EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: EU kräver cykelplatser på alla tåg - konsekvenser?

Inläggav Hechtwagen » tor 19 nov, 2020 8:52

Odd skrev:Det är som med plastpåsarna, när väl incitamenten är på plats så kan det gå rätt snabbt och smidigt.

När man meslat ur förslaget så kommer det nog inte finnas krav på att befintliga tåg som inte har teknisk möjlighet att hantera cyklar ombord kommer att undantas men att nya tåg inte kommer att få något undantag. Det vore orimligt att skrota ut gamla tåg i förtid för att man inte kan erbjuda cykelplats.

På lokdragna tåg finns det ju alltid möjlighet att sätta in nya eller ombyggda gamla dubbeldäckarvagnar där undervåningen passar bra som cykelförråd. Det börjar väl dyka upp allt fler dubbeldäckarvagnar på marknaden efterhand som olika operatörer byter ut loktågen mot motorvagnsdito.

Väntar med spänning på att samma skall börja gälla för långfärdsbussar, åtta platser för cyklar per buss :-D

Med reservation för att plastpäseskatten bara genererar en bråkdel av de skatteintäkter staten räknade med.

Åtta cykelplatser i varje snabbtåg i Sverige kommer kosta rejält i minskade biljettintäkter.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Per Lind » tor 19 nov, 2020 9:11

Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Det är som med plastpåsarna, när väl incitamenten är på plats så kan det gå rätt snabbt och smidigt.

När man meslat ur förslaget så kommer det nog inte finnas krav på att befintliga tåg som inte har teknisk möjlighet att hantera cyklar ombord kommer att undantas men att nya tåg inte kommer att få något undantag. Det vore orimligt att skrota ut gamla tåg i förtid för att man inte kan erbjuda cykelplats.

På lokdragna tåg finns det ju alltid möjlighet att sätta in nya eller ombyggda gamla dubbeldäckarvagnar där undervåningen passar bra som cykelförråd. Det börjar väl dyka upp allt fler dubbeldäckarvagnar på marknaden efterhand som olika operatörer byter ut loktågen mot motorvagnsdito.

Väntar med spänning på att samma skall börja gälla för långfärdsbussar, åtta platser för cyklar per buss :-D

Med reservation för att plastpäseskatten bara genererar en bråkdel av de skatteintäkter staten räknade med.

Åtta cykelplatser i varje snabbtåg i Sverige kommer kosta rejält i minskade biljettintäkter.

Ja, inte har Plastpåseskatten något med miljön att göra.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav LÅ1 » tor 19 nov, 2020 9:46

Per Lind skrev:Ja, inte har Plastpåseskatten något med miljön att göra.
-Per

Nä, och ju mer sådana korkade "miljöbeslut" som tas, ju mindre relevant blir MP. Och när de kommer med utspel som har potential att verkligen göra miljönytta så tas inte dessa förslag på allvar.

En sak jag tänkt på när det gäller plast är att McDonald och de andra i den branschen gör allt för att fasa ut sugrör i plast. Men locken över muggarna blir kvar. Och senast jag köpte glass på nämnda näringsställe fick jag en plastsked.

Åter till cyklar på tåg. Förr kunde man pollettera cyklar. D.v.s. man lämnade in cykeln till SJ och kunde hämta ut den på resans slutdestination. Möjligheten försvann tydligen så sent som i slutet av 1990-talet. Enligt en Wikipediatext gick det inom Sverige så sent som 1994. (Kostnad 75 eller 150 kronor beroende på vikt.) År 2001 fick regeringen en fråga om att förmå SJ att återinföra möjligheten. Slutsatsen blir att möjligheten försvann mellan 1994 och 2000. När introducerades X2000?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav BSB101 » fre 20 nov, 2020 19:36

-Per

Många beslut bottnar i mer än ett syfte även om vissa är för enkelspåriga för att förstå det.
BSB101

Inläggav Sio » lör 21 nov, 2020 11:47

Per Lind skrev:
Hechtwagen skrev:

Ja, inte har Plastpåseskatten något med miljön att göra.
-Per

Syftet är alltså att minska nedskräpningen i naturen. Många skulle nog säga att det är en miljöfråga. I vilket fack lägger du nedskräpning?
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav LÅ1 » lör 21 nov, 2020 12:04

Sio skrev:
-Per

Syftet är alltså att minska nedskräpningen i naturen. Många skulle nog säga att det är en miljöfråga. I vilket fack lägger du nedskräpning?

Syftet är en sak, men utfallet en annan. Hur mycket mindre plast hamnar i naturen nu?

Inte har det svämmat över med fruktplastpåsar och plastkassar från butiker i naturen tidigare.
Och de dumpade plastkassarna i naturen är väl offra fylld med tomma ölburkar eller tomglas. Och de som lämnar dessa bryr sig nog inte om några kronor mer i kostnad för kassarna.
OK, jag raljerar, men människor blir nog inte mindre benägna att skräpa ner med just denna typ av påsar bara för att de kostat några kronor extra.

Däremot minskar försäljningen av plastkassar. Om det är bra eller inte kan jag inte bedöma. För i stället går det åt mer skog till papperskassar som ger koldioxidutsläpp.
LÅ1

Inläggav Sio » lör 21 nov, 2020 12:15

LÅ1 skrev:
Sio skrev:
-Per

Syftet är en sak, men utfallet en annan. Hur mycket mindre plast hamnar i naturen nu?

Utefter större vägar, runt badplatser och liknande platser så tycker jag att det är ganska skräpigt i undervegetationen. Det är förstås inte bara plastpåsar, utan alla slags plastförpackningar, svårnedbrytbara våtservetter, mm.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav LÅ1 » lör 21 nov, 2020 12:23

Sio skrev:Utefter större vägar, runt badplatser och liknande platser så tycker jag att det är ganska skräpigt i undervegetationen. Det är förstås inte bara plastpåsar, utan alla slags plastförpackningar, svårnedbrytbara våtservetter, mm.

Jo, men har det blivit någon skillnad efter påsskattens införande? Alltså uppnås det påstådda syftet?
LÅ1

Inläggav 4330 » lör 21 nov, 2020 12:40

LÅ1 skrev:
Sio skrev:Utefter större vägar, runt badplatser och liknande platser så tycker jag att det är ganska skräpigt i undervegetationen. Det är förstås inte bara plastpåsar, utan alla slags plastförpackningar, svårnedbrytbara våtservetter, mm.

Jo, men har det blivit någon skillnad efter påsskattens införande? Alltså uppnås det påstådda syftet?

Ja och nej. Det säljs färre "vanliga" plastpåsar, det syftet har uppfyllts. Däremot har skatteintäkterna inte blivit i närheten av så stora som förutspått.

I andra delar av världen fortsätter man dumpa sopor i floder och hav trots den svenska plastpåseskatten.
4330

Inläggav Sio » lör 21 nov, 2020 12:45

LÅ1 skrev:

Det får vi väl se på ett par års sikt, plast bryts som sagt var ned långsamt.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav BSB101 » sön 22 nov, 2020 9:54

LÅ1 skrev:Däremot minskar försäljningen av plastkassar. Om det är bra eller inte kan jag inte bedöma. För i stället går det åt mer skog till papperskassar som ger koldioxidutsläpp.

Jag tror inte vi behöver vara rädd för att några större mängder träd kommer kapas då min erfarenhet är att folk återanvänder sina plastpåsar framför att köpa papperspåsar. Med andra ord har syftet med skatten åstadkommits. Sedan är det inte precis så att tillverkningen av plastpåsar är koldioxidneutral.
BSB101

Inläggav LÅ1 » sön 22 nov, 2020 12:36

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Däremot minskar försäljningen av plastkassar. Om det är bra eller inte kan jag inte bedöma. För i stället går det åt mer skog till papperskassar som ger koldioxidutsläpp.

Jag tror inte vi behöver vara rädd för att några större mängder träd kommer kapas då min erfarenhet är att folk återanvänder sina plastpåsar framför att köpa papperspåsar. Med andra ord har syftet med skatten åstadkommits. Sedan är det inte precis så att tillverkningen av plastpåsar är koldioxidneutral.

Nu är vi långt från trådens ämne. Men jag ska försöka att inte fortsätta denna sidodebatt efter att jag citerat expressen:

Expressen skrev:Vilken matkasse bör den miljömedvetna konsumenten välja: en bärkasse av bomull, helst ekologisk, papper – eller vanlig plastpåse tillverkad av fossil råolja?

Spontant röstar nog många på den ekologiska bomullskassen, eftersom den kan återanvändas flera gånger. Dessutom har bomullen tagits fram på ett hållbart, "ekologiskt", vis.

Så är dock inte fallet. Det visar en jämförelse mellan de olika alternativen utförd av Naturstyrelsen, Danmarks motsvarighet till Naturvårdsverket, och som tidningen Råd & Rön uppmärksammat.

Det visar sig nämligen att lägst påverkan har den vanliga plastpåsen som du köper i kassan. Det förutsätter att den återanvänds som soppåse och därefter bränns, vilket är ett vanligt tillvägagångssätt, åtminstone i Sverige.
(Länk till källa)
LÅ1

Inläggav Odd » sön 22 nov, 2020 19:39

Som med allt så finns det inte bara endast en aspekt på detta.

Ur ett klimatperspektiv så är knappast plastkassarna något problem. Även om alla skulle åka med moderna bilar, dieseldrivna tåg, flyga som normal, värma upp bostäder, låta kossorna fisa i hagarna osv, så skulle det inte vara något problem. Problemet är att kol- och oljeförbränningen inom industrin på en del håll i världen är så omfattande och står för en bra bit över hälften av klimatpåverkan. Så där är det inget problem med bomullspåsar heller.

Ur ett miljöperspektiv är inte heller bomullspåsar eller flergångspåsar i tyg något problem. Däremot så är nästan alla typer av plastförpackningar problem, allt ifrån plastflaskor som hamnar i naturen och i haven, som i bästa fall inte orsakar mer än nedskräpning men i många fall i stället gör att djur fastnar och skadas eller dör, misstar plasten för mat eller att plasten bryts ner till mikroplaster som långsamt tar död på många djurarter.

Därför tycker jag det är rimligt att vi använder mindre förpackningsplast, eller eliminerar det helt, eftersom det ger så stora problem.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Stefan Isaksson » sön 22 nov, 2020 19:51

LÅ1 skrev:Åter till cyklar på tåg. Förr kunde man pollettera cyklar. D.v.s. man lämnade in cykeln till SJ och kunde hämta ut den på resans slutdestination. Möjligheten försvann tydligen så sent som i slutet av 1990-talet. Enligt en Wikipediatext gick det inom Sverige så sent som 1994. (Kostnad 75 eller 150 kronor beroende på vikt.) År 2001 fick regeringen en fråga om att förmå SJ att återinföra möjligheten. Slutsatsen blir att möjligheten försvann mellan 1994 och 2000. När introducerades X2000?

Möjligheten att pollettera en cykel är inte dum, men det fanns en väsentlig nackdel: det fanns ingen garanti att cykeln gick i samma tåg, utan antingen behövde man lämna in cykeln i god tid, eller också fick man besöka ankomsstationen vid ett senare tillfälle för att hämta ut cykeln.
Jag har bara polletterat cykel en gång, år 1972, mellan Stockholm C och Halmstad. Jag vill minnas att det tog två tre dar innan cykeln kom fram. Inte så bra för pendling eller resor när man behöver cykeln direkt efter ankomst.
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav BSB101 » tis 24 nov, 2020 18:06

På hur många kollektivtrafiksträckor kan man idag förboka plats för cykel på samma färdmedel man själv åker? För det är först då man har en garanti att den kommer fram samtidigt som en själv.
BSB101

Föregående

Återgå till Spårtrafik