Saltsjöbanan - Ansluta till pendeltågsnätet; skulle det gå?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Saltsjöbanan - Ansluta till pendeltågsnätet; skulle det gå?

Inläggav Breitspurbahn » ons 12 feb, 2020 1:16

Något jag alltid tyckt är att Saltsjöbanan borde anslutas till pendeltågsnätet. Särskilt nu när pendeltågen går i sin egna tunnel så borde en gren kunna byggas från Citybanan till Slussen och Stadsgårdstunneln (kanske göra station av den nya bussterminalen?).
Som jag förstått det är Saltsjöbanan normalspårig, men skulle pendeltåg kunna ta sig fram rent fysiskt eller är spåren för svängda och/eller tunnlarna för trånga?
Senast redigerad av Breitspurbahn ons 12 feb, 2020 22:11, redigerad totalt 1 gång.
Breitspurbahn

Re: Saltsjönanan - Ansluta till pendeltågsnätet; skulle det

Inläggav Lennart Petersen » ons 12 feb, 2020 3:17

Breitspurbahn skrev:Något jag alltid tyckt är att Saltsjöbanan borde anslutas till pendeltågsnätet. Särskilt nu när pendeltågen går i sin egna tunnel så borde en gren kunna byggas från Citybanan till Slussen och Stadsgårdstunneln (kanske göra station av den nya bussterminalen?).
Som jag förstått det är Saltsjöbanan normalspårig, men skulle pendeltåg kunna ta sig fram rent fysiskt eller är spåren för svängda och/eller tunnlarna för trånga?

Rent fysiskt för banprofilen är det inga problem, Saltsjöbanan rymmer vanliga tåg och förr gick det godståg på den.
Så ett pendeltåg ska rymmas.
Men
A: Saltsjöbanan kör på 750V likström, antingen får man byta ut hela strömsystemet till 15kV växelström (och förmodligen få anpassa broar och tunnlar) eller alternativt trafikera med tvåsystems fordon.
B: Att bygga anslutning till Citybanan skulle nog bli mycket dyrt och kosta alltför många miljarder.
C: Tveksamt om så värst många fler tåg ryms på Citybanan.
Lennart Petersen

Inläggav Breitspurbahn » ons 12 feb, 2020 8:00

Lennart Petersen skrev:
Breitspurbahn skrev:Något jag alltid tyckt är att Saltsjöbanan borde anslutas till pendeltågsnätet. Särskilt nu när pendeltågen går i sin egna tunnel så borde en gren kunna byggas från Citybanan till Slussen och Stadsgårdstunneln (kanske göra station av den nya bussterminalen?).

Rent fysiskt för banprofilen är det inga problem, Saltsjöbanan rymmer vanliga tåg och förr gick det godståg på den.
Så ett pendeltåg ska rymmas.
Men
A: Saltsjöbanan kör på 750V likström, antingen får man byta ut hela strömsystemet till 15kV växelström (och förmodligen få anpassa broar och tunnlar) eller alternativt trafikera med tvåsystems fordon.
B: Att bygga anslutning till Citybanan skulle nog bli mycket dyrt och kosta alltför många miljarder.
C: Tveksamt om så värst många fler tåg ryms på Citybanan.

Tack för snabbt svar.
Intressant! Gissar att perronger skulle behöva förlängas också, men det är ju en mindre summa jämfört med att bredda spåren (som man skulle behöva göra för Roslagsbanan).

Jo, det kan jag tänka mig att det inte blir gratis. Tänker mig något i stil med detta; https://kartor.eniro.se/m/ZtnJx
Breitspurbahn

Inläggav Odd » ons 12 feb, 2020 8:06

Ja. Det skulle gå utmärkt. Den enda egentliga större kostnad man har är att uppgradera spåranläggning till 16kv, alternativt utrusta ett antal X60 med tvåströmsdrift och tex uppgradera till 3Kv. Eventuellt upprättar man 16Kv-anläggningen mellan Södra och Skanstull igen. Plattformarna på Solsidangrenen måste förlängas till drygt 100 meter. Tåglängden är optimal, dagens X60-tåg är i stort sett lika långa som dagens tåg på Saltsjöbanan men bredare vilket gör att de troligen rymmer något fler passagerare.

Spåret mellan stadsgården och Södra Station är i stort sett intakt med några undantag. Inte heller detta skulle vara något större problem att återupprätta. Själva transporten mellan Saltsjöbanan och "stambanan" skulle exempelvis kunna ske med ett laddhybridlok som är multipelkörbart med X60, vilket skulle göra transporterna enkla mellan bansystemen. Med regelbundet utbyte av vagnar mellan banorna så skulle man kunna slopa verkstad för tyngre underhåll på Saltsjöbanan och endast ha kvar uppställningsmöjligheter.

När det gäller själva trafiken på banan mellan Södra Station och Slussen så tror jag mer på att köra laddhybridspårvagnar på sträckan. De kan köra på kontaktledning mellan Södra och Skanstull och på batteridrift mellan Skanstull och Slussen. Med lämpliga mötesspår på sträckan skulle tät trafik vara möjlig och banan skulle ansluta till alla tunnelbanesystem, framför allt som en liten genväg mellan Södra Station/Pendeltågen och tunnelbana 3, förutom betydelsen för den lokala bebyggelsen i det expansiva Skanstullsområdet.
gulalinjen.png
gulalinjen.png (9.33 KiB) Visad 927 gånger
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav twr » ons 12 feb, 2020 8:41

Intressant fråga! Allt går att lösa tekniskt om man har tillräckligt med pengar. Idén faller av andra anledningar.

Saltsjöbanan har relativt få resande och är relativt kort jämfört med pendeltågets grenar. Pendeltågssystemets kapacitet och den stora investeringen i Cutybanan gör större nytta på andra håll.

Saltsjöbanans framtid är antingen som fortsatt separat system, som del i spårvägsssystemet, eller som del av Roslagsbanan. Dessa vägval har olika för- och nackdelar, i olika tidshorisonter, och är en intressant fråga att utreda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Breitspurbahn » ons 12 feb, 2020 22:14

twr skrev:Intressant fråga! Allt går att lösa tekniskt om man har tillräckligt med pengar. Idén faller av andra anledningar.

Saltsjöbanan har relativt få resande och är relativt kort jämfört med pendeltågets grenar. Pendeltågssystemets kapacitet och den stora investeringen i Cutybanan gör större nytta på andra håll.

Saltsjöbanans framtid är antingen som fortsatt separat system, som del i spårvägsssystemet, eller som del av Roslagsbanan. Dessa vägval har olika för- och nackdelar, i olika tidshorisonter, och är en intressant fråga att utreda.

Som del av Roslagsbanan?
Intressant, jag har nämligen alltid velat se Saltsjönbanan och en normalspårad Roslagsbanan som pendeltågens tredje gren.
Breitspurbahn

Re: Saltsjöbanan - Ansluta till pendeltågsnätet; skulle det

Inläggav Anders Hanquist » ons 12 feb, 2020 23:19

Pendeltåg känns som ett för "tungt" trafikslag för den trafiken. Hur mycket skulle man behöva förtäta bebyggelsen längs banan för att motivera det?
Anders Hanquist

Inläggav Odd » ons 12 feb, 2020 23:52

Anders Hanquist skrev:Pendeltåg känns som ett för "tungt" trafikslag för den trafiken. Hur mycket skulle man behöva förtäta bebyggelsen längs banan för att motivera det?

På vilket sätt skulle det vara för "tungt" om man kör med en X60-vagn i stället för sex Cx-vagnar? Det blir ju ingen skillnad i utbud och kapacitet.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » tor 13 feb, 2020 2:18

Odd skrev:
Anders Hanquist skrev:Pendeltåg känns som ett för "tungt" trafikslag för den trafiken. Hur mycket skulle man behöva förtäta bebyggelsen längs banan för att motivera det?

På vilket sätt skulle det vara för "tungt" om man kör med en X60-vagn i stället för sex Cx-vagnar? Det blir ju ingen skillnad i utbud och kapacitet.

Hur ofta går det sex Cx-vagnar på Saltsjöbanan? Inte särskilt ofta! Antingen får banan en usel turtäthet eller en usel beläggning.

Observera att Södertäljelinjen hann passera 100 000 resenärer per vintervardag innan pendeltågen fick 15-minuterstrafik istället för 30-minuterstrafik efter klockan 18 på helger. Saltsjöbanan har cirka 20 000 resenärer per vintervardag. Det krävs ett enormt resandeunderlag för att ha så stora enheter med en rimlig turtäthet.

Notera samtidigt att tunnelbanan har 10-minuterstrafik till klockan 21 på helger. De flesta - om inte alla - tunnelbanegrenar har numera färre resenärer än Södertäljelinjen. Möjligheten att köra korta tåg är viktig för att ha ett attraktivt trafikutbud. Skulle du hellre vilja ha Södertäljelinjens eller blå linjens trafikutbud?
Enceladus

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 14 feb, 2020 23:52

Enceladus skrev:Hur ofta går det sex Cx-vagnar på Saltsjöbanan? Inte särskilt ofta! Antingen får banan en usel turtäthet eller en usel beläggning.

Banan har redan en usel turtäthet. En turtäthet som gör att ingen rimligen kan använda dagens beläggning för att bedöma hur mycket beläggning den skulle ha om den hade en vettig turtäthet.
Magnus Ahltorp

Inläggav Enceladus » lör 15 feb, 2020 0:30

Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev:Hur ofta går det sex Cx-vagnar på Saltsjöbanan? Inte särskilt ofta! Antingen får banan en usel turtäthet eller en usel beläggning.

Banan har redan en usel turtäthet. En turtäthet som gör att ingen rimligen kan använda dagens beläggning för att bedöma hur mycket beläggning den skulle ha om den hade en vettig turtäthet.

Poängen är inte att det inte finns något uppdämt behov - det gör det - utan att turtätheten hade blivit ännu uslare med X60-vagnar. Som sagt hade pendeltågen för inte så länge sedan 30-minuterstrafik från klockan 18 på helger med mer än fem gånger så många resenärer på några grenar. Saltsjöbanan har 20-minuterstrafik till klockan 20 på helger. Turtätheten kan alltså bli ännu uslare, och den hade blivit ännu uslare med X60-vagnar eftersom vagnarna är så långa.

Saltsjöbanans vagnar har en bra sittplatstäthet. Det är inte vagnarna det är fel på, utan på turtätheten. Den blir ju knappast bättre om möjligheten att köra korta tåg försvinner. Saltsjöbanan konkurrerar med en omfattande parallellgående busstrafik på lokalvägen. Med en högre turtäthet kan Saltsjöbanan inte bara ta resenärer från bussarna, utan också helt eliminera behovet av busstrafik på lokalvägen. Därför kan det löna sig att bygga mötesstationer för att möjliggöra tätare trafik på banan. Men då måste vagnarna vara kortare än 107 meter.
Enceladus

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 15 feb, 2020 2:06

Enceladus skrev:Saltsjöbanans vagnar har en bra sittplatstäthet. Det är inte vagnarna det är fel på, utan på turtätheten. Den blir ju knappast bättre om möjligheten att köra korta tåg försvinner.

Det här resonemanget förstår jag inte alls. Att man skulle vilja köra kortare tåg kan jag förstå, men att man skulle vara tvungen att köra mer sällan för att "fylla upp" ett tåg eller en buss är ju helt orimligt. Då blir den ju aldrig full, eftersom ingen vill åka.
Magnus Ahltorp

Inläggav Anders Hanquist » lör 15 feb, 2020 9:33

Det är väl närmast en självklarhet att fordonens storlek och turtätheten har ett visst samband. Vid ersättningstrafik med buss, till exempel, måste man ju köra betydligt fler avgångar per tidsenhet för att få plats med samma antal trafikanter som ryms i ett tåg.
Anders Hanquist

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 15 feb, 2020 11:09

Anders Hanquist skrev:Det är väl närmast en självklarhet att fordonens storlek och turtätheten har ett visst samband. Vid ersättningstrafik med buss, till exempel, måste man ju köra betydligt fler avgångar per tidsenhet för att få plats med samma antal trafikanter som ryms i ett tåg.

Men nu var det ju tvärtom jag skrev. Att man måste köra oftare om fordonet blir fullt är självklart. Att man måste köra mera sällan för att fordonet inte blir fullt är inte alls självklart.
Magnus Ahltorp

Inläggav Enceladus » lör 15 feb, 2020 11:45

Magnus Ahltorp skrev:
Anders Hanquist skrev:Det är väl närmast en självklarhet att fordonens storlek och turtätheten har ett visst samband. Vid ersättningstrafik med buss, till exempel, måste man ju köra betydligt fler avgångar per tidsenhet för att få plats med samma antal trafikanter som ryms i ett tåg.

Men nu var det ju tvärtom jag skrev. Att man måste köra oftare om fordonet blir fullt är självklart. Att man måste köra mera sällan för att fordonet inte blir fullt är inte alls självklart.

Det som är självklart för många är inte det för alla. Exempelvis blir vagnarna fulla på Mälarbanan på helger, men ändå anser SL att det inte behövs fler avgångar. Det omvända kan naturligtvis också inträffa. Exempelvis hade linje 160 gott om sittplatser med 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik, men ändå ansåg SL att linjen behöver högre turtäthet.

Det finns alltså inga regler i SL-trafiken. Generellt sett medför dock större fordon lägre turtäthet. Exempelvis minskade turtätheten på bussarna till Tyresö när ledbussar infördes. Det är antagligen vad som skulle hända på Saltsjöbanan. Bara för att det finns några linjer som har ett överutbud betyder det inte att alla linjer får det.
Enceladus

Inläggav Verspieder » lör 15 feb, 2020 13:50

Breitspurbahn skrev:Som del av Roslagsbanan?
Intressant, jag har nämligen alltid velat se Saltsjönbanan och en normalspårad Roslagsbanan som pendeltågens tredje gren.

Varför måste 65 km Roslagsbana (med utbyggnadsplaner Molnby - Arlanda samt Kårsta - Rimbo) anpassa sin spårvidd efter en 18 km kort Saltsjöbana?
Verspieder

Inläggav twr » lör 15 feb, 2020 21:42

Verspieder skrev:

Varför måste 65 km Roslagsbana (med utbyggnadsplaner Molnby - Arlanda samt Kårsta - Rimbo) anpassa sin spårvidd efter en 18 km kort Saltsjöbana?

Ja, det är förstås Saltsjöbanan som skulle byta spårvidd om banorna kopplades samman.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav ADDE » sön 16 feb, 2020 2:26

twr skrev:
Verspieder skrev:

Ja, det är förstås Saltsjöbanan som skulle byta spårvidd om banorna kopplades samman.

Nej, saltsjöbanan ska inte byta spårvidd... den, om någon av de två, har "rätt" spårvidd... Men det är Roslagsbanan, speciellt den mot Kårsta och Österskär, som ska göras om så X60 kan köra där och få den intergrerad till pendeltågsnätet.
Saltis kan bli... en dubbelspårig spårväg!

---------------------------

Saltsjöbanan är märklig på så sätt att den har sett sig likadant ut i stort sett hela tiden. Sedan dubelspåret mellan Nacka och Saltsjö-Järla så har det nästan inte hänt någonting annat än 2st renoveringar och en ny vagnpark! Först nu så blir det bättre på banan - men bara 2 mötesstationer.

Det känns som att banan står och stampar på samma ställen och SL vet inte riktigt vad de ska göra med den egentligen. Jämför vi med roslagsbanan och Lidingöbanan så var de förr hotade med nedläggningar, och till viss del nedlagda. Men 40 år senare så byggs de ut till dubbelspår, får nyua vagnar och förlängs in till City. Saltsjöbanan? Den har inte gått igenom någon av faserna.

Desto intressantare är det vad politikerna har velat göra med banan. Den skulle först bli tunnelbana, och sen spårväg. Jag gillar den senare idén. Man hade så mycket ambitioner. Men man kom fram till att komforten sänktes och det sinkade idén.
Men vad ska vi göra då? Jag tycker den trots allt ska bli en dubbelspårig spårväg, med en turtäthet på 10 minuter mellan slussen och Igelboda och 20 minuter till grenarna, och kompletterande trafik från Tvärbanan till.... Saltsjö-Duvnäs?
Vagnar? Kasnke en variant på A36? 80 meter långa spårvagnståg med bekvämare säten? Varför inte? Vi har ju 7-8st i AGA just nu, byt ut säterna på dem och beställ ett gäng till så har vi vagnfrågan klar för banan :)
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav twr » sön 16 feb, 2020 11:14

ADDE, en spårvidd är inte mer ”rätt” än en annan. Och järnvägen/arna genom centrala Stockholm har inte kapacitet för att ta hand om Roslagsbanans tåg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav ADDE » sön 16 feb, 2020 16:03

twr skrev:ADDE, en spårvidd är inte mer ”rätt” än en annan. Och järnvägen/arna genom centrala Stockholm har inte kapacitet för att ta hand om Roslagsbanans tåg.

WEll, jag satte ordet "rätt" inom citationstecken av en anledning. Att smala av spårvidden för saltsjöbanan är att göra en björntjänst, tycker jag!

Och oavsett vad så behöver man spränga ytterligare en tunnel över saltsjö-mälarsnittet oavsett om det ska bli för smalspårtrafik eller normalspårig järnvägstrafik. Då är den senare mer värd att satsa på, tycker jag.
Användarvisningsbild
ADDE

Nästa

Återgå till Spårtrafik