Cyklar på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav TKO » tis 30 jun, 2020 16:30

Enceladus skrev:
TKO skrev:Att Köpenhamn och Amsterdam både har en annan topografi och ett annat klimat jämfört med Stockholm har naturligtvis inget med skillnaden i cykelanvändningen att göra? Vilket i sin tur inte alls påverkar behovet av utbyggd cykelinfrastruktur...

Återigen tar skribenten ett gnälligt blogginlägg som någon sorts faktabakgrund. Hur lätt är det t ex att ta med sej cyklar i kollektivtrafiken i London?


Här är ett annat gnälligt blogginlägg: Stockholm kan bli nästan helt bilfritt – men då krävs politisk vilja

DN skrev:”Stockholm har en självbild av vi är klimatsmarta men vi ligger långt efter, vilket är sorgligt”, säger Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare vid KTH. ”Det är inte bara en klimatfråga utan handlar främst om livskvalitet. Hela Stockholms gatunät är fortfarande belamrat av bilar och parkering. Det finns en massa subventioner av biltrafik — reseavdrag, förmånsbilar, skatteavdrag. Parkering är långt ifrån marknadsmässigt prissatt. Byggandet av p-platser läggs på alla bostäder och gör det dyrare även för dem som inte har bil. Kostnader för biltrafiken betalas av alla skattebetalare. Systemet bygger fortfarande på en femtiotalsfilosofi om allas rätt till bil.”

”I Sverige lever vi också kvar i en lite pinsam amerikaniserad bild av bilen som statussymbol”, fortsätter Alexander Ståhle. ”I exempelvis Sydostasien har man kommit bort från det där.”


Det sägs att den enögde är kung i de blindas rike. Det passar ju bra i Sverige som tycks ha blivit de hemmablindas land!

Land efter land begränsar biltrafiken på grund av coronapandemin. Sverige gör motsatsen. Varför?

DN skrev:Expertisen är enig om att vi i Sverige, i jämförelse med våra nordiska grannländer, har en maktfaktor att räkna med som bromsar omställningen till mer hållbara transporter: vår bilindustri. Industrin har investerat enormt i lobbying för utbyggnad av vägar och anpassningar av lagar och skattesystem. Fenomenet aktualiserades nyligen i och med avslöjandet att Scania har sponsrat ett politiskt förslag om satsningar på elvägar, trots att järnväg är det suveränt mest effektiva transportmedlet för godstrafik. Bilindustrins lobby är en förklaring till att en miljömässigt förkastlig tung SUV i lyxklassen är omkring hälften så dyr att äga i Sverige som i Danmark.


Lite självkritik kan vara på sin plats! Även bilkramaren Daniel Helldén erkänner att "Köpenhamn och Amsterdam ligger decennier före med infrastruktur för cykling".


Visst har Amsterdam och Köpenhamn bättre "infrastruktur" för cyklister - men det KAN ju bero på att det är fler som cyklar där.
Studera gärna hur gatunätet byggdes ut i Stockholms förorter under 40- och 50-talen, där finns det i de flesta fall väl utbyggda cykelvägar. Vad hände sen? Jo, vuxna människor slutade cykla till jobbet! Så det är inte givet att orsakssambandet är det som cykelgnällisterna framställer - i många fall är det faktiskt det omvända...

De rätttrogna gnällisterna anser naturligtvis att man borde fortsatt bygga cykelvägar som knappast användes, på samma sätt som de nu anser att vi skall offra kapacitet i kollektivtrafiken för att ett fåtal skall kunna ta ,med sej cykeln när det regnar eller orken tryter!

Och jag har svårt att tro att det är svårigheten att ta med cyklar på bussar och tåg som gör att många avstår från att cykla, det är andra faktorer som avgör.

Men tack för lästipset - det var roligt att läsa Claes Britton! Tänk att det finns sådana universalgenier som vet precis allting bäst... fast han kanske skulle hålla sej till att skriva sponsrade "kokböcker"?

(TIPS: Om ett citat inleds med "DN skrev" förutsätter jag att det är tidningens ledarredaktion - eller i varje fall en av tidningens medarbetare - som står för åsikterna. Britton är ingetdera, han är väl nån sorts reklambyråmänniska...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10151
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 30 jun, 2020 16:43

Enceladus skrev:
TKO skrev:Att Köpenhamn och Amsterdam både har en annan topografi och ett annat klimat jämfört med Stockholm har naturligtvis inget med skillnaden i cykelanvändningen att göra? Vilket i sin tur inte alls påverkar behovet av utbyggd cykelinfrastruktur...

Återigen tar skribenten ett gnälligt blogginlägg som någon sorts faktabakgrund. Hur lätt är det t ex att ta med sej cyklar i kollektivtrafiken i London?


Här är ett annat gnälligt blogginlägg: Stockholm kan bli nästan helt bilfritt – men då krävs politisk vilja

DN skrev:”Stockholm har en självbild av vi är klimatsmarta men vi ligger långt efter, vilket är sorgligt”, säger Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare vid KTH. ”Det är inte bara en klimatfråga utan handlar främst om livskvalitet. Hela Stockholms gatunät är fortfarande belamrat av bilar och parkering. Det finns en massa subventioner av biltrafik — reseavdrag, förmånsbilar, skatteavdrag. Parkering är långt ifrån marknadsmässigt prissatt. Byggandet av p-platser läggs på alla bostäder och gör det dyrare även för dem som inte har bil. Kostnader för biltrafiken betalas av alla skattebetalare. Systemet bygger fortfarande på en femtiotalsfilosofi om allas rätt till bil.”

”I Sverige lever vi också kvar i en lite pinsam amerikaniserad bild av bilen som statussymbol”, fortsätter Alexander Ståhle. ”I exempelvis Sydostasien har man kommit bort från det där.”


Det sägs att den enögde är kung i de blindas rike. Det passar ju bra i Sverige som tycks ha blivit de hemmablindas land!

Land efter land begränsar biltrafiken på grund av coronapandemin. Sverige gör motsatsen. Varför?

DN skrev:Expertisen är enig om att vi i Sverige, i jämförelse med våra nordiska grannländer, har en maktfaktor att räkna med som bromsar omställningen till mer hållbara transporter: vår bilindustri. Industrin har investerat enormt i lobbying för utbyggnad av vägar och anpassningar av lagar och skattesystem. Fenomenet aktualiserades nyligen i och med avslöjandet att Scania har sponsrat ett politiskt förslag om satsningar på elvägar, trots att järnväg är det suveränt mest effektiva transportmedlet för godstrafik. Bilindustrins lobby är en förklaring till att en miljömässigt förkastlig tung SUV i lyxklassen är omkring hälften så dyr att äga i Sverige som i Danmark.


Lite självkritik kan vara på sin plats! Även bilkramaren Daniel Helldén erkänner att "Köpenhamn och Amsterdam ligger decennier före med infrastruktur för cykling".

Ge upp nu, grabben! Det blir inga cyklar på Tvärbanan.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1639
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav TKO » tis 30 jun, 2020 16:45

Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:Om cyklister ska vara "första klassens medborgare" vilka ska tillhöra andra och tredje klassen? Många bilister håller nog inte med om att de är särskilt subventionerade, utan betraktar sig som "mjölkkor" för stat och kommun. Stöldbegärligheten löser man inte genom att alla "släpar med sig" sina cyklar överallt utan genom olika sätt att låsa fast dem på lämpliga ställen.


Parkeringskrav ger dyrare boende

UNT skrev:En extra kostnad på upp till 400 000 kronor per lägenhet. Det är priset för kommunens parkeringsnorm.

Dagens regler innebär att byggherren måste ordna 0,8 parkeringsplatser per lägenhet som är 2 rum och större och 0,2 platser per lägenhet upp till 1,5 rum och kök.

Kostnaden för detta läggs på alla lägenheter medan de som utnyttjar parkeringarna betalar en kraftigt subventionerad avgift. Kostnaden för att bygga en parkeringsplats i ett underjordiskt garage, vilket är en vanlig lösning, är omkring 500 000 kronor, vilket ger en merkostnad på 400 000 kronor för lägenheter över 46 kvadratmeter eller 2 rum och kök och 100 000 kronor för mindre lägenheter.


Fundera på hur mycket lägenheter skulle behöva kosta om alla cyklister och kollektivtrafikresenärer blev bilister...

(För övrigt är kommunal parkeringsnorm ett väldigt bra exempel på nolltaxa - alla betalar för tjänsten, oavsett vem som använder den.)


Inte visste jag att det fanns en Tvärbana i Uppsala, om inte har väl "parkeringsnormen" i Uppsala väldigt lite med denna diskussion att göra?

Det finns inga generella parkeringstal för ny bebyggelse inom Stockholms kommun. De parkeringsplatser som byggs bekostas enbart av byggherren, är byggherren en bostadsrättsförening hamnar kostnaden till sist hos medlemmarna. I Stockholm är det oftast inga som helst problem att hyra ut en garageplats för 700-1000 kr i månaden, vilket mer än väl täcker såväl kapital- som förvaltningskostnader. Det är alltså snarare en vinst för föreningen (= medlemmarna) att kunna hyra ut parkeringsplatser!

Min uppfattning - som i det mesta delas av kommunen - är dock att antalet parkeringsplatser vid nyproduktion skall minimeras.

Jag uppmanar åter igen alla skribenter att inte bygga sina inlägg på lösryckta citat från tidningsartiklar, försök istället att ta reda på verkliga fakta!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

(Om jag vet vad jag skriver om? Nja, jag har bara jobbat som arkitekt i 30 år och suttit i styrelsen för en av Stockholms största bostadsrättsföreningar... jag brukar däremot inte läsa UNT längre, så vad vet jag?)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10151
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav Enceladus » tis 30 jun, 2020 17:00

Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev: Land efter land begränsar biltrafiken på grund av coronapandemin. Sverige gör motsatsen. Varför?


1) Vilka länder begränsar specifikt biltrafiken p g a corona? Och varför i så fall? Det är väl i kollektivtrafiken smittorisken är större. I bilen sitter man ju ensam eller med någon närstående (som man kanske ofta delar bostad med). I debatten har ju t o m föreslagits att tillfälligt slopa trängselskatten som en åtgärd mot smittspridning.

2) Det coronarelaterade är ju tillfälliga åtgärder, som inte kanske har så stor bäring på hur framkomlighetsproblem för olika grupper ska lösas mer permanent.

Vi är så få som diskuterar här så det blir lätt upprepning av redan kända ståndpunkter


Som sagt, de hemmablindas land! Det är bara i Sverige som det har funnits en diskussion om att slopa trängselskatten. London gör tvärtom: Corona-avgift för bilister i London

BBC har en bra artikel om coronapandemins påverkan på biltrafiken: Are we witnessing the death of the car?

DN har en annan artikel om utvecklingen i Frankrike: Historisk grön våg slår igenom i Frankrike

Coronapandemin har öppnat ögonen för en pandemi som är långt värre än coronaviruset: massbilismen. Hur många dör av massbilismen varje år? :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 30 jun, 2020 17:57

Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev: Land efter land begränsar biltrafiken på grund av coronapandemin. Sverige gör motsatsen. Varför?


1) Vilka länder begränsar specifikt biltrafiken p g a corona? Och varför i så fall? Det är väl i kollektivtrafiken smittorisken är större. I bilen sitter man ju ensam eller med någon närstående (som man kanske ofta delar bostad med). I debatten har ju t o m föreslagits att tillfälligt slopa trängselskatten som en åtgärd mot smittspridning.

2) Det coronarelaterade är ju tillfälliga åtgärder, som inte kanske har så stor bäring på hur framkomlighetsproblem för olika grupper ska lösas mer permanent.

Vi är så få som diskuterar här så det blir lätt upprepning av redan kända ståndpunkter


Som sagt, de hemmablindas land! Det är bara i Sverige som det har funnits en diskussion om att slopa trängselskatten. London gör tvärtom: Corona-avgift för bilister i London

BBC har en bra artikel om coronapandemins påverkan på biltrafiken: Are we witnessing the death of the car?

DN har en annan artikel om utvecklingen i Frankrike: Historisk grön våg slår igenom i Frankrike

Coronapandemin har öppnat ögonen för en pandemi som är långt värre än coronaviruset: massbilismen. Hur många dör av massbilismen varje år? :roll:

Javisst! Och den står ju och faller med om man får ta med cyklar på Tvärbanan.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1639
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 30 jun, 2020 17:59

TKO skrev:
Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:Om cyklister ska vara "första klassens medborgare" vilka ska tillhöra andra och tredje klassen? Många bilister håller nog inte med om att de är särskilt subventionerade, utan betraktar sig som "mjölkkor" för stat och kommun. Stöldbegärligheten löser man inte genom att alla "släpar med sig" sina cyklar överallt utan genom olika sätt att låsa fast dem på lämpliga ställen.


Parkeringskrav ger dyrare boende

UNT skrev:En extra kostnad på upp till 400 000 kronor per lägenhet. Det är priset för kommunens parkeringsnorm.

Dagens regler innebär att byggherren måste ordna 0,8 parkeringsplatser per lägenhet som är 2 rum och större och 0,2 platser per lägenhet upp till 1,5 rum och kök.

Kostnaden för detta läggs på alla lägenheter medan de som utnyttjar parkeringarna betalar en kraftigt subventionerad avgift. Kostnaden för att bygga en parkeringsplats i ett underjordiskt garage, vilket är en vanlig lösning, är omkring 500 000 kronor, vilket ger en merkostnad på 400 000 kronor för lägenheter över 46 kvadratmeter eller 2 rum och kök och 100 000 kronor för mindre lägenheter.


Fundera på hur mycket lägenheter skulle behöva kosta om alla cyklister och kollektivtrafikresenärer blev bilister...

(För övrigt är kommunal parkeringsnorm ett väldigt bra exempel på nolltaxa - alla betalar för tjänsten, oavsett vem som använder den.)


Inte visste jag att det fanns en Tvärbana i Uppsala, om inte har väl "parkeringsnormen" i Uppsala väldigt lite med denna diskussion att göra?

Det finns inga generella parkeringstal för ny bebyggelse inom Stockholms kommun. De parkeringsplatser som byggs bekostas enbart av byggherren, är byggherren en bostadsrättsförening hamnar kostnaden till sist hos medlemmarna. I Stockholm är det oftast inga som helst problem att hyra ut en garageplats för 700-1000 kr i månaden, vilket mer än väl täcker såväl kapital- som förvaltningskostnader. Det är alltså snarare en vinst för föreningen (= medlemmarna) att kunna hyra ut parkeringsplatser!

Min uppfattning - som i det mesta delas av kommunen - är dock att antalet parkeringsplatser vid nyproduktion skall minimeras.

Jag uppmanar åter igen alla skribenter att inte bygga sina inlägg på lösryckta citat från tidningsartiklar, försök istället att ta reda på verkliga fakta!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

(Om jag vet vad jag skriver om? Nja, jag har bara jobbat som arkitekt i 30 år och suttit i styrelsen för en av Stockholms största bostadsrättsföreningar... jag brukar däremot inte läsa UNT längre, så vad vet jag?)

Jag tror ingenjörn får ge upp. Det är ju som ett självspelande piano!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1639
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav Anders Hanquist » tis 30 jun, 2020 21:43

Läste artikeln om trängselavgifter i London. De hade varit borttagna under en tid (som förslogs i Sth). Sedan skall de höjas. Men det är ju för att få in mer pengar till kollektivtrafiken som fått stora intäktsminskningar under den mycket striktare nedstängningen av samhället som gällde (gäller?) där. Så egentligen vill man nog inte att bilismen ska minska utan att många ska åka bil och därmed betala in pengar som ska kompensera kollektivtrafikens förluster. Så man höjer av ekonomiska skäl, inte för att minska biltrafiken. Så tolkade jag artikeln i vilket fall. Alltså så skulle man inte ropa "hurrah!" om folk började cykla i stället. Kanske skulle man införa trängselavgift för cyklar i ett sådant läge?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1520
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav Enceladus » ons 01 jul, 2020 11:19

TKO skrev:Inte visste jag att det fanns en Tvärbana i Uppsala, om inte har väl "parkeringsnormen" i Uppsala väldigt lite med denna diskussion att göra?

Det finns inga generella parkeringstal för ny bebyggelse inom Stockholms kommun. De parkeringsplatser som byggs bekostas enbart av byggherren, är byggherren en bostadsrättsförening hamnar kostnaden till sist hos medlemmarna. I Stockholm är det oftast inga som helst problem att hyra ut en garageplats för 700-1000 kr i månaden, vilket mer än väl täcker såväl kapital- som förvaltningskostnader. Det är alltså snarare en vinst för föreningen (= medlemmarna) att kunna hyra ut parkeringsplatser!

Min uppfattning - som i det mesta delas av kommunen - är dock att antalet parkeringsplatser vid nyproduktion skall minimeras.

Jag uppmanar åter igen alla skribenter att inte bygga sina inlägg på lösryckta citat från tidningsartiklar, försök istället att ta reda på verkliga fakta!


Som bekant finns det spårvägsplaner i Uppsala. Det är inte omöjligt att Stockholm och Uppsala inrättar en enhetlig standard för spårvagnstrafiken i storregionen, inklusive regler för cyklar. Kontinenten håller ju på att bevittna en grön revolution. Svenska politiker kan inte ignorera utvecklingen i resten av världen. Om tio år kan Sverige ha kommit ikapp.

Jag är ytterst tveksam till att 700-1000 kr i månaden täcker såväl kapital- som förvaltningskostnader. Enligt ovanstående artikel kostar enbart byggnationen 500 000 kr per parkeringsplats. Sedan är frågan varför det finns parkeringsnormer om det nu skulle vara lönsamt att bygga parkeringsplatser...

Parkeringstal för nya bostäder i Stockholms län

SLL skrev:5.4 Parkeringskraven är i flera fall orimligt höga

I snitt ställs krav på drygt en (1) parkeringsplats per ny lägenhet i länet. För att bygga en ny tvårumslägenhet i kollektivtrafiknära läge är samma krav i genomsnitt 0,86 parkeringsplatser per lägenhet (Figur 6). Siffrorna ovan kan jämföras med uppgifter att mindre än hälften av länets hushåll boende i lägenhet har bil (RTK 2002, sid. 15).


Vidare läsning: Stockholms parkeringsnorm hämmar bostadsbyggandet

Fastighetsnytt skrev:Parkeringsnormen har vittgående ekonomiska konsekvenser för byggandet och de boendes ekonomi. En parkeringsplats i garage kostar mellan 300 000 och 600 000 kronor, vilket i slutändan ska betalas av den boende. Staden är också väl medveten om detta. Enligt ett av stadens interna PM om Norra Djurgårdsstaden så är det vanligt att kostnaderna för parkeringen ”subventioneras via lägenhetshyra eller avgiften – ofta belopp i storleksordningen 10-15 000 kr per år.” I princip betalar varje hushåll alltså ca 1 000 kr i månaden för parkering utöver den vanliga garageavgiften – oavsett om man har bil eller inte.
Enceladus
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav Enceladus » ons 01 jul, 2020 11:27

Anders Hanquist skrev:Läste artikeln om trängselavgifter i London. De hade varit borttagna under en tid (som förslogs i Sth). Sedan skall de höjas. Men det är ju för att få in mer pengar till kollektivtrafiken som fått stora intäktsminskningar under den mycket striktare nedstängningen av samhället som gällde (gäller?) där. Så egentligen vill man nog inte att bilismen ska minska utan att många ska åka bil och därmed betala in pengar som ska kompensera kollektivtrafikens förluster. Så man höjer av ekonomiska skäl, inte för att minska biltrafiken. Så tolkade jag artikeln i vilket fall. Alltså så skulle man inte ropa "hurrah!" om folk började cykla i stället. Kanske skulle man införa trängselavgift för cyklar i ett sådant läge?


Har skribenten funderat på vad som kan göras med de pengar som cyklister och kollektivtrafikresenärer betalar i skatter och avgifter om biltrafiken inte längre behöver subventioneras i lika stor omfattning? Kostnaden för nolltaxa är ju kaffepengar i jämförelse...
Enceladus
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav TKO » ons 01 jul, 2020 11:41

Enceladus skrev:
TKO skrev:Inte visste jag att det fanns en Tvärbana i Uppsala, om inte har väl "parkeringsnormen" i Uppsala väldigt lite med denna diskussion att göra?

Det finns inga generella parkeringstal för ny bebyggelse inom Stockholms kommun. De parkeringsplatser som byggs bekostas enbart av byggherren, är byggherren en bostadsrättsförening hamnar kostnaden till sist hos medlemmarna. I Stockholm är det oftast inga som helst problem att hyra ut en garageplats för 700-1000 kr i månaden, vilket mer än väl täcker såväl kapital- som förvaltningskostnader. Det är alltså snarare en vinst för föreningen (= medlemmarna) att kunna hyra ut parkeringsplatser!

Min uppfattning - som i det mesta delas av kommunen - är dock att antalet parkeringsplatser vid nyproduktion skall minimeras.

Jag uppmanar åter igen alla skribenter att inte bygga sina inlägg på lösryckta citat från tidningsartiklar, försök istället att ta reda på verkliga fakta!


Som bekant finns det spårvägsplaner i Uppsala. Det är inte omöjligt att Stockholm och Uppsala inrättar en enhetlig standard för spårvagnstrafiken i storregionen, inklusive regler för cyklar. Kontinenten håller ju på att bevittna en grön revolution. Svenska politiker kan inte ignorera utvecklingen i resten av världen. Om tio år kan Sverige ha kommit ikapp.

Jag är ytterst tveksam till att 700-1000 kr i månaden täcker såväl kapital- som förvaltningskostnader. Enligt ovanstående artikel kostar enbart byggnationen 500 000 kr per parkeringsplats. Sedan är frågan varför det finns parkeringsnormer om det nu skulle vara lönsamt att bygga parkeringsplatser...

Parkeringstal för nya bostäder i Stockholms län

SLL skrev:5.4 Parkeringskraven är i flera fall orimligt höga

I snitt ställs krav på drygt en (1) parkeringsplats per ny lägenhet i länet. För att bygga en ny tvårumslägenhet i kollektivtrafiknära läge är samma krav i genomsnitt 0,86 parkeringsplatser per lägenhet (Figur 6). Siffrorna ovan kan jämföras med uppgifter att mindre än hälften av länets hushåll boende i lägenhet har bil (RTK 2002, sid. 15).


Vidare läsning: Stockholms parkeringsnorm hämmar bostadsbyggandet

Fastighetsnytt skrev:Parkeringsnormen har vittgående ekonomiska konsekvenser för byggandet och de boendes ekonomi. En parkeringsplats i garage kostar mellan 300 000 och 600 000 kronor, vilket i slutändan ska betalas av den boende. Staden är också väl medveten om detta. Enligt ett av stadens interna PM om Norra Djurgårdsstaden så är det vanligt att kostnaderna för parkeringen ”subventioneras via lägenhetshyra eller avgiften – ofta belopp i storleksordningen 10-15 000 kr per år.” I princip betalar varje hushåll alltså ca 1 000 kr i månaden för parkering utöver den vanliga garageavgiften – oavsett om man har bil eller inte.


1. Diskussionen handlar om Tvärbanan i Stockholm, inte om en eventuell spårväg i Uppsala.

2. Som jag redan skrivit finns det inget generellt parkeringstal vid nyproduktion av bostäder i Stockholms kommun. Hur det är ute på landsorten undandrar sej min bedömning. Den som vill se hur det ser ut i praktiken kan titta på nyligen antagna detaljplaner för bostäder, där anges både antalet lägenheter och parkeringsplatser.

3. Överslagsmässigt räknar jag med cirka 20-25 m2 byggnadsyta för en bilplats i parkeringsgarage - inklusive köryta, ramper etc. Vid mycket små anläggningar kan ytan bli både mindre och större. (Som av en slump är det samma yta som överslagsmässigt används "per arbetsplats" vid kontorsbyggen och "per rumsenhet" i bostadsbyggen... troligen för att arkitekter ofta inte är så bra på att räkna) Att 20 m2 källarytan skulle kosta 500 000 kr skulle i varje fall jag aldrig acceptera - gå hem och räkna om skulle min uppmaning vara!

4. Det går säkert att hitta exempel - t ex från NDS - på dyra byggen. Det kan ju vara en anledning till att det inte byggs så mycket i NDS, men väl på andra ställen i kommunen.

5, Har detta något som helst med diskussionen om cyklar på Tvärbanan att göra?

6. Och jag tar det EN GÅNG TILL: Det finns ingen generell "parkeringsnorm" för nybyggnation av bostäder i Stockholms kommun!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10151
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav Enceladus » ons 01 jul, 2020 12:00

TKO skrev:1. Diskussionen handlar om Tvärbanan i Stockholm, inte om en eventuell spårväg i Uppsala.

2. Som jag redan skrivit finns det inget generellt parkeringstal vid nyproduktion av bostäder i Stockholms kommun. Hur det är ute på landsorten undandrar sej min bedömning. Den som vill se hur det ser ut i praktiken kan titta på nyligen antagna detaljplaner för bostäder, där anges både antalet lägenheter och parkeringsplatser.

3. Överslagsmässigt räknar jag med cirka 20-25 m2 byggnadsyta för en bilplats i parkeringsgarage - inklusive köryta, ramper etc. Vid mycket små anläggningar kan ytan bli både mindre och större. (Som av en slump är det samma yta som överslagsmässigt används "per arbetsplats" vid kontorsbyggen och "per rumsenhet" i bostadsbyggen... troligen för att arkitekter ofta inte är så bra på att räkna) Att 20 m2 källarytan skulle kosta 500 000 kr skulle i varje fall jag aldrig acceptera - gå hem och räkna om skulle min uppmaning vara!

4. Det går säkert att hitta exempel - t ex från NDS - på dyra byggen. Det kan ju vara en anledning till att det inte byggs så mycket i NDS, men väl på andra ställen i kommunen.

5, Har detta något som helst med diskussionen om cyklar på Tvärbanan att göra?

6. Och jag tar det EN GÅNG TILL: Det finns ingen generell "parkeringsnorm" för nybyggnation av bostäder i Stockholms kommun!


Stockholms kommun reglerar parkeringstalen i detaljplanerna. Det är vad som menas med kommunal parkeringsnorm.

Vidare uppmanas skribenten att läsa avsnitt 3.10.2 Uppgifter om kostnader saknas ofta i det länkade dokumentet. Uppfattningen att 700-1000 kr i månaden täcker såväl kapital- som förvaltningskostnader saknar förankring i verkligheten. Dessutom är dokumentet något ålderstiget. Idag är 500 000 kr per parkeringsplats ingen orimlig uppskattning.

Här är ett excerpt:

SLL skrev:Höga krav på antalet parkeringsplatser ger dyrare projekt. Kostnaderna för en garageplats under hus kan variera mellan 200-400 tkr beroende på förhållandena. Den genomsnittliga produktionskostnaden uppgår till ca 250tkr. För friliggande parkeringshus kan kostnaden bli lägre. Produktionskostnaden för en ytparkering är ca 20 000 kr per parkeringsplats. En produktionskostnad på 250 000 kr innebär att man behöver ta ut en garagehyra på ca 1500 kr/mån per p-plats. I Gustavsberg är det inte möjligt att ta ut en garagehyra på den nivån vilket innebär att resterande del slås ut på hyran/avgiften.
Enceladus
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav TKO » ons 01 jul, 2020 13:03

Nej "Parkeringsnorm" är att kommunen har generella regler - läs gärna hela den skrift från Trafikutredningsbyrån som länkats till tidigare. (Det är bra om man läser det man länkar till - inte bara brottstycken).

Och verkliga byggkostnader får man inte fram genom att läsa ett fåtal artiklar med alarmistisk inriktning, utan genom att studera den statistik som finns inom byggbranschen, t ex Sektionsfakta.

Men nu är detta vare sej "Svenskt garageforum" eller "Vi gissar byggkostnader" utan Spårvägssällskapets forum så jag avslutar debatten här. Och jag önskar signaturen "Enceladus" all lycka i en framtida karriär som kalkylingenjör eftersom hen verkar veta allt som behöver vetas!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10151
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav BSB101 » tor 02 jul, 2020 16:19

dr Cassandra Nojdh skrev:
bark skrev:Cyklistbloggen tar upp ämnet här: Räkna inte med SL

Nä. Köp en elcykel istället. Eller uppgradera din gamla hoj: https://www.nyteknik.se/fordon/byt-ut-f ... el-6989396


Låter inte särskilt miljövänligt.
BSB101
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav BSB101 » tor 02 jul, 2020 16:24

TKO skrev:
Enceladus skrev:
bark skrev:Cyklistbloggen tar upp ämnet här: Räkna inte med SL


Det finns en träffande kommentar i kommentarsfältet:

Mango Mingo skrev:Bra tajming med lite gnäll på Stockholmstrafiken. Tyckte det var väldigt märkligt att ni skrev häromdagen om att det var ”ett av världens förmodligen bästa kollektivtrafiksystem”. Fattar inte att svenskar tänker alltid såhär - typ reflexivt att allt här måste vara ’bäst i världen’.

Jag har bott i Stockholm i några år och tycker kollektivtrafiken är det sämsta som jag har upplevt - och jag har t.o.m. bott i London. Kanske om man slutade med att utgångspunkten är att allt svenskt är automatiskt bäst, så skulle vi äntligen se några riktiga förbättringar.


Stockholmstrafiken har en väldigt ojämn standard. Tunnelbanan är hyfsat bra och båtarna är exotiska, men resten av trafiken är i flera avseenden undermålig. I takt med att tunnelbanans andel av kollektivtrafiken minskar blir det allt mer uppenbart hur naken kejsaren faktiskt är.

Det är samma sak med cykelinfrastrukturen. Det räcker med en tur till Köpenhamn eller Amsterdam för att få den insikten...



Att Köpenhamn och Amsterdam både har en annan topografi och ett annat klimat jämfört med Stockholm har naturligtvis inget med skillnaden i cykelanvändningen att göra? Vilket i sin tur inte alls påverkar behovet av utbyggd cykelinfrastruktur...

Återigen tar skribenten ett gnälligt blogginlägg som någon sorts faktabakgrund. Hur lätt är det t ex att ta med sej cyklar i kollektivtrafiken i London?
/TKO


Ännu ett gnälligt inlägg där skribenten tar upp topografi och klimat som att det skulle göra det omöjligt att cykla i Stockholm. Skribenten har dock fel på den punkten då cyklandet ökar året om i Stockholm. Det är få dagar som vädret sätter stopp för att cykla, dagar då vädret sätter stopp för kollektivtrafiken är säkert fler enligt min uppfattning. Gällande topografin är detta inget hinder särskilt inte om man har en elcykel.
BSB101
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav BSB101 » tor 02 jul, 2020 16:27

TKO skrev:
BSB101 skrev:
TKO skrev:Kan någon räkna ut hur mycket större samhällskostnaden är för en pendeltågsresenär med cykel jämfört med en utan!?!?

/TKO


Byt ut cykel mot barnvagn, vad är kostnaden? Att folk rör på sig är en samhällsvinst, men visa verkar vilja att man ska välja bilen och stillasittande istället.


Det är svårt att åka kollektivt med ett litet barn utan att ta med barnvagn.
Det är inte svårt för en vuxen att åka kollektivt utan att ta med en cykel.


Vem har påstått att det ena eller andra skulle vara svårt, mer än du? Om det går att tillåta barnvagnar så går det att tillåta cyklar.

Dessutom är de flesta "barnvagnsresor" under högtrafik korta - från hemmet till dagis och tillbaka. Inte från Sollentuna till Flemingsberg eller så... och titta nästa gång du åker med SL under högtrafik hur många barnvagnar du ser, det är inte många.


Tack för erbjudandet men jag avstår. Finns bättre transportsätt än att stå och trängas på en pendel, speciellt i dessa tider.
BSB101
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav TKO » tor 02 jul, 2020 16:42

"Om det går att .... så går det att..."

Övertygande resonemang!

Naturligtvis GÅR det att tillåta cykeltransporter på alla kollektiva transportmedel, det går t ex att rivs ut sätena ur en hel sektion i varje A32/A35-sätt och skriva "CYKELVAGN" utanpå. Måla gärna vagnsdelarna gröna så vi förstår hur modernt och miljövänligt det är!

Men är det önskvärt?

Det är önskvärt - men kanske inte möjligt - att vi i diskussioner om hur kollektiva nyttigheter skall användas och fördelas inte bara ser till egenintresset.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10151
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav Hans Wibacke » tor 02 jul, 2020 18:02

BSB101 skrev:
TKO skrev:Att Köpenhamn och Amsterdam både har en annan topografi och ett annat klimat jämfört med Stockholm har naturligtvis inget med skillnaden i cykelanvändningen att göra? Vilket i sin tur inte alls påverkar behovet av utbyggd cykelinfrastruktur...

Återigen tar skribenten ett gnälligt blogginlägg som någon sorts faktabakgrund. Hur lätt är det t ex att ta med sej cyklar i kollektivtrafiken i London?
/TKO


Ännu ett gnälligt inlägg där skribenten tar upp topografi och klimat som att det skulle göra det omöjligt att cykla i Stockholm. Skribenten har dock fel på den punkten då cyklandet ökar året om i Stockholm. Det är få dagar som vädret sätter stopp för att cykla, dagar då vädret sätter stopp för kollektivtrafiken är säkert fler enligt min uppfattning. Gällande topografin är detta inget hinder särskilt inte om man har en elcykel.

Antalet cyklister under vintermånaderna må öka, men det är fortfarande (och kommer förmodligen så fortsätta vara) en väldigt stor skillnad på antalet cyklister under vintermånaderna jämfört med vår/sommar/höst. För de allra flesta pendlare är cykeln inte ett alternativ året runt i Stockholm. Men det är klart, med bättre vinterunderhåll av cykelbanor (och allt bättre cykelbanor) kommer intresset för året-runt-cykling säkert att fortsätta öka.

Det kommer dock fortsätta vara skillnad i antalet cyklister som ger sig ut beroende av väder. När fler och fler cyklar, måste kollektivtrafiken därför kunna hantera denna varierande mängd resenärer (om inte dom som cyklar ska förutsättas åka bil när dom inte cyklar). Om det ska vara fritt fram att ta med cykel i kollektivtrafiken så behövs ännu mer utrymme i fordonen för att hantera topparna (när resenärer väljer att ta med cykeln ombord i stället för att cykla). Det finns således skäl att vara restriktiv med att tillåta cyklar i kollektivtrafiken även om vi vill att fler ska cykla.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 623
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav Anders Hanquist » fre 03 jul, 2020 10:31

Eftersom tråden nu spårat ur lite och kommit att handa om parkeringsnormer och annat ovidkommande tänkte jag nu avsluta med ett sista klargörande av min åsikt om det som rubriken säger "Cyklar på Tvärbanan". Cyklar hör normalt inte hemma i denna typ av kollektivtrafikfordon, alltså spårvagnar, som körs på Tvärbanan. Samma gäller då givetvis även Nockebybanan, Lidingöbanan och Spårväg City samt Göteborg, Lund och Norrköping. Naturligtvis behöver det inte vara total och rigid "nolltolerans". Undantag kan göras under lågtrafik för någon vars cykel pajat, eller för mindre barncyklar om barnet tröttnat på att cykla (om en förälder bär cykeln). Hopfällbara cyklar kan också få medföras. Men det skall inte vara en allmän möjlighet att "släpa med sig" cyklar i den typen av lokaltrafik, framför allt inte som en del av regelbunden pendling.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1520
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 03 jul, 2020 16:52

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
bark skrev:Cyklistbloggen tar upp ämnet här: Räkna inte med SL

Nä. Köp en elcykel istället. Eller uppgradera din gamla hoj: https://www.nyteknik.se/fordon/byt-ut-f ... el-6989396


Låter inte särskilt miljövänligt.

Jaså. Varför det?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1639
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 03 jul, 2020 16:54

BSB101 skrev:
Vem har påstått att det ena eller andra skulle vara svårt, mer än du? Om det går att tillåta barnvagnar så går det att tillåta cyklar.


Det har bl.a. jag påstått. Jag har redan förklarat varför det inte fungerar att ha cyklar på Tvärbanan.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1639
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster