Från Tamsons kravlista, Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Från Tamsons kravlista, Tvärbanan

Inläggav LÅ1 » fre 16 apr, 2021 9:46

I Mitti-artikeln "Kräver mer pengar till SL-trafiken" finns en kravlista från Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Utdrag från kravlistan:
Tvärbanan:

Bristande framkomlighet skapar långa restider på vissa sträckor. Planskilda korsningar skulle öka kapaciteten.

Var är de värsta flaskhalsarna? Korsningen av Svärdlångsvägen vid Årstaberg? Korsningen vid Södertäljevägen? Min erfarenhet är inte jättestor, men korsningen av Gustavslundsvägen (vid Alvik) upplever jag fungera snabbt och bra utan några större väntetider.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Från Tamsons kravlista, Tvärbanan

Inläggav Enceladus » fre 16 apr, 2021 10:56

Så här står det i tjänsteutlåtandet (se sidan 10):

Trafikförvaltningen skrev:Brist avseende trängsel finns främst sträckan Årstaberg - Gullmarsplan. Brist framkomlighet finns framförallt på sträckor med blandtrafik Liljeholmen - Gröndal samt Sundbyberg.

Både belastning och framkomlighet kan också påverkas av det relaterade projektet "Stomlinje Söderort". Det finns fortfarande inget beslut om trafikslag, men den stora nyttan med linjen är att ha en tangentiell förbindelse mellan Skärholmen/Fruängen och Gullmarsplan/Sickla som avlastar de radiella stråken. Då kan det inte vara spårväg väster om Älvsjö och buss öster om Älvsjö.

Några konkreta åtgärder för Tvärbanan nämns dock inte. Däremot föreslås ökad samordning:

Trafikförvaltningen skrev:Åtgärder för förbättrad framkomlighet genom kollektivtrafikkörfält bör samordnas med planerad exploatering i Gröndal - Liljeholmen samt fyrspårsutbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg.

Hur blir det med den saknade pendeltågsstationen i Solvalla?

Det är emellertid glädjande att Tamsons konstaterar att "man inte bara kan luta sig mot en elektrifiering av fordonsflottan för att nå miljömålen". Huvudet på spiken!
Enceladus

Inläggav LÅ1 » fre 16 apr, 2021 11:22

I Mitt i skriver man "Planskilda korsningar skulle öka kapaciteten." Därför koncentrerade jag mig på korsningar i första inlägget. Det är klart att trafik i blandtrafik ger längre restid och förmodligen ökar risken för oregelbunden trafik. Men det var väl kommunpolitikerna i Sundbyberg som ville ha det så, har jag för mig. Men hur stort är problemet? I Liljeholmsområdet (Gröndal) förekommer det väl att parkerade bilar stoppar trafiken emellanåt. Men jag tror inte köbildning (av bilar) är något stort problem till vardags. Möjligen om det är störningar i biltrafiken på Essingeleden så att många bilister tar den förbjudna vägen genom Gröndal.
LÅ1

Inläggav Odd » fre 16 apr, 2021 11:59

Tyvärr fanns illustrationen på en gammal dator som inte längre existerar, och troligen i nåt jättegammalt inlägg som jag inte hittar nu på forumet, men där en skiss finns på en möjlig lösning av hela Årstaberg-Årstafältstrafikplatsen.
Men jag slarvade ihop en liknande i ett inte lika fint program. Det är som vanligt inte alls något komplett utan mer av en idé på hur man skulle kunna göra.
årb-årf.png
årb-årf.png (908.04 KiB) Visad 724 gånger

Notera att ändringen innebär två slopade hastighetsbegränsningar för Tvärbanan och minskade totala väntetider för bilar.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » fre 16 apr, 2021 12:07

Intressant! Bygger på en ganska lång omdragning av spårvägen. Och att spårvägen blir fri från plankorsningar samtidigt som biltrafiken bara får ett par platser där den kan korsa banan.
Varför gjorde man inte så från början? :D
LÅ1

Inläggav Odd » fre 16 apr, 2021 14:30

LÅ1 skrev:Intressant! Bygger på en ganska lång omdragning av spårvägen. Och att spårvägen blir fri från plankorsningar samtidigt som biltrafiken bara får ett par platser där den kan korsa banan.
Varför gjorde man inte så från början? :D

Från början så var det tänkt att det kanske skulle vara tiominuterstrafik som allra tätast. Man hade inte en tanke på att det skulle överstiga 10000-12000 passagerare per dygn.

Det finns lite nivåskillnader längs sträckan som gör det något lättare att bygga detta.

Men vem vet, det byggs och planeras väldigt mycket i området nu så det finns all anledning att titta på en slutlig lösning, och kanske en som är helt annorlunda. exempelvis sker det en väldig utveckling på fastigheterna Packrummet 9-12 och del av Årsta 1:1 samt industrifastigheterna mellan Svärdlångvägen och järnvägen.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » fre 16 apr, 2021 18:54

Odd skrev:Notera att ändringen innebär två slopade hastighetsbegränsningar för Tvärbanan och minskade totala väntetider för bilar.

Hur tänker skribenten att bussterminalen ska trafikeras i framtiden?
Enceladus

Inläggav Odd » fre 16 apr, 2021 20:54

Enceladus skrev:
Odd skrev:Notera att ändringen innebär två slopade hastighetsbegränsningar för Tvärbanan och minskade totala väntetider för bilar.

Skulle tro att ingenjörerna löser det om det skulle bli aktuellt. Vad skulle du föreslå?
Jag har haft tankar om det men jag har inte på långa vägar de kunskaper som behövs för att beräkna trafikpåverkan och andra faktorer. Men om jag skulle dra till med en gissning så skulle nog tiden de förlorar på att stå på rödljus vid tät spårvägstrafik uppvägas av att det troligen blir lättare att komma ut den lilla omvägen. Men som sagt, ingenjörerna kan detta betydligt bättre...
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » lör 17 apr, 2021 0:17

Odd skrev:
Enceladus skrev:

Skulle tro att ingenjörerna löser det om det skulle bli aktuellt. Vad skulle du föreslå?
Jag har haft tankar om det men jag har inte på långa vägar de kunskaper som behövs för att beräkna trafikpåverkan och andra faktorer. Men om jag skulle dra till med en gissning så skulle nog tiden de förlorar på att stå på rödljus vid tät spårvägstrafik uppvägas av att det troligen blir lättare att komma ut den lilla omvägen. Men som sagt, ingenjörerna kan detta betydligt bättre...

Mitt förslag är att bygga om hela knutpunkten. Det mesta är antingen underdimensionerat eller dåligt planerat. Dagens lösning uppmuntrar resenärerna att springa över spåren, vilket kan sluta mycket illa. Jag skulle flytta pendeltågsstationens entré närmare Tvärbanan. Stationen behöver ändå en andra plattform, så det är lika bra att börja om från början. Därmed kan bussterminalen också flyttas, och då försvinner behovet av plankorsningen.

Med nuvarande busstrafik och befintlig infrastruktur kommer dock skribentens förslag att skapa stor olägenhet för resenärerna. Det tar redan längre tid att åka från Liljeholmen till Julitavägen (Östberga) än från Gullmarsplan till Tyresö centrum, åtminstone i rusningen. Om linje 134 dessutom måste göra en avstickare på vägen så blir restiden för Östbergaborna helt orimlig. På grund av knutpunktens usla utformning är det ännu sämre att stanna vid Årstabergsvägen i riktning mot Östberga...
Enceladus

Återgå till Spårtrafik