C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

C30?

Inläggav Traesk » fre 05 jan, 2018 23:39

Enligt SLL (http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... erkstaden/) så ska den första nya tunnelbanevagnen C30 levereras till Stockholm i årsskiftet 2017/2018. Hur går det med det här egentligen?
Traesk
 
Inlägg: 589
Blev medlem: tis 19 jun, 2007 18:10
Ort: Stockholm

Re: C30?

Inläggav Lars Stegenius » lör 13 jan, 2018 14:33

Om man är lika hemlighetsfulla med den första C30 som man var med C20 2001 när den kom så är det inte alls omöjligt att vagnen finns gömd i någon depå och bara kommer ut på nätterna. De som vet lär inte säga något.
C20 2001 "bodde" sin första tid på spår 2 i Hammarbyverkstan, ett spår som gjorts i ordning för C20. Där såg jag den för första gången en kväll när jag var på besök i huset. Vilket år det var minns jag inte men det bör väl ha varit 1997.
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1843
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 17:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: C30?

Inläggav Zerous » lör 13 jan, 2018 17:30

Vagnen befinner sig fortfarande i Henningsdorf och testas. Den levereras till Stockholm under 2018.
Zerous
 
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 01 okt, 2003 20:09

Re: C30?

Inläggav leifd » lör 13 jan, 2018 20:35

Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.

Vet någon..?
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4173
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: C30?

Inläggav Sio » lör 13 jan, 2018 21:06

leifd skrev:Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.

Vet någon..?


Vet? Det här är ju Internet, här gissar vi!

Det är väl "bara" att skruva in samma ombordutrustning som i C20? Det är klart att det kräver viss omprojektering, leveranstider kan ställa till det, osv. Men det är inte självklart att just det skulle leda till en försening.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: C30?

Inläggav Odd » lör 13 jan, 2018 21:21

Man skall väl fasa ut en del gamla C6 snart, väl. Det är väl bara att ta HS-lådorna från dessa!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3912
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: C30?

Inläggav twr » lör 13 jan, 2018 21:56

leifd skrev:Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.

Vet någon..?

Tågen skulle väl levereras först och signalsystemet bytas några år senare? (Fritt ur minnet, jag kan ha fel.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5566
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: C30?

Inläggav daniel_s » lör 13 jan, 2018 22:46

Odd skrev:Man skall väl fasa ut en del gamla C6 snart, väl. Det är väl bara att ta HS-lådorna från dessa!


Eller så kan man ju beställa nya, det är ingen raketforskning precis...

(LME-utrustningarna i C6 är nog inte den bästa versionen som går att få tag i...)
daniel_s
 
Inlägg: 11075
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: C30?

Inläggav Leif Steen » sön 14 jan, 2018 10:10

Alldeles nyss har Trafikförvaltningen, Bombardier och Siemens avtalat om att Siemens ombordutrustning för trafik på alla banor ska installeras i C30, lika som på C20. Hur det kommer att se ut och projektplan har jag ännu inte sett, återkommer om det och tidplan . Ansaldo leveransen är nu en Monty Pytonsk död pappegoja. Hur den redan installerade signalutrustningen i tåg och anläggning ska demonteras är dock inte avtalat och klart. Rättsliga efterverkningar förutses.
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: C30?

Inläggav Odd » sön 14 jan, 2018 11:17

Bra. Ännu bättre. Då går dom ju att köra på alla banor även om depåerna i nuläget inte är anpassade för C30 på andra ställen.
Vem vet, kanske blir det till slut ett Siemenssystem på de andra två banorna, både SL och Siemens borde ha lärt sig något efter, vad är det, 25 år efter beställningen....
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3912
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: C30?

Inläggav twr » sön 14 jan, 2018 13:30

Tanken är väl att när det gäller signalsystem tänka tunnelbanan som helhet i stället för att tänka tre olika banor?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5566
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: C30?

Inläggav ADDE » sön 14 jan, 2018 19:13

Odd skrev:Bra. Ännu bättre. Då går dom ju att köra på alla banor även om depåerna i nuläget inte är anpassade för C30 på andra ställen.
Vem vet, kanske blir det till slut ett Siemenssystem på de andra två banorna, både SL och Siemens borde ha lärt sig något efter, vad är det, 25 år efter beställningen....

Njae, jag tror inte Siemens har lärt sig så mycket. Titta bara vad som hände i Helsingfors för inte så länge sedan!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: C30?

Inläggav leifd » mån 15 jan, 2018 21:40

Spontant känns det ju som det skulle vara möjlig att med samma fordonsutrustning, men med olika programvaror, köra tunneltåg på alla de tre banorna, oavsett signalsystem.
Att helt enkelt bara ha ett systemval, som görs vid hyttaktivering, borde vara tekniskt möjligt idag. man kan väl hoppas att det är däråt man vill styra inom SL.
Vi är kanske inte där ännu, men om man bygger C30 för en sådan lösning, så handlar det ju bara om mjukvara fortsättningsvis och i framtiden, om signalsystemen förändras eller byts ut.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4173
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: C30?

Inläggav daniel_s » mån 15 jan, 2018 23:42

leifd skrev:Spontant känns det ju som det skulle vara möjlig att med samma fordonsutrustning, men med olika programvaror, köra tunneltåg på alla de tre banorna, oavsett signalsystem.
Att helt enkelt bara ha ett systemval, som görs vid hyttaktivering, borde vara tekniskt möjligt idag. man kan väl hoppas att det är däråt man vill styra inom SL.
Vi är kanske inte där ännu, men om man bygger C30 för en sådan lösning, så handlar det ju bara om mjukvara fortsättningsvis och i framtiden, om signalsystemen förändras eller byts ut.


Jodå, vi är där redan. C14 och C20 har ju redan denna utrustning sedan 20 år, den gör systemvalet av sig själv vid hyttaktivering och klarar även övergång mellan systemen i farten vilket för närvarande endast används vid övergång mellan banorna, men det har tidigare använts och kommer i framtiden att användas även i trafik med passagerare.

Jag vill dock påpeka att bromsavstånden på T-bana 2 och 3 är hårdkodade i banans fysiska utformning, vilket innebär att fordon som ska framföras på båda banorna måste ha en bromsförmåga som lever upp till "worst case" för hastigheterna vid M- respektive H-signal eller annars ha en begränsning i hastigheterna som då gäller på båda dessa banor.
daniel_s
 
Inlägg: 11075
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster