Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav TKO » ons 05 dec, 2018 16:38

Enceladus skrev:
TKO skrev:Även signaturen "Enceladus" verkar utgå från alldeles egna befolknings- och resandeprognoser. Men även om vi accepterar dessa har jag svårt att se att tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan ger "värde för pengarna"... jag har enbart sett en person så ihärdigt försvara beslutet.

/TKO


Jag har väl aldrig sagt att den ger "värde för pengarna". Tvärtom har jag beklagat de låsningar som har gett utrymme för den här lösningen. Däremot har jag sagt att den är bättre än att rulla tummarna och inte bygga något kapacitetsstarkt alls.


Att slösa med skattebetalarnas pengar är alltså bättre än att använda dessa på ett förnuftigt sätt - i detta fallet att faktiskt inte bygga den föreslagna tunnelbanan.

Jag tror inte vi kommer längre i denna fråga...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8490
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 16:52

TKO skrev:Att slösa med skattebetalarnas pengar är alltså bättre än att använda dessa på ett förnuftigt sätt - i detta fallet att faktiskt inte bygga den föreslagna tunnelbanan.

Jag tror inte vi kommer längre i denna fråga...

/TKO


Nej, det är fel slutsats. Om du accepterar gängse befolkningsprognoser, vilket du fortfarande inte verkar göra, så hade alternativet varit att kraftigt bygga ut infrastrukturen för bilar. Det är inte förnuftigare. Bara för att det finns bättre alternativ betyder det inte att ett sämre alternativ är bättre än inget alls. Om det bästa alternativet är politiskt oacceptabelt så är det nästa bästa faktiskt det bästa i praktiken!
Enceladus
 
Inlägg: 3154
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav LÅ1 » ons 05 dec, 2018 18:55

twr skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:Den föreslagna tunnelbanan har vissa styrkor, såsom linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Som bekant har den många svagheter. Om den här processen skötts ordentligt är det ganska säkert att det inte hade blivit just tunnelbana som avtalats. En i sammanhanget billig spårväg i kombination med någon form av regional järnväg skulle jag gissa är det bästa paketet.


Man utredde väl pendeltågstunnel Älvsjö - Fridhemsplan och vidare norr ut som ett alternativ till Citybanan en gång i tiden. Jag gissar att den idén föll rätt tidigt. Men vore inte det ett lämpligare bygge än T-bana? Då finns det direkttåg från de fyra pendeltågsgrenarna till Kungsholmen som alternativ till att åka via City. Borde avlasta T-banan en del och kanske också bidra till att få bort all koncentration till city utan i stället göra delar av Kungsholmen mer attraktiv.

En tokig, eller utopisk, idé:
Bygg järnvägen för både pendeltåg och andra tåg. Lägg en järnvägsstation Stockholm Västra där Hornsbergsgaraget ligger i dag. Ordna god förbindelse med T-banans gröna och blå stationer i trakten. Och kanske en ny snabbpendel av T-banetyp Stockholm V - Fridhemsplan - Centralen/T-centralen/Stockholm City.

Kolla upp tråden ”Förbifart regionaltåg”!

Du menar den här tråden, förmodar jag.
Det som jag avsåg med "tokig, eller utopisk" var inte grundidén, utan att lägga en ny stor station vid Hornsberg, och bygga en "tvär-T-bana". Men jag har säkert luftat de tankarna tidigare.
Men idén om en Kungsholmsbana föll väl när man beslutade att bygga Citybana? I alla fall för de närmaste halvseklet, eller så?
Rädda kontanterna genom att använda dem!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
LÅ1
 
Inlägg: 12895
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Kantorn » ons 05 dec, 2018 22:23

Enceladus skrev:
Kantorn skrev:Varför trängseln skulle öka på tvärbanan förstår jag inte.


Förslaget att dra in eller korta av direktbussarna kommer att öka belastningen på såväl Norsborgslinjen, Södertäljelinjen som Tvärbanan.

Att upprepa en sak är inte ett förtydligande. Att du sedan talar om befolkningsprognoser har ju inte med min fråga att göra.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7156
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » tor 06 dec, 2018 0:24

Kantorn skrev:
Enceladus skrev:
Kantorn skrev:Varför trängseln skulle öka på tvärbanan förstår jag inte.


Förslaget att dra in eller korta av direktbussarna kommer att öka belastningen på såväl Norsborgslinjen, Södertäljelinjen som Tvärbanan.

Att upprepa en sak är inte ett förtydligande. Att du sedan talar om befolkningsprognoser har ju inte med min fråga att göra.


Hur ska direktbussresenärerna åka till Fridhemsplan? En del kommer fortsatt att åka med de avkortade bussarna till Liljeholmen och byta där, medan andra kommer istället att ta pendeltåget till Årstaberg och sedan spårvagnen därifrån. Det extra bytet vid Liljeholmen gör att pendeltågsalternativet blir mer attraktivt för vissa resenärer.

Tvärbanan har vändspår vid Alviks strand, Årstaberg och Mårtensdal. För att avlasta de radiella linjerna, bland annat röda linjen, planeras både Kistatågen och Solnatågen vända vid Årstaberg eller senare. Passagen över Södertäljevägen och spårspringet vid Årstaberg begränsar dock kapaciteten på spåren. För många avgångar och linjer gör hela trafiken störningskänslig. För få avgångar ökar trängseln. Jag ser inte riktigt hur det skulle fungera med tre linjer på den här sträckan.
Enceladus
 
Inlägg: 3154
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » tor 06 dec, 2018 0:46

LÅ1 skrev:Du menar den här tråden, förmodar jag.
Det som jag avsåg med "tokig, eller utopisk" var inte grundidén, utan att lägga en ny stor station vid Hornsberg, och bygga en "tvär-T-bana". Men jag har säkert luftat de tankarna tidigare.
Men idén om en Kungsholmsbana föll väl när man beslutade att bygga Citybana? I alla fall för de närmaste halvseklet, eller så?


En tredje tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och T-Centralen är väl lite att ta i? Blå linjen är nästan spikrak och gör bara ett uppehåll på vägen. Det kan inte bli mycket snabbare än så. Gröna linjen har grundare stationslägen, men tar en omväg runt Vasastan. Däremot kan jag tänka mig att en snabb spårväg med tillgängliga hållplatser skulle kunna tillföra något nytt. På samma sätt kan en spårväg på Västerbron tillföra något nytt även om det finns en tunnel mellan Fridhemsplan och Liljeholmen (oavsett trafikslag).

Jag har dock svårt att se hur direktbussarna kan ersättas innan denna tunnel finns på plats eftersom det är så hög belastning på de linjer som skulle beröras. Även med direktbussarna börjar beläggningen bli för hög i spårtrafiken. Vi talar ju om en tid då Stockholm kommer att ha cirka 3 miljoner invånare, vilket är ännu mer än nu! Ärligt talat så förstår jag inte hur spårväg kan föreslås som enda lösning. Det verkar dock framgå att det egentligen handlar om en avvikande syn på befolkningstillväxten, men det är en helt annan diskussion. Jag diskuterar gärna framtidsfrågor som klimatflyktingar. :D
Enceladus
 
Inlägg: 3154
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav BSB101 » tor 06 dec, 2018 6:28

TKO skrev:Dessutom kanske signaturen "Enceladus" skall vara observant på hur bostadsbyggandet minskar oroväckande mycket i stockholmsregionen. Utan nya bostäder kanske det blir svårt att uppnå den befolkningsökning som t ex RUFS anger.


Det har byggts för lite i Stockholmsområdet i årtionden och trots detta har befolkningen ökat kraftigt. Så att byggandet nu minskar ska man nog inte ta som en intäkt för att inflyttningen kommer minska. Vi kommer helt enkelt bara bli allt mer trångbodda. Om man jämför ett bostadsområde där man är som trångboddast med ett område med medeltrångboddhet ser man att vi kan öka rätt mycket utan att bygga en enda bostad. Sedan hur detta påverkar folks livskvalitet är en annan fråga.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2165
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav LÅ1 » tor 06 dec, 2018 16:02

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Du menar den här tråden, förmodar jag.
Det som jag avsåg med "tokig, eller utopisk" var inte grundidén, utan att lägga en ny stor station vid Hornsberg, och bygga en "tvär-T-bana". Men jag har säkert luftat de tankarna tidigare.
Men idén om en Kungsholmsbana föll väl när man beslutade att bygga Citybana? I alla fall för de närmaste halvseklet, eller så?


En tredje tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och T-Centralen är väl lite att ta i? Blå linjen är nästan spikrak och gör bara ett uppehåll på vägen. Det kan inte bli mycket snabbare än så. Gröna linjen har grundare stationslägen, men tar en omväg runt Vasastan. Däremot kan jag tänka mig att en snabb spårväg med tillgängliga hållplatser skulle kunna tillföra något nytt. På samma sätt kan en spårväg på Västerbron tillföra något nytt även om det finns en tunnel mellan Fridhemsplan och Liljeholmen (oavsett trafikslag).

Jag skrev ju att det var ett utopiskt förslag :!:
Tanken var att man mycket snabbt och effektivt skulle kunna ta sig mellan den nya "Stockholm V" och Centralen. Utan att trängas med "vanliga" pendlare, eller störa dessa. Snabb omstigning utan långa gångar och med breda dörrar och utrymme för bagage mm. Och ingen risk för överfulla tåg.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
LÅ1
 
Inlägg: 12895
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » fre 21 dec, 2018 11:53

Enligt områdesfakta väntas befolkningen i stadsdelsområdena Hägersten-Liljeholmen och Skärholmen öka med 20 procent från 124 985 till 149 456 under de kommande 10 åren. Befolkningsökningen i relevanta delar av Huddinge, Botkyrka, Älvsjö och Enskede-Årsta-Vantör väntas ligga på ungefär samma nivå (t.ex. Vårby väntas öka med 33 procent). Även med 30 tåg/h på röda linjen blir trängseln alltså lika stor som idag på bara 12,5 år. Att det fortfarande finns några skribenter på detta forum som menar att det inte behöver börja byggas en ny bana från Sydväst NU övergår mitt förstånd... :?

(Det finns andra sätt att öka kapaciteten än en ny bana, t.ex. betydligt mer attraktiva tvärförbindelser. Men det är ganska tyst om detta.)
Enceladus
 
Inlägg: 3154
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » fre 08 feb, 2019 18:44

Årsrapport 2018

Trafikförvaltningen har nu publicerat sin årsrapport. Det finns ett antal punkter som kan vara intressanta att diskutera. På sidan 206 finns en tabell med lokala mål och indikatorer. Där återges bland annat antalet påstigande per trafikslag en vanlig vardag. Observera att "Fakta om SL och länet" mäter antalet påstigande en vintervardag, vilket ger högre värden. För att illustrera skillnaden: År 2016 hade tunnelbanan 1 273 000 påstigande en vintervardag (enligt Fakta om SL och länet) men 1 189 000 påstigande en vanlig vardag (enligt årsrapporten).

Nu till det anmärkningsvärda. Enligt årsrapporten hade pendeltågen 310 000 påstigande år 2016 och 319 000 påstigande år 2017. En måttlig ökning. Resandet kan ju inte öka explosionsartat varje år. Vad var då målet för år 2018? En minskning till 305 000 påstigande! Visst är det ingen hemlighet att Alliansen har ett outtalat mål att öka bilismen i samhället, men det här är bara löjligt. Det är nästintill omöjligt att minska antalet kollektivtrafikresenärer i en region som präglas av kraftig befolkningstillväxt. Det går att minska kollektivtrafikens andel, men det är en helt annan sak!

Den som undrar varför Stockholms pendeltåg har ett så dåligt utbud jämfört med tunnelbanan eller likvärdiga pendeltågssystem i andra städer har äntligen fått ett svar: Det har aldrig varit meningen att så många skulle använda pendeltågen. Utbudet är anpassat till ett system med betydligt färre resenärer. Det är inte så länge sedan pendeltågen hade ungefär lika många resenärer som blå linjen. Verkligheten ser dock inte längre ut så. Antalet påstigande minskade inte år 2018 som planerat, utan ökade till 341 000. En mer än dubbelt så stor ökning jämfört med föregående år.

Det är inte utan anledning som S föreslog i sin budget att pendeltågen skulle få 10-minuterstrafik och nattrafik. Med det resande som finns idag så är det väldigt svårt att försvara dagens usla utbud, både jämfört med Stockholms egna tunnelbana och pendeltågssystem i städer som Köpenhamn, Helsingfors och Berlin. Men Alliansen säger nej. Det blir ingen 10-minuterstrafik. Stockholm ska ha norra Europas största linje med 15-minuterstrafik.

Att planera för en resandeminskning och sedan få en kraftig resandeökning påverkar förstås trängseln och därmed även kundnöjdheten. På samma sida i årsrapporten återges att andelen nöjda resenärer på pendeltågen har kraschat till 63 procent. Betydligt lägre än alla andra trafikslag och även lägre än tidigare år. Resenärerna har fått nog. Tamsons, det är dags att avgå nu!
Enceladus
 
Inlägg: 3154
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Hans Wibacke » fre 08 feb, 2019 23:10

Enceladus skrev:Nu till det anmärkningsvärda. Enligt årsrapporten hade pendeltågen 310 000 påstigande år 2016 och 319 000 påstigande år 2017. En måttlig ökning. Resandet kan ju inte öka explosionsartat varje år. Vad var då målet för år 2018? En minskning till 305 000 påstigande! Visst är det ingen hemlighet att Alliansen har ett outtalat mål att öka bilismen i samhället, men det här är bara löjligt. Det är nästintill omöjligt att minska antalet kollektivtrafikresenärer i en region som präglas av kraftig befolkningstillväxt. Det går att minska kollektivtrafikens andel, men det är en helt annan sak!

Nu jämför du målet för 2018 med utfallet för 2017. Målet för 2017 var 296 000 påstigande. Målet för 2018 innebar i alla fall en ökning jämfört med målet för 2017. Men visst, målet för 2018 låter lite lågt även om det sattes innan utfallet för 2017 var känt. Man kan ju tycka att målet/prognosen för 2018 borde satts högre med tanke på att pendeltågstrafiken skulle få 20 procentig volymökning.

Enceladus skrev:Att planera för en resandeminskning och sedan få en kraftig resandeökning påverkar förstås trängseln och därmed även kundnöjdheten. På samma sida i årsrapporten återges att andelen nöjda resenärer på pendeltågen har kraschat till 63 procent. Betydligt lägre än alla andra trafikslag och även lägre än tidigare år. Resenärerna har fått nog. Tamsons, det är dags att avgå nu!

Mot bakgrund av den planerade, utökade pendeltågstrafiken 2018 har jag svårt att köpa ditt påstående att "SL" planerat för en resandeminskning. Rimligen borde väl även herr Tamsons antagit att fler tåg skulle leda till fler påstigande (och inte bara fler sittplatskilometer).
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 438
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » lör 09 feb, 2019 0:37

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Att planera för en resandeminskning och sedan få en kraftig resandeökning påverkar förstås trängseln och därmed även kundnöjdheten. På samma sida i årsrapporten återges att andelen nöjda resenärer på pendeltågen har kraschat till 63 procent. Betydligt lägre än alla andra trafikslag och även lägre än tidigare år. Resenärerna har fått nog. Tamsons, det är dags att avgå nu!

Mot bakgrund av den planerade, utökade pendeltågstrafiken 2018 har jag svårt att köpa ditt påstående att "SL" planerat för en resandeminskning. Rimligen borde väl även herr Tamsons antagit att fler tåg skulle leda till fler påstigande (och inte bara fler sittplatskilometer).


Hur förklarar du att målet för 2018 var lägre än utfallet för 2016?
Enceladus
 
Inlägg: 3154
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Hans Wibacke » lör 09 feb, 2019 1:53

Enceladus skrev:Hur förklarar du att målet för 2018 var lägre än utfallet för 2016?

Jag har inga förklaringar till några siffror. Målet för upplevd kundnöjdhet 2018 är också lägre än utfallet 2016. Betyder det att man planerat att göra resenärerna missnöjda 2018? (I så fall lyckades man över förväntan.)

Ordet mål kan tolkas som att man vill uppnå något, men i detta sammanhang är det en prognos. Varför är prognosen för påstigande under 2018 lite lågt satt? Jag vet inte, men faktum är att man planerat och genomfört en kraftig volymökning av trafiken totalt sett. Det hade man väl inte gjort om man verkligen ville se ett minskat resande?
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 438
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Sio » lör 09 feb, 2019 13:18

Enceladus skrev:Hur förklarar du att målet för 2018 var lägre än utfallet för 2016?

Att någon med inflytande över budgeten har sin bonus knuten till att målen överträffas?
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » lör 09 feb, 2019 13:51

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Hur förklarar du att målet för 2018 var lägre än utfallet för 2016?

Jag har inga förklaringar till några siffror. Målet för upplevd kundnöjdhet 2018 är också lägre än utfallet 2016. Betyder det att man planerat att göra resenärerna missnöjda 2018? (I så fall lyckades man över förväntan.)

Ordet mål kan tolkas som att man vill uppnå något, men i detta sammanhang är det en prognos. Varför är prognosen för påstigande under 2018 lite lågt satt? Jag vet inte, men faktum är att man planerat och genomfört en kraftig volymökning av trafiken totalt sett. Det hade man väl inte gjort om man verkligen ville se ett minskat resande?


Volymökningen bestod ju främst av fler avgångar sena kvällar då det blev 15-minuterstrafik istället för 30-minuterstrafik. Jag upplever den här utbudsökningen som uppskattad eftersom det var ganska trångt tidigare när det var 30-minuterstrafik och med den turtätheten brukar acceptansen för trängsel vara väldigt låg. Trängseln är dock störst i rusningen, och där blev det i princip ingen förändring. Ökningen handlade därför inte om att förbereda för fler resenärer, utan om att anpassa utbudet till befintlig efterfrågan och därigenom öka kundnöjdheten. Men det fungerade uppenbarligen inte.

Resandet har ökat så mycket att den 20-procentiga volymökningen har i själva verket inneburit ett minskat antal avgångar per resenär sedan början av decenniet. Folk får inte längre plats på tågen. Att göra det fysiskt omöjligt att använda kollektivtrafiken är ett effektivt sätt att se till att fler väljer bilen. För att den begränsade volymökningen skulle fungera så krävdes det faktiskt att resandet skulle minska jämfört med utfallet för 2017, ty redan då gick det inte att komma in i de fulla tågen!
Enceladus
 
Inlägg: 3154
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » fre 22 feb, 2019 23:15

Folkmängd i riket, län och kommuner 31 december 2018

SCB har publicerat den årliga befolkningsstatistiken. Folkmängden i Stockholms län ökade med 35 981 personer till totalt 2 344 124 personer. Stockholms läns prognos för 2018 var 2 343 664 personer, en underskattning på 460 personer. Det var faktiskt inte så illa, men om befolkningstillväxten underskattas varje år så blir det inte längre försumbart. Att dessa prognoser ständigt underskattar befolkningsutvecklingen tyder på att det finns något systemfel.

Störst relativ folkökning hade Upplands-Bro (4,1 procent) och Knivsta (3,6 procent). Malmö och Uppsala hade nästan lika stor absolut folkökning (5 680 respektive 5 250 personer), vilket återigen bekräftar att landet nu har fyra storstadregioner. Femte störst folkökning bland kommunerna hade Örebro (3 076 personer). År 2017 gick Örebro om Västerås och blev därmed Sverige sjätte största kommun (efter Linköping). Således fortsätter Örebros starka tillväxt. Det ser ut som att landet kan få några fler storstäder i framtiden. Inte helt orimligt med tanke på klimatförändringarna och Sveriges gynnsamma läge.
Enceladus
 
Inlägg: 3154
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav twr » lör 23 feb, 2019 8:01

Enceladus skrev:Folkmängd i riket, län och kommuner 31 december 2018

SCB har publicerat den årliga befolkningsstatistiken. Folkmängden i Stockholms län ökade med 35 981 personer till totalt 2 344 124 personer. Stockholms läns prognos för 2018 var 2 343 664 personer, en underskattning på 460 personer. Det var faktiskt inte så illa, men om befolkningstillväxten underskattas varje år så blir det inte längre försumbart. Att dessa prognoser ständigt underskattar befolkningsutvecklingen tyder på att det finns något systemfel.

Störst relativ folkökning hade Upplands-Bro (4,1 procent) och Knivsta (3,6 procent). Malmö och Uppsala hade nästan lika stor absolut folkökning (5 680 respektive 5 250 personer), vilket återigen bekräftar att landet nu har fyra storstadregioner. Femte störst folkökning bland kommunerna hade Örebro (3 076 personer). År 2017 gick Örebro om Västerås och blev därmed Sverige sjätte största kommun (efter Linköping). Således fortsätter Örebros starka tillväxt. Det ser ut som att landet kan få några fler storstäder i framtiden. Inte helt orimligt med tanke på klimatförändringarna och Sveriges gynnsamma läge.

Är det inte rimligare att räkna in Uppsala i Stor-Stockholm än att tala om en fjärde storstadsregion?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7248
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Hechtwagen » sön 24 feb, 2019 19:41

twr skrev:
Enceladus skrev:Folkmängd i riket, län och kommuner 31 december 2018

SCB har publicerat den årliga befolkningsstatistiken. Folkmängden i Stockholms län ökade med 35 981 personer till totalt 2 344 124 personer. Stockholms läns prognos för 2018 var 2 343 664 personer, en underskattning på 460 personer. Det var faktiskt inte så illa, men om befolkningstillväxten underskattas varje år så blir det inte längre försumbart. Att dessa prognoser ständigt underskattar befolkningsutvecklingen tyder på att det finns något systemfel.

Störst relativ folkökning hade Upplands-Bro (4,1 procent) och Knivsta (3,6 procent). Malmö och Uppsala hade nästan lika stor absolut folkökning (5 680 respektive 5 250 personer), vilket återigen bekräftar att landet nu har fyra storstadregioner. Femte störst folkökning bland kommunerna hade Örebro (3 076 personer). År 2017 gick Örebro om Västerås och blev därmed Sverige sjätte största kommun (efter Linköping). Således fortsätter Örebros starka tillväxt. Det ser ut som att landet kan få några fler storstäder i framtiden. Inte helt orimligt med tanke på klimatförändringarna och Sveriges gynnsamma läge.

Är det inte rimligare att räkna in Uppsala i Stor-Stockholm än att tala om en fjärde storstadsregion?


Jo men av rättviseskäl gör man inte det för då blir stockholmsdominansen total.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1912
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav Enceladus » sön 24 feb, 2019 22:29

Hechtwagen skrev:
twr skrev:Är det inte rimligare att räkna in Uppsala i Stor-Stockholm än att tala om en fjärde storstadsregion?


Jo men av rättviseskäl gör man inte det för då blir stockholmsdominansen total.


Jag håller delvis med, men inte helt. Förhållandet mellan Stockholm och Uppsala är mycket likt det mellan Köpenhamn och Malmö. Det finns en osynlig gräns i båda fallen. Egentligen är varken Uppsala eller Malmö en egen storstadsregion. Regeringen är väl inte så pigg på att bilda ett län som är större än dagens Stockholms län, men samtidigt vill regeringen införa ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik. Länen i södra Sverige har redan ett samordnat biljettsystem i form av Sydtaxan. Däremot har länen i Mälardalen inte lyckats komma överens om ett liknande system. Det är ju till stor del för Mälardalens skull som regeringen vill kliva in.
Enceladus
 
Inlägg: 3154
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster