Tvärbanan vid Ulvsunda

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav twr » lör 16 dec, 2017 19:56

Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6075
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav daniel_s » sön 17 dec, 2017 14:48

twr skrev:Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.


Annedal? Nu fattar jag ingenting. Om det är hållplatsen Solvalla du syftar på så räcker det ju med att du ställer dig där och tittar så inser du att det inte finns så många andra sätt att ta sig upp till Kavallerivägen på än det valda - och särskilt krokigt är det ju egentligen inte heller.

Däremot kan jag gå med på att sträckningen från Norra Ulvsunda till Solvalla är krokig, framförallt de två märkliga hårnålskurvorna vid hållplatsen Bromma flygplats.
daniel_s
 
Inlägg: 11232
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 19:31

daniel_s skrev:
twr skrev:Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.


Annedal? Nu fattar jag ingenting. Om det är hållplatsen Solvalla du syftar på så räcker det ju med att du ställer dig där och tittar så inser du att det inte finns så många andra sätt att ta sig upp till Kavallerivägen på än det valda - och särskilt krokigt är det ju egentligen inte heller.

Däremot kan jag gå med på att sträckningen från Norra Ulvsunda till Solvalla är krokig, framförallt de två märkliga hårnålskurvorna vid hållplatsen Bromma flygplats.

Problemet är ju just att spårvägen går till Kavallerivägen i stället för att ta en mycket genare sträckning öster om det gamla kommunhuset. Det borde byggas en ny stadsstruktur kring spårvägen i stället för att spårvägen anpassas efter en bilorienterad förortsmiljö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6075
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav daniel_s » sön 17 dec, 2017 22:08

Det är väl ingen som har bett om en ny stadsstruktur i Rissne heller. Ibland blir det lite löjligt med det här ifrågasättandet av allting! Så värst mycket kortare hade det väl inte heller blivit. 20 sekunder kanske?
daniel_s
 
Inlägg: 11232
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav twr » mån 18 dec, 2017 6:50

daniel_s skrev:Det är väl ingen som har bett om en ny stadsstruktur i Rissne heller. Ibland blir det lite löjligt med det här ifrågasättandet av allting! Så värst mycket kortare hade det väl inte heller blivit. 20 sekunder kanske?

Vi behöver bygga stad i bra lägen nära kollektivtrafik. Det finns ett stort underskott på bostäder. Så det finns hundratusentals människor som ber om detta.

Självs Rissne behöver inte påverkas så mycket, men området kring järnvägen och Ulvsundavägen som bara är impedimemt nu hade kunnat rymma en hel stadsdel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6075
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav twr » mån 18 dec, 2017 8:59

Inge skrev:Rissne ska i och för sig byggas om, med nya mögliga hus !
Bild
https://www.fastighetsvarlden.se/notise ... av-sumpan/

Vad gäller själva husen kan jag ju tycka att om man nu väljer en sådan här modern slingrande gatumiljö, så kunde man väl lika gärna byggt dem mycket högre? -Det blir ju mörkt i alla fall.

Tvärbanan ser dock ut att få en rak dragning vid själva centrum. Enda felet är väl att nedgången till tunnelbanan ligger ett hus bort. Ser ni T-et för tunnelbana? (och J-et för vem vet vad?)

Jag vet inte heller var bussarna skall gå och det finns ju rätt många av dem vid Rissne. Risken är väl att möglet i spårområdet tas bort.

Intressant!

De andra förslagen, från Einar Mattson och Ikano, ser betydligt bättre ut. Både mer stadsmässiga och snyggare hus, tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6075
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav LasseW » fre 09 feb, 2018 11:08

Händer det något runt Tvärbanan i Ulvsunda. Hur skall avgreneningen se ut?
LasseW
 
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 20 sep, 2013 15:56
Ort: Haninge

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Roy M » fre 09 feb, 2018 21:01

Föga förvånande blev byggstarten försenad.

https://mitti.se/nyheter/byggstart-skjuts-tvarbanan/
Användarvisningsbild
Roy M
 
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Anders Hanquist » fre 09 feb, 2018 22:45

Ja det är märkligt. Man har väl hållit på och planerat detta i åtminstone ett årtionde. Så finns det medel och allt, men ändå så är det någon byråkrati som ska fortsätta att mala ett tag till. Borde inte dessa detaljplaner ha varit klara för länge sedan?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav daniel_s » lör 10 feb, 2018 13:15

Anders Hanquist skrev:Ja det är märkligt. Man har väl hållit på och planerat detta i åtminstone ett årtionde. Så finns det medel och allt, men ändå så är det någon byråkrati som ska fortsätta att mala ett tag till. Borde inte dessa detaljplaner ha varit klara för länge sedan?


Detta ju inte precis byråkrati utan snarare politik. Budgetera kan man göra när man är överens om ungefär hur banan ska gå, men man kan inte bygga den förrän man är överens om exakt var den ska gå. Eller ja, kan kan man ju... :roll:
daniel_s
 
Inlägg: 11232
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav LasseW » lör 10 feb, 2018 19:06

Att det står still har jag förstått, men hur ser planen på avgreningen ut? Planfri eller i plan?
LasseW
 
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 20 sep, 2013 15:56
Ort: Haninge

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 20:00

LasseW skrev:Att det står still har jag förstått, men hur ser planen på avgreningen ut? Planfri eller i plan?

Avgreningen blir i plan. Sen går banan planskilt över Ulvsundavägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6075
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Odd » lör 10 feb, 2018 20:04

Så blir det (tyvärr). Har inte sett den konkreta planen än men man kunde ju önska att den utformades så att vagnbyte med trafikanter kan ske i valfri riktning vid Norra Ulvsunda station, exempelvis genom tre spår med mittplattformar, eller liknande. Tyvärr blir det nog inte så heller.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4038
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav daniel_s » lör 10 feb, 2018 20:27

Planfri = utan plan?!?

Nå. I körriktning söderut kommer vagnbyte att kunna ske över plattform men inte norrut.
daniel_s
 
Inlägg: 11232
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav LasseW » lör 07 apr, 2018 13:55

Har någon typ av arbete startats upp efter politikernas första spadtag? Finns det någon spårritning över Ulvsunda området där man ser hur avgreningen skall se ut?
LasseW
 
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 20 sep, 2013 15:56
Ort: Haninge

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Anders Hanquist, Google [Bot], Sune41 och 4 gäster