0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

Inläggav Inge » lör 21 okt, 2017 12:16

Enceladus skrev:
Inge skrev:I det tysta hoppas man nog på att hela projektet havererar.


Om projektet havererar, hur blir det då med Lövstabanan? Det är något naivt att tro att Ekerö ställer upp med 100 000 bostäder...


Jag tror inte att ett haveri påverkar Lövstabanans framtid...
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

Inläggav Enceladus » lör 21 okt, 2017 12:47

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:I det tysta hoppas man nog på att hela projektet havererar.


Om projektet havererar, hur blir det då med Lövstabanan? Det är något naivt att tro att Ekerö ställer upp med 100 000 bostäder...


Jag tror inte att ett haveri påverkar Lövstabanans framtid...


Du får bestämma dig om du vill ha järnväg eller spårväg. Det tidigare skulle påverkas av ett haveri. Men det är klart att idén är så orealistisk att det kanske går på ett ut.
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

Inläggav Inge » lör 21 okt, 2017 16:52

Enceladus skrev:
Inge skrev:Jag tror inte att ett haveri påverkar Lövstabanans framtid...


Du får bestämma dig om du vill ha järnväg eller spårväg. Det tidigare skulle påverkas av ett haveri. Men det är klart att idén är så orealistisk att det kanske går på ett ut.

En likspänd spårväg påverkas knappast av problemet. En ny järnväg längs Lövstabanan är knappast realistisk, även om det kan vara intressant att spåna om en järnväg över Mälaröarna.

För att återgå till ämnet undrar jag om Göteborgs kommun ännu begripit att de knappast kommer att få bebygga området över tunneln genom Gullbergsvass?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

Inläggav Inge » fre 10 nov, 2017 12:11

Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

Inläggav Memius » fre 10 nov, 2017 16:21

Inge skrev:Solna har i varje fall begripit.

https://mitti.se/nyheter/trafik/minska- ... -huvudsta/


Västlänkens tunneltak kommer ligga några meter under markytan (eller djupare) förutom vid en kortare passage vid Operan. I Solna-fallet verkar det handla om att skapa en tunnel delvis ovanför markytan och sedan dikt an kapsla in den med bostäder.
Memius
 
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29

Re: 0,4 µT nytt "gränsvärde" -Slutet för Västlänken?

Inläggav Inge » lör 11 nov, 2017 1:07

I Solna och Sundbyberg ville man ju bygga rakt ovanpå, vilket har uteslutits. Den drivande parametern för magnetfältet är avståndsskillnaden mellan ledare och återledare. Ligger de på exakt samma avstånd och strömmarna är lika stora tar ju magnetfälten ut varandra. Det är alltså klart värre rakt över en järnvägsanläggning, än vid sidan om densamma. Sedan skall väl dikt an ses som ett förhandlingsutspel, eller i vart fall en form av begäran till länstyrelsen att få ett klart besked om hur nära man kan få bygga i sidled.

Det är ingen tvekan om att magnetfälten kring västlänken är högre än de som länsstyrelsen i Stockholm har underkänt. Tågordningen har dock varit lite annorlunda i Göteborg där kommunfullmäktige har godkännt det svammel om "årsmedelvärde" som trafikverket försökt sig på även annorstädes, men länsstyrelsen underkänt. Men vad jag förstår har länsstyrelsen i Västra Götaland ännu inte godkännt kommunens beslut. I Solna och Sundbyberg har man istället begärt förhandsbesked.

Trafikverket inom Västlänken skrev:Dessa magnetfältstoppar är korta i tid (någon minut) och högsta beräknade
värde (Enligt Underlagsrapport elektromagnetiska fält, Hamnerius, 2013) är ca 4 µT vid
Rondo och Lisebergshallen. Detta är betydligt högre än genomsnittet i bostäder, men
sker under kort tid och kan därför även jämföras med att använda en hårtork, där
magnetfältet uppgår till ca 30 µT under den tid man torkar håret.
Det är dock den genomsnittliga exponeringen som är miljömedicinskt intressant. För att
inte riskera att underskatta bidraget har Hamnerius räknat med den största tågströmmen,
540 A, vid passage. Räknat som årsmedelsbidrag kommer bidraget från tågtrafiken i
tunneln bli lågt till måttligt vid i stort sett samtliga bostäder längs tunnelns sträckning.
Några bostäder, främst vid Kvarnberget, kommer att få ett magnetfältsbidrag från
tunneln på ca 0,1 µT.


Detta hittepå om att det skulle vara det genomsnittliga värdet som vore relevant har alltså underkänts av länsstyrelsen i Stockholm. Jämför trådens första inlägg. Notera att man alltså suttit och räknat om den anlitade expertens uträkning om 4 µT efter eget bevåg, för att försöka få igenom planen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster