Tvärbanan vid Ulvsunda

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Inge » tor 07 dec, 2017 5:43

Även den andra viadukten över Ulvsundavägen och järnvägen kan ifrågasättas sedan beslutet om förlängningen av tunneln under Sundbyberg. Se tråden av Mälarbanan.

Svårt det här. Man förlorar tid på att tänka om. Samtidigt är det uppenbart att den gällande planeringen blivit omodern på flera platser. Det man riskerar är att man får ett dåligt sträckningsval som i sin tur både blir dyrt att rätta till och faktiskt också ger färre resenärer. Ungefär som det blev för Solnagrenen.

Det optimala hade varit om båda linjerna gått upp till flygplatsterminalen och en avgrening där. Solnagrenen hade sedan kunnat gå via den gamla banvallen och fått en central hållplats i Annedal. Kistagrenen kunde gå rakt över nuvarande travbanan, som flyttats till förmån för en större "Solvallastad" också med en central hållplats.

Nu har tvärbanan planerats först och sedan efter att planerna legat i träda byggs den utan hänsyn till de nya byggplanerna i övrigt. För Solnagrenen är det givetvis försent. Den usla dragningen längs Karlsbodavägen får vi dras med.

Men måste man bygga en avgreningspunkt som inte går att trafikera från Solna mot Kista och dessutom riskerar bli i vägen för framtida vägomläggningar?

Måste man bygga en hög bro över en järnväg som avses nedgrävas, vid sidan om det område som skall bebyggas med bostäder, istället för en dragning med central hållplats?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Odd » tor 07 dec, 2017 7:29

Det finns alltid möjlighet att vänta med att bygga och utveckla för att invänta andra projekt, men om alla skulle göra så så skulle inget bli gjort.

Om du behöver en ny mobiltelefon nu så skall du köpa en ny mobiltelefon nu även om du vet att det kommer en ännu nyare och ännu bättre telefon om ett år!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3949
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Inge » tor 07 dec, 2017 7:56

Men frågan är om det är så smart att köpa en mobiltelefon från 1997? Det är ju det som har hänt med Tvärbanans projektering. Den har blivit uråldrig innan man knappt ens börjat bygga.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav TKO » tor 07 dec, 2017 8:50

Inge skrev:---klipp---
Men vad tusan gör Marx i Ulvsunda?


En upplysning: Marx är död (gäller såväl Karl som bröderna... meddelas endast på detta sätt!)

(Anekdotiskt svammel: När striden mellan "statssocialister" och "gillesocialister" var som hetast inom SSU hade SSU Front, eller var det Vänstertorp, ett förstamajplakat med texten "Marx är död - det märx"! - vilket var rätt fyndigt tycker jag!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6622
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav TKO » tor 07 dec, 2017 9:00

Inge skrev:Även den andra viadukten över Ulvsundavägen och järnvägen kan ifrågasättas sedan beslutet om förlängningen av tunneln under Sundbyberg. Se tråden av Mälarbanan.

Svårt det här. Man förlorar tid på att tänka om. Samtidigt är det uppenbart att den gällande planeringen blivit omodern på flera platser. Det man riskerar är att man får ett dåligt sträckningsval som i sin tur både blir dyrt att rätta till och faktiskt också ger färre resenärer. Ungefär som det blev för Solnagrenen.

Det optimala hade varit om båda linjerna gått upp till flygplatsterminalen och en avgrening där. Solnagrenen hade sedan kunnat gå via den gamla banvallen och fått en central hållplats i Annedal. Kistagrenen kunde gå rakt över nuvarande travbanan, som flyttats till förmån för en större "Solvallastad" också med en central hållplats.

Nu har tvärbanan planerats först och sedan efter att planerna legat i träda byggs den utan hänsyn till de nya byggplanerna i övrigt. För Solnagrenen är det givetvis försent. Den usla dragningen längs Karlsbodavägen får vi dras med.

Men måste man bygga en avgreningspunkt som inte går att trafikera från Solna mot Kista och dessutom riskerar bli i vägen för framtida vägomläggningar?

Måste man bygga en hög bro över en järnväg som avses nedgrävas, vid sidan om det område som skall bebyggas med bostäder, istället för en dragning med central hållplats?


Om Tvärbanan i första hand skall vara en TVÄRFÖRBINDELSE är det bra om den dras så gent som möjligt mellan bytespunkter och inte kringelikrokas för att stå för lokal trafikförsörjning. Det trodde jag alla hade förstått - eller gäller detta enbart i Rinkeby?

Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv kan vi också fråga oss hur länge den värdefulla marken i Ulvsunda industriområde skall få användas för ytkrävande verksamheter som byggvaruhandel? Men här kanske vi har den osynliga handen på vår sida - den övre medelklassens behov av smaklösa italienska keramikplattor torde vara i avtagande!

Och om inget nytt inträffat har väl alla försök att bli av med travbanan vid Solvalla strandat - så det känns inte realistiskt att planera trafiknätet utifrån en bostadsbebyggelse där. Istället är det dags börja den seriösa planeringen för hur Brommafältet skall trafikförsörjas när den sista kärran startat - där har såväl staden som Trafikförvaltningen något att bita i!

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6622
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Inge » tor 07 dec, 2017 9:57

TKO skrev:
Inge skrev:Även den andra viadukten över Ulvsundavägen och järnvägen kan ifrågasättas sedan beslutet om förlängningen av tunneln under Sundbyberg. Se tråden av Mälarbanan.

Svårt det här. Man förlorar tid på att tänka om. Samtidigt är det uppenbart att den gällande planeringen blivit omodern på flera platser. Det man riskerar är att man får ett dåligt sträckningsval som i sin tur både blir dyrt att rätta till och faktiskt också ger färre resenärer. Ungefär som det blev för Solnagrenen.

Det optimala hade varit om båda linjerna gått upp till flygplatsterminalen och en avgrening där. Solnagrenen hade sedan kunnat gå via den gamla banvallen och fått en central hållplats i Annedal. Kistagrenen kunde gå rakt över nuvarande travbanan, som flyttats till förmån för en större "Solvallastad" också med en central hållplats.

Nu har tvärbanan planerats först och sedan efter att planerna legat i träda byggs den utan hänsyn till de nya byggplanerna i övrigt. För Solnagrenen är det givetvis försent. Den usla dragningen längs Karlsbodavägen får vi dras med.

Men måste man bygga en avgreningspunkt som inte går att trafikera från Solna mot Kista och dessutom riskerar bli i vägen för framtida vägomläggningar?

Måste man bygga en hög bro över en järnväg som avses nedgrävas, vid sidan om det område som skall bebyggas med bostäder, istället för en dragning med central hållplats?


Om Tvärbanan i första hand skall vara en TVÄRFÖRBINDELSE är det bra om den dras så gent som möjligt mellan bytespunkter och inte kringelikrokas för att stå för lokal trafikförsörjning. Det trodde jag alla hade förstått - eller gäller detta enbart i Rinkeby?


Tvärbananplanen i västerort består huvudsakligen av en huvudlinje mellan Alvik och Kista samt en avgrening mot Solna. Var denna grenpunkt placerades borde avgjorts genom överväganden om lokal nytta. Det är hur som helst inte många som åker från Alvik till Solna med Tvärbanan eftersom den ändå är för kringelkrogig och vägen över Huvudstabron så mycket genare. (Inte bara för bilar utan även för stombussar 176/177 du vet.)

Men det är som sagt överspelat. Nu gäller det Tvärbanans anpassning till Ulvsundas fortsatta utveckling. Ett bivilkor är förstås att inte huvudlinjen mellan Alvik och Kista också får kringelkrokar. Men det har i varje fall inte jag föreslagit.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav TKO » fre 08 dec, 2017 9:44

Inge skrev:Tvärbananplanen i västerort består huvudsakligen av en huvudlinje mellan Alvik och Kista samt en avgrening mot Solna. Var denna grenpunkt placerades borde avgjorts genom överväganden om lokal nytta. Det är hur som helst inte många som åker från Alvik till Solna med Tvärbanan eftersom den ändå är för kringelkrogig och vägen över Huvudstabron så mycket genare. (Inte bara för bilar utan även för stombussar 176/177 du vet.)

Men det är som sagt överspelat. Nu gäller det Tvärbanans anpassning till Ulvsundas fortsatta utveckling. Ett bivilkor är förstås att inte huvudlinjen mellan Alvik och Kista också får kringelkrokar. Men det har i varje fall inte jag föreslagit.


Ovanstående beskrivning av "Tvärbaneplanen i Västerort" är korrekt enbart i speciella historiska kontexter. Den kan sägas vara korrekt idag, och den var korrekt när man började planera för Tvärbanans förlängning norr o m Alvik. Men sedan fanns ett långt tidsglapp där högeralliansen ville satsa allt på "Tvärbana City" / "Cityspårvägen" och spårväg till NKS. Då försvann Kistalinjen - eller sköts i varje fall upp till en obestämd framtid. Däremot byggdes linjen till Sundbynerg och Solna... att under denna tid tala om Solnalinjen som en bibana är alltså inte korrekt. Och det är i den kontexten vi måste se hur det blivit!

Om jag skulle åka från Alvik till Solna skulle jag trots allt föredra Tvärbanan framför stombussarna 176/177 - eftersom de senare inte trafikerar sträckan. Vi har dessutom relationen Alvik-Sundbyberg Centrum, där Tvärbanan har en närmast optimal sträckning - åtminstone om vi bortser från den sista biten i gatutrafik. Men det är väl för att sundbybergsborna skall uppleva "stadsmässighet" kan jag tro!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6622
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Inge » fre 08 dec, 2017 10:40

Dock är vald grenpunkt mindre bra om man vill åka Kista-Sundbyberg eller lokalt Annedal-Sundbyberg. I själva verket är den rent usel för dessa relationer. Men som sagt, nu är det försent att ändra.

Förutom att man skulle kunna göra själva grenpunkten bättre så att vagnarna åtminstone i teorin skull kunna sväng Från Kista och mot Sumpan. Dvs i den grenpunkt som i högsta grad påverkads av framtiden för Ulvsundaleden...

-Se där !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav twr » lör 16 dec, 2017 19:56

Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav daniel_s » sön 17 dec, 2017 14:48

twr skrev:Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.


Annedal? Nu fattar jag ingenting. Om det är hållplatsen Solvalla du syftar på så räcker det ju med att du ställer dig där och tittar så inser du att det inte finns så många andra sätt att ta sig upp till Kavallerivägen på än det valda - och särskilt krokigt är det ju egentligen inte heller.

Däremot kan jag gå med på att sträckningen från Norra Ulvsunda till Solvalla är krokig, framförallt de två märkliga hårnålskurvorna vid hållplatsen Bromma flygplats.
daniel_s
 
Inlägg: 11101
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 19:31

daniel_s skrev:
twr skrev:Den planerade sträckningen mellan Annedal och Rissne är ganska sorglig. Många krokar till ingen nytta.


Annedal? Nu fattar jag ingenting. Om det är hållplatsen Solvalla du syftar på så räcker det ju med att du ställer dig där och tittar så inser du att det inte finns så många andra sätt att ta sig upp till Kavallerivägen på än det valda - och särskilt krokigt är det ju egentligen inte heller.

Däremot kan jag gå med på att sträckningen från Norra Ulvsunda till Solvalla är krokig, framförallt de två märkliga hårnålskurvorna vid hållplatsen Bromma flygplats.

Problemet är ju just att spårvägen går till Kavallerivägen i stället för att ta en mycket genare sträckning öster om det gamla kommunhuset. Det borde byggas en ny stadsstruktur kring spårvägen i stället för att spårvägen anpassas efter en bilorienterad förortsmiljö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav daniel_s » sön 17 dec, 2017 22:08

Det är väl ingen som har bett om en ny stadsstruktur i Rissne heller. Ibland blir det lite löjligt med det här ifrågasättandet av allting! Så värst mycket kortare hade det väl inte heller blivit. 20 sekunder kanske?
daniel_s
 
Inlägg: 11101
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav twr » mån 18 dec, 2017 6:50

daniel_s skrev:Det är väl ingen som har bett om en ny stadsstruktur i Rissne heller. Ibland blir det lite löjligt med det här ifrågasättandet av allting! Så värst mycket kortare hade det väl inte heller blivit. 20 sekunder kanske?

Vi behöver bygga stad i bra lägen nära kollektivtrafik. Det finns ett stort underskott på bostäder. Så det finns hundratusentals människor som ber om detta.

Självs Rissne behöver inte påverkas så mycket, men området kring järnvägen och Ulvsundavägen som bara är impedimemt nu hade kunnat rymma en hel stadsdel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Inge » mån 18 dec, 2017 8:38

Rissne ska i och för sig byggas om, med nya mögliga hus !
Bild
https://www.fastighetsvarlden.se/notise ... av-sumpan/

Vad gäller själva husen kan jag ju tycka att om man nu väljer en sådan här modern slingrande gatumiljö, så kunde man väl lika gärna byggt dem mycket högre? -Det blir ju mörkt i alla fall.

Tvärbanan ser dock ut att få en rak dragning vid själva centrum. Enda felet är väl att nedgången till tunnelbanan ligger ett hus bort. Ser ni T-et för tunnelbana? (och J-et för vem vet vad?)

Jag vet inte heller var bussarna skall gå och det finns ju rätt många av dem vid Rissne. Risken är väl att möglet i spårområdet tas bort.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav twr » mån 18 dec, 2017 8:59

Inge skrev:Rissne ska i och för sig byggas om, med nya mögliga hus !
Bild
https://www.fastighetsvarlden.se/notise ... av-sumpan/

Vad gäller själva husen kan jag ju tycka att om man nu väljer en sådan här modern slingrande gatumiljö, så kunde man väl lika gärna byggt dem mycket högre? -Det blir ju mörkt i alla fall.

Tvärbanan ser dock ut att få en rak dragning vid själva centrum. Enda felet är väl att nedgången till tunnelbanan ligger ett hus bort. Ser ni T-et för tunnelbana? (och J-et för vem vet vad?)

Jag vet inte heller var bussarna skall gå och det finns ju rätt många av dem vid Rissne. Risken är väl att möglet i spårområdet tas bort.

Intressant!

De andra förslagen, från Einar Mattson och Ikano, ser betydligt bättre ut. Både mer stadsmässiga och snyggare hus, tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav LasseW » fre 09 feb, 2018 11:08

Händer det något runt Tvärbanan i Ulvsunda. Hur skall avgreneningen se ut?
LasseW
 
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 20 sep, 2013 15:56
Ort: Haninge

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Inge » fre 09 feb, 2018 13:16

Nej, det händer ingenting. Man har rivit kåken som stod ivägen, men det är ganska längesedan nu.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Roy M » fre 09 feb, 2018 21:01

Föga förvånande blev byggstarten försenad.

https://mitti.se/nyheter/byggstart-skjuts-tvarbanan/
Användarvisningsbild
Roy M
 
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav Anders Hanquist » fre 09 feb, 2018 22:45

Ja det är märkligt. Man har väl hållit på och planerat detta i åtminstone ett årtionde. Så finns det medel och allt, men ändå så är det någon byråkrati som ska fortsätta att mala ett tag till. Borde inte dessa detaljplaner ha varit klara för länge sedan?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1216
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tvärbanan vid Ulvsunda

Inläggav daniel_s » lör 10 feb, 2018 13:15

Anders Hanquist skrev:Ja det är märkligt. Man har väl hållit på och planerat detta i åtminstone ett årtionde. Så finns det medel och allt, men ändå så är det någon byråkrati som ska fortsätta att mala ett tag till. Borde inte dessa detaljplaner ha varit klara för länge sedan?


Detta ju inte precis byråkrati utan snarare politik. Budgetera kan man göra när man är överens om ungefär hur banan ska gå, men man kan inte bygga den förrän man är överens om exakt var den ska gå. Eller ja, kan kan man ju... :roll:
daniel_s
 
Inlägg: 11101
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster