Fler måste få åka på Arlandabanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fler måste få åka på Arlandabanan

Inläggav TKO » tor 11 okt, 2018 12:12

Sio skrev:
BSB101 skrev:
Sio skrev:Nej, avveklingen av flyget måske ske med skyhöga miljöavgifter eller rena förbud.

Åh, den klassiska svenska lösningen - högre skatter/obligatoriska avgifter och fler förbud. Vi kanske ska återinföra att prästen/staten måste godkänna om man vill resa utanför socknen? Samt Gud förbjude den som väljer ett annat transportsätt än gång.

Nej, varför ska man ta hänsyn till kommande generationer? Flyg på bara!

Att förbjuda skadliga bettenden och företeelser är en normal hantering i en civilisation, inte bara i Sverige.

Yrkar bifall till ledamoten Cio:s förslag!

gör
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav BSB101 » tor 11 okt, 2018 17:53

Sio skrev:
BSB101 skrev:
Sio skrev:Nej, avveklingen av flyget måske ske med skyhöga miljöavgifter eller rena förbud.

Åh, den klassiska svenska lösningen - högre skatter/obligatoriska avgifter och fler förbud. Vi kanske ska återinföra att prästen/staten måste godkänna om man vill resa utanför socknen? Samt Gud förbjude den som väljer ett annat transportsätt än gång.

Vem, förutom du, har skrivit något i denna tråd om att inte ta hänsyn till kommande generationer?

Att förbjuda skadliga bettenden och företeelser är en normal hantering i en civilisation, inte bara i Sverige.

Ett annan betydligt mer förekommande "normal hantering" är att informera och se till att det finns alternativ. Men som alltid finns det visa som anser att förbud och högre skatter är den enda rätta vägen.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Sio » tor 11 okt, 2018 18:16

BSB101 skrev:
Sio skrev:
BSB101 skrev:

Vem, förutom du, har skrivit något i denna tråd om att inte ta hänsyn till kommande generationer?

Att medvetet förstöra klimatet för ens egen bevämlighet och vinings skull är inte att ta hänsyn till kommande generationer. Att ta hänsyn vore att avstå från det samma. Jag anser vidare att bekämlighet och vinstintressen är anledningen till att vi inte gör något åt klimatkatastrofen.

BSB101 skrev:

Ett annan betydligt mer förekommande "normal hantering" är att informera och se till att det finns alternativ. Men som alltid finns det visa som anser att förbud och högre skatter är den enda rätta vägen.

Nu får du ta och ge dig. Tror du att alla människor, inte bara några få, kommer att avstå från en lönande verksamhet bara för att man vet att det är dåligt för någon annan och för att det finns alternativ? Och kommer hela planetens befolkning att mangrant att avstå bekvämlighet av samma skäl?

Om välden hade funkat så hade väl flyget redan varit avvecklat? Och folk hade slutat byta telefon varje år eller köpa kläder de inte behöver? Och ingen hade någonsin tillverkat något med "planned obsolence"?
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 12 okt, 2018 8:22

Sio skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Sio skrev:Framför allt genom att resa mindre. Den miljövänligaste transporten är den som aldrig utförs. De resor och transporter som ändå måste genomförs måste tillåtas att ta längre tid, i vissa fall mycket längre tid.
Nej, avvecklingen av flyget måske ske med skyhöga miljöavgifter eller rena förbud.

Det där är ju rena miljöfascismen. Vem ska avgöra vilka transporter som är "nödvändiga"? Och flyget ska förstås inte avvecklas men däremot förändras - ganska mycket till och med. Man kan visst diskutera ekonomiska styrmedel på ett ansvarsfullt sätt - men inte med floskler som "skyhöga miljöavgifter eller rena förbud".

Man måste börja tala klarspråk. Det är inga små föränfingar som krävs. Business as usual är uteslutet.

Vi är i princip garanterade en havsnivåhöjning på en eller ett par meter de närmsta hundra åren, men fortsätter vi dagens försiktiga miljöpolitik så handlar det om kanske 6 meter de närmsta 1000 åren. Lyckas vi smälta all is på planeten så tror jag någon hade räknat ut att det skulle bli en höjning på 58 meter.

Frågan är om vår civilisation ens överlever en höjning på två meter. Mycket land kommer att bli obeboligt.

Mycket behöver göras, och mycket kan också göras. Dock är problemet inte på något sätt betjänt av slagordsargumentation och svartvita världsbilder och ståndpunkter. I övrigt finns det, som jag påpekat, en särskild tråd för detta. Där finns det utrymme för dem som vill föra en konstruktiv och måttfull diskussion.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » fre 12 okt, 2018 9:45

Sio skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det där är ju rena miljöfascismen. Vem ska avgöra vilka transporter som är "nödvändiga"? Och flyget ska förstås inte avvecklas men däremot förändras - ganska mycket till och med. Man kan visst diskutera ekonomiska styrmedel på ett ansvarsfullt sätt - men inte med floskler som "skyhöga miljöavgifter eller rena förbud".

Man måste börja tala klarspråk. Det är inga små föränfingar som krävs. Business as usual är uteslutet.

Vi är i princip garanterade en havsnivåhöjning på en eller ett par meter de närmsta hundra åren, men fortsätter vi dagens försiktiga miljöpolitik så handlar det om kanske 6 meter de närmsta 1000 åren. Lyckas vi smälta all is på planeten så tror jag någon hade räknat ut att det skulle bli en höjning på 58 meter.

Frågan är om vår civilisation ens överlever en höjning på två meter. Mycket land kommer att bli obeboligt.

Mycket behöver göras, och mycket kan också göras. Dock är problemet inte på något sätt betjänt av slagordsargumentation och svartvita världsbilder och ståndpunkter. I övrigt finns det, som jag påpekat, en särskild tråd för detta. Där finns det utrymme för dem som vill föra en konstruktiv och måttfull diskussion.

Håller helt med om att vi bör undvika slagordsargumentation som till exempel "det där är ju rena miljöfascismen". Sio skriver sakligt om viktiga frågor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 12 okt, 2018 10:12

twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Mycket behöver göras, och mycket kan också göras. Dock är problemet inte på något sätt betjänt av slagordsargumentation och svartvita världsbilder och ståndpunkter. I övrigt finns det, som jag påpekat, en särskild tråd för detta. Där finns det utrymme för dem som vill föra en konstruktiv och måttfull diskussion.

Håller helt med om att vi bör undvika slagordsargumentation som till exempel "det där är ju rena miljöfascismen". Sio skriver sakligt om viktiga frågor.

Ja, just det ja. Som t.ex. "Nej, avvecklingen av flyget måste ske med skyhöga miljöavgifter eller rena förbud." Mycket sakligt! Men för att undvika metadiskussioner - har du något att bidra med är du också välkommen i den tråd jag anvisade förut.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Enceladus » fre 12 okt, 2018 10:22

Medan vi diskuterar flygets vara eller icke vara så håller resandet på att öka till Arlanda. Prognosen är 50 000 arbetsplatser före år 2030. Många väljer bilen eftersom Arlanda Express är oanvändnbar och pendeln har för låg turtäthet. Situationen blir inte mer hållbar om vi ignorerar verkligheten!
Enceladus

Inläggav TKO » fre 12 okt, 2018 10:24

Om vi frågar Annie Lööf så finns det säkert utsläppsfria helikoptrar 2030 som kan transportera dessa människor!

gissar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 12 okt, 2018 10:47

TKO skrev:Om vi frågar Annie Lööf så finns det säkert utsläppsfria helikoptrar 2030 som kan transportera dessa människor!

gissar
Thomas K Ohlsson

Ja, ingenjörn, ständigt denna Annie Lööf. Det går bra att klistra allt möjligt henne. Hur var det nu ingenjörn skrev: "Annie "jag kan inte säga ejjj" Lööv?"
viewtopic.php?f=35&t=37050&start=280
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » fre 12 okt, 2018 10:49

TKO skrev:Om vi frågar Annie Lööf så finns det säkert utsläppsfria helikoptrar 2030 som kan transportera dessa människor!

gissar
Thomas K Ohlsson

Ja, ingenjörn, ständigt denna Annie Lööf. Det går bra att klistra allt möjligt henne. Hur var det nu ingenjörn skrev: "Annie "jag kan inte säga ejjj" Lööv?"

Fast det hade jag snott från Uffe Lundell!
(Så påhittig är jag inte själv)
/TKO
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 12 okt, 2018 10:51

Enceladus skrev:Medan vi diskuterar flygets vara eller icke vara så håller resandet på att öka till Arlanda. Prognosen är 50 000 arbetsplatser före år 2030. Många väljer bilen eftersom Arlanda Express är oanvändnbar och pendeln har för låg turtäthet. Situationen blir inte mer hållbar om vi ignorerar verkligheten!

Det är bra att du försöker återföra tråden till sitt ämne, om den ska ha något existensberättigande. Men som du märker finns det de som ifrågasätter de prognoser du åberopar. Som t.ex. att Arlanda fpl. borde vara igenbommad år 2030, och då finns det ju inget transportbehov alls!
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 12 okt, 2018 10:52

TKO skrev:

gissar
Thomas K Ohlsson

Fast det hade jag snott från Uffe Lundell!
(Så påhittig är jag inte själv)
/TKO

Min värdighet förbjuder mig att säga vad jag tycker om Lundell.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » fre 12 okt, 2018 11:13

"Ett inställt omdöme är också ett omdöme!"
/TKO
TKO

Inläggav BSB101 » fre 12 okt, 2018 16:45

Intressant att visa tydligen anser att den stora massan är idioter och det enda sättet att få massan att "göra rätt" är genom förbud och högre skatter, säger en hel del om vilken människosyn man har. Välutbildade medborgare kommer göra kloka och genomtänkta val, därför är utbildning och information vägen framåt - inte högre skatter och förbud.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Sio » fre 12 okt, 2018 17:59

BSB101 skrev:Intressant att visa tydligen anser att den stora massan är idioter och det enda sättet att få massan att "göra rätt" är genom förbud och högre skatter, säger en hel del om vilken människosyn man har. Välutbildade medborgare kommer göra kloka och genomtänkta val, därför är utbildning och information vägen framåt - inte högre skatter och förbud.

Vad är din förklaringsmodell till att välden ser ut som den gör?
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav twr » fre 12 okt, 2018 18:07

BSB101 skrev:Intressant att visa tydligen anser att den stora massan är idioter och det enda sättet att få massan att "göra rätt" är genom förbud och högre skatter, säger en hel del om vilken människosyn man har. Välutbildade medborgare kommer göra kloka och genomtänkta val, därför är utbildning och information vägen framåt - inte högre skatter och förbud.

Tycker du att ingenting ska vara förbjudet? Gör alla medborgare alltid kloka val? Eller var drar du gränsen?

Till exempel är det lag på säkerhetsbälte i Sverige? Om man tycker att det är en vettig lag, betyder det att man tycker att människor är idioter?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » fre 12 okt, 2018 19:08

Från och med nästa vecka kostar en enkelbiljett 295 kr. Inte undra på att tågets marknadsandel minskar stadigt. Vinst före samhällsnytta.
Enceladus

Inläggav Sio » fre 12 okt, 2018 19:39

twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Mycket behöver göras, och mycket kan också göras. Dock är problemet inte på något sätt betjänt av slagordsargumentation och svartvita världsbilder och ståndpunkter. I övrigt finns det, som jag påpekat, en särskild tråd för detta. Där finns det utrymme för dem som vill föra en konstruktiv och måttfull diskussion.

Ja, just det ja. Som t.ex. "Nej, avvecklingen av flyget måste ske med skyhöga miljöavgifter eller rena förbud." Mycket sakligt! Men för att undvika metadiskussioner - har du något att bidra med är du också välkommen i den tråd jag anvisade förut.

Var i ligger osakligheten? Att det är ett budskap som du inte gillar?
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 12 okt, 2018 20:24

Sio skrev:Var i ligger osakligheten? Att det är ett budskap som du inte gillar?

Ja, nu fabriceras det halmdockor igen. Förresten skulle jag nog vilja kalla det som uttrycks en "åsikt" snarare än ett "budskap". Hade du däremot skrivit ex.vis såhär "det måste till ekonomiska styrmedel för att (på x års sikt) avveckla flygtransporter drivna med fossilt bränsle" då hade jag eventuellt kunnat tycka att det funnit ett visst inslag av saklighet i "budskapet". Det är en inställning man kan utveckla och problematisera, och det har jag också inbjudit till, men intresset därvidlag tycks vara i stort sett obefintligt.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Sio » fre 12 okt, 2018 20:37

Sio skrev:Var i ligger osakligheten? Att det är ett budskap som du inte gillar?

Ja, nu fabriceras det halmdockor igen. Förresten skulle jag nog vilja kalla det som uttrycks en "åsikt" snarare än ett "budskap". Hade du däremot skrivit ex.vis såhär "det måste till ekonomiska styrmedel för att (på x års sikt) avveckla flygtransporter drivna med fossilt bränsle" då hade jag eventuellt kunnat tycka att det funnit ett visst inslag av saklighet i "budskapet". Det är en inställning man kan utveckla och problematisera, och det har jag också inbjudit till, men intresset därvidlag tycks vara i stort sett obefintligt.

Jag ville vara tydlig. Ekonomiska styrmedel skulle kunna tolkas som den totalt verkningslösa flygskatten som just har införts. Om man väljer avgifter i stället för förbud som väg för att avveckla flyget så måste de vara så dyrt att inte ens rika människor har råd. Tydlighet igen. Men flyget kommer inte att avvecklas eftersom vi lever i en demokrati och väljarna är visa nog att rösta bort varje parti som skulle försöka genomföra något sådant. Dessutom måste det ju göras i hela välden.
Användarvisningsbild
Sio

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik