Spårväg Vällingby - Ropsten?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav slaeshjag » mån 01 jan, 2018 9:49

Problemet med buss 179 är att den slingrar sig genom bostadsområden i spånga bland annat på vägen, och kan ha fånigt hög beläggning i högtrafik. Det tar betydligt länge tid mellan vällingby och kista än vad det borde (ca. en halvtimme), så har du ett byte på vägen är den som bäst marginellt mer attraktiv än att åka tunnelbana in till fridhemsplan och byta där. När jag pendlade hässelby<->kista under ett år var det inte svårt att cykla sträckan på 11 km snabbare än att åka kommunalt, och jag är allt annat än atletisk.
slaeshjag
 
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 01 dec, 2012 21:47

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Inge » mån 01 jan, 2018 10:09

slaeshjag skrev:Problemet med buss 179 är att den slingrar sig genom bostadsområden i spånga bland annat på vägen, och kan ha fånigt hög beläggning i högtrafik. Det tar betydligt länge tid mellan vällingby och kista än vad det borde (ca. en halvtimme), så har du ett byte på vägen är den som bäst marginellt mer attraktiv än att åka tunnelbana in till fridhemsplan och byta där. När jag pendlade hässelby<->kista under ett år var det inte svårt att cykla sträckan på 11 km snabbare än att åka kommunalt, och jag är allt annat än atletisk.


Fast mellan Vällingby och Spånga finns knappast någon snabbare väg. Kälvestavägen är ju sedan länge stängd och uppgrävd på mitten. Det är främst mellan Spånga och Kista den är ohyggligt långsam. I klartext, genom Rinkeby.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Lars_L » mån 01 jan, 2018 10:14

Inge skrev:Men nog är det med 179 man åker om man skall åka från Vällingby till Kista, eller hur?

Sedan tycker jag att dina båda delargument överlappar varandra en del och Vällingby är trots allt inte så litet. Finns få större utgångspunkter i ytterförort.

I övrigt tycker jag att dina argument främst riktar sig mot den föreslagna stomlinje där tex 113 ändå kommer att medföra en effektivare förbindelse för den som måste byta på vägen mot Sundbyberg. 518 är trots allt i motsats till 113 relativt "linje 6" ett mycket sämre alternativ än 179.

Vidare är Kista trots Sundbybergs ökade betydelse (ICA har för övrigt flyttat därifrån !) ett tydligt större mål.

Finner det tämligen uppenbart att 179 på alla punkter är en lämpligare stombusslinje än terapiavdelningens föreslagna linje 6. (Som i dagsläget inte ens anses motivera någon linje överhuvudtaget....)


Mina argument riktar sig snarast mot den överdrivna tron på att få till ett stort resande mellan målpunkter som ligger relativt långt ifrån varandra och att undersökningen måste bygga på lite mer analytisk grund för att i sådana fall se vilka restider man kan komma ner i. Att idag är det mesta resande på 179 ändå tvärresor för boende på Järvafältet.

Men det är ju givetvis så att Vällingby är den stora knutpunkten i södra Västerort. I alla fall vad gäller centrumbildning och delvis när det gäller busstrafik. Här handlade det just om hur många från Vällingby som är intresserade av att åka till Kista med buss. En resa som under maxtimmen tar 38 minuter. Den effektiva restiden med tunnelbana (exklusive byte) är ca 36 minuter.

En förbindelse mellan Vällingby och Sundbyberg skulle naturligtvis också till stor del att vara till för lokala tvärresor, för boende längs linjen. Men Sundbyberg (med Business Park och Solna Strand) är faktiskt det tredje största arbetsplatsområdet i Stockholm och en ny busssförbindelse dit skulle ju också ha vidare koppling till Arenastaden och Hagastaden.

Men viktigt i sammanhanget är att en restid med buss mellan Vällinby och Sundbyberg skulle gå på omkring 20 minuter. Får vi ner residen med buss mellan Kista och Vällingby till den nivån (ca 24 minuter), så får vi förstås även där ett annat resande. Även till Sumpan går det ju att åka tunnelbana, men skillnaden i restid blir ju här till bussens fördel - ca 20 minuter med buss, jämfört med 30 minuter med tunnebana (exklusive byte).

Fördelen för linje 6 är att vi med 20 minuters restid ändå kan ha ett lokalt resande som kan ge en attraktiv turtäthet. Om 179 blir en direktbuss mellan Kista och Vällingby så blir ju underlaget betydligt mindre och frågan handlar då om ifall man kan erbjuda en tillräckligt attraktiv tidtabell.
Lars_L
 
Inlägg: 1970
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Lars_L » mån 01 jan, 2018 10:20

Inge skrev:
slaeshjag skrev:Problemet med buss 179 är att den slingrar sig genom bostadsområden i spånga bland annat på vägen, och kan ha fånigt hög beläggning i högtrafik. Det tar betydligt länge tid mellan vällingby och kista än vad det borde (ca. en halvtimme), så har du ett byte på vägen är den som bäst marginellt mer attraktiv än att åka tunnelbana in till fridhemsplan och byta där. När jag pendlade hässelby<->kista under ett år var det inte svårt att cykla sträckan på 11 km snabbare än att åka kommunalt, och jag är allt annat än atletisk.


Fast mellan Vällingby och Spånga finns knappast någon snabbare väg. Kälvestavägen är ju sedan länge stängd och uppgrävd på mitten. Det är främst mellan Spånga och Kista den är ohyggligt långsam. I klartext, genom Rinkeby.


Men den stannar vid varje mjölkpall där. Mitt förslag om att förlänga 514 skulle kunna göra att man åtgärdade både problemet med sträckan Vällinby-Spånga och Rinkebysvängen. Dock ska man komma ihåg att resandet är väldigt stort mellan just Rinkeby och Kista. Tensta och Rinkeby har ju ungefär lika många boende.

Eventuellt skulle man ju också kunna tänka sig att 514 i sådana fall blir en parallell stomlinje som tar Rinkebydelen medan 179 tar Tenstadelen - som exempel och så skulle man kunna halvera bådas hållplatser genom Vinsta och Kälvesta. Den sträckan till Spånga - tillsammans med tidsregleringen i Spånga är ändå en tredjedel av restiden och påverkar starkt inte minst den upplevda restiden. Helst bör man ju ha en direktlinje som inte ens stannar i Spånga. Skulle också kunna vara ett alternativ.
Lars_L
 
Inlägg: 1970
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Inge » mån 01 jan, 2018 10:42

Det känns inte särskilt relevant att jämföra en påstådd tid till Sundbyberg på 20 minuter med en tid till Kista under rusningen på 38. 20 minuter kommer aldrig att gå att nå, dessutom är de alternativa förbindelserna till Sundbyberg betydligt bättre. Normaltid för 179 är 32 minuter och det skulle naturligtvis inte vara något problem att klara sträckan på 25 minuter eller kortare om Rinkeby slopades.

Det är också väldigt många som åker mellan Spånga station och söderut, så det finns ingen anledning att överdriva Järvafältets betydelse, även om det givetvis är många som skall dit också. Angående parallella bussar på södra delen så finns redan 116 och 118 (samt 158). 179 stannar inte på alla hållplatser som de gör.

Rent allmännt är överhoppadet av enskilda hållplatser en pseudoåtgärd som ger väldigt lite. Det gäller även innerstans stombussar. Att räta ut linjerna ger betydligt mer.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Lars_L » mån 01 jan, 2018 11:13

Inge skrev:Det känns inte särskilt relevant att jämföra en påstådd tid till Sundbyberg på 20 minuter med en tid till Kista under rusningen på 38. 20 minuter kommer aldrig att gå att nå, dessutom är de alternativa förbindelserna till Sundbyberg betydligt bättre. Normaltid för 179 är 32 minuter och det skulle naturligtvis inte vara något problem att klara sträckan på 25 minuter eller kortare om Rinkeby slopades.

Det är också väldigt många som åker mellan Spånga station och söderut, så det finns ingen anledning att överdriva Järvafältets betydelse, även om det givetvis är många som skall dit också. Angående parallella bussar på södra delen så finns redan 116 och 118 (samt 158). 179 stannar inte på alla hållplatser som de gör.

Rent allmännt är överhoppadet av enskilda hållplatser en pseudoåtgärd som ger väldigt lite. Det gäller även innerstans stombussar. Att räta ut linjerna ger betydligt mer.


20 minuter är inte på något sätt orealistiskt. Det är vad bussarna tar idag, utan de åtgärder som givetvis måste till vid införandet av en stomlinje (alltså körtider på 113 och 115). Man kan räkna med olika restider, men det är ju resandet under maxtimmen som är grundläggande.

Det har större betydelse än man kan tro att dra in på hållplatser. Inte minst för regulartiteten. För det är klart, räknar man på lågtrafik, är ju körtiderna planerade efter att bussarna inte stannar vid alla hållplatser. Men i högtrafik, när bussarna stannar överallt, det är då körtiden sticker iväg. Det påverkar alltså inte minst punktligheten, vilket i sin tur gör att man måste ha långa regleringstider (som 179 ofta har i Spånga för att klara punktligheten). Däremot är det bättre att glesa ut avståndet mellan hållplatserna än att hoppa över vissa hållplatser.

En av de stora orsakerna till varför buss uppfattas som så oattraktivt är givetvis de många hållplatserna. Det är ju egentligen det som spårfaktorn och försöken att efterlikna spårväg främst handlar om.
Lars_L
 
Inlägg: 1970
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Inge » mån 01 jan, 2018 11:23

Det är snarare antalet resenärer som tar tid och att de får gå längre innan de kan gå på bussen, hjälper knappast den senare särskilt mycket att gå fortare.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Enceladus » tis 02 jan, 2018 16:24

Inge skrev:Fast mellan Vällingby och Spånga finns knappast någon snabbare väg. Kälvestavägen är ju sedan länge stängd och uppgrävd på mitten. Det är främst mellan Spånga och Kista den är ohyggligt långsam. I klartext, genom Rinkeby.


Det finns dock plats för en spårväg, även om det blir aningen trångt på vissa delar av Kälvestavägen. Några gräsplättar som används för parkering skulle förstås ryka. Att vägen är stängd för genomgående biltrafik är däremot en fördel.

(Om det visar sig vara omöjligt att avvara delar av några tomter så går det väl att använda den nuvarande sträckningen. Det är som sagt omvägen runt Järvafältet, d.v.s. E18, som är det stora problemet.)
Enceladus
 
Inlägg: 884
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Inge » tis 02 jan, 2018 18:01

Enceladus skrev:
Inge skrev:Fast mellan Vällingby och Spånga finns knappast någon snabbare väg. Kälvestavägen är ju sedan länge stängd och uppgrävd på mitten. Det är främst mellan Spånga och Kista den är ohyggligt långsam. I klartext, genom Rinkeby.


Det finns dock plats för en spårväg, även om det blir aningen trångt på vissa delar av Kälvestavägen. Några gräsplättar som används för parkering skulle förstås ryka. Att vägen är stängd för genomgående biltrafik är däremot en fördel.

(Om det visar sig vara omöjligt att avvara delar av några tomter så går det väl att använda den nuvarande sträckningen. Det är som sagt omvägen runt Järvafältet, d.v.s. E18, som är det stora problemet.)


Nej E18 är inte på något vis ett problem. Problemet är att man INTE kör på E18.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Lars_L » ons 03 jan, 2018 7:23

Inge skrev:Det är snarare antalet resenärer som tar tid och att de får gå längre innan de kan gå på bussen, hjälper knappast den senare särskilt mycket att gå fortare.


Naturligtvis måste man ha påstigning genom alla dörrar. Ett stort dilemma i Stockholm är ju annars att man båda "accessapparaterna" sitter på samma sida, så att det därtill bara kan gå in en åt gången i bussen. Men därtill tar varje stopp tid. Och det ger alltså större variation i körtid av det skälet beroende på hur många hållplatser som finns.

Vinsten med att ta bort hållplatser i Kälvesta/Vinsta skulle ju dock vara att hänvisa dem till andra linjer. På det sättet slipper man en del av lokalresenärerna på linjen.
Lars_L
 
Inlägg: 1970
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Inge » ons 03 jan, 2018 12:44

Lars_L skrev:
Inge skrev:Det är snarare antalet resenärer som tar tid och att de får gå längre innan de kan gå på bussen, hjälper knappast den senare särskilt mycket att gå fortare.


Naturligtvis måste man ha påstigning genom alla dörrar. Ett stort dilemma i Stockholm är ju annars att man båda "accessapparaterna" sitter på samma sida, så att det därtill bara kan gå in en åt gången i bussen. Men därtill tar varje stopp tid. Och det ger alltså större variation i körtid av det skälet beroende på hur många hållplatser som finns.

Vinsten med att ta bort hållplatser i Kälvesta/Vinsta skulle ju dock vara att hänvisa dem till andra linjer. På det sättet slipper man en del av lokalresenärerna på linjen.


Om man har påstigning genom alla dörrar påverkar inte (o)nyttan med att dra in hållplatser. Det enda man tjänar på detta är tiden för inbromsning och acceleration. Vilket är försumbart för en buss på en 50-väg.

Varför skall lokalresenärena åka med någon annan linje? Om man anser att man har för mycket folk på bussarna är det bättre med tätare turer.

Det enda som faktiskt påverkar tiderna är vägvalet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Enceladus » ons 03 jan, 2018 12:47

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Fast mellan Vällingby och Spånga finns knappast någon snabbare väg. Kälvestavägen är ju sedan länge stängd och uppgrävd på mitten. Det är främst mellan Spånga och Kista den är ohyggligt långsam. I klartext, genom Rinkeby.


Det finns dock plats för en spårväg, även om det blir aningen trångt på vissa delar av Kälvestavägen. Några gräsplättar som används för parkering skulle förstås ryka. Att vägen är stängd för genomgående biltrafik är däremot en fördel.

(Om det visar sig vara omöjligt att avvara delar av några tomter så går det väl att använda den nuvarande sträckningen. Det är som sagt omvägen runt Järvafältet, d.v.s. E18, som är det stora problemet.)


Nej E18 är inte på något vis ett problem. Problemet är att man INTE kör på E18.


E18 är visst ett problem. Varför planeras då ett nytt kollektivtrafikstråk mellan Rinkeby och Kista över Järvafältet? (Se kartan på sidan 163 här.)
Enceladus
 
Inlägg: 884
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Inge » ons 03 jan, 2018 13:03

Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:(Om det visar sig vara omöjligt att avvara delar av några tomter så går det väl att använda den nuvarande sträckningen. Det är som sagt omvägen runt Järvafältet, d.v.s. E18, som är det stora problemet.)


Nej E18 är inte på något vis ett problem. Problemet är att man INTE kör på E18.


E18 är visst ett problem. Varför planeras då ett nytt kollektivtrafikstråk mellan Rinkeby och Kista över Järvafältet? (Se kartan på sidan 163 här.)

Om du ber mig att försöka rationalisera stomnätsplanen dumheter ber du fel person !

Däremot kan konstateras att man:

1. Glömt bort att ta med E18 på kartan !!!

2. Angivit tätbebyggt område i natur och kulturreservatet !!

3. Glömt bort linje 157 !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav twr » ons 03 jan, 2018 13:29

Inge skrev:
Däremot kan konstateras att man:

1. Glömt bort att ta med E18 på kartan !!!

2. Angivit tätbebyggt område i natur och kulturreservatet !!

3. Glömt bort linje 157 !

Det finns nästan alltid märkliga fel i såna här kartor. Många ser kartor som dekorationer och bryr sig inte om att kolla att de stämmer, misstänker jag. I det här fallet har man nog bara använt en karta från något annat sammanhang. Den visar inget framtida. Och nya E18 var väl ännu inte färdig när Stomnätsplanen gjordes?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5596
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Inge » ons 03 jan, 2018 14:29

twr skrev:
Inge skrev:
Däremot kan konstateras att man:

1. Glömt bort att ta med E18 på kartan !!!

2. Angivit tätbebyggt område i natur och kulturreservatet !!

3. Glömt bort linje 157 !

Det finns nästan alltid märkliga fel i såna här kartor. Många ser kartor som dekorationer och bryr sig inte om att kolla att de stämmer, misstänker jag. I det här fallet har man nog bara använt en karta från något annat sammanhang. Den visar inget framtida. Och nya E18 var väl ännu inte färdig när Stomnätsplanen gjordes?


Den välvilliga tolkningen är förstås att planen bara är inaktuell och inkompetent utförd. Motorvägen för E18 var dock inte bara planerad, utan även färdigställd 2014.

Något försvar för att man hävdar att linjen skall bli en snabb förbindelse mellan Västerort och Danderyds sjukhus finns dock inte. Oavsett hur inkompetent man än är, borde man åtminstone klarat av att ta fram reseplaneraren för att konstatera att linje 157 är helt överlägsen på sträckan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4717
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Spårväg Vällingby - Ropsten?

Inläggav Kantorn » ons 10 jan, 2018 11:37

Lars_L skrev:Men återigen - det är väl ingen i Västerort som ska till Karolinska.

Under en period då jag låg mycket på Karolinska - och bodde i Mariehäll - hade en dylik linje varit bra de gånger jag fick permission. Dock är det två andra saker i just mitt fall som ska tas i beaktande:
1: Jag hade föräldrar som körde mig när det behövdes.
2: De få gånger det behövdes, och de inte kunde köra, hade jag inget emot att åka lite omvägar. Men det är ju jag det.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6984
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster