Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav twr » ons 14 feb, 2018 10:45

http://www.sundbyberg.se/bygga-bo-miljo ... vning.html

Jag tror inte det finns en tråd om detta? Jag lägger in en länk jag hittar, jag vet inte om det är den mest relevanta.

Vi har redan många trådar om pendeltågstrafik i allmänhet, om kapaciteten på Mälarbanan etc. Den här tråden tänker jag mer ska handla om utformningen av bana och station på den sträcka som berörs av sänkningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6487
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav ADDE » ons 14 feb, 2018 11:06

I planförslaget så finns det förslag på omläggning av tvärbanan så den trafikerar ovanför spårtunneln. En klok idé skulle vara att bygga detta som en parkmässig allé likt Hammarby Sjöstad. Ett stort plus med omläggningen är att det underlättar bytet med Tunnelbanan, Järnvägen och bussarna som trafikerar sundbyberg (Oster om järnvägen idag), vilket visar på att man är på rätt riktning! Kanske man får plats med en till spårvägshållplats? Ganska skarpa kurvor dock... klarar A32 det?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1674
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav TKO » ons 14 feb, 2018 11:20

När jag läste igenom förslaget till planprogram för Sundbybergs stadskärna ser jag att man funderar på att dra om spårvägen i samband med att järnvägen sänks (sid 47). Det är i sin helhet ett ambitiöst programförslag tycker jag, även om jag kanske inte riktigt uppskattar alla stadsbildsmässiga och estetiska förslag som förs fram!

/TKO

PS: När jag började skriva inlägget så jag inte att ADDE hade noterat samma sak! /TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7402
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav Enceladus » ons 14 feb, 2018 14:58

Ja, den stora potentialen för stadsutveckling och ökad tillgänglighet är viktiga skäl till att fyrspåret fick brett politiskt stöd. Den nuvarande Mälarbanan har ju flera plankorsningar och utgör en fysisk barriär i centrala Sundbyberg. Intunnlingen i Solna och överdäckningen i Sundbyberg kommer att ge järnvägen lite mer Londonkänsla. :)
Enceladus
 
Inlägg: 2103
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav twr » ons 14 feb, 2018 16:54

Enceladus skrev:Ja, den stora potentialen för stadsutveckling och ökad tillgänglighet är viktiga skäl till att fyrspåret fick brett politiskt stöd. Den nuvarande Mälarbanan har ju flera plankorsningar och utgör en fysisk barriär i centrala Sundbyberg. Intunnlingen i Solna och överdäckningen i Sundbyberg kommer att ge järnvägen lite mer Londonkänsla. :)

Jag har förstått det som att det blir ett öppet tråg på Solnasidan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6487
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav Enceladus » ons 14 feb, 2018 17:13

twr skrev:
Enceladus skrev:Ja, den stora potentialen för stadsutveckling och ökad tillgänglighet är viktiga skäl till att fyrspåret fick brett politiskt stöd. Den nuvarande Mälarbanan har ju flera plankorsningar och utgör en fysisk barriär i centrala Sundbyberg. Intunnlingen i Solna och överdäckningen i Sundbyberg kommer att ge järnvägen lite mer Londonkänsla. :)

Jag har förstått det som att det blir ett öppet tråg på Solnasidan?


Här finns en aktuell beskrivning:

Trafikverket skrev:Från Frösundaleden till Huvudstagatan förläggs spåren i ett tunnelrör med fyra spår i den så kallade Huvudstatunneln. Tunneln är cirka 840 meter lång och är till stor del är förlagd ovan befintlig mark (intunnling). Mellan Frösundaleden och Ekenbergsvägens broar förläggs plattformar i öppet läge (tråg) med nya stationsentreér i Sundbyberg och Solna Business Park.

På sträckan genom centrala Sundbyberg är spåren förlagda under mark (överdäckning) i den så kallade Sundbybergstunneln. Tunneln är cirka 1,4 kilometer lång och utformad med två separata tunnelrör. Resterande sträckor av Mälarbanans utbyggnad öster om Huvudstagatan och väster om Sundbybergstunnelns mynning är i princip förlagda i markplan.

Intunnlingen i Solna och överdäckningen i Sundbyberg utgör viktiga förutsättningar för utveckling av nya bostadsområden och verksamheter i anslutning till järnvägen som idag utgör en kraftig barriär med stor miljöpåverkan i de båda kommunerna.
Enceladus
 
Inlägg: 2103
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav twr » ons 14 feb, 2018 17:34

Varför däckas inte plattformarna också över? Är det för att spara kostnader?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6487
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav twr » ons 14 feb, 2018 17:37

Hade du inte länkar till en informationsfolder nyss? Vart tog den vägen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6487
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav Enceladus » ons 14 feb, 2018 17:39

twr skrev:Hade du inte länkar till en informationsfolder nyss? Vart tog den vägen?


Här är den. Jag tog bort den för att den är utdaterad och kan vara vilseledande.
Enceladus
 
Inlägg: 2103
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav twr » ons 14 feb, 2018 17:41

Enceladus skrev:
twr skrev:Hade du inte länkar till en informationsfolder nyss? Vart tog den vägen?


Här är den. Jag tog bort den för att den är utdaterad och kan vara vilseledande.

Aha. Men det finns en del intressant där. Tack!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6487
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav Enceladus » ons 14 feb, 2018 18:04

twr skrev:Varför däckas inte plattformarna också över? Är det för att spara kostnader?


Jag skulle gissa att det är en kostnadsfråga. Sundbyberg har fått betala en hel del för tunneln som är beslutad. Sedan behöver inte en utomhusstation vara dålig. Något i den här stilen borde gå att åstadkomma till ett överkomligt pris:

Bild
Enceladus
 
Inlägg: 2103
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav Enceladus » ons 14 feb, 2018 18:19

Däremot är jag väldigt rädd för att det kommer att gå att springa mellan de öppna regionaltågsperrongerna och pendeltågsperrongen med slutna spärrlinjer. Ännu ett skäl för att RTKM ska ta över regionaltågstrafiken!
Enceladus
 
Inlägg: 2103
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav twr » tor 15 feb, 2018 7:27

Enceladus skrev:Däremot är jag väldigt rädd för att det kommer att gå att springa mellan de öppna regionaltågsperrongerna och pendeltågsperrongen med slutna spärrlinjer. Ännu ett skäl för att RTKM ska ta över regionaltågstrafiken!

Jag antar att det är två gemensamma plattformar, med pendeltågsspåren innerst? Hur löser man det då? Hur fungerar det i dagens tvåspåriga station?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6487
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav Sio » tor 15 feb, 2018 8:23

twr skrev:
Enceladus skrev:Däremot är jag väldigt rädd för att det kommer att gå att springa mellan de öppna regionaltågsperrongerna och pendeltågsperrongen med slutna spärrlinjer. Ännu ett skäl för att RTKM ska ta över regionaltågstrafiken!

Jag antar att det är två gemensamma plattformar, med pendeltågsspåren innerst?

Eller en mittplattform för pendeln och två sidoplattformar för övriga tåg?
Hur löser man det då? Hur fungerar det i dagens tvåspåriga station?

Den som visar upp en tågbiljett släpps igenom spärren.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav twr » tor 15 feb, 2018 9:14

Sio skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Däremot är jag väldigt rädd för att det kommer att gå att springa mellan de öppna regionaltågsperrongerna och pendeltågsperrongen med slutna spärrlinjer. Ännu ett skäl för att RTKM ska ta över regionaltågstrafiken!

Jag antar att det är två gemensamma plattformar, med pendeltågsspåren innerst?

Eller en mittplattform för pendeln och två sidoplattformar för övriga tåg?

Ja, det är ju en möjlighet, men gissar att man vill undvika det eftersom det blir fler lyftpaket och totalt sett bredare, alltså en dyrare lösning.
Sio skrev:Hur löser man det då? Hur fungerar det i dagens tvåspåriga station?

Den som visar upp en tågbiljett släpps igenom spärren.[/quote][/quote]
Tack!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6487
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav TKO » tor 15 feb, 2018 11:17

På Västeråsbanan ("Mälarbanan") gör den begränsade fjärr/regiontågstrafiken det möjligt att låta snabbpendeltåg använda de yttre spåren, vilket möjliggör riktig snabbtrafik. Det är därför lämpligt att förse stationer där både snabb- och lokalpendlar stannar med mittplattformar mellan snabb- och lokalspåren.

(Ett sådant trafikupplägg förutsätter naturligtvis att man tänker lite nytt - eller kanske gammalt - både inom SLL/TF och inom TV. Och kanske också ett annat huvudmannaskap för regionaltrafiken... men hoppet är det sista som överger optimisten!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7402
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav Enceladus » fre 20 apr, 2018 22:08

Animerad film som visar möjlig utformning av järnvägssträckan!
Enceladus
 
Inlägg: 2103
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav GustavS » tis 24 apr, 2018 9:56

Enceladus skrev:Animerad film som visar möjlig utformning av järnvägssträckan!

Är det bara jag som tolkar filmen på så vis att eventuell intunnling av banan i Solna kommer ske oven mark? Dvs spåren sänks inte ned i tunnel, utan istället byggs en (betong?) inkapsling av banan i markläge. :shock:
well known yimby
Användarvisningsbild
GustavS
 
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 29 jan, 2009 18:55

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav Enceladus » tis 24 apr, 2018 10:07

GustavS skrev:
Enceladus skrev:Animerad film som visar möjlig utformning av järnvägssträckan!

Är det bara jag som tolkar filmen på så vis att eventuell intunnling av banan i Solna kommer ske oven mark? Dvs spåren sänks inte ned i tunnel, utan istället byggs en (betong?) inkapsling av banan i markläge. :shock:


Trafikverkets beskrivning anger följande:

*Intunnling mellan Huvudstagatan och Frösundaleden
*Tråg mellan Frösundaleden och Ekenbergsvägen
*Överdäckning genom centrala Sundbyberg

Filmen ser ut att följa detta. Det går väl inte att bygga underjordisk tunnel i Solna med tanke på broarna vid Tomteboda?
Enceladus
 
Inlägg: 2103
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår

Inläggav GustavS » tis 24 apr, 2018 13:44

Då väljer man att bygga en långsträkt (betong) bunker som befäster barriären än mer. Som om det var synen av tåg som är problemet för Solna och inte att järnvägen bildar en effektiv barriär genom kommunen. En blir rätt trött.
well known yimby
Användarvisningsbild
GustavS
 
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 29 jan, 2009 18:55

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster

cron