M33?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: M33?

Inläggav alex87 » lör 11 nov, 2017 17:36

darthjpp skrev:
Martin skrev:Kommer de första vagnarna (som väntas ankomma Gbg nästa) vår vara en- eller tvåriktningsvagnar?


De två första är tänkta som enriktningsvagnar.


Nej de 10 första kommer vara tvåriktning, dvs även de två första.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav alex87 » tor 25 jan, 2018 23:54

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Niklausson » tis 23 okt, 2018 23:53

Någon ny info?
Niklausson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav M224 » ons 24 okt, 2018 19:25

Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36. :cry: Kan inte SL hoppa på någon option.
Zurückbleiben bitte!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5286
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: M33?

Inläggav leifd » tor 25 okt, 2018 18:29

M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36. :cry: Kan inte SL hoppa på någon option.


Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.

Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4303
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: M33?

Inläggav Stefan Widén » tor 25 okt, 2018 21:17

leifd skrev:
M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36. :cry: Kan inte SL hoppa på någon option.


Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.

Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.


Vet inte om man kan säga att det är en modernare variant M06/a34 då den har helt andra löpboggier med genomgående axlar vilket gör att den borde gå betydligt bättre. Dvs hela korgen är annorlunda. OCh de brister som finns i drivboggierna har man säkerligen byggt bort.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: M33?

Inläggav leifd » fre 26 okt, 2018 0:43

Stefan Widén skrev:
leifd skrev:
M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36. :cry: Kan inte SL hoppa på någon option.


Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.

Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.


Vet inte om man kan säga att det är en modernare variant M06/a34 då den har helt andra löpboggier med genomgående axlar vilket gör att den borde gå betydligt bättre. Dvs hela korgen är annorlunda. OCh de brister som finns i drivboggierna har man säkerligen byggt bort.

Stefan


Tycker nog att det är just därför man kan säga att det är en modernare variant. Man har ju försökt (och lyckats?) komma till rätta med de mest påtagliga problemen med vagntypen. Det är ju trots allt ganska många år sedan just den specen togs fram, så det är väl lämpligt att uppdatera och då försöka lösa kända problem.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4303
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: M33?

Inläggav Niklausson » fre 31 maj, 2019 20:30

Skulle inte en eller två vagnar levereras redan nu i maj? Något nytt kring detta?
Niklausson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav jesper » sön 02 jun, 2019 18:24

Niklausson skrev:Skulle inte en eller två vagnar levereras redan nu i maj? Något nytt kring detta?


Ja, första leveransen är försenad. Diskussioner pågår mellan beställare och leverantör, prognosen just nu är ca. 6 månaders försening. Första vagnen (vagn 490) har nu transporterats till Bautzen där den skall genomgå tester och intrimningar innan det är dags för leverans till Göteborg.
//Jesper
jesper
 
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 16:25
Ort: Mölndal

Re: M33?

Inläggav Kloker » mån 10 jun, 2019 10:43

Hahahaha! :cheesygrin:

Göteborg i ett nötskal. Det kommer att rulla enkelset av skraltiga pedalvagnar med ristade rutor år 2030, var så säkra. Kollektivtrafik på u-landsnivå.
Kloker
 
Inlägg: 199
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 15:02

Re: M33?

Inläggav LÅ1 » mån 10 jun, 2019 13:17

Kloker skrev:Hahahaha! :cheesygrin:

Göteborg i ett nötskal. Det kommer att rulla enkelset av skraltiga pedalvagnar med ristade rutor år 2030, var så säkra. Kollektivtrafik på u-landsnivå.

Paradis för nostalgiker? :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13441
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: M33?

Inläggav Niklausson » fre 06 sep, 2019 13:24

I början av juni sattes den första M33:an på spåret för provkörning i Tyskland. Vagn 490 är en tvåriktningsvagn som beräknas komma till Göteborg i slutet av året. Innan avfärden till Göteborg ska vagnen provköras i cirka 500 mil i simulerad trafikmiljö, samtidigt som olika tester under färd genomförs.


http://goteborgssparvagar.se/nu-star-m33-goteborgs-nya-sparvagn-pa-sparet/

Bild
Bild
Niklausson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav Kloker » tis 03 dec, 2019 13:09

Är det inte dags för leverans snart?
Kloker
 
Inlägg: 199
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 15:02

Re: M33?

Inläggav TKO » tis 03 dec, 2019 15:22

Kul med ett inlägg som inte berör buss 160 i Årsta!

Om provkörning gått bra kanske vi snart får se en M33:a i Göteborg?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10159
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inläggav Odd » tis 03 dec, 2019 15:52

Kanske kan vi få ett gästbesök på Djurgårdslinjen och Nockebybanan? Det vore intressant att jämföra vagntypen med CAF-vagnarna under samma förutsättningar...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4715
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: M33?

Inläggav TKO » tis 03 dec, 2019 16:13

Det vore nåt det!
Jag tror vagntypen skulle göra sej särskilt bra rundande Karlaplansfontänen i en snar framtid...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10159
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inläggav jesper » fre 06 dec, 2019 10:27

Kloker skrev:Är det inte dags för leverans snart?


Jo, vagn 490 är nu levererad.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.21228652
//Jesper
jesper
 
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 16:25
Ort: Mölndal

Re: M33?

Inläggav LÅ1 » fre 06 dec, 2019 11:23

GP skrev:Spårvagnen som hittills har levererats är en av tio tvåriktningsvagnar, som har förarplatser i bägge ändar och dörrar på båda långsidor av vagnen. Det innebär att spårvagnen enkelt ska kunna byta färdriktning, utan vändslinga vilket ses som en stor fördel när trafiken behöver läggas om. Spårvagnen har därför dörrar på bägge sidor.

Läser man faktarutan så står det:
Antal nya vagnar:
40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.


Det verkar som om tvåriktningsvagnar bara är på teststadiet. Hade man verkligen bestämt sig för att satsa på sådana så hade man väl valt att enbart köpa in sådana?

Antar att enriktningsvagnarna saknar dörrar på ena sidan. Sen är frågan om man satt säten där eller har prioriterat extra barnvagnsutrymme.

PS.
Även GT skriver om vagnleveransen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13441
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: M33?

Inläggav Olof » fre 06 dec, 2019 11:42

Tvåriktningsvagnarna är inte några testvagnar, mer än att man har bestämt sig för att ha ett gäng vagnar som man kan använda för enkelspårsdrift, utan att behöva klätterväxlar eller slingor.
För till 99.99% av trafiken så behövs bara enriktningsvagnar, med dörrar på en sida.
Tänker man efter så innebär vagnar med dörrar på bägge sidor ett visst bekymmer vid spontanutrymning... (att man får folk ut över det andra spåret)

På den layouten som jag har sett så verkade det vara barn/rullstolsplatser med fällsäten i området där dörren sitter på tvåriktningsvagnarna.
Men det kan ha hänt mycket sedan den skissen togs fram. Vi får se när de kommer.

Blir bra med vagnar som kan ta ombord fler personer än vad vi har idag. Det behövs verkligen!
(och de som behöver sitta kanske faktiskt får vänja sig vid att använda sitt talorgan att meddela detta... om det nu skulle bli brist på sittplatser)
Olof
 
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 17:39
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inläggav TKO » fre 06 dec, 2019 12:10

Olof skrev:Tvåriktningsvagnarna är inte några testvagnar, mer än att man har bestämt sig för att ha ett gäng vagnar som man kan använda för enkelspårsdrift, utan att behöva klätterväxlar eller slingor.
För till 99.99% av trafiken så behövs bara enriktningsvagnar, med dörrar på en sida.
Tänker man efter så innebär vagnar med dörrar på bägge sidor ett visst bekymmer vid spontanutrymning... (att man får folk ut över det andra spåret)

På den layouten som jag har sett så verkade det vara barn/rullstolsplatser med fällsäten i området där dörren sitter på tvåriktningsvagnarna.
Men det kan ha hänt mycket sedan den skissen togs fram. Vi får se när de kommer.

Blir bra med vagnar som kan ta ombord fler personer än vad vi har idag. Det behövs verkligen!
(och de som behöver sitta kanske faktiskt får vänja sig vid att använda sitt talorgan att meddela detta... om det nu skulle bli brist på sittplatser)


Men finns det övergångsväxlar så att det går att vända tvåriktningsvagnarna lite här och där?
Eller måste man lägga in mer eller mindre provisoriska konstruktioner när och där behovet uppstår?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10159
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sio och 32 gäster