"Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav NerdBoy » tor 30 nov, 2017 18:52

Enceladus skrev:Du menar samma socialdemokrater som har varit med att införa nattåg i Göteborg, Malmö, Lund, Uppsala, Linköping, Norrköping med flera?

Nej, det måste rimligen vara andra socialdemokrater.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5569
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Enceladus » tor 30 nov, 2017 19:23

NerdBoy skrev:
Enceladus skrev:Du menar samma socialdemokrater som har varit med att införa nattåg i Göteborg, Malmö, Lund, Uppsala, Linköping, Norrköping med flera?

Nej, det måste rimligen vara andra socialdemokrater.


Ja, tyvärr kan vi bara observera korrelationer och inte kausaliteter (kan moderaterna vara rädda för att nattåg får folk att rösta mer socialdemokratiskt?).
Enceladus
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav C12C3C3C12 » tor 30 nov, 2017 23:34

Kan nämna att den stora staden Berlin inte tidigare hade nattrafik på S-Bahn, vändpunkten kom 2006 med VM i fotboll, den perioden kördes allting dygnet om, sedan slutade VM med att tyskarna fick på käften och med det slut på nattövningarna med S-Bahn. Berlinarna hade blivit bortskämda med nattrafiken på S-Bahn så dom ville ha tillbaka den, har för mig att dom fick det.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav daniel_s » fre 01 dec, 2017 20:19

C12C3C3C12 skrev:Kan nämna att den stora staden Berlin inte tidigare hade nattrafik på S-Bahn, vändpunkten kom 2006 med VM i fotboll, den perioden kördes allting dygnet om, sedan slutade VM med att tyskarna fick på käften och med det slut på nattövningarna med S-Bahn. Berlinarna hade blivit bortskämda med nattrafiken på S-Bahn så dom ville ha tillbaka den, har för mig att dom fick det.


Den går på nätter efter fredagar och lördagar: http://www.s-bahn-berlin.de/fahrplanund ... plaene.htm
daniel_s
 
Inlägg: 11283
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav hgsldf » mån 04 dec, 2017 16:36

Om pendeltåget inte går nattetid, varför måste då tunnelbanan göra det?
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 914
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Enceladus » mån 04 dec, 2017 16:40

hgsldf skrev:Om pendeltåget inte går nattetid, varför måste då tunnelbanan göra det?
/Göran


Förmodligen för att de som bestämmer bor mer centralt (alternativt i Roslagskommunerna) och har därför andra prioriteringar.
Enceladus
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav BSB101 » mån 04 dec, 2017 16:43

hgsldf skrev:Om pendeltåget inte går nattetid, varför måste då tunnelbanan göra det?
/Göran


Där det finns ett behov av att ha nattrafik (vilket det finns) ser i alla fall jag att det är bäst att välja det bästa transportmedlet utifrån exempelvis ekonomi, tydlighet och komfort. Ibland kommer tunnelbana vara bäst ibland buss och i bland pendeltåg eller spårvagn.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1844
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Enceladus » tor 07 dec, 2017 18:13

I denna remissammanställning finns det ett antal intressanta yttranden avseende nattrafik.

Trafikverket skrev:Skip-stop innebär också mindre möjlighet att utföra underhållsarbeten i spåren, vilket bör beaktas även gällande införandet av nattrafik. Möjligen måste då pendeltåg ha särskilda tidtabeller för nattrafiken som är anpassade efter hastighetsnedsättningar, enkelspårsdrift mm.


Trafikverket utgör alltså inget hinder för nattrafik. Snarare försöker Trafikverket se till att nattrafik möjliggörs (som den har gjorts i nästan alla andra svenska storstadsregioner).

I sammanställningen ses också att många remissinstanser specifikt efterfrågar nattrafik, bland annat Södertälje, Huddinge, Sundbyberg, Upplands-Bro, Upplands-Väsby och Swedavia. Inför årets remissyttranden sällade sig även Järfälla till denna skara.

Det förefaller allt tydligare att motståndet finns hos landstinget. Forumets moderater skyller på Trafikförvaltningens inkompetens, men nu senast har det framkommit att det är majoriteten i Trafiknämnden som sätter käppar i hjulet: "Innan en sådan utredning begärts av Trafiknämnden har Trafikförvaltningen ingen mer information att delge i denna fråga."

Vad är motivet till högeralliansens motstånd? Jag har hela tiden trott att det berodde på att nattrafik är inkompatibel med konservatism, men nu när vi har studerat utbudet i Roslagskommunerna - där flera nattlinjer har 2 resande per avgång - ser jag att orsaken måste vara en annan (enligt en känd högersignatur innebär detta en kostnad på 700 kronor per resande). Forumets moderater hävdar att det inte sker någon favorisering av områden, men allt tyder på att det är just det som är motivet. Vad annars? Hittills har ingen gett något vettigt svar (det är uppenbarligen inte Trafikverkets fel).
Enceladus
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav BSB101 » fre 08 dec, 2017 17:17

På vilket sätt gör "skip-stop" det svårare med underhållsåtgärder? Antalet planerade underhållsåtgärder på aktuella spår under tiden "skip-stop"-tåg går borde väl vara minimalt?

OT Kom osökt att tänka på Hasseåtage när jag skrev inlägget.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1844
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav daniel_s » fre 08 dec, 2017 19:20

BSB101 skrev:På vilket sätt gör "skip-stop" det svårare med underhållsåtgärder? Antalet planerade underhållsåtgärder på aktuella spår under tiden "skip-stop"-tåg går borde väl vara minimalt?


Ja, precis, därför blir det enligt Trafikverkets argumentation fler arbeten som måste utföras på nattetid.

Sen är det iofs rimligen så att Trafikverket blandar ihop begreppen, det är väl inte skip-stop-fenomenet som orsakar detta utan snarare den totalt sett ökade trafiken på dagtid, vare sig tågen stannar överallt eller inte.
daniel_s
 
Inlägg: 11283
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Enceladus » fre 09 mar, 2018 0:48

Lars_L skrev:Men visst, skulle man komma med ett dåligt förslag och inte reserverar medel för en pendeltågslösning blir det förstås en dålig lösning. Timmestrafik utan några anslutande nattbussar är knappast att föredra framför dagens system. Men det ser jag ju inte heller som ett alternativ. En pendeltågslösning måste i slutändan bygga på ett väl avvägt förslag. Men det ser jag nog ändå som en förutsättning för diskussionen. Därför blir ju resonemanget svårt utan att ha ett förslag att ta ställning till. Men om Viksjö inte skulle få någon nattbusslinje - så blir man förstås missnöjda. Går istället 553 hela natten - får fler närmare till bussen och borde vara nöjdare - eller ungefär lika nöjda - beroende på vad turtätheten blir.


Nu föreslås Viksjö ändå förlora linje 591, så det blir ett byte oavsett. Självklart skulle linje 553 gå hela natten, det gör ju tunnelbanebussarna (t.ex. 133, 134, 142, 147, 160, 165, 188). För närvarande går både 553V och 553H så länge pendeltåget går! Viksjö är större än Gröndal och Ekensberg tillsammans, så det hade nog blivit minst halvtimmestrafik.
Enceladus
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Lars_L » fre 09 mar, 2018 1:28

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men visst, skulle man komma med ett dåligt förslag och inte reserverar medel för en pendeltågslösning blir det förstås en dålig lösning. Timmestrafik utan några anslutande nattbussar är knappast att föredra framför dagens system. Men det ser jag ju inte heller som ett alternativ. En pendeltågslösning måste i slutändan bygga på ett väl avvägt förslag. Men det ser jag nog ändå som en förutsättning för diskussionen. Därför blir ju resonemanget svårt utan att ha ett förslag att ta ställning till. Men om Viksjö inte skulle få någon nattbusslinje - så blir man förstås missnöjda. Går istället 553 hela natten - får fler närmare till bussen och borde vara nöjdare - eller ungefär lika nöjda - beroende på vad turtätheten blir.


Nu föreslås Viksjö ändå förlora linje 591, så det blir ett byte oavsett. Självklart skulle linje 553 gå hela natten, det gör ju tunnelbanebussarna (t.ex. 133, 134, 142, 147, 160, 165, 188). För närvarande går både 553V och 553H så länge pendeltåget går! Viksjö är större än Gröndal och Ekensberg tillsammans, så det hade nog blivit minst halvtimmestrafik.


Nu är det ju ett förslag - inte minst efter att Järfälla kommun under många år klagat på att restiden är så lång till Jakobsberg. Viksjö får ju inte sämre trafik med förslaget, om än ett byte. Blir nog halvtimmestrafik på en sådan matarlinje, eftersom körtiden nog blir omkring det och att man nog hellre kör än låter en förare bara sitta och ha paus halva tiden.

Viksjö är ju dock ett villaområde, så resandet dit är ju inte lika stort som till närförort. Sedan tvivlar jag väl i och för sig på att nattbussarna på 133 är så välfyllda. Dock är det ju en enorm överkapacitet att man kör båda varianterna på 553 i kvartstrafik hela vardagskvällarna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Lars_L » fre 09 mar, 2018 9:48

Inge skrev:Förslaget känns ju lite otajmat, då man samtidigt ändrar linje 546 och 567 så att de går till Kista respektive genom Barkarbystaden. En förlängning av linje 197 i nya linje 546s sträckning hade kanske varit naturligare och mer framtidsinriktat?

Det hade räckt för att kunna räta ut linje 591. Men det verkar handla en del om trygghet och att bussarna skall vänta in vandra. Vill Järfällaborna måhända helt enkelt inte åka via Kista och Akalla?


Det här är ju Nobinas förslag. De vill väl inte att Arriva ska ta trafik i deras område (de kör ju 197), men gärna tvärtom. Linje 546 blir ju samtidigt ett utmärkt sätt att ta resande från 178, vilket ju visar nackdelarna med en modell där entreprenörer kommer med alla förslagen och själva tjänar pengar på hur många resenärer som åker.

Däremot är det ju bra att man tänker på en utökning förbi Barkarbystaden. Låter väl nästan som lite överkapacitet dock - särskilt som man också vill utöka på 567 och köra även 546 utanför högtrafik.

Den nya nattbusslinjen verkar ju inte helt optimal dock. Kan väl vara acceptabelt på vardagsnätter - men på helgnätter ska alltså Viksjöborna åka till Jakobsberg, troligen förbi Barkarbystaden och åter via Veddesta upp till Viksjö (tror inte den blir dubbelriktad). Vore bättre på helgerna att låta ordinarie 591 gå som 591X direkt till Jakobsberg mot Upplands-Bro i riktning från stan och korturerna till Jakobsberg få ett eget nummer, gå via Stora torget (och inte via Veddesta), direkt sedan upp Viksjöleden till Viksjö och vända vid Jakobsberg. Skulle bara förlänga restiden med några minuter för Viksjöborna, om än de skulle förlora kvartstrafiken på helgerna. Har man trafik på Byleden räcker väl det. Tror inte heller att det finns några dygnetruntverksamheter i Veddesta längre. Det är väl posten Nord då på Eletronikhöjden, men den når man ju lika bra från de andra varianterna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Lars_L » fre 09 mar, 2018 10:25

Inge skrev:
Lars_L skrev:Däremot är det ju bra att man tänker på en utökning förbi Barkarbystaden. Låter väl nästan som lite överkapacitet dock - särskilt som man också vill utöka på 567 och köra även 546 utanför högtrafik.


Det blir det kanske. Men samtidigt är det väl bra att man etablerar ett kollektivtrafikresande i den nya stadsdelen i väntan på tunnelbanan?


Absolut. Men man utökar inte till pendeln var 7,5- minut som kanske hade varit mer motiverat. Är ju ändå mest praktiskt att ta 178 och byta vid Akalla till 567 (må vara att stationen som plats att vänta på inte är den helt optimala.)

Här är väl lika mycket att man vill bli av med 546 till Tensta, som ju i princip ingen åker med längre (på den delsträckan). Samtidigt blev det förstås inte helt bra för Viksjöborna när man förlorade sin förbindelse till/från Kista, då man både hade 519 tidigare och föregångaren till 178 som ju gick i en slinga runt både Viksjö och Barkarby handelsplats.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Enceladus » fre 09 mar, 2018 12:32

Lars_L skrev:Sedan skulle man ju också kunna börja med att förbättra nattrafiken på helgerna med bussar för motsvarande vad det skulle kosta att köra med nattrafik med tåg. Det har ju visat sig att direktbussar är ganska populärt - problemet är att nattbussar som åker runt halva stan inte är det.


Gustavsberg har ju direktbussar i kvartstrafik på natten. Det är rimligt att ha samma trafik på natten som på dagen, speciellt i ett av stadens tyngsta stråk, men ännu intressantare är då att samma lösning inte valdes för pendeltågsgrenarna. För det är väl ingen som påstår att resandet till Värmdö är större än till Södertälje eller Jakobsberg? Södertälje har dessutom lägre turtäthet. 12 års högerstyre i landstinget har verkligen skapat ett segregerat samhälle.
Enceladus
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Lars_L » fre 09 mar, 2018 12:53

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Sedan skulle man ju också kunna börja med att förbättra nattrafiken på helgerna med bussar för motsvarande vad det skulle kosta att köra med nattrafik med tåg. Det har ju visat sig att direktbussar är ganska populärt - problemet är att nattbussar som åker runt halva stan inte är det.


Gustavsberg har ju direktbussar i kvartstrafik på natten. Det är rimligt att ha samma trafik på natten som på dagen, speciellt i ett av stadens tyngsta stråk, men ännu intressantare är då att samma lösning inte valdes för pendeltågsgrenarna. För det är väl ingen som påstår att resandet till Värmdö är större än till Södertälje eller Jakobsberg? Södertälje har dessutom lägre turtäthet. 12 års högerstyre i landstinget har verkligen skapat ett segregerat samhälle.


Det där segregationssnacket är faktiskt ganska ointressant eftersom det är direkt felaktigt. Du vet mycket väl dels att inte de styrande partierna styr över linjesträckningar för enskilda busslinjer eller turtäthet (vilket ju direkt framgår av dokumentet som du själv länkat om kring trafikförändringar), dels att de satsningar som ändå görs fördelar sig ganska jämt över trafikområdena (givetvis med mindre utökningar där man har 100 procent VBP - men det har man ju både i Södertälje och Norrort - så det kan man ju inte se som något tecken).

Men man har ju däremot kvartstrafik till Jakobsberg och Tumba, så det är väl i sådana fall jämförbart med centrala Värmdö. Men linjesträckningar och turtäthet ligger inte på politikens bord och bör inte göra det. Däremot kan jag hålla med om att inte trafikplaneringsprocessen fungerar idag. Men det beror faktiskt på den lösning som Trafikförvaltningen gjort, där man inte från tjänstemannahåll är tillräckligt involverad i processen utan mer har rollen att stoppa förslag om det blir för dyrt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Enceladus » fre 09 mar, 2018 13:15

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Sedan skulle man ju också kunna börja med att förbättra nattrafiken på helgerna med bussar för motsvarande vad det skulle kosta att köra med nattrafik med tåg. Det har ju visat sig att direktbussar är ganska populärt - problemet är att nattbussar som åker runt halva stan inte är det.


Gustavsberg har ju direktbussar i kvartstrafik på natten. Det är rimligt att ha samma trafik på natten som på dagen, speciellt i ett av stadens tyngsta stråk, men ännu intressantare är då att samma lösning inte valdes för pendeltågsgrenarna. För det är väl ingen som påstår att resandet till Värmdö är större än till Södertälje eller Jakobsberg? Södertälje har dessutom lägre turtäthet. 12 års högerstyre i landstinget har verkligen skapat ett segregerat samhälle.


Det där segregationssnacket är faktiskt ganska ointressant eftersom det är direkt felaktigt. Du vet mycket väl dels att inte de styrande partierna styr över linjesträckningar för enskilda busslinjer eller turtäthet (vilket ju direkt framgår av dokumentet som du själv länkat om kring trafikförändringar), dels att de satsningar som ändå görs fördelar sig ganska jämt över trafikområdena (givetvis med mindre utökningar där man har 100 procent VBP - men det har man ju både i Södertälje och Norrort - så det kan man ju inte se som något tecken).

Men man har ju däremot kvartstrafik till Jakobsberg och Tumba, så det är väl i sådana fall jämförbart med centrala Värmdö. Men linjesträckningar och turtäthet ligger inte på politikens bord och bör inte göra det. Däremot kan jag hålla med om att inte trafikplaneringsprocessen fungerar idag. Men det beror faktiskt på den lösning som Trafikförvaltningen gjort, där man inte från tjänstemannahåll är tillräckligt involverad i processen utan mer har rollen att stoppa förslag om det blir för dyrt.


Det är känt för alla insatta att nattbusstrafiken inte fungerar, och det är alltid politikerna som har det yttersta ansvaret. Det går inte att gömma sig bakom trafikplaneringsprocessen. Sedan var det ingen annan än de styrande partierna som stoppade nattrafik på pendeln, och där var ju Tamsons bortförklaringar direkt felaktiga. Om vi har tur så får vi se vem av oss som har rätt efter nästa val.
Enceladus
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Lars_L » fre 09 mar, 2018 13:22

Enceladus skrev:
Det är känt för alla insatta att nattbusstrafiken inte fungerar, och det är alltid politikerna som har det yttersta ansvaret. Det går inte att gömma sig bakom trafikplaneringsprocessen. Sedan var det ingen annan än de styrande partierna som stoppade nattrafik på pendeln, och där var ju Tamsons bortförklaringar direkt felaktiga. Om vi har tur så får vi se vem av oss som har rätt efter nästa val.


Märk väl att S i Trafiknämnden inte hade några invändningar mot tjänstemannaförslaget om att avvakta med nattrafiken. Jag tycker inte man ska gömma sig bakom tjänstemän, men om du går in i detaljter som politikerna inte ska styra, så är det ändå där vi hamnar. Men naturligtvis är det politikernas ansvar att processen fungerar så dåligt - det har ju dock inte s haft några som helst invändningar mot i Trafiknämnden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster