Spårvägstunnel mellan Lugnets allé och linje 7 under Saltsjö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårvägstunnel mellan Lugnets allé och linje 7 under Sal

Inläggav Sio » sön 30 dec, 2018 23:07

twr skrev:
Sio skrev:Jag har ögnat igenom kalkylerna och de förefaller mig rimliga utifrån det projekt som beskrivs. Den begravda hunden finns i det faktum att det är ett orimligt projekt som beskrivs, en sex kilometer lång lokaltrafiktunnel utan en enda station. Som dessutom går i en vid båge runt tänkbara målpunkter. En underjordisk station kostar en miljard, brukar det heta, men jag misstänker att det numera är mer än en miljard. En sex kilometer lång tunnel borde väl ha 4-8 underjordiska stationer om det ska vara en lokaltrafiktunnel men det är ju en motorvägstunnel....

Sedan verkar det vara ett antal trafik- och berg-människor som gjort utredningen, avsaknaden av järnvägskunnande har nog gett lite för låg kostnad för BEST och kraftförsörjningen kommer nog att kosta mer än man kalkylerat med. I tunnelbanan har man dubblerade 36kV matningar, vilket man förstås skulle bygga även här, transformatorer och hsp-ställverk är inte billigt. Jag kan inte heller se att man nämner likriktarstationer alls, men ett antal sådana måste det bli i tunnelsystemet. Och hur blir det med service- och räddningstunnel där spårvägens tunnel inte går parallellt med motorvägens? Det kommer man nog inte undan.

Kloka ord. Det finns en del oklarheter här.

Hur skulle du föreslå att utforma projektet?

Skippa motorvägstunneln och bygg spårväg och tunnelbana för pengarna där de bäst behövs?

Eller om nu man nu inte kan motstå vägprojektet, lägg inte något extra på en spårvägstunnel utmed motorvägen utan lägg pengarna där de gör nytta.

Det spelar ingen roll att det bara kostar si eller så många miljarder att lägga spår ut med Österleden, det är pengar i sjön. Eller snarare under sjön.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav twr » sön 30 dec, 2018 23:38

Sio skrev:
twr skrev:
Sio skrev:Jag har ögnat igenom kalkylerna och de förefaller mig rimliga utifrån det projekt som beskrivs. Den begravda hunden finns i det faktum att det är ett orimligt projekt som beskrivs, en sex kilometer lång lokaltrafiktunnel utan en enda station. Som dessutom går i en vid båge runt tänkbara målpunkter. En underjordisk station kostar en miljard, brukar det heta, men jag misstänker att det numera är mer än en miljard. En sex kilometer lång tunnel borde väl ha 4-8 underjordiska stationer om det ska vara en lokaltrafiktunnel men det är ju en motorvägstunnel....

Sedan verkar det vara ett antal trafik- och berg-människor som gjort utredningen, avsaknaden av järnvägskunnande har nog gett lite för låg kostnad för BEST och kraftförsörjningen kommer nog att kosta mer än man kalkylerat med. I tunnelbanan har man dubblerade 36kV matningar, vilket man förstås skulle bygga även här, transformatorer och hsp-ställverk är inte billigt. Jag kan inte heller se att man nämner likriktarstationer alls, men ett antal sådana måste det bli i tunnelsystemet. Och hur blir det med service- och räddningstunnel där spårvägens tunnel inte går parallellt med motorvägens? Det kommer man nog inte undan.

Kloka ord. Det finns en del oklarheter här.

Hur skulle du föreslå att utforma projektet?

Skippa motorvägstunneln och bygg spårväg och tunnelbana för pengarna där de bäst behövs?

Eller om nu man nu inte kan motstå vägprojektet, lägg inte något extra på en spårvägstunnel utmed motorvägen utan lägg pengarna där de gör nytta.

Det spelar ingen roll att det bara kostar si eller så många miljarder att lägga spår ut med Österleden, det är pengar i sjön. Eller snarare under sjön.

Det skulle förstås vara möjligt att bygga spårvägen, utan motorväg. Men den stora kroken är ju motiverad av, dels att det det är billigare att bygga bergtunnel än sänktunnel, dels att man vill undvika påverkan på nationalstadsparken. Om man accepterar de förutsättningarna kommer ju spårvägen få en krok ändå.

Men en möjlighet är naturligtvis att låta motorvägen få en krok, men låta spårvägen gå rakt. En nackdel är att man tappar alla samordningsvinster, och att det sannolikt kostar mer eftersom det blir en sänktunnel för spårvägen. Men en fördel är kortare restid för resenärerna.

Om en motorväg byggs bör det finnas en spårväg. Resandet blir för stort för att kunna hantera med buss. Och att bygga motorvägen men ingen kollektivtrafik alls bör inte vara ett alternativ.

(Ytterligare en möjlighet är förstås en bro, som kanske är det allra lämpligaste. Men ganska långt från vad som är möjligt med dagens politik?)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Sio » mån 31 dec, 2018 0:05

twr skrev:. Men den stora kroken är ju motiverad av, dels att det det är billigare att bygga bergtunnel än sänktunnel, dels att man vill undvika påverkan på nationalstadsparken.

Jag hade tänkt att skriva att enligt min åsikt är idéen att bygga djupa bergtunnlar istället för ytligare betongtunnlar för att spara pengar på nyttans bekostnad befängd.

Det är som den där Bellmanhistorien om att leta efter sin tappade peng på den upplysta sidan av gatan istället för den mörka sidan av gatan, där pengen tappats.

Nationalstadsparken anser jag är trams. Här finns i mina ögon exploaterbar mark.

Men missförstå mig inte att jag tycker att en östlig förebindelse skulle vara en god idé. När nu blå linjen byggs ut mot Nacka så är ytterligare projekt åt sydöst inte överst på listan. Mer innerstadsspårväg borde komma före. När kommer jag att få åka fyran på stålhjul?
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav twr » mån 31 dec, 2018 0:37

Sio skrev:
twr skrev:. Men den stora kroken är ju motiverad av, dels att det det är billigare att bygga bergtunnel än sänktunnel, dels att man vill undvika påverkan på nationalstadsparken.

Jag hade tänkt att skriva att enligt min åsikt är idéen att bygga djupa bergtunnlar istället för ytligare betongtunnlar för att spara pengar på nyttans bekostnad befängd.

Det är som den där Bellmanhistorien om att leta efter sin tappade peng på den upplysta sidan av gatan istället för den mörka sidan av gatan, där pengen tappats.

Nationalstadsparken anser jag är trams. Här finns i mina ögon exploaterbar mark.

Men missförstå mig inte att jag tycker att en östlig förebindelse skulle vara en god idé. När nu blå linjen byggs ut mot Nacka så är ytterligare projekt åt sydöst inte överst på listan. Mer innerstadsspårväg borde komma före. När kommer jag att få åka fyran på stålhjul?

Intressant!

Jag förstår hur du tänker och i stora drag tror jag att jag håller med!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » mån 31 dec, 2018 19:38

Som Sio skriver kan det finnas skäl att ifrågasätta kostnadsberäkningarna. Och även att ifrågasätta utformningen av projektet som sådant.

Om det bör byggas en östlig vägförbindelse kan diskuteras. Generellt tycker jag vi bör satsa mindre på vägar och mer på kollektivtrafik. Jag tror att Öterleden hade varit en bättre investering än Förbifarten. Nu när förbifarten byggs kanske det räcker så. Utan en österled tror jag inte en östlig spårväg är motiverad.

I ett scenario där Österleden byggs bör den ha spårväg. Resandet blir för stort för att klaras med buss. Som Sio beskriver, även i detta scenario finns det flera olika sätt att utforma projektet. En lång omväg för att få bergtunnel och därmed minska investeringskostnader kan vara fel väg att gå.

Slutligen, när man väl har utformat ett projekt behöver det kostnadsberäknas. Sio beskriver att nyckeltalen verkar någorlunda vettiga, men att man måhända har glömt vissa kostnader. Till exempel att det är tveksamt om likriktarstationer ingår i BEST-kostnaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Martin Kolk » fre 11 jan, 2019 16:29

Ett billigare och enklare (och nog bättre) alternativ är ju naturligtvis också att bara bygga en klaffbro med buss och/eller spår & gång+cykel och kanske 25 meters segelfrihöjd när den är nere, mellan Finnboda och Waldermasudde.

Det skulle nog bara kosta någon miljard, plus kanske en miljard till för spår mellan Lugnets allé och bron. Om man kan få fram 20-25 miljarder till en Östligförbindelse borde det väll gå att skaka fram. Det rör sig väll mer om annan hänsyn som leder till att man måste bygga dyra tunnlar.

Typ så här.

Bild
Martin Kolk

Inläggav twr » fre 11 jan, 2019 16:37

Martin Kolk skrev:Ett billigare och enklare (och nog bättre) alternativ är ju naturligtvis också att bara bygga en klaffbro med buss och/eller spår & gång+cykel och kanske 25 meters segelfrihöjd när den är nere, mellan Finnboda och Waldermasudde.

Det skulle nog bara kosta någon miljard, plus kanske en miljard till för spår mellan Lugnets allé och bron. Om man kan få fram 20-25 miljarder till en Östligförbindelse borde det väll gå att skaka fram. Det rör sig väll mer om annan hänsyn som leder till att man måste bygga dyra tunnlar.

Typ så här, fast smalare, och med mer segelfrihöjd (enkelt ordnat på Finnboda sidan).

Bild

Bra förslag! Hade detta byggts på 30-talet hade det varit lika självklart nu som Västerbron är. Just nu är det nog politiskt omöjligt, men det kan ju ändras igen i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 11 jan, 2019 19:12

twr skrev:
Martin Kolk skrev:Ett billigare och enklare (och nog bättre) alternativ är ju naturligtvis också att bara bygga en klaffbro med buss och/eller spår & gång+cykel och kanske 25 meters segelfrihöjd när den är nere, mellan Finnboda och Waldermasudde.

Typ så här, fast smalare, och med mer segelfrihöjd (enkelt ordnat på Finnboda sidan).

Bild

Bra förslag! Hade detta byggts på 30-talet hade det varit lika självklart nu som Västerbron är. Just nu är det nog politiskt omöjligt, men det kan ju ändras igen i framtiden.

Jag tillåter mig nog att anmäla avvikande uppfattning. Det där är inte ett bra förslag. Rent tekniskt skulle det kanske fungera, men så havererar öppningsmekanismen och vad händer då? Kommer någon händelsevis ihåg haveriet 1990 på en av Södertäljebroarna (en del här var väl inte ens födda då): https://sv.wikipedia.org/wiki/E4-bron,_ ... t%C3%A4lje

Jag tror inte att någon tidigare varit så fantasifull att den föreslagit en öppningsbar bro mitt i Stockholms hamninlopp. Den tidigare Österbron som Yimby föreslog var en högbro med 50 m segelfri höjd:
http://www.yimby.se/2016/06/osterbron-e ... _3833.html

Förslagsställarens inlägg saknar (som vanligt får jag dessvärre säga) hänvisning, men bilden föreställer av allt att döma Pont Porta d'Europa i Barcelonas hamn. Det är en klaffbro med en oöppnad segelfri höjd på 22 m. Uppgifter om brons fria spann varierar mellan 106 och 109 m. Men inte ens i Barcelona har man skapat en sådan single point of failure, det finns alternativa vägar in i hamnbassängerna:
https://www.google.se/maps/place/Av.+Po ... d2.1423052
Men visst går bron att öppna, när den fungerar:

Sedan har vi landanslutningarna, på Djurgårdssidan måste det förstås bli en bit öster om Prins Eugens Waldemars udde. På Nackasidan blir det nog ännu knepigare, där är det inte precis släta marken. Det blir nog inte lätt att hålla lutningen nere till de 70 promille som brukar vara övre gräns.

En roligare broöppning än ovanstående återfinns här (28:32 in i programmet)
https://www.oppetarkiv.se/video/9161111 ... itt-6-av-6
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » fre 11 jan, 2019 19:24

En Österbro har ju föreslagits och utretts flera gånger genom historien. Vilken fri höjd har tidigare förslag haft?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 11 jan, 2019 21:11

twr skrev:En Österbro har ju föreslagits och utretts flera gånger genom historien. Vilken fri höjd har tidigare förslag haft?

Ja, den intresserade får börja botanisera här: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterbron
Den idelige Ynge Larsson drev ju på i vad som kallades 1960 års trafiksledsplan https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_ringled
Egentligen har du själv refererat detta i det här inlägget:
viewtopic.php?f=5&t=40442

Enligt ett inlägg i en Yimby-diskussion här http://gbg.yimby.se/forum/thread/73/?
tänkte man sig ungefär 40 segelfri höjd 1960 (tyvärr urartar diskussionen sedan, men det är inte förvånande med tanke på att vi har en del liknande erfarenheter av den där figuren även på detta Forum). När den här planen skissades var väl Bore III och Birger Jarl bland de största passagerarfartyg som trafikerade Stockholms inre hamnar (godstrafiken oaktad).
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Martin Kolk » lör 12 jan, 2019 3:10

Om man tekniskt kan lösa ett antal öppningsbara broar i mitten av St Petersburg, som har oerhört mycket mer genomgående vattentrafik än Stockholm, ska det väll gå att lösa i Stockholm. Om man tycker det är extremt viktigt att undvika en hypotetisk fastnad bro i någon dag vart tjugonde år, kan man väll investera i en dubbel öppningsmekanism för mer redundans. Denna single point of failure, rör ju för övrigt bara några finlandsfärjor, som för övrigt kunde lägga till i Värtahamnen om det verkligen behövdes några dagar.

Broanslutningen på Nackasidan blir ganska enkel. Rimligen från berget vid Danvikshem, då blir starthöjden så hög att stigningen på den sidan knappast är några problem. Lutningen är snarare ett problem på Djurgårdssidan, så själva öppning bör nog ligga närmare Nackasidan (där är ju även vattnet djupare). Bron lär väll dock behöva gå in 100 meter eller så på Djurgården på grund av lutning, men för en GC-bro + dubbelfil buss/spårväg borde det vara okej.

Om man tycker det blir för känsligt runt Waldermasudde (en bro skulle väll enklast ansluta ungefär 200 meter öster om själva museet), kan man ju även bygga bron lite längre österut, och binda ihop den Svindersvikbron. Även där skulle anslutningen till Nacka bli ganska enkel.
Martin Kolk

Inläggav twr » lör 12 jan, 2019 10:43

dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:En Österbro har ju föreslagits och utretts flera gånger genom historien. Vilken fri höjd har tidigare förslag haft?

Ja, den intresserade får börja botanisera här: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterbron
Den idelige Ynge Larsson drev ju på i vad som kallades 1960 års trafiksledsplan https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_ringled
Egentligen har du själv refererat detta i det här inlägget:
viewtopic.php?f=5&t=40442

Enligt ett inlägg i en Yimby-diskussion här http://gbg.yimby.se/forum/thread/73/?
tänkte man sig ungefär 40 segelfri höjd 1960 (tyvärr urartar diskussionen sedan, men det är inte förvånande med tanke på att vi har en del liknande erfarenheter av den där figuren även på detta Forum). När den här planen skissades var väl Bore III och Birger Jarl bland de största passagerarfartyg som trafikerade Stockholms inre hamnar (godstrafiken oaktad).

Tack för länkar!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Martin Kolk » lör 12 jan, 2019 13:05

Problemet med en bro med segelfrihöjd på 50 meter eller så är att den blir så hög att den knappast blir praktisk för gångtrafik och cyklar. Den kommer ju även synas mycket mer, och behöva ta en stor del av Djurgården i anspråk vid anslutning. Västerbron fungerar ju bra, men den går ju mellan två rätt högt belägna punkter, och är betydligt lägre.

En klaffbro, kan bli en lite mer diskret sak. Det är väll en anledning till att Sankt Petersburg, en ganska platt stad, har klaffbroar.
Martin Kolk

Inläggav Sio » lör 12 jan, 2019 13:55

Martin Kolk skrev:Problemet med en bro med segelfrihöjd på 50 meter eller så är att den blir så hög att den knappast blir praktisk för gångtrafik och cyklar.

Om man skulle bygga en östlig förbindelse över eller under vattnet kommer den knappast att vara öppen för gång- och cykeltrafik. Och vem vill egentligen gå eller cykla på en motorvägsbro?
Martin Kolk skrev:Den kommer ju även synas mycket mer, och behöva ta en stor del av Djurgården i anspråk vid anslutning. Västerbron fungerar ju bra, men den går ju mellan två rätt högt belägna punkter, och är betydligt lägre.

En annan anledning till att Västerbron "fungerar" är att den bara erbjuder 26m segelfri höjd.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav twr » lör 12 jan, 2019 14:01

Sio skrev:
Martin Kolk skrev:Problemet med en bro med segelfrihöjd på 50 meter eller så är att den blir så hög att den knappast blir praktisk för gångtrafik och cyklar.

Om man skulle bygga en östlig förbindelse över eller under vattnet kommer den knappast att vara öppen för gång- och cykeltrafik. Och vem vill egentligen gå eller cykla på en motorvägsbro?
Martin Kolk skrev:Den kommer ju även synas mycket mer, och behöva ta en stor del av Djurgården i anspråk vid anslutning. Västerbron fungerar ju bra, men den går ju mellan två rätt högt belägna punkter, och är betydligt lägre.

En annan anledning till att Västerbron "fungerar" är att den bara erbjuder 26m segelfri höjd.

Poängen med att bygga en bro är just att göra det enklare för gång och cykel. Det är inte konstigare än att det finns gång- och cykelbana längs Essingeleden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Sio » lör 12 jan, 2019 14:17

twr skrev:
Sio skrev:

Poängen med att bygga en bro är just att göra det enklare för gång och cykel. Det är inte konstigare än att det finns gång- och cykelbana längs Essingeleden.

Att det finns en 450 m lång gång- och cykelbana bredvid Essingeleden på Gröndalsbron är i sig rätt konstigt. Jag förmodar att det har historiska orsaker. En nybyggd stadsmotorväg skulle inte få någon gång- och cykelbana på någon delsträcka.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav twr » lör 12 jan, 2019 14:44

Sio skrev:
Att det finns en 450 m lång gång- och cykelbana bredvid Essingeleden på Gröndalsbron är i sig rätt konstigt. Jag förmodar att det har historiska orsaker. En nybyggd stadsmotorväg skulle inte få någon gång- och cykelbana på någon delsträcka.

Den historiska orsaken är att det var (fram till år 2000) den enda bron i den relationen.

Hur kan du vara så säker på att en Österbro inte skulle ha gång och cykel?
Senast redigerad av twr sön 13 jan, 2019 10:32, redigerad totalt 1 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 12 jan, 2019 19:50

Martin Kolk skrev:Om man tekniskt kan lösa ett antal öppningsbara broar i mitten av St Petersburg, som har oerhört mycket mer genomgående vattentrafik än Stockholm, ska det väll gå att lösa i Stockholm. Om man tycker det är extremt viktigt att undvika en hypotetisk fastnad bro i någon dag vart tjugonde år, kan man väll investera i en dubbel öppningsmekanism för mer redundans. Denna single point of failure, rör ju för övrigt bara några finlandsfärjor, som för övrigt kunde lägga till i Värtahamnen om det verkligen behövdes några dagar.

Broanslutningen på Nackasidan blir ganska enkel. Rimligen från berget vid Danvikshem, då blir starthöjden så hög att stigningen på den sidan knappast är några problem. Lutningen är snarare ett problem på Djurgårdssidan, så själva öppning bör nog ligga närmare Nackasidan (där är ju även vattnet djupare). Bron lär väll dock behöva gå in 100 meter eller så på Djurgården på grund av lutning, men för en GC-bro + dubbelfil buss/spårväg borde det vara okej.

Om man tycker det blir för känsligt runt Waldermasudde (en bro skulle väll enklast ansluta ungefär 200 meter öster om själva museet), kan man ju även bygga bron lite längre österut, och binda ihop den Svindersvikbron. Även där skulle anslutningen till Nacka bli ganska enkel.

Ja, det är inte utan att man imponeras av vilka konstgrepp som förs fram för att motivera älsklingsprojektet, oavsett invändningar, nästan lite som de geocentriska epicyklerna. Vilka förutsättning som ev. finns i Petersburg intresserar mig inte, den typen av argument (i Budapest, minsann....) ser man ibland här, men jag ägnar mig åt Stockholm nu. Det är lätt att vifta undan möjligheterna till ett brohaveri som "hypotetiskt" liksom att fantisera om "dubbel öppningsmekanism" men särskilt ansvarsfullt är det inte. Varken du eller någon annan har någon aning om för hur lång tid ett eventuellt tekniskt fel skulle vara, det är inte fråga om "bara några Finlandsfärjor som för övrigt kunde lägga till i Värtahamnen om det verkligen behövdes några dagar". Stockholms inre hamn har en betydande kryssningstrafik sommartid också. Iofs anser jag att all tyngre sjötrafik borde flyttas till Värtan, men med tanke på att det ska byggas (massor med) bostäder där så kommer knappast någon större trafikvolym än dagens att tolereras.

Vad man tycker är OK i en viss miljö beror på vilka preferenser man själv har, men här är det fråga om en brokonstruktion i samma storleksordning som Västerbron (i stängt läge) - ett rejält ingrepp i landskapsbilden. Det är, med tanke på höjden på Finnbodaberget, möjligt att man skulle kunna bygga från 20m-kurvan, men nu är det ju det, va, att det ligger en hel del byggnader i vägen. Fast de kan man ju riva förstås, men Nacka kommun har tyvärr en del egna åsikter om vad man ska använda marken till här:
http://infobank.nacka.se/ext/Bo_Bygga/d ... 17_605.pdf
https://infobank.nacka.se/ext/Bo_Bygga/ ... 3%B6st.pdf

Så det blir ingenting av med det här.

PS. som ett tips till alla forumskribenter:
Ordet väl kan ha olika betydelser beroende på hur vokalen (numera) uttalas, men stavas ändå på ett och samma sätt
https://svenska.se/tre/?sok=v%C3%A4l&pz=1

Ordet väll är någonting annat, en fog mellan två metallstycken, skapad genom vällning (en sorts smide) eller svetsning
https://svenska.se/tre/?sok=v%C3%A4ll&pz=1
dr Cassandra Nojdh

Inläggav BSB101 » sön 13 jan, 2019 8:55

Sio skrev:[En nybyggd stadsmotorväg skulle inte få någon gång- och cykelbana på någon delsträcka.

Och det har du bestämt? Varför skulle inte cyklister och gångare få samma möjlighet att förflytta sig som sina bilburna kamrater?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Sio » sön 13 jan, 2019 12:21

BSB101 skrev:
Sio skrev:[En nybyggd stadsmotorväg skulle inte få någon gång- och cykelbana på någon delsträcka.

Och det har du bestämt? Varför skulle inte cyklister och gångare få samma möjlighet att förflytta sig som sina bilburna kamrater?

bestämt och bestämt. När byggdes det sist en motorvägsbro med parallell GC väg i Stockholm området? Vad talar för att man skulle göra annorluynda den här gången?

Och sist men, inte minst vem skulle använda en sådan GC väg? Vi talar om 4-5 km tätt inpå en motorväg på höga, blåsiga broar över vatten och Nationalstadsparken mellan Nacka och Djurgårdsstaden?
Användarvisningsbild
Sio

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik