Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » ons 06 nov, 2019 22:50

Odd skrev:Men det är endast spekulation, men en del påstår ju att tunnelbanan i sig skulle ha en särställning i attraktivitet (ett resonemang som jag däremot inte köper).


Tunnelbanan har en särställning i Stockholms kollektivtrafik. Alla stationer ska ha minst 10-minuterstrafik till klockan 21 alla dagar. Alla stationer ska ha en avgång från T-Centralen efter klockan 0:30 på vardagar. Alla stationer ska ha nattrafik på helger. Det är detta minimiutbud som är tunnelbanans unika status (se även tråden "Tunnelbanans unika status" för ytterligare diskussion).

Pendeltågens grenar har som sagt redan gått om blå linjens grenar och det har Tvärbanan förmodligen också gjort. I ett system där utbudet anpassas till efterfrågan skulle både pendeltågen och Tvärbanan ha ett minst lika bra utbud som blå linjen. Hur ser verkligheten ut? :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » ons 06 nov, 2019 23:04

Odd skrev:När det gäller tunnelbana 3 så kan man fråga sig om det verkligen är en överflyttning av resenärer till pendeltågen. Vilka skulle åka pendeltåg i stället för tunnelbana och varför? De vinner väl inget på det. Det enda jag på rak arm kan tänka mig är väl att det är trevligare att resa på ytan än i tunnel, och tex Stockholm-Sundbyberg utgörs ju mer än halva sträckan av utomhus.


Det finns väldigt många områden som har matarbussar som ansluter både till tunnelbanan och pendeltågen. Det är bara att titta på SL:s spårtrafikkarta - tomrummet mellan linjerna utgörs i själva verket av bostadsområden! Citybanans nya stationer och den högre turtätheten har gjort pendeltågen mer attraktiva, vilket har lett till att somliga resenärer som tidigare åkte till den närmaste tunnelbanestationen istället åker till den närmaste pendeltågsstationen.

Givet ett attraktivt trafikutbud och en godtagbar punktlighet skulle pendeltågen förmodligen kunna tangera 500 000 påstigande per vintervardag - med dagens folkmängd. Eftersom folkmängden ökar hela tiden är det dock i praktiken omöjligt att pröva denna hypotes. Därför kan jag påstå detta utan att vara rädd för att bli motbevisad...

(Observera att pendeltågen hade 413 000 påstigande i december förra året. Nu är det inte så långt kvar till 500 000 påstigande. 7,5-minuterstrafik i mellantrafik och förlängd trafikeringstid skulle nog göra susen.)
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Lars_L » tor 07 nov, 2019 4:27

TKO skrev:Jag som åtminstone emellanåt tror att det finns förnuftiga människor på nummer 100 trodde att man läste av antalet inpasserande trafikanter i spärrarna, en sådan funktion finns naturligtvis. Men är det verkligen så att man skickar ut folk som räknar manuellt???

utbrister
Thomas K Ohlsson


Javisst. Har du verkligen missat dem? Det är ju ÅF som har det uppdraget (men är ute för upphandling nu/snart). De har ju också hand om den manuella MTR-räkningen på tunnelbanan. Men hur de ens lyckas räkna de som sitter längst bak i tåget övergår mitt förstånd.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Lars_L » tor 07 nov, 2019 4:33

Enceladus skrev:
Pendeltågens grenar har som sagt redan gått om blå linjens grenar och det har Tvärbanan förmodligen också gjort. I ett system där utbudet anpassas till efterfrågan skulle både pendeltågen och Tvärbanan ha ett minst lika bra utbud som blå linjen. Hur ser verkligheten ut? :roll:


Fast du kan ju ändå inte räkna Tvärbanan som
en gren. Hela vitsen med en sådan förbindelse är ju att man inte reser hela sträckan. Ska man mäta där får man ju ta olika delsträckor. På samma sätt är ju inte exempelvis Norsborgsgrenen så tung på dim. Sträcka som antalet påstigande ger sken av, då Skärholmen är ett så tungt lokalt centrum.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Odd » tor 07 nov, 2019 5:02

TKO skrev:Jag som åtminstone emellanåt tror att det finns förnuftiga människor på nummer 100 trodde att man läste av antalet inpasserande trafikanter i spärrarna, en sådan funktion finns naturligtvis. Men är det verkligen så att man skickar ut folk som räknar manuellt???

utbrister
Thomas K Ohlsson

Ja, eftersom spärrarna inte säger någonting om vilket håll som trafikanterna åker åt.

Men det finns modern teknik som säkerligen kommer att ändra på detta. På kort sikt, och hyfsat integritetssäkert, så kan man räkna resenärer med sensorer som med hög säkerhet räknar antal trafikanter som går av och på respektive buss. Detta kommer säkerligen införas även på spårtrafiken så småningom.

Det finns även mer integritetskränkande metoder som med hög exakthet kan avgöra var folk går på och går av, när dom gör det, vilken väg dom tar osv. Detta med hjälp av vanliga kameror och i stort sett samma teknik som kineserna använder för att registrera var och när var och en är någonstans. Dessa har dock en stor nackdel, datan kan läcka och data som kan läcka kommer att göra det, tids nog.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4449
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » tor 07 nov, 2019 7:04

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Pendeltågens grenar har som sagt redan gått om blå linjens grenar och det har Tvärbanan förmodligen också gjort. I ett system där utbudet anpassas till efterfrågan skulle både pendeltågen och Tvärbanan ha ett minst lika bra utbud som blå linjen. Hur ser verkligheten ut? :roll:


Fast du kan ju ändå inte räkna Tvärbanan som
en gren. Hela vitsen med en sådan förbindelse är ju att man inte reser hela sträckan. Ska man mäta där får man ju ta olika delsträckor. På samma sätt är ju inte exempelvis Norsborgsgrenen så tung på dim. Sträcka som antalet påstigande ger sken av, då Skärholmen är ett så tungt lokalt centrum.


Nej visst, men Tvärbanan har ju inte heller samma kapacitet som tunnelbanan. Dessutom behöver inte Tvärbanan ha bemannade stationer. Det är egentligen obegripligt att Tvärbanan inte har nattrafik. I Berlin, Prag och flera andra centraleuropeiska städer går spårvagnarna avbrottsfritt hela året.
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » tor 07 nov, 2019 7:12

Uppsala, Knivsta, Märsta, Bålsta, Sundbyberg och Flemingsberg har alla fler pendeltågsresenärer än någonsin. Trodde någon på allvar att Movingo skulle avlasta? :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » tor 07 nov, 2019 8:06

Jag har uppdaterat ett inlägg från tråden "Fakta om SL och länet 2017" med aktuella siffror:

Enceladus skrev:Här är antalet påstigande per gren:

Gröna linjen 562 300 565 400
Gemensam sträcka Gullmarsplan–Odenplan 309 800 305 500
Hässelbygrenen 146 500 152 200
Hagsätragrenen 39 700 40 400
Farstagrenen 37 000 37 300
Skarpnäcksgrenen 23 900 24 500
Skärmarbrink 5 400 5 500
(Arenastadsgrenen 0)

Röda linjen 505 800 512 400
Gemensam sträcka Liljeholmen–Östermalmstorg 263 800 263 700
Mörbygrenen 79 900 79 400
Norsborgsgrenen 76 900 79 700
Ropstensgrenen 49 700 52 600
Fruängsgrenen 35 500 37 000

Pendeltåg 343 100 368 350
Gemensam sträcka Älvsjö–Odenplan 133 400 145 200
Ostkustbanan 73 800 80 200
Södertäljelinjen 56 200 58 800
Mälarbanan 48 200 50 700
Nynäsbanan 31 500 33 450

Blå linjen 208 800 208 600
Gemensam sträcka Kungsträdgården–Västra skogen 107 400 107 000
Akallagrenen 56 700 56 300
Hjulstagrenen 44 700 45 300

Detta säger dock inte så mycket om belastningen. I allmänhet är resandet mer dubbelriktat norr om stan eftersom det finns fler arbetsplatser där. Dessutom förekommer lokalt resande och de gemensamma sträckorna kan påverka grenarna olika. Exempelvis belastas Södertäljelinjen av resenärer från Älvsjö/Årstaberg till Solna/Helenelund/Arlanda/Uppsala. Vi vet också att Norsborgsgrenen och Fruängsgrenen har ungefär samma belastning.


Observera att avrundningsfel kan uppstå när flera avrundade siffror summeras.

Dessa siffror stämmer överens med övriga observationer som har gjorts under årets gång. Förra året exploderade resandet på Ostkustbanan. Ostkustbanan har faktiskt blivit den största grenen av alla trafikslag! De andra pendeltågsgrenarna exploderade inte förrän i slutet av året, vilket inte syns så tydligt här. Nynäsbanan exploderade ytterligare när Vega öppnade. Tidigare hade tågen på Nynäsbanan betydligt lägre beläggning än på övriga grenar. Nu är det jämnare.

Lars_L skrev:På samma sätt är ju inte exempelvis Norsborgsgrenen så tung på dim. Sträcka som antalet påstigande ger sken av, då Skärholmen är ett så tungt lokalt centrum.


Absolut. Norsborgsgrenen är dock numera den största tunnelbanegrenen (om inte Hässelbygrenen räknas). Det märks att Roslagsbanans avstängningar har en effekt på Mörbygrenen.
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Lars_L » tor 07 nov, 2019 8:19

Enceladus skrev:Uppsala, Knivsta, Märsta, Bålsta, Sundbyberg och Flemingsberg har alla fler pendeltågsresenärer än någonsin. Trodde någon på allvar att Movingo skulle avlasta? :roll:


Här införde man ju också enhetstaxan på SL ungefär samtidigt...
Sedan har väl också en del av de här stationerna mer trafik även på grund av Movingo. Särskilt Sundbyberg, Märsta och Flemingsberg får väl antas också ha resenärer som byter från regionaltågen.

Det enda man kan tycka är väl att SJ:s Uppsalapendel skulle öka (och det har den säkert också), men det har väl kompenserats av Bl.a expansionen i Solna, där nog många föredrar direktresa före att åka ”baklänges” från SCI.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav twr » tor 07 nov, 2019 8:37

Lars_L skrev:
TKO skrev:Jag som åtminstone emellanåt tror att det finns förnuftiga människor på nummer 100 trodde att man läste av antalet inpasserande trafikanter i spärrarna, en sådan funktion finns naturligtvis. Men är det verkligen så att man skickar ut folk som räknar manuellt???

utbrister
Thomas K Ohlsson


Javisst. Har du verkligen missat dem? Det är ju ÅF som har det uppdraget (men är ute för upphandling nu/snart). De har ju också hand om den manuella MTR-räkningen på tunnelbanan. Men hur de ens lyckas räkna de som sitter längst bak i tåget övergår mitt förstånd.

Jag utgick också ifrån att det mättes i spärrarna. Det är väldigt märkligt att man har en så gammaldags lösning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7567
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Anders Hanquist » tor 07 nov, 2019 9:16

TKO skrev:
daniel_s skrev:Hoppade man över ”Fakta om SL och länet 2017”?

Borde den inte heta ”Fakta om SL och regionen” nu?


På a) svarar jag "nej" och på b) "vet inte"!

/TKO


Nej, varför då? Det är landstinget som heter Region Stockholm. Men området är fortfarande Stockholms län.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » tor 07 nov, 2019 12:54

Lokalbanorna har följande antal påstigande per vintervardag:

Tvärbanan 99 100
Roslagsbanan 48 200
Saltsjöbanan 16 800
Lidingöbanan 13 800
Nockebybanan 11 400
Spårväg City 9 300

Samtliga banor förutom Saltsjöbanan ser dessutom en starkt uppåtgående trend. Saltsjöbanans resande minskar dock på grund av avkortningen till Henriksdal.

Tidigare har bland annat Lidingö- och Nockebybanorna varit nedläggningshotade. Men hur många busslinjer har så många resenärer?

Enligt presentationen "Stombussbokslut 2018" har elva stombussar minst 10 000 påstigande (1, 2, 3, 4, 6, 172, 173, 178, 179, 471, 474) och sex stombussar minst 20 000 påstigande (1, 2, 3, 4, 172, 179). Här är jag generös och inkluderar de linjer som ligger på gränsen. Däremot har endast en stombuss minst 40 000 påstigande (4). Ingen stombuss har minst 80 000 påstigande. Således har Tvärbanan överlägset flest påstigande, men det finns några stombussar som har fler påstigande än vissa lokalbanor.

Hur är det med de andra busslinjerna? I skriften "Flaskhalsar för busstrafiken i Stockholms län" finns en tabell över SL:s 20 största busslinjer (se sidan 11 i PDF-filen). Observera att tabellen är från år 2010 och att mycket har förändrats sedan dess. Bland annat har Tvärbanan och Citybanan medfört att resandet har kraschat på somliga linjer. Exempelvis hade linje 515 tidigare 4-minuterstrafik - jämför nu med dagens tidtabell!

Trots att tabellen har nästan 10 år på nacken kan vi med stor säkerhet konstatera att det inte finns någon sjunde busslinje med minst 20 000 påstigande. Tre av tabellens busslinjer ska dessutom delas upp i mitten av december. Linje 160 delas upp i Årstaberg, linje 509 delas upp i Solna och linje 607 delas upp i Sollentuna. Åtminstone linje 509 åker ut ur listan. Notera att linje 509 tidigare gick hela vägen till Djursholms torg.

Detta visar dock en tydlig brist med jämförelsen. Genom att slå ihop eller dela upp linjer ändras antalet påstigande utan att belastningen förändras. Linje 509 har 15-minuterstrafik i högtrafik. Den har alltså ingen hög belastning, men tack vare sin långa linjesträcka har den ändå många påstigande. Ett liknande antal påstigande kan fås genom att exempelvis slå ihop linjerna 142 och 143 - nu när linje 143 får 20-minuterstrafik på lördagar är det kanske rentav en bra idé?

Poängen är i alla fall att antalet påstigande är ett ganska meningslöst mått. Det är belastningen som spelar roll. Enligt statistik från 2010 hade följande busslinjer högst belastning i innerstan:

Linje 1: Fyrverkarbacken–Västerbroplan (950)
Linje 4: Högalidsgatan–Västerbroplan (770)
Linje 3: Slussen–Mälartorget (710)
Linje 76: Räntmästartrappan–Slottsbacken (700)
Linje 2: Ersta Sjukhus–Tjärhovsplan (550)
Linje 69: Sergels Torg–Kungsträdgården (430)

Det finns inget som tyder på att någon busslinje har gått om ettan i belastning. Samtidigt har resandet på linje 1 stagnerat under de senaste åren. Följaktligen kan vi anta att det inte finns någon busslinje som har fler än 1 000 resenärer per timme och riktning.

Hur är det då med lokalbanorna? Alvik har 1 100 avstigande från Nockebybanan i maxtimmen. Ropsten har 850 avstigande från Lidingöbanan i maxtimmen - förra året var dock siffran 1 000. Således kan vi nog dra slutsatsen att lokalbanorna har passerat gränsen för vad som är rimligt att trafikera med buss!

(Lidingöbanans resande har dock ökat ytterligare i år. I artikeln nämns siffran 14 500 påstigande.)
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav daniel_s » tor 07 nov, 2019 14:33

Anders Hanquist skrev:
TKO skrev:
daniel_s skrev:Hoppade man över ”Fakta om SL och länet 2017”?

Borde den inte heta ”Fakta om SL och regionen” nu?


På a) svarar jag "nej" och på b) "vet inte"!

/TKO


Nej, varför då? Det är landstinget som heter Region Stockholm. Men området är fortfarande Stockholms län.


Och? Länet är geografiskt identiskt med regionen och rapporten handlar ju om de regionala angelägenheterna och inte de statliga. Så jag verkar ha mer av en poäng än du!
daniel_s
 
Inlägg: 12057
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav TKO » tor 07 nov, 2019 15:12

Odd skrev:
TKO skrev:Jag som åtminstone emellanåt tror att det finns förnuftiga människor på nummer 100 trodde att man läste av antalet inpasserande trafikanter i spärrarna, en sådan funktion finns naturligtvis. Men är det verkligen så att man skickar ut folk som räknar manuellt???

utbrister
Thomas K Ohlsson

Ja, eftersom spärrarna inte säger någonting om vilket håll som trafikanterna åker åt.

Men det finns modern teknik som säkerligen kommer att ändra på detta. På kort sikt, och hyfsat integritetssäkert, så kan man räkna resenärer med sensorer som med hög säkerhet räknar antal trafikanter som går av och på respektive buss. Detta kommer säkerligen införas även på spårtrafiken så småningom.

Det finns även mer integritetskränkande metoder som med hög exakthet kan avgöra var folk går på och går av, när dom gör det, vilken väg dom tar osv. Detta med hjälp av vanliga kameror och i stort sett samma teknik som kineserna använder för att registrera var och när var och en är någonstans. Dessa har dock en stor nackdel, datan kan läcka och data som kan läcka kommer att göra det, tids nog.


Ja det blir säkert hemskt! Själv tycker jag det viktigaste motmedlet är att förbjuda allt ekonomiskt samröre med diktaturstater som Ryssland och Kina...

Men för att återvända till trafikanträkningen, så behöver man inte veta åt vilket håll trafikanterna åker för att få fram antalet av- och påstigande vid en hållplats eller station. Och det var dessa siffror som diskuterades!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9399
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav TKO » tor 07 nov, 2019 15:16

Lars_L skrev:
TKO skrev:Jag som åtminstone emellanåt tror att det finns förnuftiga människor på nummer 100 trodde att man läste av antalet inpasserande trafikanter i spärrarna, en sådan funktion finns naturligtvis. Men är det verkligen så att man skickar ut folk som räknar manuellt???

utbrister
Thomas K Ohlsson


Javisst. Har du verkligen missat dem? Det är ju ÅF som har det uppdraget (men är ute för upphandling nu/snart). De har ju också hand om den manuella MTR-räkningen på tunnelbanan. Men hur de ens lyckas räkna de som sitter längst bak i tåget övergår mitt förstånd.


Jag trodde att SL dels räknade antalet av- och påstigande vid en station genom spärrarna, dels skaffade sej en ungefärlig statistik i vilken riktning trafikanterna åker genom manuell räkning. Och nu var det ju det totala antalet påstigande vi diskuterade! Om SL inte räknar automatiskt i spärrarna är det så dumt att jag uppmanar samtliga ansvariga att avgå direkt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9399
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Enceladus » fre 08 nov, 2019 22:17

Enceladus skrev:Här är de största pendeltågsstationerna (se sidorna 52-53):

1. Stockholm City 59 900 (-1 900)
2. Stockholm Odenplan 37 400 (+10 600)
3. Stockholms södra 18 800 (+500)
4. Solna 18 600 (+2 800)
5. Älvsjö 17 300 (+1 800)
6. Flemingsberg 12 800 (+500)
7. Sundbyberg 12 700 (+1 100)
8. Sollentuna 12 500 (+700)
9. Årstaberg 11 800 (+800)
10. Jakobsberg 11 300 (+500)
11. Upplands Väsby 10 000 (+1 000)
12. Huddinge 9 000 (+400)
13. Spånga 8 900 (0)
14. Tumba 8 700 (+400)
15. Uppsala 8 000 (+300)
16. Handen 7 900 (+700)
17. Märsta 7 200 (+300)
18. Södertälje centrum 7 100 (+400)
19. Helenelund 6 500 (+600)
20. Västerhaninge 5 100 (+300)


Det förefaller troligt att Solna går om Stockholms södra under innevarande år. Stockholms södra vinner dock förmodligen kampen om fjärdeplatsen - åtminstone detta år.

Den kraftiga förtätningen i Sundbyberg innebär att Sundbyberg kan komma att gå om Flemingsberg - åtminstone på kort sikt. Sollentuna har också en viss potential - förutsatt att boende i Edsberg och Väsjön matas dit.

Hur förändras rangordningen på längre sikt? Spårväg Syd borde öka antalet resenärer i Flemingsberg och Älvsjö. Kan Flemingsberg också komma att gå om Stockholms södra? Ökar eller minskar de nya tunnelbanorna antalet pendeltågsresenärer i Barkarby, Solna, Årstaberg och Älvsjö?
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav Lars_L » lör 09 nov, 2019 0:37

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:Här är de största pendeltågsstationerna (se sidorna 52-53):

Det förefaller troligt att Solna går om Stockholms södra under innevarande år. Stockholms södra vinner dock förmodligen kampen om fjärdeplatsen - åtminstone detta år.

Den kraftiga förtätningen i Sundbyberg innebär att Sundbyberg kan komma att gå om Flemingsberg - åtminstone på kort sikt. Sollentuna har också en viss potential - förutsatt att boende i Edsberg och Väsjön matas dit.

Hur förändras rangordningen på längre sikt? Spårväg Syd borde öka antalet resenärer i Flemingsberg och Älvsjö. Kan Flemingsberg också komma att gå om Stockholms södra? Ökar eller minskar de nya tunnelbanorna antalet pendeltågsresenärer i Barkarby, Solna, Årstaberg och Älvsjö?


Ja, det blev ju en viss ökning i Arenastaden när ICA flyttade dit under våren 2019. Sedan tror jag nog Solna planar ut i ökningstakt. Fast i Sundbyberg är det ändå - i siffror - ganska liten påverkan p.g.a nyproduktion. Flemingsberg beror ju främst på hur högskolan och sjukhuset utvecklar sig samt lite förstås också vilka stoppmönster fjärr- och regionaltåg har och utvecklingen på dem. På sikt kommer ju dock både Flemingsberg och Sundbyberg utvecklas, så det är väl oklart vilken station som blir störst av dem i slutändan.

Jo, viss påverkan kommer det förstås bli med tunnelbanan, men medan Årstaberg och Älvsjö snarast får fler resenärer, lär det ju minska både i Solna och Barkarby - samtidigt kommer förstås bytet mellan tunnelbana och pendeltåg norrifrån för pendlare till Kista antagligen bli rätt stort. Och därtill kommer man ju bygga rätt mycket i Veddesta - men det dröjer ju till lite längre fram i tiden. Så initialt minskar väl resandet från Barkarbystaden. Samtidigt kommer det förstås vara mycket mer attraktivt att åka till Barkarby från Skälby och Hässelby villastad för resenärer mot Kista, än via Vällingby. Även i Hässelby Villastad planeras ju fler bostäder - inte minst Riddersvik som av samma skäl kan tänkas att åka till Barkarby.

När man börjar titta så blir det alltså så många faktorer som spelar in, att det nästan blir till en ren gissningstävlan. Odenplan kommer ju också stärkas på bekostnad av Stockholms city. Så det gapet lär väl också fortsätta att minska.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fakta om SL och länet 2018 - Nockebybanan ökar!?

Inläggav duga » lör 09 nov, 2019 12:21

På längre sikt (2023), när Tvärbanan till Helenelund är klar, slipper en och annan som kommer norrifrån åka ned till Ulriksdal/Solna och byta till buss/Tvärbanan där.
Spårväg i Uppsala!
duga
 
Inlägg: 377
Blev medlem: sön 29 aug, 2004 0:21
Ort: Uppsala

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster