Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 10:09

Verspieder skrev:
Enceladus skrev:Precis. Jag skulle säga att förlängningen till City är tillräcklig - och nödvändig - för att Roslagsbanan ska slå motorvägsbussen. Restiden blir kortare och det blir betydligt fler bytesmöjligheter.

Dessutom glömmer många att motorvägslinjerna 639, 670 och 676 inte är skrivna i sten. Det kommer att dyka upp många faktorer som lär påverka deras framtida körtider och linjesträckningar. Nya bytesmöjligheter vid Arninge resecentrum, nya bostäder på Galoppfältet, mer biltrafik på E18 mm. Dessutom är det ju inte alls säkert att Tekniska högskolan ens behålls som bussterminal sett 20-30 år framåt i tiden. Något styre kanske ha sett till att kasta ut de tre störande busslinjerna, gärna i samband med att RB-tunneln invigts. Åtminstone 639 och 670 lär hänga löst, då de ju parallellkör med "statuslinjen" 676 mellan Arninge resecentrum och Tekniska, och därmed upplevs ta upp en massa parkeringsplatser i allén dagtid.

Tåget till Centralen kommer bli snabbare än dagens 639, ja. Speciellt när bussen börjar gå långsammare än idag.

Det finns redan förslag på att dra om linjerna via Hagastaden, vilket förmodligen skulle förlänga restiden till stan. Stockholm är för politiskt instabilt för buss! :lol:
Enceladus

Inläggav Verspieder » ons 13 jun, 2018 16:42

Enceladus skrev:Det finns redan förslag på att dra om linjerna via Hagastaden, vilket förmodligen skulle förlänga restiden till stan. Stockholm är för politiskt instabilt för buss! :lol:

Samt förslaget att förlänga 676 vidare till Värmdö, för att få bort alla uppställda fordon vid Tekniska dagtid.
Verspieder

Inläggav twr » ons 13 jun, 2018 16:44

Verspieder skrev:
Enceladus skrev:Det finns redan förslag på att dra om linjerna via Hagastaden, vilket förmodligen skulle förlänga restiden till stan. Stockholm är för politiskt instabilt för buss! :lol:

Samt förslaget att förlänga 676 vidare till Värmdö, för att få bort alla uppställda fordon vid Tekniska dagtid.

Som väl ingen egentligen någonsin har trott på? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 17:09

Verspieder skrev:

Det är faktiskt samma förslag - stomlinje G!
Enceladus

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 17:17

Vissa har ifrågasatt om Roslagsbanans kapacitet kommer att räcka till i framtiden, speciellt om det dessutom tillkommer fler grenar och förlängningar. Jag undrar ändå om inte resurserna borde läggas på bättre tvärförbindelser till Solna, Kista och Arlanda istället för ytterligare en bana mellan City och Nordost. Hur många nya arbetsplatser kommer att tillkomma i City? Det finns många arbetsplatser i stan, men det är väl inte där framtiden finns?
Enceladus

Inläggav twr » ons 13 jun, 2018 17:21

Enceladus skrev:Vissa har ifrågasatt om Roslagsbanans kapacitet kommer att räcka till i framtiden, speciellt om det dessutom tillkommer fler grenar och förlängningar. Jag undrar ändå om inte resurserna borde läggas på bättre tvärförbindelser till Solna, Kista och Arlanda istället för ytterligare en bana mellan City och Nordost. Hur många nya arbetsplatser kommer att tillkomma i City? Det finns många arbetsplatser i stan, men det är väl inte där framtiden finns?

Du förstår fortfarande inte hur ett kollektivtrafiksystem fungerar. Därför förstår du inte varför man väljer de projekt man gör.

De flesta kan inte resa direkt, utan byten. Målet är att skapa ett system med god restidsnytta, vilket betyder få byten. Det handlar inte om city eller T-Centralen som du tror, det handlar om systemet.

Roslagsbanans kapacitet kommer öka rejält med utökad trafik och längre tåg, med 180 meters tåg räcker det långt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » ons 13 jun, 2018 17:27

Roslagsbana dragning via Odenplan fungerar just som en tvärförbindelse mellan Nordost och Solna/Sundbyberg/Hagastaden. Det är därför man har valt att dra banan via Odenplan, det ger störst restidsnytta så. Men dessutom behövs en koppling till Blå linjen, som också har många arbetsplatser, till exempel i Stadshagen. Den bytespunkten ligger i T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 17:41

twr skrev:Roslagsbana dragning via Odenplan fungerar just som en tvärförbindelse mellan Nordost och Solna/Sundbyberg/Hagastaden. Det är därför man har valt att dra banan via Odenplan, det ger störst restidsnytta så. Men dessutom behövs en koppling till Blå linjen, som också har många arbetsplatser, till exempel i Stadshagen. Den bytespunkten ligger i T-Centralen.

Nu vet jag inte vad du talar om. Det finns fyra mer eller mindre aktuella förslag som berör Nordost: Roslagsbanan till Arlanda, Kistagrenen till Näsby/Täby, Solnagrenen till Danderyds sjukhus/Universitetet samt tunnelbana till Täby. Frågan är vilka som ska prioriteras.

twr skrev:Därför förstår du inte varför man väljer de projekt man gör.

Jag skulle säga att jag har ganska bra koll på den politiska biten, se t.ex. diskussionen vi hade om EMA innan det faktiska beslutet. Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö blev i princip beslutad år 2013, sedan var det bara en tidsfråga innan det formella beslutet skulle komma.
Enceladus

Inläggav twr » ons 13 jun, 2018 17:48

Enceladus skrev:
twr skrev:Roslagsbana dragning via Odenplan fungerar just som en tvärförbindelse mellan Nordost och Solna/Sundbyberg/Hagastaden. Det är därför man har valt att dra banan via Odenplan, det ger störst restidsnytta så. Men dessutom behövs en koppling till Blå linjen, som också har många arbetsplatser, till exempel i Stadshagen. Den bytespunkten ligger i T-Centralen.

Nu vet jag inte vad du talar om. Det finns fyra mer eller mindre aktuella förslag som berör Nordost: Roslagsbanan till Arlanda, Kistagrenen till Näsby/Täby, Solnagrenen till Danderyds sjukhus/Universitetet samt tunnelbana till Täby. Frågan är vilka som ska prioriteras.

twr skrev:Därför förstår du inte varför man väljer de projekt man gör.

Jag skulle säga att jag har ganska bra koll på den politiska biten, se t.ex. diskussionen vi hade om EMA innan det faktiska beslutet. Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö blev i princip beslutad år 2013, sedan var det bara en tidsfråga innan det formella beslutet skulle komma.

Jag trodde du syftade på Roslagsbanan till T-Centralen.

På vilket sätt menar du att tunnelbanan Fridhemsplan - Älvsjö "var beslutad" 2013?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 18:02

twr skrev:Jag trodde du syftade på Roslagsbanan till T-Centralen.

På vilket sätt menar du att tunnelbanan Fridhemsplan - Älvsjö "var beslutad" 2013?

Roslagsbanan är inte "ytterligare en bana mellan City och Nordost", men det kanske inte var uppenbart.

Tunnelbaneprojektet föreslogs av flera partier och responsen i media var positiv. En kritisk massa hade nåtts. På samma sätt kommer Östlig förbindelse att byggas, frågan är bara när och hur. Troligen tas ett beslut nästa mandatperiod, och troligen blir det både bil- och spårvägstunnlar. Det senare är dock inte självklart, men utan det blir nog motståndet för stort.
Enceladus

Inläggav twr » ons 13 jun, 2018 18:15

Enceladus skrev:

Roslagsbanan är inte "ytterligare en bana mellan City och Nordost", men det kanske inte var uppenbart.

Tunnelbaneprojektet föreslogs av flera partier och responsen i media var positiv. En kritisk massa hade nåtts. På samma sätt kommer Östlig förbindelse att byggas, frågan är bara när och hur. Troligen tas ett beslut nästa mandatperiod, och troligen blir det både bil- och spårvägstunnlar. Det senare är dock inte självklart, men utan det blir nog motståndet för stort.

Jag tycker du gör en lite väl generös tolkning av begreppet "i princip beslutad". Det är inte seriöst.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Ulrik Berggren » ons 13 jun, 2018 20:37

twr skrev:
Enceladus skrev:

Jag tycker du gör en lite väl generös tolkning av begreppet "i princip beslutad". Det är inte seriöst.

Det brukar talas om en "kritisk massa" av inflytelserika människor som ska vara för något, då får projektet så småningom ett eget liv, oavsett det formellt är beslutat eller inte. Så är det jag tror herr E menar (am I right?).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Sio » ons 13 jun, 2018 20:50

BSB101 skrev:Hur definierar man egentligen bostadsbrist?

Om man inte kan få tag på en bostad (självklart pratar vi hyresrätter här, det är ju den enda typ av bostad det kan vara brist på, när det gäller villor och bostadsrätter gäller ju tillgång och eftefrågan, så dessa finns ju alltid tillgängliga för den som kan och vill betala)

• med en rimlig kötid, säg under ett år
  • på rimligt pendligsavstånd med kollektivtrafik, säg 60 minuter till stadens centrum,
  • som man har råd med även om har en blygsam lös, säg en 25000/månad

Då tycker jag det är bostadsbrist.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 14 jun, 2018 6:35

Sio skrev:

Om man inte kan få tag på en bostad (självklart pratar vi hyresrätter här, det är ju den enda typ av bostad det kan vara brist på, när det gäller villor och bostadsrätter gäller ju tillgång och eftefrågan, så dessa finns ju alltid tillgängliga för den som kan och vill betala)

• på rimligt pendligsavstånd med kollektivtrafik, säg 60 minuter till stadens centrum,

Nu är det ju många som har ännu mer blygsam lön. Inte minst många pensionärer.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 6:41

Claes Thure Moberg skrev:
Sio skrev:

Ingångslönen för en undersköterska ligger runt 20 000 kr/månad. Så om vi vill ha en fungerande sjukvård och äldreomsorg även i storstadsområdena vill det till att det finns bostäder även för denna kategori!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Sio » tor 14 jun, 2018 6:50

TKO skrev:
Claes Thure Moberg skrev:
Sio skrev:

Ingångslönen för en undersköterska ligger runt 20 000 kr/månad. Så om vi vill ha en fungerande sjukvård och äldreomsorg även i storstadsområdena vill det till att det finns bostäder även för denna kategori!

/TKO

Ok. Jag erkänner att jag inte hade koll på vad folk med låg lön tjänar i dag. Men bortsett från det så står jag för min definition av bostadsbrist.

Själv fick jag tag på en lägenhet som uppfyller de kriterierna 1999 och det gick nog ett eller ett par år efter det, men sedan var bostadsbristen ett faktum.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 6:53

Sio skrev:
TKO skrev:Ingångslönen för en undersköterska ligger runt 20 000 kr/månad. Så om vi vill ha en fungerande sjukvård och äldreomsorg även i storstadsområdena vill det till att det finns bostäder även för denna kategori!

/TKO

Ok. Jag erkänner att jag inte hade koll på vad folk med låg lön tjänar i dag. Men bortsett från det så står jag för min definition av bostadsbrist.

Själv fick jag tag på en lägenhet som uppfyller de kriterierna 1999 och det gick nog ett eller ett par år efter det, men sedan var bostadsbristen ett faktum.

Förutom lönebeloppet tycker jag också att du fick till en bra defintion av bostadsbrist!
/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 14 jun, 2018 9:50

TKO skrev:Ingångslönen för en undersköterska ligger runt 20 000 kr/månad. Så om vi vill ha en fungerande sjukvård och äldreomsorg även i storstadsområdena vill det till att det finns bostäder även för denna kategori!

/TKO

DN: Nästan omöjligt för fattiga få en bostad

DN skrev:Nu är läget så allvarligt att det nästan är omöjligt för hushåll med små inkomster och kort tid i bostadskön att komma in på bostadsmarknaden.

Landshövding Sven-Erik Österberg skrev:I London har det gått så långt att de har svårt att klara servicen i hotell- och restaurangbranschen. De väldigt mediokra lönerna för, exempelvis, städare och diskare räcker inte till hyran och restiderna till arbetet blir orimligt långa.

Kommuner som Lidingö vägrar ta ansvar:

Bild

Är det inte dags för staten att tvinga kommuner att bygga bostäder? Det kommunala självstyret fungerar uppenbarligen inte!
Enceladus

Inläggav Sio » tor 14 jun, 2018 10:05

Enceladus skrev:Kommuner som Lidingö vägrar ta ansvar:

Är det inte dags för staten att tvinga kommuner att bygga bostäder?

Det kommunala självstyret fungerar uppenbarligen inte!

Det är inte där skon klämmer, hade Lidingö byggt fler bostäder hade de ändå blivit för dyra. Det som krävs är statliga byggsubventioner och ett rejält skydd om ombildning av hyresrätter.

Men visst, det kommunala självstyret kan ifrågasättas? och visst var det en f.d. stadsminister som uttryckte några kloka tankar om det i en debattartikel i DN här om dagen.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 10:41

Nu verkar den här debatten helt ha lämnat Rimbo...

Men jag måste ändå komma med en avgörande invändning mot många av de resonemang som förs här och i andra trådar när det gäller "kommuner som inte tar ansvar" - d v s dom gör inte som JAG vill:

Kamrater, forumdebattörer!

Om vi anser att beslut om samhällets utveckling, t ex bostadsbyggande, skall fattas "av folket" - alltså i enighet med Regeringsformens 1§ - får vi alla kanske finna oss i att inte varje beslut går vår egen väg. Jag anser också att det följer av denna grundprincip att det måste finnas olika beslutsnivåer för att säkerställa att det verkligen är "folket som fattar besluten", jag tror t ex inte det vore lämpligt att centralisera beslut angående detaljplaner till riksnivå. Vi kan naturligtvis diskutera vilka nivåer som skall finnas, vilken geografisk indelning de beslutsfattande organen skall följa samt vilka ansvarsområden de olika organen skall ha. I den här frågan sällar jag mej till den starka social- och kristdemokratiska strömning som så positivt påverkat utvecklingen i efterkrigseuropa och anser att subsidaritetsprincipen skall vara vår ledstjärna - beslut skall fattas på lägsta ändamålsenliga nivå, eller klatschigare uttryck: "Nära folket"!

Utifrån detta tycker jag att det inte är stort fel på den nuvarande modellen med ett kommunalt planmonopol - jag är snarare tveksam till om så stora kommuner som Stockholm är förenligt med ett levande folkstyre. Att överföra den fysiska samhällsplaneringen till region/landstingsnivå tror jag vore förödande för den demokratiska förankringen och skulle dessutom i slutänden leda till ett sämre samhälle.

Slutligen uppmanar jag alla som ständigt påpekar att Lidingö "inte tar sitt ansvar" att titta på en lista över befolkningstätheten hos Sveriges 290 kommuner. Vilken plats tror ni Lidingö intar - 100? 200?

Tack för ordet!
/TKO
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik