda hållplatserna skulle trafikeras från början?
Enceladus

Inläggav Odd » lör 10 apr, 2021 14:04

FLJ skrev:
Enceladus skrev:

I nuläget är väl behovet av kapacitetsstark trafik till Bromma flygplats ganska begränsat. Däremot ökar behovet när Sveriges största ICA Maxi öppnar i Bromma om knappt en vecka. Det skulle vara ganska märkligt om tågen började rulla nu utan att stanna vid Bromma Blocks. Nästa år är det dessutom tänkt att hela sträckan till Ursvik ska trafikeras, och då måste ju alla problem vara lösta.

Då jag besöker Bromma Blocks (dvs ute -köpcenter/-shopping~ladorna har jag slagits av hur mycket biltrafik det är på alla vägar i Västerort. Särskilt vanliga Söndagar vid 14:30-tiden är det trafikköer överallt. Således borde investerade pengar i tvärbanans Ursvik/Bromma-förgrening av spårInfrastruktur snarast sättas i bruk!

Behovet av spårvagnstrafik för flygresenerärer från Stockhom/Bromma flygplats till Alviks tBana, Söderorts linje22-stationer eller Solna-/Sundbybergs-pendeltågsbyten är nog inte speciellt stort, misstänker jag dock.

Man kanske skulle prova att bygga SJ-tågInfrastruktur till Kungens Kurvas gigantiska detaljhandelsområde, för att jämföra hur många som då INTE skulle ta bilen till IKEA osv? !, för att prova vad ”kapacitetsstark trafik” skulle medföra i förändringar av människors resemönster, istället! ?

Nej, skämtsam ironi åsido: Riv inte infrastruktur (läs Bromma fpl) för att tro att ännu fler bostadsförtätningar i Västerort skulle göra Stockholm mer attraktivt i ett europeiskt sammanhang; för myndigheter, näringsliv (som internationella huvudkontor) exempelvis.

En sträcka som jag sett som intressant är Vällingby-Bromma Flygplats, ny länk mellan Bromma Flygplats och Karlsbodavägen samt mellan Solna Centrum och Odenplan-Ropsten/Fridhemsplan-Hornstull/Torsgatan-Centralen. En helt ny tvärförbindelse som inte har något idag planerat men som troligen har stor potential.
En temporär sträckning runt flygplatsen kan då byggas tills flygplatsen läggs ner. Möjligen skulle en cut & cover-tunnel kunna byggas under själva flygplatsen om det blir mer kostnadseffektivt.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Torbjörn » lör 10 apr, 2021 16:06

Det rekonstruerade flygbolaget BRA återupptar sina flygningar i stor skala från Bromma med början den 12 maj. Så här står det bl a på deras hemsida:
En cykelparkering tillkommer och under slutet av 2020 planeras Tvärbanan att börja gå till flygplatsen.
Torbjörn

Inläggav twr » sön 11 apr, 2021 12:21

Odd skrev:En sträcka som jag sett som intressant är Vällingby-Bromma Flygplats, ny länk mellan Bromma Flygplats och Karlsbodavägen samt mellan Solna Centrum och Odenplan-Ropsten/Fridhemsplan-Hornstull/Torsgatan-Centralen. En helt ny tvärförbindelse som inte har något idag planerat men som troligen har stor potential.
En temporär sträckning runt flygplatsen kan då byggas tills flygplatsen läggs ner. Möjligen skulle en cut & cover-tunnel kunna byggas under själva flygplatsen om det blir mer kostnadseffektivt.

Det du beskriver är ju nästan exakt den planerade stomlinje E.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » sön 11 apr, 2021 16:22

twr skrev:
Odd skrev:En sträcka som jag sett som intressant är Vällingby-Bromma Flygplats, ny länk mellan Bromma Flygplats och Karlsbodavägen samt mellan Solna Centrum och Odenplan-Ropsten/Fridhemsplan-Hornstull/Torsgatan-Centralen. En helt ny tvärförbindelse som inte har något idag planerat men som troligen har stor potential.

Det du beskriver är ju nästan exakt den planerade stomlinje E.

Jag skulle gärna se fler bokstäver i linjenamn, speciellt för tågtrafik (jämför Köpenhamn och Paris), men brukar inte den föreslagna linjen numera kallas stomlinje 6? Och vad händer egentligen med det "skarpa löftet" att förlänga linjen till Sundbyberg? Mandatperioden är ju snart slut!
Enceladus

Inläggav daniel_s » sön 11 apr, 2021 17:10

Det är väl vid nästa val som löftet gäller!
daniel_s

Inläggav BSB101 » sön 11 apr, 2021 17:48

FLJ skrev:Varför tror BSB101 att Spårvagn till Kista (via Bromma Blocks, Solvalla, Järvastaden osv) skulle ”vara lönsam igen”?, eller ens någonsin projektmässigt ha visat upp en positiv samhällsplanerings-kostnadsanalys?

Det finns ju mycket billigare busstrafikerings-möjlighet, om man nu ska insistera på kollektivtrafik! Kanske riv förgreningen på linje-22 och komplettera Ulvsundavägen och gamla Rissne-trafikleden med bilväg på spåreservatet (samt asfaltera från Svetsarvägen till Solvalla!), istället! Då kan medborgarna få mer biltrafiksInfrastruktur... :wink:

Nu skriver jag inte om spårvägen utan om flygplatsen och där handlar det inte så mycket om tro, den är olönsam.
BSB101

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 11 apr, 2021 18:14

BSB101 skrev:
FLJ skrev:Varför tror BSB101 att Spårvagn till Kista (via Bromma Blocks, Solvalla, Järvastaden osv) skulle ”vara lönsam igen”?, eller ens någonsin projektmässigt ha visat upp en positiv samhällsplanerings-kostnadsanalys?

Nu skriver jag inte om spårvägen utan om flygplatsen och där handlar det inte så mycket om tro, den är olönsam.

I varje fall har Swedavia fått order av Regeringen att komma fram till det. Det finns väl ytterst få flygplatser i Sverige som är lönsamma i någon företagsekonomisk mening. Det mesta är politik.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Breitspurbahn » tis 13 apr, 2021 11:03

FLJ skrev:
Enceladus skrev:

Ett område som Bromma Blocks, med köpcentrum och stora matvarubutiker, i ett område som Bromma med mycket egna hem kommer nog oundvikligen alltid ha en hel del biltrafik.
Men när man får igång Tvärbanan så lär nog en del trafik minska; det kan gärna inte bli värre iallafall.

Apropå Kungens Kurva så ska väl Spårväg Syd gå genom området? Då får man väl se om det ger något. :)
Breitspurbahn

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 16 apr, 2021 21:46

Var förbi Bromma Blocks idag med min skoter. Mycket har hänt där. Ledsamt att se en färdig spårvägslinje stå oanvänd.
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh

Inläggav 4330 » ons 21 apr, 2021 11:45

https://omni.se/di-erfar-att-regeringen ... t/a/2d7J84

Bra att spårvägen inte är planerad att ha Bromma flygplats som ändhållplats.
4330

Inläggav Breitspurbahn » ons 21 apr, 2021 12:30

4330 skrev:https://omni.se/di-erfar-att-regeringen-vill-stanga-bromma-flygplats-presskonferens-inom-kort/a/2d7J84

Bra att spårvägen inte är planerad att ha Bromma flygplats som ändhållplats.

Betvivlar att Bolund kommer förbli minister särskilt länge till. :)
Breitspurbahn

Inläggav LÅ1 » ons 21 apr, 2021 18:21

OM nu Bromma flygplats läggs ner så får väl spårvägshållplatsen heta F.d. Bromma flygplats! :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Odd » ons 21 apr, 2021 19:23

LÅ1 skrev:OM nu Bromma flygplats läggs ner så får väl spårvägshållplatsen heta F.d. Bromma flygplats! :cheesygrin:

Egentligen samma problem som hållplatsnamnen "Solna Business Park" (namnet på ett holdingbolag), "IKEA" (ett namn på en varuhuskedja) och "SKF" (namnet på ett industriföretag).

Det går väl an att fortsätta använda namnet om inget företag gör anspråk på att det är varumärkesskyddat eller motsvarande, som exempelvis Luma, där man döpte ett område till det gamla företagsnamnet. Men kommer "IKEA", "Solna Business Park" eller "SKF" gå med på det om/när de flyttar?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav BSB101 » fre 23 apr, 2021 17:56

BSB101 skrev:

I varje fall har Swedavia fått order av Regeringen att komma fram till det. Det finns väl ytterst få flygplatser i Sverige som är lönsamma i någon företagsekonomisk mening. Det mesta är politik.

Senast jag kollade var det en av landets regionala flygplatser som var lönsam, övriga behövde tillskott av ägarna (=främst kommuner). Statens flygplatser har dock varit lönsamma men det beror på att man lurat på kommunerna övriga flygplatser.
BSB101

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik