Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Inläggav TKO » ons 05 dec, 2018 16:38

Enceladus skrev:
TKO skrev:Även signaturen "Enceladus" verkar utgå från alldeles egna befolknings- och resandeprognoser. Men även om vi accepterar dessa har jag svårt att se att tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan ger "värde för pengarna"... jag har enbart sett en person så ihärdigt försvara beslutet.

/TKO

Jag har väl aldrig sagt att den ger "värde för pengarna". Tvärtom har jag beklagat de låsningar som har gett utrymme för den här lösningen. Däremot har jag sagt att den är bättre än att rulla tummarna och inte bygga något kapacitetsstarkt alls.

Att slösa med skattebetalarnas pengar är alltså bättre än att använda dessa på ett förnuftigt sätt - i detta fallet att faktiskt inte bygga den föreslagna tunnelbanan.

Jag tror inte vi kommer längre i denna fråga...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 16:52

TKO skrev:Att slösa med skattebetalarnas pengar är alltså bättre än att använda dessa på ett förnuftigt sätt - i detta fallet att faktiskt inte bygga den föreslagna tunnelbanan.

Jag tror inte vi kommer längre i denna fråga...

/TKO

Nej, det är fel slutsats. Om du accepterar gängse befolkningsprognoser, vilket du fortfarande inte verkar göra, så hade alternativet varit att kraftigt bygga ut infrastrukturen för bilar. Det är inte förnuftigare. Bara för att det finns bättre alternativ betyder det inte att ett sämre alternativ är bättre än inget alls. Om det bästa alternativet är politiskt oacceptabelt så är det nästa bästa faktiskt det bästa i praktiken!
Enceladus

Inläggav LÅ1 » ons 05 dec, 2018 18:55

twr skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:Den föreslagna tunnelbanan har vissa styrkor, såsom linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Som bekant har den många svagheter. Om den här processen skötts ordentligt är det ganska säkert att det inte hade blivit just tunnelbana som avtalats. En i sammanhanget billig spårväg i kombination med någon form av regional järnväg skulle jag gissa är det bästa paketet.

Man utredde väl pendeltågstunnel Älvsjö - Fridhemsplan och vidare norr ut som ett alternativ till Citybanan en gång i tiden. Jag gissar att den idén föll rätt tidigt. Men vore inte det ett lämpligare bygge än T-bana? Då finns det direkttåg från de fyra pendeltågsgrenarna till Kungsholmen som alternativ till att åka via City. Borde avlasta T-banan en del och kanske också bidra till att få bort all koncentration till city utan i stället göra delar av Kungsholmen mer attraktiv.

En tokig, eller utopisk, idé:
Bygg järnvägen för både pendeltåg och andra tåg. Lägg en järnvägsstation Stockholm Västra där Hornsbergsgaraget ligger i dag. Ordna god förbindelse med T-banans gröna och blå stationer i trakten. Och kanske en ny snabbpendel av T-banetyp Stockholm V - Fridhemsplan - Centralen/T-centralen/Stockholm City.

Kolla upp tråden ”Förbifart regionaltåg”!

Du menar den här tråden, förmodar jag.
Det som jag avsåg med "tokig, eller utopisk" var inte grundidén, utan att lägga en ny stor station vid Hornsberg, och bygga en "tvär-T-bana". Men jag har säkert luftat de tankarna tidigare.
Men idén om en Kungsholmsbana föll väl när man beslutade att bygga Citybana? I alla fall för de närmaste halvseklet, eller så?
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav Kantorn » ons 05 dec, 2018 22:23

Enceladus skrev:
Kantorn skrev:Varför trängseln skulle öka på tvärbanan förstår jag inte.

Förslaget att dra in eller korta av direktbussarna kommer att öka belastningen på såväl Norsborgslinjen, Södertäljelinjen som Tvärbanan.

Att upprepa en sak är inte ett förtydligande. Att du sedan talar om befolkningsprognoser har ju inte med min fråga att göra.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Enceladus » tor 06 dec, 2018 0:24

Kantorn skrev:
Enceladus skrev:
Kantorn skrev:Varför trängseln skulle öka på tvärbanan förstår jag inte.

Förslaget att dra in eller korta av direktbussarna kommer att öka belastningen på såväl Norsborgslinjen, Södertäljelinjen som Tvärbanan.

Att upprepa en sak är inte ett förtydligande. Att du sedan talar om befolkningsprognoser har ju inte med min fråga att göra.

Hur ska direktbussresenärerna åka till Fridhemsplan? En del kommer fortsatt att åka med de avkortade bussarna till Liljeholmen och byta där, medan andra kommer istället att ta pendeltåget till Årstaberg och sedan spårvagnen därifrån. Det extra bytet vid Liljeholmen gör att pendeltågsalternativet blir mer attraktivt för vissa resenärer.

Tvärbanan har vändspår vid Alviks strand, Årstaberg och Mårtensdal. För att avlasta de radiella linjerna, bland annat röda linjen, planeras både Kistatågen och Solnatågen vända vid Årstaberg eller senare. Passagen över Södertäljevägen och spårspringet vid Årstaberg begränsar dock kapaciteten på spåren. För många avgångar och linjer gör hela trafiken störningskänslig. För få avgångar ökar trängseln. Jag ser inte riktigt hur det skulle fungera med tre linjer på den här sträckan.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tor 06 dec, 2018 0:46

LÅ1 skrev:Du menar den här tråden, förmodar jag.
Det som jag avsåg med "tokig, eller utopisk" var inte grundidén, utan att lägga en ny stor station vid Hornsberg, och bygga en "tvär-T-bana". Men jag har säkert luftat de tankarna tidigare.
Men idén om en Kungsholmsbana föll väl när man beslutade att bygga Citybana? I alla fall för de närmaste halvseklet, eller så?

En tredje tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och T-Centralen är väl lite att ta i? Blå linjen är nästan spikrak och gör bara ett uppehåll på vägen. Det kan inte bli mycket snabbare än så. Gröna linjen har grundare stationslägen, men tar en omväg runt Vasastan. Däremot kan jag tänka mig att en snabb spårväg med tillgängliga hållplatser skulle kunna tillföra något nytt. På samma sätt kan en spårväg på Västerbron tillföra något nytt även om det finns en tunnel mellan Fridhemsplan och Liljeholmen (oavsett trafikslag).

Jag har dock svårt att se hur direktbussarna kan ersättas innan denna tunnel finns på plats eftersom det är så hög belastning på de linjer som skulle beröras. Även med direktbussarna börjar beläggningen bli för hög i spårtrafiken. Vi talar ju om en tid då Stockholm kommer att ha cirka 3 miljoner invånare, vilket är ännu mer än nu! Ärligt talat så förstår jag inte hur spårväg kan föreslås som enda lösning. Det verkar dock framgå att det egentligen handlar om en avvikande syn på befolkningstillväxten, men det är en helt annan diskussion. Jag diskuterar gärna framtidsfrågor som klimatflyktingar. :D
Enceladus

Inläggav BSB101 » tor 06 dec, 2018 6:28

TKO skrev:Dessutom kanske signaturen "Enceladus" skall vara observant på hur bostadsbyggandet minskar oroväckande mycket i stockholmsregionen. Utan nya bostäder kanske det blir svårt att uppnå den befolkningsökning som t ex RUFS anger.

Det har byggts för lite i Stockholmsområdet i årtionden och trots detta har befolkningen ökat kraftigt. Så att byggandet nu minskar ska man nog inte ta som en intäkt för att inflyttningen kommer minska. Vi kommer helt enkelt bara bli allt mer trångbodda. Om man jämför ett bostadsområde där man är som trångboddast med ett område med medeltrångboddhet ser man att vi kan öka rätt mycket utan att bygga en enda bostad. Sedan hur detta påverkar folks livskvalitet är en annan fråga.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » tor 06 dec, 2018 16:02

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Du menar den här tråden, förmodar jag.

En tredje tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och T-Centralen är väl lite att ta i? Blå linjen är nästan spikrak och gör bara ett uppehåll på vägen. Det kan inte bli mycket snabbare än så. Gröna linjen har grundare stationslägen, men tar en omväg runt Vasastan. Däremot kan jag tänka mig att en snabb spårväg med tillgängliga hållplatser skulle kunna tillföra något nytt. På samma sätt kan en spårväg på Västerbron tillföra något nytt även om det finns en tunnel mellan Fridhemsplan och Liljeholmen (oavsett trafikslag).

Jag skrev ju att det var ett utopiskt förslag :!:
Tanken var att man mycket snabbt och effektivt skulle kunna ta sig mellan den nya "Stockholm V" och Centralen. Utan att trängas med "vanliga" pendlare, eller störa dessa. Snabb omstigning utan långa gångar och med breda dörrar och utrymme för bagage mm. Och ingen risk för överfulla tåg.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Föregående

Återgå till Spårtrafik